Bostäder åt oss som bor här.
Tydligen är det inte alla som behöver en bostad som får det. Det betyder ju att somliga hamnar på gatan..
Hur kan vi då ta in fler och fler flyktingar, och ordna med bostäder åt dem? Bör vi inte ta hand om våra egna i första hand? Bygg paviljonger till de som vi har här först så de får tak över huvudet!
Ser inte logoken i detta.. Hur tänker man?
Jag tror inte att det är någon större brist på bostäder i Sverige, snarare tvärtom. Allt beror förstås på hur höga krav man har på var man vill bo. Varför hemlösa inte får tillgång till dessa tomma lägenheter vet jag inte. Utan att veta något om hur det fungerar så tycker jag nog att det borde gå att ordna fram lägenheter till fler än vad som görs idag.
Första träffen jag fick när jag googlade var en rapport från Svenska kommunförbundet som publicerades för några år sedan. De skriver bland annat:
Omläggningen av bostadspolitiken och en negativ befolkningsutveckling i fler än 200 kommuner har resulterat i ett kraftigt överskott på bostäder och stora hyresförluster i de kommunala bostadsföretagen, speciellt i små kommuner. Och mycket talar för att problemen kommer att växa.
[…]
Vidtas inga särskilda åtgärder pekar utvecklingen på att de kommunala bostadsföretagens tomma lägenheter fördubblas fram till 2010.
Här i Helsingborg är det brist på bostäder. 5 års väntetid bla hos Helsingborgshem.
Och finns det tomma, förstår jag inte heller varför då inte hemlösa får använda sig av dessa.

Det finns många tomma lägenheter. Här rivs en hel del hus p g a att de står tomma. Ett helt område kommer inom kort att vara borta. Ja, nästan i alla fall. Några hus skulle få stå kvar. Så nog finns det lägenheter både till hemlösa och flyktingar. Inte behöver vi stänga dörren för flyktingarna p g a den orsaken.
Problemet i små kommuner är ju att det inte finns jobb. Fast jobben kommer väl om man får tro på Alliansen
.
Om folk ska komma på fötter så är bostad A och O. Hur ska en kunna sköta ett jobb om den ej har en bostad?
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Vet inte om ni hört på nyheterna, men i Helsingborg funderade dom på att stoppa intaget av flyktingar eftersom de inte hade någonstans att placera dem!!
Då anser jag att man bör stoppa invandringen och först då hjälpa de som redan finsn här att få bostad.

#5. Hera, Helsingborg är inte Sverige. Det är bara en stad i Sverige. På andra platser finns det gott om bostäder och då behöver man inte stoppa invandringen endast p g a att det finns få bostäder i Helsningborg. Sen får man kanske vara lite "hård" och ge bostäder där det finns när de kommer hit. Det kanske inte är så smart att placera flyktingar där det inte finns en enda bostad ledig.
Att stoppa invandringen hit är väl ganska logiskt då det är här det inte finns plats?
Och innan man tar in till resten av sverige kan man ju ordna för alla som finns här men som inte har bostad. Bara hur jag ser på det.

#7. Jo, jag förstår hur du menar och det är väl ok att inte placera flyktingar där det inte finns bostad. Fast på många håll i Sverige finns det bostäder och då kan jag inte se att det skulle vara ett hinder med flyktingar. Det skulle heller inte vara ett hinder att se till att ordna bostäder åt den som är utan.
Nu för tiden är de kommunala bostadsuthyrarna hårda och hyr inte ut till alla. Har man anmärkning på sig kan man alltså bli utan bostad, trots att man har jobb. Anmärkningen kan vara en bagatell som hänt för länge sedan. Den kan vara betald och klar men hänger kvar ett visst antal år. Det finns ingenting som säger att man inte är kapabel att betala sin hyra.
Framför allt beror det på de hårda redlerna att man måste ha fast inkomst och arbete för att få bostad. Sedan beror en del på att man nu vill sälja ut en massa bostäder till bostadsrätter och då försvårar man ytterliggare för folk att kunna få en bostad.Sen har vi detta att folk inte vill eller kan flytta dit där det finns bostäder det kan bero på arbete och en mänd andra orsaker.
Men socialen kan ju många gånger gå in och stå för hyran, känner flera som har lägenhet genom soc. Det kunde man ju göra litet mer. Trodde förut att det var så i alla städer, men tydligen är det inte så.

#9. Ja, där har du rätt i det du skriver. Bostadsrätterna ökar och alla kan ju inte flytta dit bostäderna finns p g a arbetsbrist. Fast själv hade jag tur då vi flyttade hit. Här finns bostäder i mängd, men inte arbete. Jag fick ändå arbete på en gång :).
Problemt ligger just i det att där det finns bpstäder finns i regel inga arbeten arbrtrna förlägg mer och mer i närheten av storstäderna och att så sker beror på att manvill koncentrera till vissa orter redan när jag gjick i skolan 1950 talet så talade man om att vi skulle ha ett antak orter där arbetana skulle finnas och folket skulle bo. Så har flyttlasspolitiken gjort att landsbyggfen avfolkas mer och mer.

Det är underligt att det inte skulle finnas plats, sverige är ett av världens mest glesbefolkade länder.
Flyktingar flyr undan krig och förföljelse, ska de inte få en bostad för att någon svensk vill uppgradera sitt skattesubventionerade boende?
---
Vi pratar inte om att uppgradera något boende, utan att de UTAN boende ska få ett.

#13. Håller fullständigt med.
#14. Fortfarande, det finns bostäder i Sverige. Du utgår fortfarande från din egen lilla stad och den staden är inte Sverige, bara en liten, liten del av Sverige. Det finns en stor bostadsbrist i Stockholm också, fast där finns jobben. Tror du, på fullaste allvar, att om man inte lät flyktingarna komma hit så skulle det finnas bostäder i t ex Stockholm?
Alla kan inte bo i samma stad. Vi kan ta hand om våra egna, om vi bara vill. Vi kan också ta hand om de som söker sig hit, om vi bara vill. Så fattigt och eländigt är det inte i Sverige.

#14 Vem är utan boende?
---
Många i Sverige.

Kan du nämna någon som inte har blivit erbjuden en bostad?
---
En medlem här på iFokus. Nämner inga namn.
Förresten du kanske kan svara på varför tråden som heter Anonyma personer fortfarande finns kvar.
#16 Det finns en mänd mäniskor som är utan bostad och inte heller blir erbjuden bostad på grund av olika omständigheter

#18. Jag kan nämna någon/några som inte blivit erbjuden bostad. Sånt händer mer än vad man tror i välfärden Sverige. Skyddsnätet har ganska stora maskor. Det värsta är att många tror att det endast är missbrukare och- eller psykiskt sjuka som är utan bostad. Så är inte fallet. Ofta är det svårare (som jag redan beskrivit i en annan tråd) för en "vanlig" människa att få hjälp. Man kan hamna i nöd, även om man inte missbrukar och tillfälligt behöva hjälp. Fast den detaljen tycks vara svår att förstå.
Bostäder finns runt om i Sverige. Tror inte att det bara är en fråga om bostadsbrist (utom i de större städerna). Det är heller inte p g a flyktingar som det är bostadsbrist. Det är att göra saken enkel för sig. Skevt kan det ju vara att arbetstillfällena ofta finns i större städer och bostadsbristen är stor just där. På mindre orter är det färre arbetstillfällen men gott om bostäder. Det är ju en aning felplanerat. På många orter i Sverige river man stora områden för att det inte finns hyresgäster, samtidigt som man säger att det inte finns bostäder.
Blombuketten; Jag ser det som så att vi redan har en massa folk som behöver mer hjälp än vad de får i Sverige. Här finns problem. Så ist för att ta in flyktingar tycker jag det är mycket bättre att skänka pengar så att flyktingar kan hjälpas på plats eller närmare deras eget hemland.
Flyktingarna hamnar där det inte finns plats, vilket inte hjälper någon.
Min granne håller på att dö av svält, men eftersom min fru fortfarande skulle behöva ny päls så får grannen klara sig bäst han kan tills vi tagit om hand om våra egna problem först. Efter pälsen och den nya bilen kan vi se hur det blir…
Fy!

