Politik iFokus

Politik

Etikettvård-och-omsorg
Läst 1032 ggr
Oskar
0

Viktade betyg

Matematik kommer att få ökad betydelse när man söker till universitet/högskola. Man kommer att få ett extra poäng om man har läst matte på en svårare nivå än vad som krävs för den utbildning man söker. Läs mer på:

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_12994237.asp

Personligen har jag tyckt att det på sistone verkar vara otroligt mycket taktikpluggande på gymnasiet. Dvs taktikpluggande på så sätt att man väljer lätta kurser. Kan nog vara vettigt att ge kärnämnen en högre status.

Läste också att man antagligen kommer att göra det mindre värt att plugga upp betyg i efterhand på komvux. Tydligen ska det då gynna de som har det svårare ekonomiskt eller som har föräldrar som inte supportar deras pluggande. De som pluggar upp betyg är ofta barn till välbärgade, och ofta pluggar man upp betyg för att komma inpå juristlinjen och liknande. Så kanske vettigt att man stramar upp lite…

Eller vad tycker ni? Hur ska man komma åt taktikpluggandet? Och ska staten lägga sig i vad vi ska plugga och vilka ämnen som är viktiga?

Oskar

johan
0

Rimligast vore väl att man mäter kunskap.

Om man har lärt sig den svåra mattekursen i gymnasiet eller på komvux tre år senare borde väl knappast spela någon roll. Kunskapen är väl det som betyder något?

Detta resonemang följer givetvis även med att ett VG i en svårare mattekurs är värt med än ett MVG i en lättare kurs. Eftersom det inte är relative betyg längre borde samma mattekurs inte kunna ge olika betyg om man går den på en naturvetenskaplig linje eller samhällsvetenskaplig.

Mvh // Johan

Oskar
0

#1 Jupp, tycker också att det ska gå att läsa upp betygen i efterhand. Men det som tydligen är lite snett är att de som har svårt i gymnasiet inte läser upp betygen. I stället har det blivit en gräddfil för de som kan leva på sina föräldrar den tid de pluggar upp betygen.

Oskar

Terrierlina
0

Jag tycker verkligen att man ska kunna läsa upp sina betyg. Alla kanske inte är supermotiverade när de är 16 år, ska det då förstöra för resten av livet bara för att man inte kommer in på den utbildning man vill gå….. Puckat att man ens föreslår att ta bort komvux…

Oskar
0

Tror inte tanken var att ta bort komvux utan att de ska placeras i en speciell kö vid intagningen till Universitet/högskola.

Oskar

LarsJ
0

Gynnar man någon så missgynnar man någon annan, jag tycker inte man ska missgynna någon oavsett vilken ekonomi han/hon har. Det kan finnas vettiga anledningar till att man inte har fått tillräckligt bra betyg för att kunna söka vissa utbildningar, man ska inte behöva stängas ut av detta.

De som pluggar upp sina betyg är motiverade och vet vad de vill, varför ska man motarbeta dem?

Oskar
0

Tycker ni att staten ska gå in och bestämma vilka ämnen eller utbildningar som ska prioriteras? Tex att matematik viktas högre än andra ämnen? Eller att staten skulle ge olika mycket studiemedel beroende på vilken kurs/linje man läser?

Jag kom ihåg att när jag gick på gymnasiet så fanns det typ 4 klasser med mediafolk och 2 klasser med tekniker. Det känns ju inte helt vettigt ur ett arbetsmarknadsperspektiv. Men å andra sidan kanske man inte kan styra hur många som läser på varje linje…eller? 

mvh
Osar

Inlägget är låst för nya kommentarer