Arbetarparti?
Visste ni att bland de politiker som kandiderar till riksdagen i höst är det socialdemokraterna som har högst inkomster?
Det visar i alla fall en undersökning av alla kandidater i riksdags- och kommunvalen som Statistiska centralbyrån gjort åt Sveriges Radio. Socialdemokraterna har därmed gått om moderaterna i löneligan (!) trots sitt ursprung som arbetarparti….
Hmmmmmmmmmmmmm…..
Mvh // Staffan

Jojo.
Kan även tänka mig att det parti som har flest politiska broliers är just sossarna.
Och moderaterna blir ju mer och mer arbetarvänliga för var dag som går…kanske ombytta roller?
Oskar
Ja, om man nu känner sig som "arbetare" så måste det vara svårt att känna att (s) är de bästa företrädarna. Statsminister som är storgodsägare, f.d. bostadsminister som roffar åt sig samma vinster som han anklagat andra för, och nu visar det sig att de som ska representera är höginkomsttagare. Att (s) samtidigt vill höja gränsen för A-kassan är ju i och för sig logiskt men kanske inte så lockande för den som är låginkomsttagare.
Man anar ju att Reinfeldt sett nischen smyga fram ett tag. Ett parti som vill sänka skatterna för de med lägst inkomster, och ett parti som vill gynna de som väljer att arbeta även om inkomsterna är små - ett sådant parti borde ju ha en viss potential…?

Jag tror ändå tyvärr att vänsterblocket kommer vinna i höst.
// staffan
#3 Jo, der ser så ut. Läste i morse att (fp) tappar…
#3, #4 Nej nej nej, Sverige behöver en förändring och det är det många som tycker!
Människor som från början kanske inte är allianssympatisörer vill åtminstone inte att GP ska få fortsätta. Vi borde som många andra länder ha en maxgräns på två mandatperioder för en statsminister, för han har verkligen gjort sitt!
Fredrik är grym i debatter och jag tror att det blir det som avgör inför valet!! Han kommer att sätta GP på plats!
*heja* *heja*
Ja - heja, heja!!!

#5. Den sosse som inte vill att GP ska fortsätta hamnar snarare i soffan. Och det är omkring denna soffa (där en femtedel av valmanskåren vilar sig, mest tidigare och potentiella s-väljare) står striden i september.

#4. Fp tappar. Det kanske är fråga om just den effekt av centerpartiets omläggning av kärnkraftpolitiken som vi har haft uppe i debatten här. Kärnkraftsvänliga socialliberaler som vantrivts med folkpartiet har plötsligt fått ett alternativ?
Jag har senaste valen röstad på FP, men överväger faktiskt C just nu. Det har inte bara med kärnkraften att göra utan sammantaget tycker jag de står för mycket bra.
Mvh // Johan
Vänsterblocket vinner och det är trygghet det……
mvh
Bertil
Att Sossarna har högst inkomst tycker jag är en tidningsanka. Det är ju självklart, de har flest som sitter riksdagen. Detta speglar bara att riksdagsmännen tjänar mera än medelsvensson
Fast det är väl inte partiets inkomst, utan genomsnittsinkomsten på individnivå?
Och jag läste att även vad gäller privat förmögenhet ligger de i topp…?
Nu förstår jag inte Anders, visst var det inkomsten av de som kandidaterar till riksdagen och då betyder det bara att att de parti som idag har flesta riksdagsmän och kommer ha högsta inkomsten, det har väl inget med partiet inkomst att göra.
Vad har antalet riksdagsmän med saken om man räknar på genomsnittsinkomsten bland riksdagsmän?
Men, det ät inte det man gör, man räknar medelinkomst bland de som kandidaterar till riksdagen, stor skillnad.
#15 Aha, så du menar bara att bland dem som kandiderar till riksdagen så är det - procentuellt - större andel hos (s) som redan sitter i riksdagen.
Vad baserar du det på?

#16. Brukar det inte alltid vara en väldig massa etablerade politiker och politiskt "sakkunniga" på socialdemokraternas listor?
Eftersom detta bygger på statistik så gissar jag att man kan bevisa och motbevisa vad som helst…

#18. Förakta inte vetenskapen, AndersE!
#18 Vetenskap innehåller mycket av tolkning. Det är den, inte statistiken som sådan som ställer till det..

Anders, fakta är att på S-listorna så står det flest riksdagsmän. Tolkningen är att riksdagsmän tjänar mera än medelsvensson.

En liten dikt:
Du klättergroda lilla
under årens lopp
från gren til gren du klättrat opp
nu sitter du i buskens topp
men luktar lika illa.