Politik iFokus

Politik

Etikettövrigt
Läst 1869 ggr
Maximilien
0

Ett år efter rökförbudet

Nu har det gått över ett år sedan förbudet mot rökning på krogen infördes. Sedan dess har ingenting hänt. Rökförbudet har blivit en självklarhet. Men då måste det komma en fortsättning. Vilka nya restriktioner mot rökningen ska upp på dagordningen? Förslag mottages. Förbud mot balkongrökning? Och hur kan ett rökförbud på trottoarer utformas? Någon gång måste det också bli stopp för rökningen på busshållplatser och pendeltågens utomhusperronger.

johan
0

Bästa lagen på länge! För mig som både ogillar röklukt och dessutom får astma av den tycker jag den nya lagen är ett stort steg framåt!  

Personligen tycker jag det borde vara förbjudet att röka på alla platser där man kan störa andra med röken. Lagom luddigt, jag vet.

Jag tycker det är tråkigt att uteserveringar nu nästan är lika illa som pubar var för ett år sedan. Det gör att jag hellre sitter inne.

Att folk står och röker under ens sovrumsfönster är inte heller speciellt kul.

Jag skulle inte vilja att mina grannar rökt på balkongen under.

Dessutom har jag ingen större lust att betala för sjukvården när dom behöver behandling för diverse cancerformer. Först ska dom plåga mig och sedan kräva att få hjälp av mig?

Jag är tyvärr inte så korkad att jag tror att det går att införa ett totalförbud av rökning, men det vore ju det bästa för alla. Inklusive rökarna, även om dom inte fattar det själva.

Mvh // Johan

Robert
0

Här i Finland är det inget rökförbud på krogarna, det kommer först 2007. Det som är helt otroligt konstigt är att Finlandsbåtarna (för mig Sverigebåtarna) har inget rökförbud än.

Nästan alla grannar runt om oss röker på sina balkonger. Det är riktigt hemskt nu på sommaren när man vill ha öppet i värmen. Vi har som "hämnd" köpt en elgrill, men matos ger väl inte cancer?

Om rökare tog mer hänsyn så skulle det inte behövas några lagar. Jag brukar tänka på den dagen jag står i en hiss, frågar om alla är rökare i hissen, och om alla svarar ja så ska jag lägga av en prutt :)

Hälsningar

Robert

AndersE
0

#0 Ironiserar du eller menar allvar?

#1 Jag håller i princip med dig. Rökning ska ske så att andra inte drabbas.

Just nu känner jag inget behov av ytterligare lagar.

Maximilien
0

#3. Jag är allvarlig. Restriktioner mot rökning kan man, enligt mig, införa hur mycket som helst av. Man bör utgå från principen att rökning på platser där det kan störa andra inte ska tillåtas. Därför bör man gå in och gradvis beskära rökarnas utrymme. Det är hög tid för nästa restriktion. Jag föreslår förbud mot rökning på trottoarer.

Rökförbud på trottoarer gör att man slipper oväntade rökpustar när man är ute och går. Sådana har man ingen chans att undvika. Plötsligt andas man bara in gasen. Refugerna mitt i gatan vid övergångsställena blir, tills vidare, den återstående platsen för rökarna. Fördelen med det är att man kan se i god tid var rökaren står. Refugen gäller då givetvis även för krogrökarna som därigenom tvingas bort från lägenheterna i huset ovanpå restaurangen.

En sak som borde kunna införas direkt är vitesföreläggande på busshållplatsrökning, förslagsvis 500 kronor för en tänd cigarrett.

johan
0

Och samhällstjänst för alla rökare där de får plocka fimpar på gatorna. :)

Mvh // Johan

CBA
0

Våran lägenhet är omringad av rökare….av fem grannar så röker 4 på bla balkongen. Vi har våran balkong i anslutning till sovrummet, så vi har ju alla våra balkonger på samma sida. Det är INTE fräscht att känna hur hela sovrummet osar gammal ask kopp när man ska gå och sova…eller som när vi sitter och äter någon form av måltid på balkongen och mataromerna byts ut mot cigarettrök *urk*

Jag har också astma och skulle verkligen inte ha nått emot om de gick ut någon annanstans och rökte..parkeringen blir bra ;o)

Jag tycker rökförbudet på serveringar, restauranger och krogen är kanon ! Men som någon innan sagt så sitter ju alla ute på tex caféer etc så man är förvisad inomhus om man vill komma undan röken. Jag tycker det skulle vara TOTALT rökförbud på sådana ställen ! Tänk dom som är verkligen HYPER känsliga för röken och som tvingas pasera genom rökmolnen för att få en fika på stan…en sådan person hinner ju bli dödssjuk innan han/hon ens är genom entredörren…ska dom aldrig få gå på café ?!

