Välgörenhet
Bill Gates Microsoft drar sig tillbaka för att ägna sig åt välgörenhet. Han är helt underbar. En människa som gör gott. Han ser sig själv, andra och allt som ett. Jag anser att det är underbart med pengar. Pengar är energi. Det är vad vi lägger pengarna på som är av vikt. Tror att det är när vi enbart tänker utifrån vår egen situation som det blir "fel". Vi får inte se ner på NÅGRA grupper om vi någonsin ska få se en positiv förändring i världen. Men det är vad jag tror, jag kan ha fel.
Vad anser ni är en del människor mer värda än andra?
mvh Lisbeth
Nej.
Men olika handlingar är olika mycket värda.
# 1 Om ett litet barn skänker hälften av sin veckopeng till behövande. Är det ett litet bidrag? Om alla skänker något efter sin egen förmåga, är inte det lika mycket värt?
Jag tror inte du kan prata om värde så generellt.
För den behövande har gåvan olika värde beroende på storlek. Som handling betraktad värderar man efter andra grunder.
Många bäckar små……..
Blir till en stor å
OK. Du ska ta ut en målvakt till svenska landslaget i fotboll. Är alla människor lika mycket värda?

#0 (Lisbeth)
Om folk tilläts tjäna någonting i Sverige skulle vi får fler som gjorde som Bill Gates även här… ;)
// staffan

#7. Det är rena turen att Bill Gates satsar sina miljarder på något bra. Men vad ska man göra om han ställer till det på något sätt med sina satsningar?
#8: "Om han ställer till det på något sätt med sina satsningar"
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Menar du att du ser det som ett hot och därmed något dåligt att Bill Gates och hans fru viger så mycket pengar, tid och engagemang åt välgörenhet?
Mvh // Johan

Jag tror att Maximilien hellre vill att Göran och hans partikollegor använder pengarna till lägenheter etcetera… :)
// staffan
#9 Jag tror att maximilien är ute efter att det är potentiellt farligt när en person blir så rik och därmed får så mycket makt. En enskild människas idéer får en genomslagskraft som saknar motstycke.
Kanske gör han enbart positiva saker? Men det som han tycker är positivt kan ju vara negativt ur andra aspekter.
Det finns ju massor av exempel på åtgärder som gjorts i avsikt att vara positiva men som visat sig negativa. Jag läste nyss på Text-TV om jättepaddorna som man importerade till Australien för att bekämpa skadeinsekter. Nu är paddorna det stora problemet.
Ponera att någon övertygar Gates om att en ny genmanipulerad gröda kan lösa svälten i hela Afrika. Han har kanske resurser att se till så att hela Afrika övergår till denna gröda - med okända effekter om femtio år…

## 9, 10 och 11. Det var flera förslag på vad jag tycker och tänker! Man tackar ödmjukast! AndersE kom med det klokaste förslaget: "En enskild människas idéer får en genomslagskraft som saknar motstycke."
Förfogar inte denne ende Gates över en förmögenhet motsvarande statsbudgeten i ett land stort som Danmark? Någon som vet? Det här är, som AndersE så riktigt är inne på, en fråga om väldigt mycket makt. Dessutom är det en utomparlamentarisk makt, det vill säga något som i vissa andra fall brukar göra liberaler minst sagt oroliga.
Jag har länge jobbat med HIV och AIDS och Bill Gates Foundation är den organisation som bidragit mest till att de afrikanska länderna kan köpa bromsmediciner. Detta har han och hans fru sysslat med under en längre tid.