Politik iFokus

Politik

Etikett: arbetsmarknad
Läst 2663 ggr
Grodan
0

Sätta pengarna i rullning?

"Pengar ska rulla… RULLA fort! Då växer landet, jobben ökar etc etc…" sa någon.

Hur sätter man pengarna i rullning? Var är pengarna låsta? Vem har alla pengarna?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

AndersE
0

Pengar är bara en symbol, en fiffig uppfinning för att underlätta bytandet av varor och tjänster.

Det som får landet att växa är arbete, produktion av varor och tjänster. Det skapar välfärd, tillgodosedda behov, tillväxt.

Att sen arbete skapar "rullande pengar" är mest en bisak…

Så skit i pengarna! Hitta på sätt att stimulera människor att arbeta mer!

Det är inte ett dugg konstigare än så…

bjorsa
0

Låsta pengar kan tex vara sparade pengar så om folk tex tror att nja de blir nog kämpigt framöver så jag tar nog å sparar mina överskott  då stimuleras inte ekonomin men om folk tror att tjo ho vad de flyter på jag vill köpa för min lön men oxå för mina framtida löner så jag lånar pengar ja då stimuleras ekonomin fast då kommer inflationsspöket farande :-)

mvh/bjorsa

Grodan
0

AndersE, inget arbete utan pengar…

AndersE
0

#3 Jodå! Ett samhälle utan pengar fungerar - ett samhälle utan arbete fungerar inte.

Ingen människa jobbar för pengar. Man jobbar för att man kan byta resultatet av sitt eget arbete mot resultatet av andras arbete. Pengar underlättar den här processen men saknar eget värde.

Grodan
0

tycker du…

AndersE
0

#5 Icke-argument är jag inte så imponerad av.

Du får gärna måla upp din bild av ett samhälle där pengar rullar och ingen arbetar.

Aha - staten betalar! … Eller käkar du pengar? Fundersam

Grodan
0

Jag kan inte måla upp en sådan bild, jag ställde några frågor… för att jag är seriöst nyfiken. Hur sätter man pengarna i rullning? Var är pengarna låsta? Vem har alla pengarna?

Du manar på en annan diskussion som jag varken kan eller vill delta i.

Grodan
0

bjorsa, det där med att låna pengar… vad är bankerna egentligen? är det någon person bakom bankerna eller är det aktiebolag eller vad? hur stor nytta har vi av bankerna eller snarare hur skulle världen fungera utan banker?

AndersE
0

#7: " jag ställde några frågor… för att jag är seriöst nyfiken."

#0: "Pengar ska rulla… RULLA fort! Då växer landet, jobben ökar etc etc…"

Du får ursäkta om jag inte tolkar kraftfulla påståenden med utropstecken som frågor…

Om du inte vill ha debatt och ifrågasättande av dina påståenden tror jag du skriver på fel sajt…?

#8 Banker är väl oftast aktiebolag? Dvs ägs av aktieägarna. Bankerna är väl huvudsakligen förmedlingscentraler. Istället för att den som behöver låna pengar ska gå och knacka dörr hos olika människor går man till banken.

AktieTrader
0

Pengar är egentligen bara en ersättning för ren byteshandel.
En kort och bra text om pengar 

Idén bytesmedel (pengar) har sett olika ut genom tiderna. Ofta har det varit ovanliga snäckor, stenar och metaller. Andra typer är ofta olämpliga så som löv, det är lätt att det blir inflation. Skrattande

AndersE
0

#10 AktieTrader, det var ju en utmäkt liten artikel!

Jag tror det är nyttigt att tänka sig ett samhälle utan pengar ibland. Att faktiskt inse att allting skapas av arbete. Det blir ingen sjukvård, inga skolor, inga nya hus, ingen mat - om ingen arbetar för att skapa det.

Hela det finansiella systemet finna bara till för att underlätta och stödja detta. Politiker kan utnyttja det på olika sätt för att stimulera det önskvärda och motverka det icke önskvärda.

