Miljön. Vad gör du/ni?
Det skulle vara intressant att höra vad ni andra "gör" för miljön och hur ni tänker.
Själv handlar jag ekologiskt, om det går, och gärna rättvisemärk (och hoppas att detta är sant).Försöker att handla mat som inte "rest" runt halva jorden. Köper energilampor. Sopsorterar, har en avfallskvarn, har fjärrvärme. Dricker kranvatten och inte "flaskvatten"
Just nu kommer jag inte på något mer. (Har lite dåligt samvete för en gammal risig bil från 80-talet)
Tycker ni att det är viktigt att den lilla människan tänker på miljön?
/Maria
Jag gör i stort sett allt det du gör. Kanske i olika stor grad. Man har ofta sina egna "käpphästar". Återvinning är jag rätt noga med.
Jag inser att det finns väldigt mycket kvar jag skulle kunna göra.
Jag tror ändå att den enskilda människans insatser har stor betydelse. Hörde nyligen på radion en person som sade att vi i princip inte slänger några sopor längre. Allt tas om hand och används på något sätt.
det jag gör för miljön är återvinning av metall,glas,kartong mm.
sen använder jag miljömärkta varor till trädgården, och miljövänligt disk,tvätt,sköljmedel och allrent tex
maten är jag inte lika duktig på att handla ekologiskt, men ibland
Jag sopsorterar och försöker handla ekologiskt och krav.
Den dag jag har råd kommer jag att köpa grön el, så mkt ekologiskt- rättvisemärkt och krav som finns och dessutom en miljövänligare bil.
Kan tänka mig att bygga mitt eget hus med miljön i fokus även om det blir betydligt dyrare.
Sara
Vi har veduppvärmning, enbart. Vi har inga sopor, har avvecklat det. JA, det går. Allt som kan lämnas på återvinningscentraler, går tillbka dit. Matavfall blir inget i detta hus, varje smula går åt och det som inte äts upp av oss, går till hunden och potatiskal o dyl eldar vi upp liksom allt annat som är tillåtet att elda. Använder inga kassar när jag handlar, har en back i bilen i stället. Ja, jag kör bil, men handlar en gång i veckan. Är mjölken slut på onsdag, så är den, ingen ny förrän på fredag. Måste ha bil, bor 2,5 mil från affärer. Köpa kläder? Vad är det? HAtar det, och så får jag kläder av vänner och bekanta. Hushållspapper är bannlyst, har inte haft det på 20 år. HAde jag haft råd, hade jag handlat KRavmärkt. Men när dessa varor är mellan 30 och 100 % dyrare, då är det plånboken som styr, i alal fall för en fattig förtidspensionär.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Hela förra året gjorde jag ett personligt experiment, som gick ut på att i princip bara köpa mat. Producerade inga sopor alls, och förbrukade väldigt lite el.
#0 vad menar du med avfallskvarn? mal du ner matresterna och lägger på komposten, eller? Som jag förstått det så finns många avfallskvarnar i köken i usa där man bara trycker ner så mycket som möjligt i avloppet. (så man slipper se det eller ta hand om det)
Här i Gävle har vi nu fullt utbyggt komposteringssystem, nästan 95% av alla invånare är med.
#4 varför elda potatisskal? gräv ner matrester i små hål, minst 15cm djupt, i blomrabatterna, lite slumpmässigt här o där, så får du gratis gödsel.
Och som du säger så är KRAVmärkningen fortf för dyrt, så det är mycket viktigare att handla så lokalt odlat som möjligt istället.
Vi har en avfallskvarn som "mal ner allt komposterbart hushållsavfall som potatisskal, grönsaksrester, matrester, räkskal. Allt som inte skadar miljön. Detta går ut i avloppsvattnet som en lös välling.
/Maria
#6 Intressant - undrar vad som är bäst?
Hos mig hämtas sådant avfall - jag samlar det i små papperspåsar som läggs i ett sopkärl. Sen anntar jag att man antingen komposterar eller bränner.
Om man maler och släpper det i avloppsvattnet sparar man ju in transporten… Undrar om reningsverken skulle klara av om alla gjorde så?
#6 allt som kommer fram till reningsverken kräver el, kemisk & bakteriell rening, pumpar och filter. Så ju mindre man stoppar ner i avloppen desto bättre. Samma sak är det om du använder 1-2 rutor toapapper mer än du egentligen behöver, varje gång du torkar dig, hela din livstid
Den extra energiåtgången som krävs till detta kanske bara är småpotatis, i det stora hela, men varje liten droppe, blir till en stor…
och vi har det väl gott ställt med avloppen, men Kinas växande storstäder dränks i sopberg.
Jag har fått förklarat för mig att genom att använda denna sk. avloppskvarn så hjälper det till med den naturliga nedbrytningen. Man tillsätter som du säger kemisk rening i vattnet men detta ska bidra till att den naturliga nedbrytningen befrämjas med dessa "biologiska bakterier".
Vattenverket ska vara positiva till detta men Renova tvärtom eftersom man slänger mindre vikt avfall per hushåll
#7 Hur det skulle bli om stora flertalet hade kvarn har jag ingen aning om.
/Maria