#22. Nej, det var inget bra förslag. Du kan inte skicka pengar och hjälpa någon flykting på plats då de troligvist befinner sig i krig och/eller förföljeser. Närmast deras eget hemland……ja, där finns det redan massor med flyktingar, vilket är det normalaste. Där krig råder så flyr man oftast till närmaste land. Ofta är de länderna lika fattiga och har många problem (där inte Sverige på långa, långa vägar är). De länderna är de som tar emot allra flest flyktingar och de gör det ofta utan knot. Vi som är rika vi protesterar hej vilt.
Här i Sverige finns det plats, det finns bostäder och vi har god råd att hjälpa människor i nöd. Även våra egna. Att det inte alltid görs beror INTE på flyktingarna. Det beror på bestämmelserna och hur den enskilde tjänstemannen tolkar desamma. Det är också olika från kommun till kommun.
Jag kan inte fatta, hur jag än anstränger mig, att man kan inbilla sig att vi missgynnas p g a flyktingarna. I såna fall missgynnas vi "vanliga" p g a missbrukarna som rätt ofta får hjälp. Då kanske vi ska ta och slänga ut dem på en öde ö någonstans så får vi andra svenskar ett utmärkt liv där inga problem råder. För en missbrukare (många) kostar pengar, det lovar jag. Vi kommer inte ens i närheten av den kostnaden. Ja, för det är väl inte så enkelt att alla missbrukare är flyktingar…….?
Blombuketten, precis som jag inte kan fatta hur man inte kan förstå det jag säger. Jag tycker lätt och slätt att sverige ska ta hand om sig själv innan vi ska ta hand om andra. Förstår inte varför det är så svårt att se.
#24 Varför svarar du inte på min fråga?
Är det OK att starta en tråd och i den peka ut en människa på ett negativt sätt? Verkar som de flesta har reagerat utom ni som tar hand om iFokus.
Och du anders, om nya pälsar och bilar är det störta problemet du tror vi har i sverige, ja då vet jag inte vad jag ska säga.
Inte mer än att det är pinsamt!

Jag vill inte tro att problemet är störst i Helsingborg, här i Stockholm tror jag att kö systemet ligger på så orimlig tid som 30 år!!
-Men givetvis har du rätt i att det är svårt med bostad men jag tror att det finns plats och möjlighet för alla som vill skapa det.
Vi måste se över sveriges helhet som är väldigt glesbefolkat och faktist har överskott på bostäder men kanske inte just där folk önskar?!
-Människan är ett flockdjur vi flyttar dit där vi känner samhörighet och givetvis förhoppningsvis där det finns arbete som var och en enskilld peron är ämnad för.
Alla kan/vill vi inte bo i storstad.
Alla kan/vill vi inte bli läkare eller liknande.
Service yrken och mindre önskvärda jobb i andras ögon är den andres nödvändighet.
Jag tackar varje dag för tidningen som delas ut gratis av den leende mannen vid t-banan, varje dag jag går ner med min soppåse och slänger den blir jag glad att någon hämtar den..
Ja antar att alla de har en bostad kanske inte just i innerstan men de har en bra bostad med egna liv som vaken jag eller någon annan har med att göra.
De hemlösa hälsar jag ofta på och pga deras val i livet har gjort att de inte är kredit värdiga en bostad som är likvärdig min eller din eller tidnings utdelarens.
De befinner sig i innerstan inte på landet där det borde vara naturligare att finna en bostad där de kanske kan börja sina liv på nytt.
Den unge studenten i ex E-tuna letar sporadiskt efter jobb och eftersom han står skriven och bor hos mamman är denne inte hemlös bara utan egen bostad men jag tror och hoppas att vi kan lägga bort våra ideer om att sverige inte har plats för krigsoffer här i sverige för att några gör mindre bra val i sverige.
Däemot borde vi fokusera på att omprioritera val i vårt politiska sverige för att ha råd att bygga bostäder.
Se bara på "pappers sverige" många kronor läggs fel.
Nu är inte jag en politiker men i många länder byggs det billigare förslag på boende med sponsring från företag etc.
Varför finns inte det.
Detta inlägg kan tyckas vara invecklat och märkligt men aldrig aldrig att jag vill hamna i ett sverige där vi stoppar invandring pga att vi inte tycker att det finns plats.
Många vänliga hälsningar/Linda

#28 Jag instämmer helt med inlägget.

#23 Asså…det är ju klart din fru ska ha en päls! För sjutton gubbar det kan ju blir typ 30 grader kallt här i Sverige! Inte ska några svältande och föräldrarlösa afrikanska barn få komma hit till vårat land och ta av våra surt förvärvade pengar! Skicka tillbaka dem bara! Och om det är synd om dem? Äh…det man inte ser lider man ju inte av.
Oskar; Varför tramsa på det sättet?
Eller ni två kanske på allvar tror att det inte finns problem i detta landet? Finns ingen som lever i misär här?
Chokerande att man tramsar bort detta.

#31. Misär finns men inget som man inte kan åtgärda. Det finns resurser i detta land som inte finns i många andra länder. Det gäller att använda dem rätt och, som jag skrivit längre upp, se till att de regler som finns efterföljs. Bl a genom att den enskilda tjänstemannen lär sig läsa innantill. Fortfarande, vi har bostäder åt alla, fast alla kan inte bo i samma stad. Precis som Linda skriver här ovan. Klokt skrivet föresten. Det är inte så enkelt, som du har hakat fast din tanke i, att det beror på flyktingarna att en del saknar bostad. Det är inte ens i närheten.
Jag har inte sagt att det BEROR på flyktingarna att somliga i Sverige inte har bostad. Däremot ifrågasätter jag att vi tar hand om andra innan vi har fixat det för oss som redan bor här.
Du skriver att det går att åtgärda, men det görs inget åt det tydligen. Ist lägger vi ner pengar på invandrarna och låter det andra fortgå.
Jag ser att man ska ta hand om sig själv, innan man försöker sig på att ta hand om andra. Man kan inte rädda världen innan man tagit hand om sig själv.
Bara en sak som detta med Äldreboende. Det finns oerhört lite platser på äldreboenden, för att det inte finns pengar till mer. Så de äldre som inte kan göra ngt, knappt röra sig sitter hemma.
Ändå har vi så jäkla mycket pengar att vi kan ta in mer och mer folk som får bidrag och bostad. hmm??

#33.
, Hera det är inte så enkelt. Det läggs inte ner pengar på flyktingar istället för att hjälpa de som behöver hjälp här i Sverige. Det beror på andra orsaker att sådant händer. Det är inte så i alla kommuner, som jag också redan skrivit. En del kommuner gör det de är ålagda att göra. Andra kommuner gör det inte.
Man kan ta hand om sig själv och hjälpa andra. Det finns det många som gör. Jag gör det och min ekonomi är inte strålande precis. Jag avstår gärna en bit från min kaka så att någon annan kan få smaka. Inga problem.
Åhå, så det är invandringens fel att det sparas på äldreboende? Det var värst. För min del trodde jag att det berodde på helt andra orsaker. Hera, det är samma där, vissa kommuner har äldreboende och plats, andra inte.