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Oskar
0

Mycket bra lag!

Och ett bevis för att lagar som innan de sjösätts är hårt kritiserade blir lyckade till slut. Dvs de som är emot en ny lag hörs alltid mest i debatten.

mvh
Oskar

Maximilien
0

En morgon satt jag och åt frukost med öppet fönster. In genom fönstret kommer plötslig rök. Jag tittar ut och ser en hand sticka fram med en rykande cigarrett två våningar nedanför. Jag tänker: Det här går jag inte med på! In i köket, fylla en kastrull med vatten! Och så häller jag vattnet ut genom fönstret i en lång vindsplittrad stråle som faktiskt släcker cigarretten! Men främst stör rökaren. Och därmed var det slut på fönsterrökandet. Proceduren har jag därefter upprepat två gånger. Nu har rökaren troligen gett upp till sist, och jag är nöjd. Jag tror att man måste störa rökarna så mycket som möjligt i deras förehavanden, om det ska bli ett rökslut i samhället.

johan
0

#8: Underbart!

Jag har alltid önskat att man var modig och nödig nog att kunna stå och släppa inte så diskreta fisar i närheten av rökare. Liksom att om dom förpestar min luft så kan jag ju göra detsamma, men den skillnaden att de (förmodligen) inte får lungcancer av mitt luftförpestande.

Mvh // Johan

Terrierlina
0

#8 Skrattande

Maximilien
0

Jag hade hoppats på att få några förslag på nya begränsningar av rökningen. Finns det några konkreta förslag utöver dem jag redan har lagt?

Scrog
0

Något som ofta stör mig är att rökarna ofta tränger ihop sig i dörröppningar till ofentliga lokaler, tex resturanger, sjukhus odyl.
Så även om man slipper röken inne på resturangen så måste man ofta passera igenom och ibland också köa i ett rökmoln.

Jag skulle gärna se ett rökförbud även i direkt anslutning till de lokaler där det råder rökförbud.

Jag är inne på samma linje som du i #4 gör det gradvis jobbigare/obekävmare för rökarna för att på sikt (hur lång är svårt att säga) totalförbjuda rökningen.

Balkonger och uteserveringar är ett enkelt och naturligt nästa steg tycker jag.

Kom just att tänka på att hur är det egentligen med rökning och bilkörning? I dessa tider där faran med mobilprat och bilkörning debateras kanske man borde titta lite på hur farligt tappad glöd och letande efter ciggaretter/tändare i väskor och fickor är?

/Scrog

kjersti
0

Rökning leder till lässvårigheter (ibland iallafall) .Många rökare ser  inte skyltar vid tex sjukhusentreér som talar om rökföbud.

Att man är röksugen spelar störst roll av allt då. Det är ett fruktansvärt beroende som ÄR svårt att släppa.  

Nikotinbehovet är starkt och kroppen får panik. Det kan gå bra en tid, men många får problem efter två, tre månader när nikotinet helt har lämnat kroppen.

En sida för hjälp till de som bestämt sig för att sluta…

.http://www.tupakka.org/asp2r/default.asp

Maximilien
0

#12. Goda förslag alltihop. Rökningen i entréer skulle man kunna stävja med en lag om rökfritt område förslagsvis inom tio meter från entréer. Stockholms centralstation välkomnar för närvarande sina resande med täta tobaksmoln vid stora ingången. Där behövs en vidsträckt avgränsning och, inte minst viktigt, det ska kosta pengar att bryta mot rökrestriktioner.

Målet är givetvis att totalförbjuda rökningen. Vägen dit är en allt radikalare minskning av rökarnas utrymme. Totalförbudet kan man slå till med när antalet rökare är tillräckligt litet. Vi är på väg mot sådana nivåer och då gäller det att totalförbudstanken hålls levande.

kjersti
0

Ett sätt att slippa rökning är att PRATA med sina grannar. Bjuda in dem på en kopp kaffe.Förklara att du störs av deras rökning.

