Insikter om övervakning
Jag läser med stor förnöjelse en intervju med Creepers upphovsman, Patrik Wallström.
Creeper?
Min vana trogen har jag skrivit om det tidigare på min blogg:
Creeper är i korthet ett sätt att övervaka besökarna på en site och sedan kontrollera om de tillhör ex regeringskansliet, rikspolisstyrelsen etc.
HUMOR!
Jag klipper lite ur nämnda intervju:
En kunnig användare kan dölja vilken webbplats som besökts när Creeper-logotypen hämtas från Patrik Wallströms server. Han har upptäckt att någon eller några på moderaternas partikansli börjat dölja sina besök på det sättet de senaste veckorna. Själv tror han att det beror på att man tycker det är olustigt att vara övervakad.
–Det verkar som om Creeper börjar fylla sin funktion, säger han.
Ja, det är faktiskt inte trevligt alls att vara övervakad, och att det ledande regeringspartiet tycker det är så obehagligt att de faktiskt aktivt motarbetar detta måste bara vara ett kvitto på detta. Hoppas bara att den insikten räcker ända in i den lagstiftande församlingen…
Hahaa! Ja, herregud! Jag vill se kommentarer från moderata ledningen om detta!
//Zac
#0 Det är fullständigt underbart!
Jaha, där ser man…
/Maria

Det är inget trevligt att vara övervakad alls. Jag tror för övrigt inte alls att moderaterna är ensamma, många fler partier/organisationer har antagligen gjort aktiva åtgärder för att slippa figurera på creepers hemsida.
Jag vet inte hur det gick med affären i GBG där en journalist begärde ut cookies från politikernas datorer, eftersom de rimligtvis omfattas av offentlighetsprincipen. I bakgrunden låg misstanke om att de porrsurfat minns jag. I alla fall till en början så hemlighetsstämplades(!) informationen, men hur det gick sedan har jag ingen koll på.
//Zac
Jag kan tycka detta är lite kluvet.
Jag har en arbetsgivare som delade ut de mest märkliga direktiv om hur företagets datorer fick användas. Slutsatsen blev att det var helt OK att läsa dagstidningen på min fikarast, men inte att läsa samma dagstidning på datorn under samma fikarast.
(Om man vägrade skriva under avtalet skulle man fråntas rättigheten att använda dator. Jag vägrade, och berättade för chefen att datorn är ett arbetsverktyg för mig. Om jag "stängs av" så drabbas alltså arbetsgivaren - inte jag.)
Dvs, all användning av datorer på en arbetsplats kan inte kopplas till arbetsgivaren.
Sen är det naturligtvis rimligt att arbetsgivaren ändå ställer krav och utfärdar begränsningar - som t.ex. omfattar porrsajter.

Visst är det så, på min arbetsplats - har själv utarbetat policys för datoranvändningen - så är det frihet under ansvar. Ett tips är att dels ha hög säkerhet och kunskap på IT-avdelningen, men även att utbilda personalen om hur lätt man spårar saker och ting på nätet. Efter en sådan macka så är det få som vågar fuska vågar jag lova… :o)
//Zac