#31 (33). Visst finns det problem här i landet men istället för att kanske bara "klaga" på att vi tar in för mycket invandrare i Sverige så kanske man kan göra något åt de problem som finns här i landet själv och inte bara vänta sig att politikerna skall göra allt. Ingen kan göra allt men alla kan göra något, som det heter. Visst skall vi hjälpa de som är här först och främst men istället för att skriva det i vart och vartannat inlägg så kanske man kan börja själv att hjälpa åtminstone EN av sina medmänniskor (en svensk eller invandrare). Har man inte varit utsatt för krig och elände själv, har man inte haft en pistol i munnen så är det kanske lätt att tycka att de kan söka sig någon annan stans än till Sverige. När allt kommer omkring så är vi ALLA männiksor av kött och blod.
Jag kan bara säga att jag är själv gift med en invandrare och han tar inte emot bidrag alls, han jobbar som bara den och betalar in skatt till Sverige och det finns svenskar som inte jobbar och som inte betalar skatt alls. Då skulle jag ju kunna säga att han som invandrare lägger sina surt förvärvade skattepengar på svenskarna som inte jobbar…
Blombuketten; Invandringens fel? Var skrev jag det?
#35 Du får mer än gärna berätta varför du antar att jag inte gör ngt för att hjälpa till i samhället. Ganska dumdristigt att anta en sådan sak och säga att jag bara klagar utan att göra ngt.
Och som många här inne påpekar är alla flyktingar inte från krig. Så alla har inte haft en pistol i munnen. Och vet du vad, det finns svenskar som haft en pistol i munnen också. Och sånna som jag som haft en kniv mot halsen.
De som massinvandrar och hamnar på en och samma plats, som här eller i Landskrona, har inga jobb. De får bostad och bidrag. Och det tar ganska lång tid innan de kommer ut i arbetslivet. Minst 1 år.

#37. Jag antar ingenting om någonting. Men om jag gör någonting så "klagar" jag inte bara utan jag försöker kanske berätta om det jag gör.
Ganska dumstridigt…? Det får stå för dig.
Jag har inte sagt att alla invandrare flyr från krig, det finns olika orsaker till att invandrare kommer till Sverige.
Tror du på fullaste allvar att inte JAG vet att det finns svenskar också som har haft pistol i munnen och kniv mot halsen?! Riktigt borta med vinden är jag inte.

#36. Du skriver det i de flesta av dina inlägg.
"Och vet du vad, det finns svenskar som haft en pistol i munnen också." Ja, och de är ju många…….i jämförelse med krigsdrabbade länder och länder där man inte kan uttrycka en endaste avvikande åsikt. Hej och hå. Du kan aldrig jämföra Sverige med ett urfattigt land, ett krigshärjat land, ett land i inbördeskrig eller ett land med diktatur. Det går inte. Vi har inte de problemen och är inte ens i närheten. Använd fantasin lite. Vet du hur länge sedan det var sen vi hade krig i Sverige? Om inte så ta reda på det för det säger en hel del.
Det finns svenskar idag som, av rent ekonomiska skäl, flyttar till andra länder. Undrar om de också möts av detta motstånd, eller om de accepteras precis som de är. Vi behöver ju inte fly p g a krig, svält, inbördeskrig och annat. Där är vi säkra. Däremot finns det ju alltid de som flyr av skattetekniska skäl.
Ja, jag kunde ju tänka mig det att i din stad så bor bara massinvandrade flyktingar som inte jobbar. På andra ställen i Sverige finns det både ock. Rätt intressant.
#35. Bra skrivet.
"Visst finns det problem här i landet men istället för att kanske bara "klaga" på att vi tar in för mycket invandrare i Sverige så kanske man kan göra något åt de problem som finns här i landet själv och inte bara vänta sig att politikerna skall göra allt. Ingen kan göra allt men alla kan göra något, som det heter. Visst skall vi hjälpa de som är här först och främst men istället för att skriva det i vart och vartannat inlägg så kanske man kan börja själv att hjälpa åtminstone EN av sina medmänniskor (en svensk eller invandrare)."
Tolkar detta på ett sätt. Ser nämligen ingen annan som skriver om invandrare som jag, så kanske skulle du utryckt dig bättre om det nu inte var mig du menade.
#39 Visa ett inlägg där jag skriver att det är pga av invandrarna som vi inte tar hand om våra egna. Jag hittar nämligen inte det. Jag undrar bara varför vi inte tar i tu med oss innan dem.
Jag jämför hur jag vill tack!
Håller fortfarande fast vid att skänka pengar.
Menar du att flyktingar som kommer till din stad genast kan språket och kan arbeta? De behöver inte terapi, eller lära sig prata eller bostad eller utbildning? ;) Troligt.
Och visst finns det dom som jobbar, det har jag aldrig sagt att det inte finns.

#40. Läs igenom dina egna inlägg så ser du själv. Du säger det i många av dina inlägg. Vad det än handlar om lyckas du väldigt ofta få in just det. Jag behöver inte visa det. Var och en (så gott som) som svarar dig ser samma sak som jag, vilket man ser på deras svar. Om man inte anser att det är p g a invandringen som problemen finns så bör man inte använda invandrare som ett exempel. Då kanske man bör lämna dem utanför själva debatten och ta upp det som VERKLIGEN är problemet. Vi kan "ta itu" med oss, samtidigt som var tar hand om dem. Det är inte vi och dem utan det handlar om oss alla.
"Jag jämför hur jag vill tack! Håller fortfarande fast vid att skänka pengar." Jo tack, det märks.
Skänka pengar……..på vilket sätt skulle det hjälpa människor som lever i krig???? Eller människor som lever i en diktatur där de riskerar sina liv bara genom en åsikt???? Skulle vara intressant att få veta, för jag förstår det inte.
Vet du Hera, det finns såna som jag också (och jag är svensk) som har levt under dödshot. Ändå kan jag se att andra har det värre och behöver skydd. Jag kan ändå känna empati. Eller kanske just därför.
Japp, då undrar jag var jag har sagt att de flyktingar som kommer till min stad per automatik kan språket och har jobb? Jag skrev "på andra ställen i Sverige finns det både ock" läs vad jag skriver. Med andra ord, det är inte så enkelt som att det bara är antingen eller. Jag pratar alltså inte endast om "min stad" utan andra städer också. Det är du som alltid tar upp din stad som om det vore Sverige. Jag pratar om Sverige i allmänhet. Rätt stor skillnad.
Upplysningsvis kan jag säga att Sverige inte haft krig (på svensk mark) på ett par hundra år. Om jag inte missminner mig nu så var det sista kriget det krig när Sverige förlorade Finland till Ryssland 1808-1809. Alltså ett krig som utfördes i Finland (som ju då var svenskt).
Jag tycker ChristinaSylejmani uttrycker sig klart och tydlligt. Budskapet går fram. Det är nog snarare så att du inte förstår det hon skriver.

#40. Det var faktiskt dig som jag menade.
Du skrev att jag inte skulle anta att du inte gör något i samhället och då skrev jag att jag inte antar något om någonting och hur du kan få det till att inlägget inte var till dig förstår jag inte.
Jag vet inte vad du gör för något i samhället eller om du gör det men du skriver på ett sådant sätt att man inte förstår det på ett annat sätt än att du "klagar" och inget gör.
Men natrurligtvis vet du ju bättre än mig om du gör någonting eller inte.
#42 Du verkar ju helt yr. Läs ditt inlägg och se hur du skriver emot dig själv i samma inlägg.
#41 Nu tycker jag du ska lägga ner.
Inte i ett enda inlägg i denna tråden har jag skrivit att det är invandrarnas FEL att vi har det som vi har. Sluta tolka och läs som det står. Annars ska du kopiera VAR jag skrivigt "det är invandrarnas fel". Gör du inte detta får du sluta snacka strunt.
Och vad bryr jag mig om att du förstår vad hon skriver? Det gjorde jag med. Det är ju snarare hon som inte vet vad hon håller på med. Att anta är att tro att man vet ngt om en person, vilket är just vad hon gjorde. Ja, du kan ju se hennes motsägelsefulla inlägg.
Och varför du drar upp om krig i sverige vet jag inte, men jag bryr mig heller inte. Du verkar ju känna dig tvungen till det. Kanske någon annan vill veta.
Och igen, jag har aldrig sagt att HBG är Sverige. Men eftersom jag FORTFARANDE BOR HÄR, är det problemen HÄR jag vill göra ngt åt. Det är hit jag vill stoppa invandringen, iaf ett tag. Vi har redan invandrare så det räcker. Det finns inte ens bostäder åt alla.. Det får knappast staden att må bättre. Det vet jag med säkerhet!
Och kan du inte själv tänka ut vad man kan göra med pengar för behövande, ja då får det vara så. Tror du är kapabel till att tänka ut det själv. Det är ju inte ngt nytt med det.