Avfall finns bara om resurserna är på fel ställe. Det lilla rester från maten som blir är en värdefull resurs i komposten. Största problem för flertalet är att man inte tar tillvara maten. Kastar den bara sista förbrukningsdag har gått ut. Men de flesta matvaror är användbar ytterligare några dagar och ibland flera månader efter datumet. Jag köper ofta "gammal" mat med nedsatt pris och om man är det minsta tveksam smakar jag på maten innan man äter den. Bröd bör vara några dagar gammal innan jag vill äta av det och bäst är det när är 3-5 dagar sedan det bakades.
Det är oerhört stort resursslöseri att frakta resurser till stora kompostanläggning när det behövs i den egna trädgården. Mindre inköp av gödselmedel och mindre transporter.
Vid förbränning går förenklat all energi som är fångad via fotosyntesen upp i rök. Det lilla som växterna har tagit upp ur jorden är askan.
All uppvärmning sker genom vedeldning som alltid och den mesta matlagningen sker genom vedspisen.
Före nästan alla inköp frågar jag mig behöver jag verkligen detta. Vad tjänar jag på detta inköp istället för att göra detta utan mekanisk hjälp. Ofta innebär detta att prylen blir oköpt och jag slösar mindre pengar på onödiga prylar.
#10 Jag håller med dig. Tyvärr har vi ingen möjlighet till hushållskompost i det trånga radhusboendet vi lever i men vi har "grov" kompost för sk. trädgårdsavfall löv, kvistar m.m. i en skogsglänta som en man i föreningen sköter.
När vi hade sommarstuga så byggde min man en varmkompost och våra sopor var i princip minimala.
Det här med maten håller jag också med om. Vi slänger aldrig något. Jag har en ganska genomtänkt matplanering. Jag går på doft, smak och mitt "goda" omdöme och vi har aldrig blivit sjuka av någon mat i alla fall.
/Maria

Vi har tre hundar så vi slänger ingen mat vi heller.
Haha, komposthundar. Du får lansera en ny ras. Våra katter är tyvärr ganska kräsna så dom har jag ingen nytta av i det avseendet.
/Maria

#13.
. Vi har två katter också och de är som dina, kräsna så där duger inga matrester inte.
Själv handlar jag ekologiskt, om det går, och gärna rättvisemärk (och hoppas att detta är sant).Försöker att handla mat som inte "rest" runt halva jorden. Köper energilampor. Sopsorterar, har en avfallskvarn, har fjärrvärme. Dricker kranvatten och inte "flaskvatten"
Löjligt, jag gör det som passar vid det tillfället. Skulle jag få välja har jag en gammal bil med för den är billigast. Om jag skall in på en affär och det är runt 8 plus ute så har jag den på tomgång. Är så väldans frusen av mig.
Men nu har jag tjänste bil så jag kör mog rätt miljövänligt i min nya Bmw.
Du gör självklart som du vill. Jag var bara lite nyfiken på vad andra gör.
Däremot tycker jag att det är oförskämt att citera mig och förlöjliga mina val.
/Maria

Inlägg # 15 bryter nog från 2 av skrivreglerna. Använder upphovsskyddat material och jag uppfattar att varje inlägg är skyddat av upphovsmannen. Visst kan man citera andra inlägg eller delar av det men i detta fall är det inte ens ett citat. Dessutom anser jag det som personangrepp.
Lite hyfvs borde väl kunna användas även här. Inte underligt att det finns politikerförakt.
Var och en gör som man vill, men för det behöver man inte håna andra om hur de själv bidrar till miljön. Ditt inlägg ger ett mycket dåligt intryck. Om du hade kritiserat och gett exempel på bättre metoder har det varit ett bra inlägg. Men man kan konstatera att dina åtgärder är starkt miljöfientliga och troligen även lagvridiga genom att ha bilen på tomgång.
#17 Ajajaj.

