Politik iFokus

Politik

Etikettarbetsmarknad
Läst 819 ggr
Ida
0

AMS-propaganda

Bytte man inte kanal efter dagens fotbollsmatch mellan Spanien och Ukraina (4-0!) råkade man i SVT ut för ren AMS-propaganda.

Där lovordades "Friåret" och hur bra det var att kunna ta ledigt ett år för att fundera på vad man vill göra. Diverse friårare intervjuades och de försäkrade minsann att de inte bara var hemma och slappade utan även gick upp som vanligt, gick med ungarna till dagis, städade och tvättade och träffade någon kompis på stan då och då. Det var såååå bra att man fick en möjlighet att fundera på vad man vill göra medan någon arbetslös får vikariera under tiden.

Är det här en lösning på arbetslösheten eller har AMS helt och hållet gått över till välgörenhet?!

Staffan
0

Är inte friåret bara ytterligare ett sätt att dölja det verkliga antalet arbetslösa? Det är i alla fall min gissning…

AndersE
0

Jag tycker det finns en fin tanke i friåret, som väl är ett mp-förslag från början?

Ge arbetslösa en chans att få prova ett arbete, visa upp sig och skaffa meriter. Samtidigt kan någon som har ett arbete få ett år med möjlighet att göra något av det där som kanske annars inte vore möjligt - studera, ägna sig åt en hobby som kanske blir ett eget företag eller bara att stanna upp och reflektera.

Det hela är ju också ett slags nollsummespel - i teorin åtminstone.

Tyvärr är väl erfarenheterna inte så lysande av det praktiska genomförandet.

Och framför allt - resurser och kreativitet borde ägnas åt att skapa nya jobb. Men tyvärr har ju mp - och andra vänstermänniskor - hakat upp sig på att det inte finns fler jobb, utan vi får dela på de vi har istället.

Fel tänkt!

Ida
0

Jag tycker att det är en fin grundtanke men knappast en lösning. Dessutom tycker jag att det är sjukt att andra ska betala för att någon ska "ta ledigt" eller plugga ett år. Man får väl i så fall anpassa sig precis som alla andra studenter.

Man skjuter enbart bort problemet och klär om arbetslösheten i ny skepnad. Det jag mest opponerar mig emot dock, är SVT:s okritiska inställning till att sända sånt här skönmålande AMS-tjafs. Tror inte att Alliansen har samma möjlighet att marknadsföra sina idéer…

AndersE
0

Vad var det för program du såg "propagandan" i?

Ida
0

Jag minns inte riktigt, men det kan ha varit UR. Det var ett program för döva/stumma, dvs de använde även teckenspråk.

/Ida

AndersE
0

OK. För jag tänker att eftersom friåret är demokratiskt beslutat, så måste det vara i ordning att man informerar om det. Var gränsen för propaganda går vet jag inte…

Ida
0

#6 Det finns mycket som är demokratiskt beslutat, men som det inte görs informationsfilmer om för den skull.

Jag har exempelvis mycket svårt att tänka mig att man skulle informera om alternativ till vårdcentralerna (typ Närakuten) trots att de ger både bättre och snabbare service. 

Beslut med vänstermajoritet går tydligen bra att "propagera" för, men inte högeridéer.

Maximilien
0

En fördel att inte bara rika kan få ett års ledighet.

ThomasH
0

I Uppsala så har friåret blivit en en enorm framgång. Svart på vitt visar att över 70 % (eller något liknade) av de vikarier som hoppade in fick en fast tjänst.

AndersE
0

#9 Härligt!

Verkar tyvärr inte vara typiskt för hela landet…

Inlägget är låst för nya kommentarer