Anders Borg har klart för sig!
Bra artikel och bra finansminister: :)
Fast jag tycker Anders Borg får mycket intern kritik dessa dagar. Att han upplevs som teknisk, teoretisk och är okänslig för vilken påverkan hans politik har på människor. Många pekar nu ut honom som ansvarig för alliansens dåliga opinionssiffror.
Ur dagens HD (borgerlig) ledare:
"En av orsakerna till att det gått snett för alliansen är möjligen den tunga ekonomiska profilen, personifierad av finansminister Anders Borg. Han har en teflonartad framtoning. Han kan mötas av aggressiva frågor. Men svarar undervisande, med ett leende och låter sig inte provoceras."
"Problemet med Borg sett från en opinionssynpunkt är att han verkar sakna empati. Han exercerar siffror, överskott och underskott, säger sig förstå att vissa åtgärder ibland gör ont men eftersom det är nödvändigt så…
Det finns de som nu tror att Anders Borg haft sin bästa tid under mandatperioden. Hans politik får delvis skulden för det dåliga opinionsläget. Han sägs omge sig med unga kamrerstyper som kanske förstår sig på nationalekonomi men inte människor och opinioner. Logiskt sett borde Fredrik Reinfeldt och alliansledarna nu överta initiativet från Anders Borg och arbetsmarknads-minister Sven-Otto Littorin."

#2. Är inte det rätt vanligt, att en finansminister får på moppo s a s? Oavsett om det är en moderat eller sosse, eller om det nu skulle vara från något annat parti. Att just han skulle sakna empati…..tja, det tror jag de flesta av oss tycker att alla finansministrar gör. De har ju hand om ekonomin och det är ett känsligt ämne och , skulle jag tippa, ett rätt otacksamt jobb.
Hans "leende" upplevs nog olika. Jag kan tycka att han ler lite spydigt. Jag säger nu inte att han menar det så, men det ser ut så i mina ögon. Lika väl som jag kunde reta mig på Göran Perssons sätt att titta på folk utefter sin näsa (det såg ut som om han såg ner på den han pratade med), vilket han kanske gjorde också, för han är väl rätt lång. Hans leende var ju ofta lite snett och det kan man tyda som att man blir klappad på huvudet med orden "såja lilla vännen, du kan nog inte förstå det här".
Uttryck är ju så viktigt och det är lätt att misstolka. Jag t ex, får ibland frågan om jag är sur fast det enda jag har gjort är att ha stängt munnen
. Då mina mungipor går lite neråt så ser jag sur ut fast jag inte alls är det.
Bara lite svamlande tankar mitt i allvaret.
#3 Jo, en finansminsiter har en väldigt viktig, och samtidigt utsatt position.
Det som jag tyckte var intressant var nu att kritiken kom "inifrån".

#4. Ja, det är intressant. Kan det bero på att det ska utses en syndabock tro? Det är ju inte heller så ovanligt.
#5 I den situation alliansen befinner sig - otroliga faktiska framgångar, stort jubel från experter, parat med urusla opinionssiffror - är det inte så konstigt om paniken sprider sig och man söker en syndabock.
Det blir intressant att se om kritiken kommer att växa.

#6 Det är egentligen intetsägande mede opinionssiffror så här långt innan valet, personligen skulle jag bli förvånad om alliansen förlorar nästa val när politiken har slagit igenom fullt ut!
Han ser ganska trevlig ut i vardagen iallafall. (mött honom i affären ett par ggr då han bor nära mig)
varför han får intern kritik kanske vi får veta så småningom.

#8. Där sa du något intressant. Man ser en person som Borg och tycker han verkar på ett visst sätt och sen kanske han är jättetrevlig.
Jag har en kompis som jobbar på ett av departementen och hon sa om Göran Persson att han var urtrevlig. Inte alls samma som vi fick se i TV. Tja, vad vet man.
Jag t ex har, som jag skrivit i någon tråd förut, väldigt svårt för Maud Olofsson. Orkar knappt lyssna på henne och ännu mindre se henne. Fast när jag såg henne i Babbens program, som ju är ett skämtprogram, så såg jag en helt annan Maud och då nästan skäms man. Jag känner ju inte henne personligen så jag vet ingenting om hur hon är som privatperson.
#9 Jag har träffat Maud, hon är jättetrevlig. :)

#10. Jo, jag fick nog den känslan när jag såg henne i Babbens program och fick
en aning för mitt sätt att döma en människa jag inte alls känner.
Många gånger gillar man ju inte vissa människor på grund av deras åsikter. Det är storsint att alltid kunna skilja på sak och person, men inte alltid så lätt.

Ja det är fullständigt oitressant hurvida politikerna är trevliga hemma i sängkammaren eller ej… Borg gör resultat ekonomiskt det är huvudsaken.
man upplever ju människor på väldigt olika sätt, det är ju subjektivt. Själv tycker jag att Anders Borg är saklig, duktig, påläst och svamlar aldrig. Direkta svar på direkta frågor. Synd om det är han som ska få bära hundhuvudet för alliansens opinionssiffror, vilka jag tycker är ointressanta i dagsläget. Det är lång till nästa val som #7 också sa.
#9 Jag har mött Göran Persson väldigt många ggr också och han är inte heller stöddig och arrogant när man pratar med honom eller ser honom IRL

Jag vet inte om det ar min van berattat om Anders Borg om hur han firade sin semester men jag har mycket svart att ta honom pa allvar.
---

#13. Ja, skulle tro att de flesta inte bryr sig ett endaste dugg hur en politiker är hemma i sängkammaren, förutom om man är tillsammans med en. Faktum är ändå att framtoningen är rätt viktig. En politiker med karisma vinner så mycket mer.
Nu har jag aldrig mött nån av dom i sängkammaren…
Men jag tycker det är viktigt hur de bemöter folk.
Anders Borg är en mycket skarp ekonom. Full kontroll.