Deltid --> Heltid
Tre års anställning på deltid ger rätt till heltid. Inga undantag för mindre företag görs i det förslag till lagrådsremiss som regeringen väntas anta i nästa vecka, erfar TT. (Artikel i SvD)
Hur smart är det här tycker ni?
Mvh // Staffan
Jättesmart om man vill att ingen deltidsanställd ska få vara kvar på jobbet efter tre år. Då får man ju direkt fler som behöver hjälp från vårt brillianta "trygghetssystem".
Återigen tror man att man anställer någon på deltid för att alla företag är grymma och giriga. Kan man inte någon gång lägga in i ekvationen att det finns en anledning, t ex att man inte kan sysselsätta personer mer än deltid?
Vad händer med säsongsarbeten som hotell, kafé, turism etc?
Förmodligen jättebra för ManPower och bemanningsföretagen…
Mvh // Johan
Som sagt, ännu en triumf för bemanningsföretagen.
Förutom att man inte tänker på att företagen inte kan anställa på heltid, bortser man dessutom från möjligheten att många vill jobba deltid.
Ännu ett vansinnigt vänsterförslag som kommer att leda till högre arbetslöshet…
När jag läste detta blev jag förvånad över att jag blev förvånad… 
Jag har tydligen ännu inte helt förstått hur totalt världsfrånvänd vänstern är…!
Det här är ju ytterligare ett förslag som visar att man drömmer om ett land med enbart stora industriföretag och inga småföretag.
För den caféinnehavare, butiksägare och frisör som ser att det skulle finnas ett behov och en möjlighet att anställa någon är detta förslag en riktig dräpare.
Vänstern vill minska arbetslösheten - men det får inte ske via småföretag! Offentlig sektor, plusjobb - yeah!

Det finns ett stort företag som utnyttjar deltidsanställda, Lidl. De anställer BARA (förutom chefter) på deltid. Då kan de öka arbetstiden när de vill utan att betala övertid. Alla jobbar mer än deltidsanställningen. Men det varierar med företagets behov. Detta är inte bara i affärerna utan på de stora lagerna med.
#4 Du har förmodligen rätt, och jag vet fler branscher som använder sig av deltid för att man på så sätt ska undvika övertid.
Å andra sidan är ju "övertid" just övertid, dvs mer än 40 timmar i veckan. Arbetar man endast hälften får man betalt för övriga timmar som vem som helst som normalt sätt jobbar 40 timmar.
Jag är övertygad om att även Lidls personal får övertid om de jobbar mer än så, men antagligen har de fler anställda med färre timmar var.
#4 Det borde ju gå att anpassa förslaget så att man kommer åt missbruk utan att knäcka småföretagare?
Jag tror mp ville ha med ett skydd för småföretagare - men det ville inte (s) och kommunisterna.

Kanske en variant där man endast tillåter en viss andel deltidsanställda?
Oskar
Problemet är väl att man från vänsterns sida vägrar inse att det inte går att ha samma regler för Volvo som för Nisses kiosk…
#8: Vill verkligen vänstern att Nisses kiosk ska finnas? I mina ögon ser det ut som att vänstern bara tror på och önskar företag som Volvo där facken fortfarande kan ha ett livberättigande…
Mvh // Johan
#9 Jo, det verkar så…
Maximilien påstod ju att kommunister värnade om småföretagare. Men jag har inte sett honom här på ett tag…
Den som använder mest deltid är ju landstinget och kommunerna. De som är mest ofrivilliga deltidsanställda är ju sjukvårdspersonal, inte stora privata företag.
#11 Så varför inte ha med mp:s småföretagarskydd…?
Eller Enhet som tycker att vi ska ha rätt att känna glädje och ha STÖRSTA möjliga frihet att forma våra liv som vi önskar. Begränsad endast av ANDRAS lika rätt till samma frihet.
#13 Dvs såväl arbetsgivare som arbetstagare får själva avgöra om man ska jobba heltid eller deltid? Och konlikter ska aldrig uppstå?
# 14 Jo konflikter kommer att uppstå, Vi människor älskar konflikter. Väljer nu att dra mig tillbaka från denna sajt. Det har varit jätteroligt. Jag har fått en massa insikter. Är mer än någonsin övertygad om att man måste försöka att respektera AllA individer. Jag är inte sur eller så, känner bara att jag har sagt mitt. Så nu slipper ni mig
mvh Lisbeth
Det har börjat bli en sjuka här. Kasta sig in i debatter och när argumenten ifrågasätts så drar man…
???
#16 Det kanske helt enkelt saknas tillräcklig kunskap eller bra svar för att bemöta ifrågasättandet.
Personligen tycker jag inte att staten ska blanda sig i huruvida folk ska jobba deltid eller heltid. Jag är själv för tillfället anställd av ett bemanningsföretag och det är inte det mest optimala. Det är dock enbart dessa företag som gynnas av denna typ av lagstiftande.

#10. AndersE, det finns en småföretagartradition i det svenska kommunistpartiet och efterföljare. Jag kan inte skryta med att behärska vänsterpartiets småföretagarpolitik men den lär ha fått berömmande ord från en moderat småföretagsansvarig riksdagsledamot såsom bättre än socialdemokraternas. Orsaken är att kommunister som svartlistades på företagen startade småföretag för att klara sin försörjning. Småföretagare står enligt kommunistisk teori också nära arbetarklassen.
#18 Hur förklarar du då detta småföretagarovänliga förslag? Och att man inte stödde mp:s förslag till undantag?

#19. Som sagt, jag behärskar inte vänsterpartiets småföretagarpolitik. Jag är inte ens medlem i vänsterpartiet.
#20 Vad tycker du själv om förslaget då?
Jag kan se att det har ett berättigande på en del arbetsplatser. Vården har väl varit att klassiskt område där alla har deltidstjänster i botten och sen jobbar på vikariat. Det skapar ju en otrygghet, och en lag kanske kan sätta rätt press på arbetsgivaren?
Men ett sådant förslag - utan nyanser och undantag - verkar ju direkt dumt om man tänker på småföretagare.