Ta kontakt med hyresvärden som kan bistå med skyltning i entrén.Får man grilla på balkongen ? Om inte borde man inte få röka heller. Hyresvärden borde kunna styra detta också.

Föreslå en "rökruta " långt iväg. Då blir det blir lite besvärligare för rökarna. Antalen cig blir färre….

Om inget annat hjälper se till att dina rökande grannar skall ha fest , öppna en burk surströmming  och ställ den på din  balkongen och åk själv iväg………

Maximilien
0

#13. Rökares analfabetism kan övervinnas med ett vitesföreläggande. Då ökar läskunnigheten raskt.

Scrog
0

#15 tyvärr är min erfarenhet att prata med rökare har liten effekt. Förhoppningsvis bör det gå enklare att få till en givande dialog med sina grannar.

Har egen erfarenhet av detta, nedan följer ett citat från ett av mina inlägg på AG från förra sommaren:

Igår kväll vill vi ta vara på den sköna sommarkvällen så vi besökte en uteservering. Jag är fullt medveten om att man får röka på utomhusserveringar och det kan jag acceptera. Vid bordet bredvid vårt satt det ett gäng tjejer i 20-årsåldern och flertalet av dem rökte. Vinden var lite olycklig så röken blåst konstant åt vårat håll vilken var minst sagt irriterande, men man får ju som sagt röka utomhus så det var ju inte så mycket att säga om. Det blev riktigt irriterande när de fick in maten och en av dom som inte skulle äta fortsatte röka och för att inte störa sina vänner höll ciggen rakt ut från bordet, åt vårat håll, hela tiden och blåste röken åt vårat håll också. Jag brukar inte vilja gnälla i onödan men efter ett par tre cigg som hölls på samma sätt kunde jag inte låta bli att lite vänligt fråga om hon inte kunde tänka sig att hålla in ciggen lite så vi slapp den värsta röken, men det kunde hon minsann inte alls. Man fick faktiskt röka utomhus och hon vill inte blåsa rök på sina stackars vänner som satt och åt. Passade det inte kunde vi minsann flytta på oss eller sätta oss inne för där fick ju inte hon sitta och röka. Påpekas skall att några av hennes, troligen ickerökande, mera trevliga vänner direkt erbjöd sig byta plats med henne men det vägrade hon. Hon skulle minsann röka klart sin cigg och hålla den rakt ut så röken kom på oss.

kjersti
0

Fy så trist… GråterDär begäret av nikotin går in går folkvettet ut….Det trista är ju att unga tjejer är de som nyrekryteras till rökning och de har också svårast för att sluta.Skrikandes

Rökfria bord kan man ju fråga efter varje gång man besöker en uteservering. Det måste ju vara ägarens initiativ det med. Även innan rökförbudet infördes fanns det ju rökfria resauranger…. Man kan ju börja med "rökning undanbedes " på vissa bord eller "rökning tillåten" i en liten hörna lägst bort i uteserveringen och STOR pil dit….

Fy att behöva diska askkoppar….

bubbelbubbel
0

hm hm hm.

ni är verkligen hatiska emot rökning det är inget snack om saken, men jag måste få fråga, om vi inte ska få röka på balkongen, ska vi då röka inomhus ? är det inte bättre att stå ute än att förpesta insidan av lägenheten ? ni kommer ju garanterat svara att det ska inte rökas för huvudtaget, men Om jag nu vill det, så var ska jag vara ? om jag inte ens ska få vara på min egen balkong ?
våran granne under säger inget om våran rökning, det enda är om det råkat blåsa ner lite aska eller någon fimp som på ett eller ett annat sätt hamnat där, då vi inte medvetet kastar ner dom själva.

vi har haft denna diskussionen på ridsport, där det jämfördes rökning mot tex. parfym ? vissa får problem med andningen när dom möts av ett rökmoln, men många får också problem av folk som bär ett parfym-moln, riktiga tantparfymer sticker ju ordentligt i näsan.

jag tillhör den kategorin av rökare som faktiskt visar lite hänsyn till folk, jag röker ogärna på offentliga plaser, och när jag gör det försöker jag att undvika att blåsa iväg röken på andra människor, jag håller undan min cigarett när jag möter folk på trottoaren, jag står inte heller direkt utanför en dörröppning, såvida det inte skulle spöregna. så tro mig, det finns faktiskt ett par st av mitt slag med.

