Maxtaxa i barnomsorg
När Göran Persson (Han Som Bestämmer) kom på detta var det ett genidrag! Han bestämde det helt på egen hand - och han vann ett val!
HSB säger att han vill måna om vård, skola, omsorg. Han säger att han tycker att kommunalanställda, t.ex barnomsorgspersonal är värda mer lön… Men han agerar annorlunda - dvs inför maxtaxa, som missgynnar barn och anställda och gynnar höginkomsttagare.
Jag satt för något år sedan som ordförande i ett föräldrakooperativ. HSB sänkte min dagisavgift med ca 12000 om året, så jag kunde köpa ny bil. Jag hade hellre prioriterat mina utgifter så att mitt barn fått ett bättre daghem, men det ville inte HSB.
Så vi fick istället säga upp två ur personalen, minska personal-tätheten till ca 7 barn per anställd, sluta servera frukost, försämra mellanmålen, stryka utflykter…
HSB ville nämligen ha det så.
Hade vi föräldrar fått bestämma över våra barn hade vi istället haft en dyrare barnomsorg, högre löner, mer personal…. Men det fungerar inte så i Sverige…
Det finns människor som vill ha rätt att göra egna prioriteringar, låta sina egna värderingar avgöra vad de vill snåla in på och vad de vill ska få kosta…
Vi har en HSB-ledd regering stödd av kommunister och miljöparti…
Före maxtaxan hade de flesta kommuner inkomstrelaterade taxor. Den fattiga ensamstående pappan betalade alltså mindre än det äckligt rika paret…
Om några föräldrar väljer att prioritera, eller har råd med, att välja en dyrare barnomsorg - hur gör detta barnomsorgen sämre för andra?
Varför är det just barnomsorg och skola vi inte får prioritera? Jag kan välja att låta mina barn gå utan fritidsaktiviteter, i gamla trasiga kläder, bo i ett gammalt ruckel - allt för att ha råd med en dyr fin bil. Ingen politiker lyfter ett finger…
Men om jag väljer att köra till jobbet i en skrotbil för att istället låta min barnomsorg ske med välbetalda lärare och hög personal-täthet? Ajabaja, säger HSB - i så fall tar jag bort all statlig och kommunal subvention! (Ca 65.000:-) Gå och köp dig en vettig bil istället och låt barnet gå i ett högljutt, stökigt dagis…
Heja Sverige!…..?
Heja Sverige!
Det är ju orättvist om inte alla har det exakt lika dåligt. Tyvärr så är strävan efter att alla ska ha det lika bra alltid synonym med att gå efter lägsta gemensamma nämnare. Alla ska ha det sämst.
Mvh // Johan
Anders, finns det inga privata alternativ, typ dagmamma? Eller privata dagis?
Maxtaxan gäller alla alternativ.