#15. Rätt åt dig om du, när du kommer ut från affären, ser baklyktorna på bilen försvinna bortåt
.
Tänk nu på hur du skriver där på Övernaturligt i energitråden. Du gillar inte att folk skriver taskiga saker där, så då kanske du kan ha lite bättre vett och inte göra detsamma här, eller hur?
Själv är jag inte världens bästa att sköta mig vad gäller miljön, men inte heller den värsta. På dig låter det lite som om det är rätt häftigt att inte bry sig om miljön. Fast har du barn så är det nog hög tid att börja fundera, för de ska ta över skiten du lämnar, tänk på det.
#19 Jag är inte heller världens bästa (trots att jag kallas hardcore av ett par andra) Men, så länge jag ligger lite under genomsnitten inom alla områden, så är jag nöjd, och mår bättre, för då drar jag ju ner snitten lite grann.
Och så jobbar jag ganska hårt på att informera andra, som kanske ligger över genomsnitten, t.ex. många amerikaner. Inte för att jag reser dit, jag använder energisnålare varianter : internetforum.

Sverige är ett mycket medvetet land det har jag nu insett på senare år även om det kan bli ännu bättre så har vi alla lite miljö tänkande i oss.
Ingen slänger pant flaskor i soptunnan, och knappast är det bara för att vi så gärna behöver de små slantarna man får in utan för det bara är så=Självklart att man pantar.
Sverige belönar miljö bilar, vi har mindre bilar till siglar etc desutom har vi fungerande kollektivtrafik över hela landet i princip.
Förpackningar etc försöks i den mån det går (går dock att göra otroligt mkt mer) miljövänligt.
Miljöstationer planeteras över allt, givetvis måste forskningen fram om detta är efektivaste sättet men transporten av sopor etc..
Väldigt många i de flesta undersökningar 6 av 10 eller 7 av 10 är miljötänkande i sitt val som konsument.
Jag har nydligen flyttat till USA och här som det verkligen skulle behövas miljö tänk finns det inte/knappt existerat.
Näatan alla dricker flask vatten men ingen återvinning.
Matportionerna är överflödiga, konsumtionen otroligt hög, inga nissan micra här inte bara stora jeepar etc..
Jag tycker ändå att alla svenskar ska klappa sig själv på axeln men ändå fortsätta att miljötänka;)
#21 Transporten av sopor lönar sig! absolut. Att göra en ny konservburk ifrån nya metaller från en gruva förbrukar 4-5 ggr så mycket energi som att smälta ner en gammal konservburk. Och går att upprepa många gånger. Ungefär lika med pappersfibrer, som kan användas 10-20 ggr under sin livstid innan det slutar som toapapper. Ungefär lika med glas, som kan smältas ner och bli helt nytt glas många gånger.
Såklart att man bör gå till affären och handla och sen gå till närmaste miljöstation med sina påsar istället för att ta bilen. Det gör ju ytterligare en marginell besparing. Men alla droppar små… ;)
att jag gör extremt många små besparingsåtgärder är ju inte för att jag inbillar mig att min insats gör en himla stor skillnad. Jag tror att några måste ligga i framkanten och ändra sina vanor och mönster, för att inse att det faktiskt var väldigt enkelt. Och sen börja påverka alla andra i tur och ordning. Nu kan ju t.ex. du som flyttat till USA börja informera dina nya vänner och bekanta, en efter en, och så hoppas vi alla att det sprids som ringar över Atlanten och planeten… :)

Jag väntar på att den här överdrivna miljötrenden skall vika undan så vi kan fokusera på verkligheten.
#23 Och vad ska du göra då?

#24 Jag skall fynda på bostadsmarknaden. Sänk bara räntan lite till nu så kan det här bli riktigt roligt till slut(senaste tidens räntesänkningar är som att pissa på sig, skönt först osv…)