[slo]
0

#12, i halland införde dom rökförbud inom 10m från sjukhus, så det är på gång.

#19 jag försöker också visa hänsyn mot icke-rökare. Så vi är några iaf :)

Maximilien
0

#19. Eftersom jag är anhängare av totalförbud är mitt svar att du inte ska röka någonstans utan bara sluta.

Men. Balkongrökning är värre än lägenhetsrökning eftersom grannarna drabbas. Lägenhetsrökning kommer troligen ändå att försvåras en hel del framöver på grund av att det blir omöjligt att byta därför att snart ingen vill flytta in i en rökarlägenhet.

bubbelbubbel
0

men jag skulle ju egentligen kunna svara då att jag vill att det ska bli totalförbud mot alkohol, förutom om du bor i skogen och det inte drabbar någon annan, eller hur ? för mig är det samma skit.

men visst, det är så vissa vill ha det, men jag tvivlar på att det kommer bli rökfritt överallt. det går ju lixom inte stoppa, ungefär som att ungdomar inte ska få tag på alkohol.

slo, liknande här med sjukhuset, här måste du springa runt och byta till dina vanliga kläder om du ska ut och röka, plus få sänkt lön. sjukt sjukt sjukt.

mitt jobb gör samma sak, tvärt en dag säger dom, bra nu får ni inte röka mer inomhus, vi hade speciella rökrum, och drog ner att på vårat tio timmars pass fick vi endast lov att röka en gång, det var utomhus på speciell plats på våran middag vid halv sju.
anledningen var att "thule står för en fritidsaktiv livvsstil, och inte brara är rökning en negativ del, utan det förämrar arbetet och KVALITÉN"
pöh, i h-e heller att kvalitén på mina produkter försämras om jag röker. takräcke som takräcke. det sns ju inte direkt på dom.
det blir en kränkning, när ett företag tvingar sina anställda att sluta emot sin vilja, det hade varit en helt annan grej om vi fått bestämma själva. och till råga på allt står våran fabrikschef och säger "vad är erat problem, vad är det ni inte förstår ??" ja just det.

[slo]
0

bubbel, ja det är både kränkande och förnedrande. Jag förstår inte hur man som chef kan tro att ens anställda och underordnade jobbar bätter ju mer krav dom får på sig…

Men du menar alltså att man får sänkt lön för att man röker?! Det är ju sjukt om något! Men jag har läst mer historier om ditt jobb, och det verkar inte riktigt klokt…

bubbelbubbel
0

nej, jag har med frågat mig själv hur dom tänker, nu har vi visserligen mot att jobba tio minuter längre, fått två fem-minuters raster som vi får gå och röka på, det var ju "snällt"..:P

det är inte hos oss vi får sänkt lön för att vi röker, det var på sjukhuset det var snack om den saken, men det är sjukt i vilket fall som, och lika så är mitt jobb det med. ;)

Mela
0

Jag tycker nog att man kan dra den mycket skarpa linjen så här; inomhus röker man inte, om man inte är hemma hos sig, utomhus röker man hur mycket som helst.

kjersti
0

#19 OCH ALLA ANDRA HÄNSYNSFULLA . TACK !

Jo visst det finns många hänsynsfulla rökareSkrattande.

Hänsynsfulla rökare tex sjukvårdspersonal röker inte i sina arbetskläder och använder inte heller parfym eller rakvatten ( gäller även ickerökare.)

Har själv varit med astmatisk anhörig till sjukhusundersökning där jag fick be att undersökaren fick  bytas ut eftersom det stod en sky av parfym kring henne. Det gick bra den gången. Numera brukar jag förvarna personalen.

Rökare är ju också människor . Men inte så länge…

Jag tycker inte heller att man skall tvinga människor. Men ibland kan man inte få välja att röka under arbetstid iallafall inte som vårdpersonal.

bubbelbubbel
0

vi rökte ju inomhus inne i ett eget bås/rum vad man vill kalla det för. så röken drabbade ingen annan än oss själva, hade varit en annan femma om folk fortfarande stog och rökte vid maskinerna som man gjorde förr.

det är lite roligt att folk egentligen inte tänker på tex. parfymer, svettlukt, vad som, som faktiskt kan få människor att må dåligt precis som röklukt.
vårdpersonal och industriarbetare är en stor skillnad, och jag kan med hålla med om att vårdpersonal är vårdpersonal, och måste visa en annan hänsyn än vad jag på en metallindustri behöver. helt klart.