Så #0 Grodan, frågan är inte "Vem har alla pengarna?" - utan frågan är "Vem har förmågan att arbeta?" - och hur gör vi det lönsamt att vara med att arbeta och skapa välfärd.

bjorsa
0

Grodan bankerna är aktiebolag å visst skulle väl världen klara sig utan banker fast då fick vi ju låna av varandra å för eller senare är de ju alltid någon som gör slag i saken å gör de till en affärside .

mvh/bjorsa

Grodan
0

anderse, jag har försökt förtydliga lite… i #0

AndersE
0

Pengar är en symbol för värdet av varor och arbete.

"Hur sätter man pengarna i rullning? Var är pengarna låsta? Vem har alla pengarna?"

Det vill säga:

Hur får man folk att arbeta, varför är arbetskraften låst i arbetslöshet och sjukskrivning? Vem har tillgång till skaparglädjen?

För mig är svaret att när vi skapar ett samhälle där det lönar sig mer att arbeta än att inte arbeta, när man får behålla en större del av resultatet av sitt arbete - då kommer hjulen att rulla…

Narren
0

Jag skulle vilja motsäga resonemanget, idag är det inte riktigt så.

Anders tal skulle kunna gälla, men, det gör det inte. Valutor ska, till skillnad från tex aktier, sjunka i värde.

Bankerna får inte in alla pengar de lånar ut, de kan i stort skapa nya pengar och skapar väl en 8-900 av varje hundring i extremfallet.

Att bara säga att pengarna skall rulla låter gladpopulistiskt, men måpste förstå problemen, idag är det att arbete inte är "värt" kostanden och med globalisering, effektivisering och höga tillgångspriser .

AndersE
0

#15 Jo, visst - vi kan starta sedelpressarna…

Jag förstår också att det skulle få fart på Sverige - ett tag. Däremot kommer jag att fortsätta hävda att välfärd skapas av arbete. Så länge det finns folk som tror att staten - genom att "öppna kassakistorna" eller genom att öka beskattning av rika - kan köpa välfärd åt folket, så länge kommer vi att ha en vänsterrregering…

Och så länge kommer vi att sakta men säkert försämra vår välfärd…

Polyanna
0

#16  Så länge vi sätter vårt hopp till och arbetar för materialism, konkurrens, utarmning av jordens resurser får vi aldrig någon egentlig välfärd åt vilket håll vi än sneglar.  Höger eller vänster, skit samma när allt fler kärnkraftverk ploppar upp och pangar ihop och sedan kommer ju solen och slukar alltsammans. Så varför bry sig?

Fortsätt profitera på arbetskraft och naturtillgångar.

AndersE
0

#17 Profitera på arbetskraft?

Det var mycket negativt på en gång. Är du för något?

Eller hur ser dina lösningar ut? Ska vi lägga oss i hängmattan och starta upp våra gamla oljekraftverk?

Staffan
0

#17 (Polyanna)

Jag är också nyfiken - 
berätta gärna hur du skulle vilja att framtiden såg ut.

// staffan

Narren
0

Jag kommer troligan att rösta på S i höst. Jag menar att pengapressen inte är höger eller vänster och i full gång. Kapitalism per val handlar mest om huspriser, i det att politikerna kan påverka.

Jag är lite mer avancerad är "kassakisatetänkande", men anser att det skulle varit betydligt bättre om vi lånat mer och gått finanspolitiskt till attack isf att sänka räntan. I USA försöker nu "pressen" Bernanke para sina politiska kollegors vansinniga a la reaganspending. Vänsterideer att anfalla sig själv och kriga med polarnas biz som främsta profitörer?

Pernilla
0

#0 Hur man sätter pengar i rullning? Ojojoj, skrattade gott när jag såg din rubrik, själv hade jag shoppingdag igår och hade inga problem att få pengarna att rulla…

AndersE
0

#21 Det är ju (s) medicin!

Om välfärden byggs ut för fullt kommer alla att uppleva full trygghet. Man är inte orolig för att bli sjuk eller arbetslös, eftersom det inte leder till ekonomiska försämringar. Alltså vågar man gå på stan och shoppa loss! Affärerna tjänar bra och vågar anställa fler, dessa vågra då shoppa loss ännu mer, affärerna tjänar ännu mer och så vidare… Tjoho!

Inlägget är låst för nya kommentarer