Vilket direkt samband har miljön med bostadssituationen? #23,#25?
Den överdrivna miljötrenden skall vika undan så att du får tillfälle att fynda på bostadsmarknaden; och någonstans kommer en vikande räntan in? *förvirrad*
//Zac
#25 Svaret på frågan vad du gör för miljön, är alltså att du ska köpa bostad.
Jaha!
#23 Menar du att jag (som gör många olika små insatser för att reducera min miljöpåverkan väldigt mycket) inte har tid att fokusera på verkligheten och livet? Det tar exakt lika kort tid att kasta matavfall i påsen för kompostinsamlingen, eller en konservburk i påsen för plåt&metall istället för att trycka ner alltsammans i en påse för brännbara hushållssopor.
Det tar maximalt 20 minuter per månad att gå med mina olika påsar till den närmaste miljöstationen.
Det går fortare och är billigare att gå & cykla till jobbet istället för att ha en bil, skatter, avgifter, kallstarter, service, underhåll, kommande bensinbrist osv…
Jag anser att jag lever ett mycket mer rikt, varierande, kulturellt och glädjefyllt liv nu, i Gävle, med gångavstånd till alla butiker och service. (än när jag bodde i sthlms utkanter och åkte bil till jobbet (5h/vecka))
Jag hoppas verkligen att OPEC ökar takten och pumpar upp alla de sista svarta "heroin"-dropparna så fort som möjligt. Och att alla som köpt en skattesubventionerad Hummer (i USA) kan låta alla dessa fordon stå och brumma på tomgång, tills det är slut på all bensin, så snart som möjligt. Och att Kina och Tyskland gräver upp den sista kolbiten och eldar upp den i syfte att kyla ner sina kontor och hem med AC.
Så att vi kan koncentrera oss på ny teknik och nya lösningar, istället för att tjafsa.
Förresten, det mesta av all teknik och produkter, som vi behöver för att överleva, utifall det nu skulle ta slut på olja och kol redan i år… :) finns redan framtagen, och är leveransklar.
Eller vad sägs om det här andra lite mer extrema tanke-experimentet:
alla som är för vind-, sol-, vatten-kraft får använda sig av el ifrån dessa källor!
Och de som är för olja, kol, kärnkraft får nöja sig med dessa, och inte bruka "våra källor"…
:) så får vi se vilka som lever vidare som vanligt, och vilka som tvingas flytta till grottor och försöka överleva *obs! satir, skrivet med en stor dos ironi* ;)
#5 precis, då vi ändå eldar, så slänger jag in det lilla potatisskalet som händelsevis blir. Normalt sett, så äter vi potatis kokt med skal och då äter hnen upp skalen. S det är inte så ofta det blir potatisskl. Sen har jag lagt ner verksamheten med rabatter. dessutom, så kan man inte gräva ner nåt på vintern, det ärklart, lägger jag ut det på backan, så får sidensvansarna mat,men de gamle lärde säger, att det är bra för skorstenspipan, dessutom, att elda potatissskal…..Bjornen, jag handlarsomdu. Gärna halvapriset omd et finns. Men nu har så många butiker skaffat sig en policyn att de höroch häpnar, heller SLÄNGER mat , tex gårdagens bröd, än säljer det för halva priset. Ingår alltså inte i butikens policy att sälaj gamla varor…. Fy bubblan.När det är så många, som nästan är beroende av att handla mycket på et sättet. Och all kan ju inte vara roade av att baka…..
#29 det är många som passar på att "shoppa gratis" i stormarknadernas containrar. Massor av gratis nästan-färsk mat som slängs.

Vi (jag och sambon)
- cyklar
- har ingen värme på hemma (lägenhetshus blir inte särskilt kalla)
- källsorterar
- väljer mat som gjorts/framställts i sverige hellre än andra sidan jorden. det kvittar om maten från nya zeeland är kravmärkt. det finns inga lagar om hur den fraktas hit.
- pantar
- återanvänder kuvert inom företaget
- använder tygpåsar i mataffären istället för att köpa nya i plast varje gång.
- använder lågenergilampor i hela lgh.

Om vi struntar i miljön så finns det ingen verklighet kvar, doh!
Kanske inte drabbar oss men barnbarnen.
Källsorterar
Dricker kranvatten
Slänger skräp i papperkorgar (verkar vara väldigt svårt för många)

# 32 lever du på stenåldern ?
Stampat jordgolv med ?

#24 patetiskt patetiskt. haha
Kom på något bättre, försök åtmistonde.

**kommentarer överflödiga**
#30 det går inte här….Men just handlingen att slänga mat, som kostat en massa i miljöhänseende bl a och när många är lite halvfattiga som jag och gärna köper sånt som är till halva priset tycker jag är vidrigt. Just i de där dagarna, som köttfärsdebatten gick som värst, så var vår bekant som utfordrar sina vildsvin och hämtade grönsaker. Där var en hel släpvagn full med sk malkött, som bara fick kastas……Överhuvudtaget, så mår jag dåligt, nrä jag ser, hur folk bara slänger mat. Undrar hur de är uppväxta? Själv fick jag bita i det sura äpplet, när jag flyttade hemifrån vid 17 års ålder och jag många gånger stod med tomt kylskåp i mitten på månaden, självförvållat. Då lärde i allafall jag mig, att ta vara på allt som var och inte stirra sig blind på datummmärkning utan lita på de egna sinnena.