[slo]
0

Jag kom och tänka på en sak faktiskt, när jag var i Spanien senast. Inne på flygplatsen så hade dom "rökstationer" eller vad man kan kalla det. Helt enkelt en ganska rejäl fläkt och några askfat i anslutning till det. Mycket smidigt, och man kunde röka bland folk utan att störa. Det kanske är något att ta efter på större offentliga platser?

bubbelbubbel
0

ja verkligen, har varit med om det på vissa fabriker med. är ju smidigt. :)

AndersE
0

Nikotinbegäret är uppenbarligen värre än de allra flesta andra laster.

De flesta jag känner har någon last. Man äter för mycket mat eller godis, man har svårt att låta bli alkoholen.Men man kan ändå sköta det snyggt. Godisfrossaren är inte värre ute än att godispapperet kan sparas i fickan tills det kommer en papperskorg. Alkoholbrukaren måste inte låta flaskan fara i en båge över axeln då sista droppen tömts, matmissbrukaren klarar av att gå till matsalen i sansad takt.

Rökarna är annorlunda. Rök och fimpar sprids helt hänsynslöst. Blicken i ögonen på vägen mot ytterdörren är sjukt panikfylld. På min trottoar kan jag någon gång hitta en tom ölburk eller ett Dajmpapper. Samtidigt hittar jag garanterat två-tre tomma cigarrettpaket och ett stort antal fimpar.

Jag ser människor långsamt och lyckligt avnjuta en god bit choklad, en ost eller en cognac. Men rökaren visar ingen glädje - det är panik när blossen girigt sugs in.

Debatten ovanför tycker jag visar på samma sak…

För mig är (i princip alla) rökare att jämföra med grava alkoholister. Fullständiga slavar.

Scrog
0

#19 bra att du visar hänsyn, tyvärr är ju inte alla rökare som du. Om de vore det tror jag inte den här debatten skulle ha uppkommit.
Jag tycker nog som någon tidigare, att det är bra mycket bättre att du som du skriver själv "att förpesta insidan av lägenheten" det påverkar ju faktiskt inte någon annan (om du inte har barn men det är ju en helt annan fråga). Det är ju lättare för vänner att välja om man vill hälsa på i en "förpestad" lägenhet än det är för grannar om man vill att rök skall sugas in genom vädringsfönstret.

Jag tror att många gånger beror "korkade" och hårda regler på arbetsplatser på ett fåtal rökare som inte har haft känslan och det personliga ansvaret att kunna ta sina rökapuser på ett smidigt sätt som inte skadat företaget. Detta gör att företaget känner sig tvingade att införa hårda regler. Detta är bara en gissning och inget som jag har några faktabelägg för.

Kan dock konstatera att ofta är det mer ok på företag att ta en 5min rökpaus än att ta en 5min "stå i solenpaus".

/Scrog

AndersE
0

#31 Ja, min erfarenhet är att  rökare tar fler och längre raster än andra.

bubbelbubbel
0

så länge inte mina grannar klagar, så tänker jag röka utomhus, den lilla stunden som det tar för mig att röka, är minimal, och dom cigaretterna jag röker varje dag hemma är inte heller många.
jag jobbar mellan 14.00-00.10 så jag hinner inte med mycket där innan. ni får det ju att låta som att en rökare sitter på sin balkong jämt och ständigt och gör inget annat än att blossar på.

det är mycket möjligt att det tar lite extra tid, ibland för en rökare, men att man tar fler pauser, när man har bestämda sådana, det stämmer inte för mig. men sen är väl det upp till olika företag, vad man jobbar med och så.
men så som mitt jobb resonerar, det är inget jag med ens min vildaste fantasti kan hitta en förklaring till. jag menar, hur många arbetsledare tror egentligen på att dess personal jobbar bättre med mindre raster och noll rökpauser ??

Scrog
0

#33 håller till viss del med om att det är upp till granarna att klaga om de upplever det som ett problem. Även om det kan kännas jobbigt att ringa på hos en granne och klaga. Det kan ju mycket väl vara så att de inta alls störs av din röknning och då är ju allt frid och fröjd.