#43 "Hur kan vi då ta in fler och fler flyktingar, och ordna med bostäder åt dem? Bör vi inte ta hand om våra egna i första hand?" skrev du i ditt första inlägg. Det kan man ju lätt tolka som att du tycker att det är invandrarnas fel att det saknas bostäder åt svenskarna.
Det är ganska svårt att följa med i dina trådar…man vet inte riktigt vad du syftar på…och vad du menar.
Dessutom har du ett tonläge som jag tror provocerar ganska många. Du låter ganska främlingsfientlig, fast det kanske du inte är? Ta tex början på den här tråden: "Hur kan vi då ta in fler och fler flyktingar, och ordna med bostäder åt dem? Bör vi inte ta hand om våra egna i första hand? Bygg paviljonger till de som vi har här först så de får tak över huvudet!". Du skriver "ta hand om våra egna"…men hallå, vilka är våra egna? Och om det finns några som är "våra egna" så tolkar nog de flesta det som att det finns "de andra" och att de inte är lika mycket värda.
Du skriver också att vi ska bygga paviljonger så att de som är här får tak över huvudet. Även det tolkar nog många som ganska främlingsfientligt. Tak över huvudet låter inte så värdigt.
Fast du lyckas ju hålla igång trådarna här inne ganska bra och det är ju alltid nått…
"De som är här" tycker jag är ganska tydligt.
Och hur man tokar det till att det är invandrarnas fel vet jag inte. Jag undrar lätt och slätt varför, varför vi ordnar boende för dem men inte dom som redan finns här. Ser ingen logik i det.
Att påstå att det är att skylla på invandrarna är ju väldigt skumt.
"Du skriver också att vi ska bygga paviljonger så att de som är här får tak över huvudet. Även det tolkar nog många som ganska främlingsfientligt. Tak över huvudet låter inte så värdigt."
Du, det där får allt stå för dig.
Hur tusan du får det till främlingfientligt, det kommer jag aldrig förstå.
Ni som tolkar vilt behöver faktiskt inte kommentera ngt. Är ganska tröttsamt.
Och du oskar:
"#23 Asså…det är ju klart din fru ska ha en päls! För sjutton gubbar det kan ju blir typ 30 grader kallt här i Sverige! Inte ska några svältande och föräldrarlösa afrikanska barn få komma hit till vårat land och ta av våra surt förvärvade pengar! Skicka tillbaka dem bara! Och om det är synd om dem? Äh…det man inte ser lider man ju inte av."
Tror du jag tar åt mig ngt av din kritik eller bryr mig om hur du tolkar? Du har ju visat vad du är för ngn.
För er som tydligt inte fattar är "dom som redan är här" alla dessa människor utan hem, alla dom som lever i misär.
Rätt intressant att se hur ni väljer att tolka saker beroende på vem som skriver.

#41. Nä, jag lägger inte ner. Det gör jag när jag så själv vill. Bara så att du vet.
Var lite tydlig i det du skriver. Du har en otrolig attityd mot invandringen och du tar upp just det i nästan allt. Du säger att ChristinaSylejmani är yr……jag skulle vilja påstå att du är rätt yr själv. Du anser att vi andra, som tydligen misstolkar dig allihop, ska läsa vad du skriver och inte tolka in andra saker. Om vi misstolkar dig, vi andra, så kanske problemet ligger hos dig och ditt sätt att uttrycka dig. Så som du skriver är det rätt tydligt att du anser att invandrarna står bakom många av våra problem. Nu senast bostäder. Jag skriver om och om igen att bostäder finns åt oss alla, de gäller bara att fördela det rätt. Du tar inte reda på fakta utan fortsätter mala i samma tanke. Tror du att vi alla är helt bakom flötet och du är den enda som kan tänka………..? Så visar du det i alla fall.
Jajja, men du slutar ljuga om saker jag inte skrivit. Det bestämmer du inte själv om.

#48. Jag ljuger inte. Jag skriver utifrån det du skriver. Jag bestämmer själv om hur jag formulerar mig. Den dagen jag ljuger, bara sitter här och fabulerar ihop något som inte existerar, den dagen må jag avstängas härifrån. Du är inte lite fräck du.
Du är inte lite fräck du som sitter och skriver att jag skrivit saker som inte står någonstans! Att du tolkar på ditt sätt får stå för dig, men att påstå att det är så jag skrivigt är lågt! Så snacka inte om att vara fräck!
Och senast jag tittade efter skrev du att jag skrivigt att jag skyllde på invandrarna. Du kan inte visa var men fortsätter att påstå detta. Det är ren LÖGN för mig.
Dessutom sitter jag och skriver att så inte är fallet, och du FORTSÄTTER!!! vad tusan kallar du det? Sanning? äh fy f*n

#50. Ja Hera, du är som du är och det må vara så. Det är inte bara jag som tolkar på ett sätt, de flesta andra gör det ju också. Då kanske du bör (lite ödmjukt) tänka att du har formulerat dig något konstigt i många av dina inlägg. Så visst, jag snackar om att vara fräck.

Snälla Hera, du kallar Christina yr bara för att du inte förstår vad hon skriver utan tolkar på ditt sätt så………..förstår jag inte skillnaden. Är det så att du anser dig själv formulera dig klart och tydligt, och att vi andra är så korkade att vi inte förstår dig, medan när du inte förstå så är det fel på den som skrivit inlägget?
När argumenten tryter kommer svordomarna fram…………..

#43. Verkar helt yr och inte vet vad jag gör?!
Och du är inte yr och du vet vad du gör?!
Om de flesta eller många uppfattar dina inlägg på ungefär samma sätt så kan det ju inte bero på de som läser inläggen utan vad kan det då bero på?
Jag har inte formulerat mig konstigt. Jag har formulerat mig precis som jag alltid gör, konstigt nog är det bara vissa här inne som aldrig fattar barret. Stöter aldrig på detta irl. Ni är låsta på att tolka som ni alltid gör. Ni är rädda för folk som inte ser lika positivt på invandring som ni gör.
De flesta andra? Jag får mejl var avarannan dag från folk som håller med mig i mina inlägg och som säger åt mig att stå på mig. Undrar varför de inte vågar skriva i forumet? Kan väl inte bero på hur folk tolkar en, ser en och beter sig mot en?
Forstätt ni att tolka fritt och hitta på saker. Jag tänker inte fortsätta försöka mig på ngt som tydligt är helt omöjligt.
#54 Läs #55, så ser du att ni inte är majoriteten här inne, ni få som skriver i trådarna.

#56. Nä, majoriteten är ju du så klart.
Ha ha, andra stycket i #55 är riktigt bra.
#57 Du är så låg nu så jag vet inte vad.

#58. Ja, så får du ju tycka, det står dig fritt.
Synd att du känner att du måste förlöjliga andras inlägg som du gör i #57. Ännu en sak som absolut inte kommer få andra att skriva.

