Politik iFokus

Politik

Etikettövrigt
Läst 921 ggr
AndersE
0

ÖB i intervju

I P1:s lördagsintervju var det idag ÖB Håkan Syrén som grillades av Thomas Nordegren.

Länk

Jag lyssnade på delar. Jag tycker Syrén gjorde bra ifrån sig - som vanligt. Saklig och kunnig.

Frågan om EU-försvar och alliansfrihet kom upp. ÖB duckade elegant, men av samtalet framgick ändå rätt tydligt:

• Vi är redan en del av ett gemensamt EU-försvar
  • Vi har förbundit oss att hjälpa till om ett annat EU-land blir angripet. På samma land kommer övriga EU till vår hjälp om vi blir angripna.

Att försvarspolitik är ett "dött" debattämne märks såväl här på Politik (det finns inte ens en rubrik att lägga detta under…), som i samhället i övrigt. Men nog är det märkligt att grundläggande förändringar i Sveriges utrikes- och försvarspolitik genomförs totalt utan debatt?

AndersE
0

Är det helt enkelt så att efter att ha varit "lurade" sedan andra världskriget orkar vi inte bry oss längre?

Sossarna pratade om neutralitet och Palme agiterade hårt mot USA, samtidigt som han i tysthet uppmuntrade ett nära militärt samarbete med USA och NATO.

Det har i många år varit helt omöjligt att ens diskutera en NATO-anslutning. Av någon anledning har det varit viktigt att svenskarna fortsätter att tro på en neutralitet vi aldrig haft. Till och med den officiella doktrinen var "alliansfrihet i fred, syftande till neutralitet i krig", dvs neutrala har vi aldrig varit.

Idag är vi i praktiken inte ens alliansfria utan har förbundit oss att skydda andra EU-länder. Låt vara att resonemanget mest är hypotetiskt, men tänk bara på en konekvens:

Vi tror att vi låter våra söner (och i viss omfattning döttrar) göra värnplikt, för att de ska vara med och försvara vårt land om vi blir anfallna. Är det lika självklart att våra barn kan bli skyldiga att riskera sina liv för att försvara ett annat EU-land? Är det inte dags att slutligt skrota värnplikten och övergå till ett försvar med enbart anställda?

Många frågor - som en dag kan få stor betydelse. Men ingen debatt, och inga åsikter…

WiktZac
0

Jag har en kompis som är bättre insatt i vår försvarsmakt än vad jag är, och han satt mer eller mindre en hel kväll och pratade om hur vår utrustning in i minsta detalj är anpassad för att passa NATO. Det var allt från motorer till landningsbanor, som tydligen är betydligt längre än vad som behövs för våra plan, men däremot inte för NATO-plan. O s v och så vidare… Tröttsamt, eftersom jag inte hade något att sätta emot… ;o) Och säkert sant också.

//Zac

AndersE
0

#2 Jo, men det har ju kommit fram rätt mycket som visar att det var så.

I TV:n såg man Palme skälla som en bandhund på USA. När TV:kameran slogs av gick han väl och badade bastu och diskuterade försvarssamarbete med USA.

Det har säkert i någon omfattning varit förberedelser för att USA skulle kunna hjälpa oss om vi blev anfallna, men framförallt tror jag det handlade om utbyte av underrättelseuppgifter.

Vi har ju funnits i första ledet och samlat in mängder av info om Sovjet och WP. Som snabbt lämnades över.

(Att utrustningen in i minsta detalj skulle vara anpassad är jag dock rätt säker på är en klar överdrift. Vi har haft en mängd särlösningar i vårt försvar, som hade försvårat en direkt samverkan i krig.)

Ida
0

Dessutom lyder våra svenska soldater till ca 90 procent under Natos kommando. Vi är beroende av vad Nato beslutar men vi kan inte själva påverka det. Tolgfors medverkar i bästa fall som "observatör" på Natos försvarsministermöten.

charlie
0

#3 Ja radiosystemen skiljer sig avsevart ifran NATO dylikar.

---

Brurn-Brurn
0

Standardisseringar är kostnadseffektivt. Jaz gripen ett utmärkt stridsplan, men Sverige sliter med att få köpare. En av argumenten och vägran til potentiella köpare är intestandardiserad logistik.

I så enkla fall som att använda en vinsch på ett fordon kan ge mycket "plunder" under  interrnationella förhållanden fördi Sverige har anra tecken enn till eks Nato för att opperera vinschen beroende av armar och händer.

I det hela det försvårar kommunikation

Underrättelses var god affär för Sverige under kalla kriget. 

Det är svårt att ändra sitt system, men över lång tid så är det många vinster.

AndersE
0

#6 Det finns ingen egentlig NATO-standard heller - eller rättare sagt; det finns så många avvikelser inom NATO från standard (STANAG) att det inte alls är självklart att ett norskt flygplan kan tanka i Italien.

JAS blir nu mer och mer anpassad, så det är knappast en ursäkt att inte köpa. Jag vet inte om Sverige sliter mer än alla andra - det är redan fyra länder som använder Gripen, och fler är på god väg.

Tidigare stridsflygplan som sålts utomlands är J29 - ett land, Österrike, J35 - tre länder, Danmark, Finland och Österrike.

Skälen mot är snarare politiska.

Oskar
0

Att mycket i vårat försvar är anpassat till NATO/USA är nog ingen hemlighet. Klart att det finns planer för hur NATO-plan ska hanteras på svenska flygbaser. Eller hur våra trupper ska kunna kommunicera med deras. Och självklart har även USA/NATO planer för hur de ska kunna operera på svenskt territorium.