/Scrog

bubbelbubbel
0

ooh, vi har en tant under och en tant över. hon under klagar och kommenterar allt, så hade hon störts så hade hon sagt till, och tanten över. jaa. vi misstänker att hon är döv, då våran granne på 4e våningen, (vi bor på 2a, hon på 3dje) spelar techno så hela huset skakar. aldrig har hon nämnt något..så kanske har hon inget luktsinne heller. nä, men skulle dom klaga är det ju en helt annan grejj, men adrig under dom två åren vi bott här har det varit något.
mer än typ, att vi ska tänka på att inte aska på hennes altan under, eller kasta ner fimpar, vilket är för mig en sak man inte gör.
så det är nog frid och frjöd här, annars hade vi fått höra det.

Ida
0

Jag kan meddela att även inomhusrökning kan störa grannarna.

Någon av mina grannar under mig (jag bor på 4:e våningen) röker i köksfläkten och det sprider sig och luktar i mitt kök!!

Kan ni tänka er något ofräschare än att känna cigarettrök när man precis tänkt börja laga mat?!

Det kanske är något fel på vårt fläktsystem, men det är specifikt cigarettröken som stinker från fläkten och gör mig vansinnig! Jag försår för övrigt inte heller hur man kan tänka sig att röka inomhus, men uppenbarligen finns det folk som gör det.

Blä.

bubbelbubbel
0

det är väldigt ofta som röken sprids via fläktsystemet, vi har inte ens fått upp våra fläkt än…och visserligen planerar jag inte att röka under den ändå, jag står för utomhusrökning hemma hos mig, vad andra gör, det skiter jag i. men jag röker utomhus hemma.

Mela
0

#28 Till och med på den pyttiga flygplatsen i Västerås finns det små bås inomhus med jättestarka utsugsfläktar där man får röka, luktar ingenting. Har dock inte hittat sådana på Arlanda, det är väl lite märkligt.

Första kvällen på krogen med rökförbudet var en chock. Det verkligen stank av svett, fis och otvättade kroppar. Nu är man van vid det istället för att till och med ens underkläder luktar rök…

Polyanna
0

Rökförbud inomhus är ok men ute!? Så länge vi står ut med bilavgaser och annan skit så är det ju löjligt att jaga rökarna utomhus.

AndersE
0

#39 Ja, och nej. Det vi pratar om här är ju sådana tillfällen då man är väldigt nära andra - bussköer, balkonger osv…

Det är nog ingen som vill hindra dig att röka då du tar din frisk-luft-promenad…

Flört

Polyanna
0

#40 Har jag sagt att jag är rökare? Nej jag fimpade för gott för 25 år sedan. Jag avskyr rök av alla slag, bor på landet som väl är och har svårt att förstå hur folk kan bo i storstädernas avgaser. Om du inte tål cigarettrök i en busskö men tål avgaser hur logiskt är det?

Blir du illamående kan du ju alltid flytta på dig. Cool

kjersti
0

Det är väl inte säkert att man egentligen tål  bilavgaserna heller….

Men skall man åka med bussen har man väl inget annat  val  än att stå kvar i busskön. Där vill astmatiker väldigt gärna också kunna stå utan att behöva rikskera sin hälsa. Går man som rökare en bit ifrån kanske det inte gör lika mycket.Men jag vet en del som fått avstå bussresan för att chauffören varit rökare….

Maximilien
0

#41. "Hur logiskt är det?" lyder frågan. 

Här har vi återigen det där fåniga kravet på "logik", och som ser ut så här: det finns bilavgaser och av den anledningen, påstås det, måste man acceptera cigarrettavgaser.

Men det stämmer ju inte. Man kan utmärkt väl förbjuda rökning på busshållplatser utan att blanda in ett enda av sina  ställningstaganden till biltrafiken och övrig miljöpolitik.

Polyanna
1

Om du anser att förnuft, konsekvens, följdriktighet är… fånigt! så förstår jag att du mycket väl kan tänka dig att förbjuda EN hälsorisk och se genom fingrarna med andra ännu värre.

AndersE
0

#44 Du menar alltså att om vi inte på en och samma gång kan ta itu med samtliga förekommande hälsorisker - så kan vi lika gärna göra ingenting?