#60. ??
"Ha ha, andra stycket i #55 är riktigt bra"

#62. Menar du att jag skrämt bort de andra deltagarna med det……..nja, det tror jag nu inte. Har själv fått en hel del slängar av sleven på detta forum…….och överlevt.
Du förstår inte varför jag skrev så………Nä, men då ska jag berätta det.För det första, de flesta andra, med det menas de som skriver här och vågar stå för det. Andra som skriver mail till dig och inte backar upp dig här räknar jag inte in i de flesta andra. För det andra, jag kanske också får en massa mail av folk som tycker som jag, det vet du ju ingenting om. Inte de heller räknar jag in som de flesta andra, då de inte syns här.
En grej till. Jag är inte rädd för någon som har en annan åsikt än jag, inte ens då det gäller invandringen. Rädd förstår du Hera, var det länge sedan jag var av den anledning jag skriver om ovan.
Jag står kvar vid allt jag skrivit.
Vi kommer ingen vart.

#64. Nä, det är sant, vi kommer ingen vart, där är vi ense. Jag står också kvar vid det jag skrivit.
Inte allt får jag hoppas, då du har fel angående iaf en sak, du vet vilken.
Är det svårt att be om ursäkt då man tydligt missförstått någon?

#66. Jag ber om ursäkt när jag anser att jag gjort fel, inte annars. Det har faktiskt hänt ett par gånger här inne att jag gjort just det.
Så, du gör inte fel när jag säger att jag inte skyller på invandrarna, du inte kan visa var och ändå påstår att jag skyller på dem?
Nä, trodde mer om dig.

Hera om du nu själv är invandrare, hur kan du säga att du ska ha en bostad?
---

#68. Jag anser, av det du skriver, att du skyller på dem. Om inte, så bör du omformulera dig. Det är det fler än jag som skriver.
Du har t ex tolkat ChristinaSylejmani fel, vilket hon ju också skriver till dig. Du skriver till henne "Du verkar ju helt yr".Har du bett henne om ursäkt för att du misstolkat hennes inlägg?
Ja Hera, det står dig fritt att tro vad du vill om mig.
Jag har ju inte misstolkat henne. Hon antog ju faktiskt att jag inte gör ngt åt saken. Berätta annars vad det är jag misstolkat.
Jag har sagt att jag inte skyller på invandrarna, mer kan jag inte göra. Skit i att be om ursäkt om det tar emot så mycket. Det visar bara vad du är för ngn.
Och charlie, jag är inte någon invandrare.
Och du har tydligen inte alls fattat vad jag skriver om.
jag säger ingenstans att invandrarna som kommer inte ska få ha en bostad.

#71. Å, en till som inte fattar vad du skriver om (Charlie). Ja, då kanske du ska börja fundera lite vad det är som gör oss så "trögfattade".
Du har inte en aning om vad jag är för någon. Den tanken kan du slå ur hågen. Som jag skrev, jag har bett ett om ursäkt här inne på Politik, det är inte alls svårt att göra, MEN då ska det finnas anledning till det. Den anledningen anser jag (som sagt) inte att jag ha nu och därför ber jag inte om ursäkt.

#71 Då har jag missuppfattat, trodde att det skrev i en tråd att du var från Finland.
---

Borttaget, hade inte med själva tråden att göra.
Överlag är det rätt mycket i den här "debatten" som inte har med tråden att göra. Att x berättar för y att hon inte förstår att hon skriver på ett sätt och att y svarar med att x gör likadant för ju inte direkt debatten framåt.
Jag tyckte det här var en intressant debatt från början och hade tänkt flika in lite om mina erfarenheter - men jag villades nog bort någonstans halvvägs och nu känner jag att det blir bara sandlådenivå och då tappar jag intresset för att debattera. Så det blir inget…
mvh Martin

#75. Ja, så fick du det sagt. Hur högt från sandlådan flyger du själv då tycker du?
Du kan väl höja denna debatt med ett vettigt inlägg istället för de ovettiga vi haft ett tag nu. Backa tillbaka i tråden så hittar du en hel del på en "normal" debattnivå.
Det händer ju så emellanåt, att man far iväg. Satt förut idag och läste på Svensk Natur och där hade det också burit iväg en del.
#76 Kanske ett osmidigt sätt, men mitt #75 var ett försök att få folk att inse att det fanns andra som ville debattera. Ja, jag gjorde en del övertramp på SvenskNatur, jag vet. Jag har också lämnat medarbetareskapet där (innan sajtvärden avgick).
Eftersom att jag för tillfället sitter på sandlådenivå så väntar jag med vidarea inlägg tills jag känner mig piggare så att jag inte fortsätter dra ner den här tråden. Sorry för mitt OT i #75.
mvh Martin
Och för att förtydliga: Att jag lämnade där som Medarbetare berodde inte huvudsakligen på varken urspårning eller sajtvärden.
mvh Martin

#77. Ja, det är så det blir ibland. Man far helt enkelt iväg……långt ifrån tråden. Så blev det i denna då några av oss (jag då) kan ju bara skriva för mig själv, fastnade i en slags vem har rätt och vem har fel. Vilket i sig inte är särskilt intressant när man debatterar. Det spårar ur helt enkelt.
Man får hoppas att någon tar tag i tråden igen och ser till att den hamnar där den ska vara.
Charlie; Jag är både svensk och finsk medborgare, men jag är inte från finland.

#18 menar du att du aldrig hört någon som inte blivit erbjuden lägenhet?
Du kan inte bo i Malmö, sjukt många utan bostad här.
Jag blev nekad lägenhet överallt bara för att jag inte hade heltidsjobb eller fasta timmar. Jag ströjobbade och tjänade mer än många som jobbar heltid men ändå fick jag nada.
Jag anser också att vi borde hjälpa de/oss som redan bor här innan vi halvt om halvt hjälper någon annan.

Men snalla, du menar att det inte finns bostader runt omkring malmo. Jag blir sa trott pa manniskor som prompt ska bo mitt inne i Stockholm. Detta "allt eller inget" tankande ar sa infantilt att jag bara vill skratta av gladje for att jag slipper betala skatt till det sjuka systemet langre! :)
---

Håller helt och hållet med Hera.
Tyvärr kallar nog många "oss" för rasister för att vi tycker att vi borde hjälpa oss själva först. Så fel, så fel.
Enligt mig är det inte invandrarnas fel utan sveriges regering som låter det fortsätta.
Jag ser hellre att vi hjälper oss själva först. Ju bättre vi har det, desto mer kan vi hjälpa andra sen.

Sök på bostäder "runt" malmö så får du snart svar på din fina fråga.
Och om du hittar en ledig bostad så måste du räkna med att de flesta som behöver bostäder i malmö är inte rika. De är ofta låginkomsttagare eller studenter, många har extrajobb och det ger ingen lägenhet.
Var bor du förresten?
#83 Hur pass bra måste du ha det egentligen för att kunna hjälpa en annan människa?

Ja, jobb och bostad vore väl bra!
#86 Så du menar att innan Sverige kan ta emot någon människa som flyr för sitt liv, så ska första alla som bor här ha ett jobb och en egen bostad?
Helsingborg är väl ganska känt för att vara invandrarfientligt. SD var väl ganska stora där i valet om jag inte minns fel. Det blir lätt "proppar" i vissa städer och som sagts tidigare Sverige är stort och vi är ett välfärdssamhälle så bostäder finns åt alla.
Jag bodde i ett höghusområde i Göteborg och det var ett gnällande på invandrarna som bodde där (det fanns dessutom ovanligt få invandrare men det räckte tydligen. Antingen var det soc. som betalade hyran eller så luktade det konstig mat. Det pratades en massa "skit".
Sedan flyttade vi till ett äldre villaområde där kommunen ägde vissa hus där större invandrarfamiljer bodde. Då var det ett himla gnäll på att de "fick" bo i villa. Det är minsann inte alla svenskar som får.
Det är skrämmande hur lite vi vågar närma oss varandra. Vilken okunskap som ligger bakom många åsikter.
Sedan kan jag tycka att kommunerna i Sverige borde samarbeta bättre och ha tydligare profiler för alla. Invandrar/flyktingpolitiken i stort borde ses över med humanare, snabbare behandlingar av ansökningar m.m.
/Maria

