Tom kristdemokratisk tunna
På DN-debatt idag skriver kristdemokraternas partiledare Göran Hägglund att han är beredd att medverka till ett "fantastiskt företagsklimat" men bara på villkor att företagsledarna fortsättningsvis är hederliga och ansvarstagande (utsagt: inga mer bonusskandaler).
Vad betyder det vid nästa bonusskandal om vi får en borgerlig regering i höst? Att kristdemokraterna lägger in sitt veto mot de andra borgerliga partiernas förslag på ett fantastiskt bra företagsklimat? Om inte, då är det bara tomma ord från en som predikar hederlighet. Är det någon här som har en idé om vad KD-ledaren menar med det här?
Ja, exakt vad som menas vet jag inte. Lite ovanligt debattinlägg…
Det ligger ju i kd:s linje att vilja diskutera moral och etik och det kan jag gilla. Att skapa nya jobb och bättre företagsklimat handlar inte bara om lagtexter och skattekonstruktioner…
Det konkreta jag läser är:
"Jag menar att en ny regering och näringslivet måste träffa en uppgörelse. En gemensam satsning på företagande - och på hederlighet och ansvarstagande. Där det ena inte sker utan det andra."
Undrar om det finns ett utkast till en sådan överenskommelse. Sänkt arbetsgivarutgift mot redovisade minskningar av bonus? Om alliansen kunde visa upp att man är villiga att sätta konkret och tydlig press på bonusar är det ju fett valfläsk!
Den här debattartikeln är kanske bara en uppvärmning? Kommer det mera…?
Jag är lite förvånad över det ganska tydliga hotet. Jag gissar att det är lika tomt som Maximilien skriver…

Jag studsade till när jag läste det. KD-ledaren villkorar sin politik för ett bättre företagsklimat. Om han inte bara snackar måste det betyda att en eventuell borgerlig regering tvärstannar på grund av kd vid första bästa bonusöverdrift i näringslivet efter den 17 september.