Grattis, kungen!
I en tid som ständigt förändras står vår kung som en symbol för kontinuitet, stabilitet och tradition. Genom årtionden av samhällsutveckling har han burit sitt uppdrag med värdighet och en stillsam pliktkänsla som inger respekt långt utanför landets gränser.
Att vara statschef i en modern demokrati handlar inte om makt i klassisk bemärkelse, utan om att representera ett helt folk – i både glädje och prövning. Vår kung har gång på gång visat sin förmåga att samla nationen, oavsett om det gäller högtidliga firanden, internationella möten eller stunder av nationell sorg.
Det är lätt att ta en sådan roll för given, men bakom de ceremoniella uppdragen finns ett liv präglat av ansvar från tidig ålder. Att växa upp med vetskapen om sitt framtida kall kräver disciplin och styrka – egenskaper som tydligt har präglat kungens gärning.
Samtidigt har han lyckats hålla monarkin relevant i en föränderlig värld. Genom att öppna upp, visa mänsklighet och ibland bjuda på glimtar av sin personlighet har han bidragit till att skapa en närmare relation till folket.
På denna dag riktar vi därför vår uppskattning och våra gratulationer. Inte bara för åren som gått, utan för det engagemang och den uthållighet som fortsatt präglar hans roll.
Grattis på dagen, Ers Majestät – och tack för er tjänst.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
"Du tronar på minnen från fornstora da'r…"
https://www.aftonbladet.se/kultur/a/A2E28z/nassarna-pa-slottet
#1: Det kanske vore effektivt med en form av bakgrundskontroll på släkten innan födsel och äktenskap, så att ansvar för historiska händelser kan fördelas mer korrekt.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
"Trots att hovet är statligt, disponerar statlig egendom och är en del av statsledningen existerar inte statschefens förvaltning i lagen. Men det säger varken riksdagen eller regeringen något om. De säger inte ett ord om att hovet är laglöst."
#3: Påståendet är missvisande. Att statschefens verksamhet inte är reglerad i detalj i en enskild lag betyder inte att den “inte existerar i lagen” eller är laglös.
Statschefens ställning och uppgifter framgår av Regeringsformen, som är en av Sveriges grundlagar. Där slås det fast vilken roll kungen har i statsskicket, även om regleringen är övergripande och inte går in på hur hovet organiseras internt.
Kungliga hovstaterna är dessutom inte en statlig myndighet i juridisk mening, utan en organisation knuten till statschefen. Den finansieras delvis genom anslag som beslutas av Sveriges riksdag, vilket innebär att verksamheten ändå omfattas av offentlig kontroll och redovisning.
Att hävda att hovet är “laglöst” eller att riksdagen och Sveriges regering inte säger något om saken är därför fel. Reglering sker genom grundlag, budgetbeslut och etablerad praxis – även om den inte ser ut som för en vanlig myndighet.
#4: Rekommenderar läsning av hans bok i ämnet.
https://www.bokus.com/search?q=den%20kungliga%20kleptokratin&qt=auto
#5: Du får gärna skapa en egen tråd om boken och diskutera innehållet eller recensera den.
Grattis till Våran Underbara Kung i efterskott jag har Grattat Dig på annat ställe men inte ljust här 👑
Leve han på 80-årsdagen om och om igen om en dag lite försent HURRA HURRA HURRA HEJA KUNGEN 👑🍾🎂
#3 Men du då ? varför är du så emot Monarkin vad har den gjort dig personligen något ont ? Videon du länkat till här och på annan sajt nej jag tar inte till mig det för den mannen vill få våra Kungligheter att framstå som kriminella då har dom halkat rejält snett och mer därtill.
Vi har en Kungafamilj att vara stolta över ja det finns pengar men bry oss skit i det så ser världen ut en del har andra inte men vi har en fantastisk Monarki och den ska vara rädda om.
Har jag ett intresse i Kungafamiljen nej men jag som alla andra läser och hör om dom i media och mitt intryck är gott och ja jag är för Monarki.
#7 Vi har uppenbarligen olika åsikter om monarkin. Ta det inte så personligt.
Vi har för övrigt inte diskussionssajter som denna bara för att klia varandras ryggar. Låt konflikter och meningsskiljaktigheter komma upp till ytan.
#8: Visst har vi skilda åsikter i frågan och det är helt ok det gör det bara mer intressant och spännande och nej personligt tar jag det inte jag är bara en diskussionslysten person.
Instämmer helt med dig klia varandras ryggar ska vi inte tvärtom vi ska stå upp för det vi är övertygade om det är en styrka vi har och både spännande lärorikt och intressant att möta oliktänkande 😎