Tror du inte att folk kommer till sverige utan att fly. I södra sverige kan vi ju börja med alla danskar. Tror inte att dom flyr haha!
Det finns dock undantag överallt. Familjer som flyr från krigszoner är en annan sak. Men människor som flyr från fattigdom får det inte bättre här om vi inte ens har bostäder till alla som redan bor här. Jobben finns det lite flera av men inte tillräckligt men det hör hemma i en annan tråd, nu gäller det bostäder och jag vet att många stora familjer i till exempel städer som Malmö och Helsingborg med förorter som trängs i små tvåor.
Och ja, självklart hade jag hellre trängts i en barack än att fly för livet. Där ser jag undantaget.
Men det finns väldigt många här som behöver hjälp. Men det har folk som kanske du(?) glömt. Hur rättvist är det för småbarnsfamiljer som skickas runt mellan tillfälliga hem för att inte tala om alla myndigheter som inte vill ta tag i dessa människor.
Jag tar detta personligt eftersom min moster + mina 4 kusiner placerades på en j*vla camping för att hon inte fick lägenhet.
1 år trängdes dom i en husvagn stor som en studentetta. 5 pers.
#89 "Men människor som flyr från fattigdom får det inte bättre här om vi inte ens har bostäder till alla som redan bor här."
Tror du själv på det? Vad har du för bild av världen?
När jag var lite bodde jag med föräldrar och två syskon i en tvåa. Vi hade det jättebra.
Jag har otroligt svårt att förstå tanken att vi inte ska kunna hjälpa andra människor. Människor som flyr för sina liv. (Och jag pratar inte om danskar - eller menar du på allvar att vi ska stoppa all inflyttning tills dess alla har ett jobb och en egen bostad?)
För övrigt toppar Sverige listan på singelhushåll. Vilket tyder på ett välfärdssamhälle. Hur många singlar bor inte i stora lägenheter. Det säger lite om hur vi lever…
/Maria
Prognos för bostadsbyggandet 2008.
14.000 småhus och 18.000 lägenheter. (källa TMF.)
De flesta kalkylerna visar att det behövs mellan 40.000 och 50.000 nya bostäder de kommande åren. Ur ett internationellt perspektiv bygger vi väldigt lite i Sverige.
Oavsett VEM som ska bo i bostaden, så behövs det mer bostäder i Sverige.

**putt**

Men herregud! Jag skrev ju precis att folk från krigszoner är ett klart undantag!!! skrev det tydligt. Skrev också väldigt tydligt följande: DET FINNS ALLTID UNDANTAG! då gäller det alla situationer men det mest klara är då såklart människor som flyr för sitt liv.
När jag skrev något om danskar så menar jag att man kan ju börja med att neka dom bostad. Och kort efter gå vidare till alla andra invandrare som inte räknas som akuta.
5 pers i en tvåa är inte samma sak som 5 pers i husvagn utan ordentligt kök eller badrum.
Följdfråga: Hur harmonisk bild har inte du av Sverige? Du verkar tro att allt är frid och fröjd hehe.

90 # Är du säker på det att ni hade det jätte bra ?
Inga men i senare liv av det ?

Vad jag tycker är intressant är att om de flesta kalkylerna säger att det behövs så mycket bostäder……var behövs dem? Jag skulle tippa på storstäderna med omnejd. Där jag bor nu och där jag bodde innan (båda små kommuner) river de hus. Hela kvarter försvinner därför att det finns för mycket bostäder. Någonstans är det lite skevt i planeringen när alla ska till storstäderna för jobb och där finns inte bostäder, medan småkommunerna får riva sina för att där finns inte jobb.
Föresten, flyttar inte rätt många svenskar över till Danmark också och finns det inte danskar som ogillar svenskar?

#96 här i Växjö behövs verkligen bostäder , det beror främst på att vår smart kommun byggde ett universitet + polishögskola utan att ha en tanke på att studenterna behöver bo, nu flera år efter universitetet öppnade så bygger de, sakta och i för litet antal + att de aldra flessta inte har råd med de höga hyrorna, så jag hållert med du, skevt i planeringen verkligen,
sen finns flera tomma lägenheter i småhålor rund om och det har rivits hus här med för det gick inte hyra ut dem, pga, det finns ingen fungerande bussförbindelse,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Oj oj, intressant debatt.
Min åsikt: Jag tycker det är naivt att tro att full matchning är möjlig inom ett land, dvs att jobb och bostad "ska finnas till alla" innan vi kan hjälpa andra. Mycket verklighetsfrånvarande enligt mig.
För det andra kan jag meddela att asylsökande inte direkt får en bostad hur som helst. Många gånger bor man kanske fyra familjer i samma lägenhet. Men det kanske vore bättre att även den lägenheten lämnades till svenskar som behöver en?
Det är tråkigt att vissa inte verkar inse vilket behov Sverige som land har av invandringen. Den demografiska utvecklingen i vårt land ställer helt nya krav på den försörjande delen av befolkningen.