Konsekvent och följdriktigt kanske - men förnuftigt?

Du vill ju själv avskaffa kärnkraften men behålla oljekraft…?

Maximilien
0

#44. Instämmer med AndersE. Valet står i det verkliga livet inte mellan att "konsekvent" förbjuda allting eller att tillåta allting. Det kravet på konsekvens är, om inte fånigt så åtminstone blott en retorisk figur syftande till att "sätta dit" en motståndare.

bejtedejte
0

I Helsingborg, där jag bor, får varken personal eller patienter/besökare röka vid ingången och så vitt jag vet så fungerar det bra. Jag ställer mig snällt vid de rökbås som finns en bit bort från ingången och röker innan jag går in.

Vi har dessutom i de flesta (alla?) busskurer uppsatta skyltar med rökning förbjuden-symbolen och texten "tänk på dina medpassagerare" eller något liknande.

Jag röker en hel del både ute och inne men blåser aldrig ut röken på någon som går förbi eller står i närheten. Står jag t.ex. på trottoaren och precis har tagit ett bloss och någon går förbi precis då så väntar jag med att blåsa ut röken tills de gått förbi. Står det barn i närheten när jag kommer med en tänd cigarett  så går jag iväg en bit för att de inte ska få rök på sig.

Att rökare skulle vara slavar under nitotinet håller jag inte med. Jag har hållit upp med rökningen längre perioder och jag har inte svårt att sluta om jag verkligen vill, men jag vill helt enkelt inte. Jag njuter av varje cigarett, hade jag inte velat röka så hade jag inte gjort det heller, och jag tycker att jag har lika mycket rätt att stå och röka på min uteplats som granntanten har att ha alldeles för mycket parfym på sig när hon står på sin uteplats.

Skulle någon ha problem med min rökning inomhus (med öppna fönster alltid) eller på min uteplats så får de säga till, jag tycker att det är barnsligt att det ska skapas en massa regler och lagar mot precis allting, våga säga till de som stör dig direkt istället.

Maximilien
0

#47. Förbud har man för att en liten och klen person inte ska behöva tillrättavisa en storvuxen rökare.

kjersti
0

#47 Om det är så lätt att sluta varför röker många som inte vill?

Beroendet är säkert individuellt också.Nikotinet ÄR ett starkt beroendeframkallande ämne

"--- oddsen för att bli beroende bland dem som provar crack eller alkohol är 1 på 6, respektive 1 på 10, medan de för rökare är 9 på 10." (chefen för klinisk farmakologi vid National Institute on Drug Abuse)

"--- cigaretter och andra former av tobak är beroendeframkallande på samma sätt som heroin och kokain." (undersökning som publicerats av Surgeon General)

"--- forskare har kommit fram till att nikotin är lika beroendeframkallande som heroin, kokain och amfetamin, och för de flesta människor mer beroendeframkallande än alkohol." (artikel från New York Times Magazine)

bejtedejte
0

Om du verkligen inte vill röka så slutar du. Jag tror inte på att det kan vara så fruktansvärt svårt som många säger.

De som säger att de inte vill röka men gör det ändå njuter ofta ändå av t.ex. första ciggen på morgonen. Då har du inte viljan att sluta, för det är ganska gott ändå. Nu har jag inte rökt i speciellt många år, men jag har svårt att tro att man kan vara mer eller mindre beroende av nikotin. Då borde jag vara otroligt beroende eftersom jag röker mer än ett paket cigg om dagen. Det är inte så svårt att be någon hålla koll på dig i en vecka tills nikotinet är ute ur kroppen, lås in dig utan cigg och kasta bort nyckeln.

Det är rutinen som är svår att bli av med, du har alltid något att göra när du röker, du kan ta en cigg när du väntar etc. det är den tomheten du måste fylla med något anna om du ska sluta röka.

Jag vill kunna göra precis vad jag vill. Vill jag röka så ska jag få göra det också, likväl som grannen ska få grilla sina kotletter på sommaren.

När vi ändå håller på att förbjuda saker så kan vi ju förbjuda majbål, gödsling och annat som luktar.

Maximilien
0

#47. Jag börjar tycka att det där med hänsynsfulla rökare borde vara ett passerat stadium och att hänsynsfulla rökare fortsättningsvis ska betraktas ungefär på samma sätt som hänsynsfulla bildäcksbrännare.