SR dömer ut bloggarna
"Att hitta det välskrivna, välgrundade och samtidigt relevanta kan osökt få en att tänka på det gamla ordstävet om gumman som klippte grisen och nödgades konstatera att det var mycket väsen och lite ull.", skrev Jörgen Eriksson som motivation till varför man slutar att bevaka bloggarna och lägger ner sin bloggkrönika.
Jag har skrivit en längre text om det här, men kontentan av hela texten är väl att SR avfärdar bloggosfären på grund av allt skräp som skrivs, vilket skulle vara som om SR hade avfärdat litteraturen på grund av alla usla romaner som publiceras, eller att de avfärdat musiken på grund av alla dåliga låtar som spelas.
Vad tycker ni?
Jag kopierade in det här från ett annat forum, så länkarna blev helt fel. Här är de korrekta:
Jag har inte följt dina länkar Björn, men lyssnade nyligen på en krönika på P1 som bar inne på samma linje. Den omfattande bloggningen rymmer stora mängder dåligt - oansvarigt, ointressant, dåligt skrivet osv…
Det är kanske svårt att ha en krönika som väljer att bevaka några få utvalda? Svårt att inte bli beskylld för ställningstagande…
Liknelsen med litteratur haltar lite. Det finns andra metoder att göra urval där. Upplagesiffror, priser, författarskap…
Jag gissar att bloggvärlden inte har funnit sin plats ännu?
Läsa privatbloggar är ju lite som att lyssna på "tyckare" på tunnelbanan, på bussen eller på lunchrestaurangen. Det finns en jäkla massa människor som tycker och har åsikter, men betydligt färre som har något verkligt vettigt att komma med.
Jag kan förstå denna kritik av bloggar som helhet. Men precis som med snackare finns det de som gör det bra och de som gör det mindre bra.
På nätet finns ingen självsanerande konkurrens som det exempelvis finns i tryckt press, i radio och på TV. Alla kan säga sitt, precis som att alla kan säga sitt runt lunchbordet.
Om alla kunde prata i SR P1 hade P1 varit fylld till bredden med ointressant dynga och man skulle då med Jörgens resonemang avfärda radiomediet som något att vettigt och viktigt.
Jag gillar bloggar. Jag håller med om att det är lite svårare att gallra ut dom bra från dom dåliga, jämfört med radioprogram eller tidningar, men det gör ju inte alla bloggar dåliga…
Mvh // Johan