Angående frågan: "känner du någon som inte blivit erbjuden bostad ?"
Jag var arbetslös, och bostadslös i Helsingborg för några år sedan. Jag blev inte erbjuden bostad. Jag bodde på härbärge i några nätter, och i trappupgångar nån enkel gång, tills jag fick ett arbete. På det härbäget mötte jag fler som inte hade bostad. Anledningarna var många. Jag känner även en rad andra som inte kunnat erbjudas bostad av olika anledningar.
Jag kunde inte en gång erbjudas socialhjälp i den perioden, eftersom jag inte var skriven i Helsingborg. (Men jag är svensk medborgare, och är född i Sverige) Jag var SENAST skriven i Helsingborg, vilket egentligen skulle räcka för att få socialbidrag där. Men socialbyrån vägrade att överhuvud taget diskutera mitt ärende. Vilket givetvis är lagstridigt. Socialkontorets ytterst ansvarige svarade mig genom en porttelefon, när jag talade med honom: "Kom tillbaka, när du har en lägenhet" Vad jag egentligen skulle tillbaka på socialkonhtoret och göra när jag hade det har jag aldrig riktigt förstått, eftersom man krävde en garanti för att hyran blev betald (altså soc. eller ett arbete) för att jag skulle få bostad.
Så småningom fick jag arbete, men ingen bostad. Jag tvingades flytta till Malmö, för att få en bostad. Innan jag flyttade hade jag bott i trappupgångar, och gått upp till arbetet nästa dag, eller gått direkt från härberget. Jag var trött, och slutkörd av det livet, när jag flyttade till Malmö. Jag skulle ju fixa en massa grejer i Malmö också…. det resulterade i att jag miste arbetet i Helsingborg, med följden att jag blev beroende av socialhjälp i Malmö en tid i stället.
Man undrar om man ska skratta eller gråta åt en sån här absurd historia efteråt: Hade jag bara fått socialhjälp från början, så hade jag kunnat behålla arbetet, och samhället hade tjänat pengar på mig i stället för att betala……
Emellertid är det en sak som är viktig i sammanhanget:
Jag antar att en invandrare, som varait i min situation, hade fått samma behandling, eller kanske ännu värre. Det är inte invandrarnas fel att jag behandlas så ! Det är inte dom andra socialfallens fel, att jag inte ens kan få socialhjälp ! Vi har tvärtom något gemensamt: Vi befinner oss i en oönskad social situation, och kan inte betala oss ur den. Vi bör därför stå samman, för att åtgärda problemen. jag är bara en liten enda person utan någon röst, men femhundrasocialfall, eller bostadslösa är en flock, och vi hörs, oavsett om vi är invandrare eller ej.
Det ligger annars nära till hands i en sådan här situation, att låta sitt misnöje gå ut över oskyldiga !
Om man mister social status i ett samhälle som är bygt på konkurens, och där det altså per definition, finns vinnare och förlorare, så är det lätt hänt att den som vant sig att konkurera, uplever (medvetet eller omedvetet) ett behov av att hävda sig genom att påvisa existensen av lägre rangerade individer, eller grupper i den sociala hierakin. Ofta hör man just genuina loosers, beskylla andra för att vara just loosers på olika sätt. Det är något som sällan hörs i de högre samhällskikten- därebehövs det inte eftersom man vet sitt värde ! Den nyktre kåkfararen är "åtminstånde inte narkoman", och kåkfararen, som går på speed, är "ingen sketen heroinist", och heroinisten hatar bögar……ungefär.
Ofta sprids just bland folk med låg social status ett förakt för mäniskor som rangerar under dem själva socialt. Det är svårt som arbetslös att säga: "Jag bidrar inte till att den gemensamma sektorns ekonomi i särskiljt hög grad, och när missbrukaren får höra att han är en samhällsbelastning, är det lätt att försvara sig med, att det finns dom som är värre nånstans.
Detta är en väldigt beklaglig mekanism !
Inte bara därför att jag tycker att det obehagligt och rent etiskt oaceptabelt, utan också för att vi som inte tillhör den minoritet, som kan betecknas som systemets "vinnare" är chanslösa om vi låter oss splittras !
Det är helt enkelt otaktiskt av ett socialfall, att se ner på invandrare, missbrukare eller hemlösa !
För att kunna motstå den press som en bantad gemensam sektor, marknadsanpassade hyror, och växande krav på effektivitet, och likriktning utgör är vi tvugna att stå samlade mot det ekonomiska system, som skapar en minoritet av vinnare, men gör flertalet till förlorare, eller i bästa fall "medelmåttor" utan inflytande av egentlig btydelse.
Detta oavsett om vi är invandrare, "ursvenskar", missbrukare, absolutister, hetrosexuella, homosexuella, bisexuella , något däremellan, socialfall, kriminaliserade, utesovare, innesovare, vanliga knegande "svenssons", muslimer, kristna, ateister, hinduer, svarta, vita, gula, handikappade, elitidrottsmän, unga gamla kvinnor, män, eller vad vi i övrigt kan tänkas vara.
Därför är det inte invandrarnas fel att vi inte har bostäder, och vi ska inte tro på dem som använder sig av sådana argument - inte heller när det ligger gömt (implicit) i argument, som ytligt sett ser ut att förhålla sig loyala till invandrare. Det är heller inte bortskämda gamlingarnas fel, att dom unga kommer drtabbas av en "pensionärsbomb", eller snåla ungdomars fel att äldre kommer "tvingas sänka sin standard". Det är heller inte Homosexuella, som är orsaken till AIDS, Det är inte "inflytandet från främande kuturer" som gör att våldet ökar ( i den mån detens är sant….) Och inte muslimer som är orsaken till att det "måste skapas terrorlagar", och övervakningssamhället breder sig ! I stort sett alla sådana här problem, har sin rot i rent ekonomiska förhålanden (i den mån det inte rör sig om rena mytbildningar) "Pensionärsbomben", bostadslöshet, arbetslöshet etc. har allt sitt ursprung i hur vi väljer att organisera samhället ekonomiskt. Det är helt enkielt en fråga om hurvida vi vill dela på arbetet, och resurserna, eller om vill låta ett litet fåtal styra politiken ( och politikerna) med ekonomiska medel, i en storleks ordning, som en normal svensk löntagare inte råder över under en livstid !
Övervakningen är inte riktad mot "terrorister", den är riktad MOT ALLA som en varning, för vad som kan hända, om man motsätter sig nämnda ordning ! För at stämplas som "terrorist" behövs det att du "avslöjar IB", hamrar på landningstället till ett krigsflygplan, saboterar annat krigsmaterial, avslöjar en Boforsskandal. Och för att ibland statuera exempel räcker det med att du sätter in dina pengar på fel bank, när du skickar dem till din familj, som är bosatt där det BARA FINNS en bank. Har man riktig otur, får man hjälp av elitens amerikanska polare, sombjuder på gratais resa till Egypten, samt blir inhyst i ett egyptiskt fängelse, där dom snälla fångvaktarna intygar på heder ocvh samvete, att man givetvis inte blir torterad……) Och i sådana tillfällen är det en fördel, för makthavare om vi är splittrade,och att de olycksdrabbade är lite mörkhyade, för är dom "ursvenska Vikingar", skulle det bli ett h….s liv ! ! !
På samma sätt borde det bli liv, om invandrare (flyktingar eller ej) inte kan erbjudas bosdtad på samma vilkor som "svenskar" ! Sverige hör trots allt till de länder som (fortfarande) har ett ekonomiskt välstånd, goda utbildnings, och forskningsinstitutioner, en väl utbygt infrastruktur, och är ett högteknologiskt samhälle, så det BORDE nästan finnas resurser för att lösa bostadslöshetsproblem !
I det sammanhanget är det värt att tillägga, att det ärett almänt känt faktum att just bostadsbygande, har en stark tendens till att generera arbetstillfällen, och växt i andra sektorer, och altså i största almänhet är samhällsnyttigt, utöver det att det skapar bostäder förståss……
Så tro inte på dem som vill skapa ett bättre samhälle "för oss", så vi kan hjälpa "dom andra senare", eller dom som säger att det är "dom andras fel" att vi har problem !
I tredje riket, kallades syndabockarna som bekant judar. När man piskat upp ett tillräckligt hat mot judarna, tog de homsexuella på tur. Därefter var det dom handikappade, fackföreningsledarna, och oppossitionella i största almänhet. slutligen var det totalt vilkorligt vem som kunde råka ut för terrorn, Det kunde verka suspekt, om man lysnade till "jude-nigger-aktig" musik (jazz) exempelvis, målade expressionistiska tavlor, eller Kanske bara läste Oscar Wilde.
Det är inte något egentligt särdrag för nazismen. Liknande förhållanden har även gjort sig gällande i Musolinis Italien, Francos Spanien, och Pinochets Chile. Det är ett wsärdrag hos den odemokratiska högern generellt (altså de högerpolitiska strömningar, som öppet tar avstånd från demokratin som ide´)
I dag kan man även känna igen tendensen hos fascistoida gruperingar i Europa (fascistoid = grupper som befinner sig i gråzoonen mellan den demokratiska högern, och den öpna fascismen, eller det jag kallar den "odemokratiska högern", )
Vi ser SD i Sverige, Dansk Folkeparti i Danmark, Front nationale, i Frankrike, och de tyska Republikanderna, osv. som alla önskar olika rättigheter för invandrare, och sina respektive länders mer etablerade medborgare, som alla hetsar mot homosexuella, och li likhet med sina öppet odemokratiska meningsfränder önskar försvåra möjligheten att uppnå medborgarskap, stänga gränser, ersätta sociala reformer , med represiva åtgärder, och rå makt. Den som läser bloggar, chattsidor,insändare , och är upmärksam på stämningar generellt, ser hur dessa gruppers anhängare hetsar ena stunden mot utesovare och i nästa stund mot missbrukare. Ömsom angriper man tiggare, och gatumusiker, och ömsom tycker man suynd om samma tiggare, för att dom är svenska, och tycker att vi skall ta hand om dem i stället för invandrarna. osv. Samtidigt vill man gäna ha oss att tro att dess "patrioter", "fosterlandsälskare", och "nationalistiskt sinnade demokrater" är vanliga snälla demokrater, och at det är de demokratiska politikernas fel att vi har rasism, eftersom vi tillåter invandrare att flytta hit. ( "i stor mängd")
Vi får inte tro dem !!!
Precis som i tyskland riskerar vi att föraktet för en fokgrupp övergår till vikorlighet, som kan drabba oss själva, om vi ställer upp på hetsen !
I dag rättfärdigar man bostadslöshet, om den bara drabbar invandrare, och skapar en bild av att det är deras fel att "svenskar" saknar bostäder, vi målar skräckinjagande bilder av muslimer, som terrorister, liknande nazismens antisemitiska karaikatyrer, förlöjligar deras religion, och försöker göra gällande att det handlar om yttrandefriehet, medans Sveriges södra grannland bekrigar Irak, i strid med FN:s rekomendationer, vi skickar mäniskor av "fel" hudfärg, eller med koplingar till Islam till tortyrfängelser, berövar dem deras egendom, osv. vi ser hatbrott riktade mot homosexuella, medans missbrukare, och uteli'ggare skonas, från värre repressalier än bemötandet av ett allmänt förakt.
Då hette "fienden" Judar, bögar, handikappade och socialister, och det var MÅNGA som råkade i onåd.
Idag heter "fienden" muslimer, invandrare, och bögar. Och dom är lycligtvis förhållandevis få.
Men i morgon kan dom utvidgas till att omfatta fackföreningsledare, socialister, intellektuella, ekosofer, kriminella, punkare, och missbrukare, och psykosociala problematiker !
När vilkorligheten inträtt, kan det drabba dig och mig !
Kanske har du gjort en abort en gång ? ("dödat ett barn" som det heter) Kanske har du haft sex med en muslim, utan at veta det. (Det behöver ju inte synas - det finns ju också het vita mulimer utan turban, eller mustasch, i joggingställ, eller kavaj)
Kanske var din farsa punkare, eller miljöparatist, och var du inte arbetslös i en period på ett halvår, och deltog i en vild strejk ?
Det kan låta som skrämselpropaganda, men i dag gömmer sig mäniskor i Sverige för att undgå de faror som lurar där liknande förhållanden gör sig gällande. Om dom som gömmer dem, blir lika rädda slutar dom kanske vara solidariska, och gömma dem….Om dom inte vågar lita på dig, så vågar dom kanske inte ingripa en dag när du blir överkörd av en flyktbilist på en öde väg, halkar och faller i en kall vak en vinter, eller ringa ambulans när du får en hjärtattack på en ödslig busstation.
Vi skall inte medverka till att skruva klockan tillbaka atill något av historiebokens mörkaste kapitel. Näta kapitel måste bli ljusare, än de tidigare !
Vi får intelåta oss luras !
Vi måste hålla samman, mot alla mörkrets krafter: Svenskar, invandrare, muslimer, kristna, ateister knegare, socialfall, kvinnor, män homisar, hetroer, bin, humlor och andra vackra insekter, svartingar, blekansikten, hemlösa, och bofasta ! (osv i all oändlighet )
Det finns bostäder om man vill !
Ytterligare bostäder kan byggas, och det gagnar samhället generellt ! det är ett politiskt beslut !
Invandrare är inte omkringvandrande problem !
Fienden kommer inte från "varmare länder" - fienden kommer innifrån !
Tillsammans kan vi - det handlar omatt vilja !
Men splitrade är vi förlorade, och historiens hiskeligaste spöken vinner nästa rond också !
Låt os slippa det - var solidarisk!

#99 Tack. Underbart.
#99 Jättebra skrivet…
/Maria

#99 Pa vilket vis ar byggandet av bostader ett politiskt beslut?
Ar tillverkningen av klader ett politiskt beslut?
---
#99 Skulle du inte skriva blogg istället för att delta i ett diskussionsforum? Jag hade faktiskt föresatt mig att läsa din kommentar, men jag orkar inte igenom. Jag ser inte vart du vill komma och har inte tiden att läsa igenom, backa och försöka.
Så tyvärr - jag hoppar över det mesta du skriver. Kanske missar jag något, men vill jag läsa krönikor läser jag bloggar eller tidningar.
Det fungerar likadant på jobbet runt ett fikabord. Börjar en föreläsa istället för att diskutera så vet jag att många kommer att lämna bordet och återgå till arbetet.
Här vill jag diskutera.

#99. Återigen, bra skrivet. Knappt man vågar säga det……betalningen du vet
.
#99 Jag förstår faktiskt inte varför du motsatte dig att skriva en debattartikel. Din kommentar är på drygt 12 000 tecken, vilket motsvarar ungefär fyra normala debattartiklar på en opinionssida.
Tänk gärna över saken igen, det blir lättare att läsa en text i det formatet. :)

103# Så bara för att inlägget är långt så föreslår du att han borde starta blogg istället. Han skrev ju vad han tyckte. Han höll sig verkligen till ämnet. Är det inte det det handlar om? … Att man ska säga vad man tycker.

#107. Tur att det inte är du som avgör vad som ska läsas och inte. Själv har jag läst igenom hela Dolomit60´s inlägg, vartenda ord då jag finner det intressant och dessutom håller med i det han skrivit. Konstigt att du inte, i ett enda inlägg, kan se den röda tråd som följer Dolomit´s samtliga inlägg. Jag ser den tydligt i alla fall och därför är det heller inte svårt att ägna lite tid åt att läsa. Bara för att Du inte lyckas och tydligen har så ont om tid så innebär det ju inte att vi andra kan både läsa, diskutera och umgås.
Här vill jag diskutera skriver du, ja men gör det då istället för att kritisera andras sätt att skriva på.
#108 Så kort som jag skriver borde du kunna läsa vad jag skriver. Jag skriver inte ett ord om vad andra ska läsa eller inte. Jag skriver inte att jag ska avgöra vad som läses eller skrivs.
Har du så svårt för att jag säger vad jag tycker?
(Du läste inte artikeln bakom länken väl?)

#109. Nej, jag läste inte hela artikeln, bara det som handlade om feedback. Har bara lite svårt att förstå varför du länkade dit, därav kommenterade jag den inte. Försöker du lära vissa av oss andra något som du tycker att du själv behärskar, eller vad?
Nej, jag har inte svårt för att du säger vad du tycker, men om man säger vad man tycker så lär man ju få svar också, från de som tycker annorlunda, eller hur?
Nej, du kanske inte skriver rakt ut vad andra ska läsa eller inte. Jag konstaterar bara att det är tur att inte det är du som avgör den saken då du kommer med den typ av kommentarer som du ovan gör.
#110 Nej, jag ville inte skryta - jag tyckte däremot att artikeln på ett bra sätt förklarade hur jag menar med feedback.
Det är ju OK att få svar från den som tycker annorlunda. Det är väl hela tanken med ett debattforum - i synnerhet ett politiskt. Fast det är rätt tröttsamt när i synnerhet du ägnar dina svar åt att försöka få det att låta som om jag skrivit saker jag inte har skrivit.
Ditt sista stycke är ju ännu ett sådant exempel…

#111. Ja, det är tur att smaken är som baken och att inte alla upplever mig som du tydligen gör……(tröttsam)
.
#111 Det kan ju möjligen bero på att du låter andra tala för sig själv, men verkar ha ett behov av att snedvrida bilden av mig?
Kan inte se vad det är blombuketten snevrider?
Hon är vettig precis som vanligt.
#114 …sa Bull!

#115. Oj, det där var barnsligt. Bill och Bull ser man lite varstans så fort någon håller med en annan person. Har sett det ett antal gånger på t ex Anbytarforum då någon blivit grinig för att inte fått medhåll. Kommer ihåg att jag och Kina (en forskarkompis) blev kallade för det samma då vi höll med varandra i en fråga. Tydligen får man bara vara ense med vissa.
Din kommentar i #113 är så "snevriden" den kan bli.
Tack Hera!
#115 Oj oj oj. Vilken kommentar alltså .. suck.
Det konstiga är att om jag ger feed-back på vad Dolomit60 så kastar sig blombuketten in, och om jag skriver något till blombuketten så ska Hera lägga sig i.
Ni skulle kanske starta en ny sajt - hataAndersE.ifokus.se?
haha :) Den får du allt starta själv. Så mycket tycker jag inte om dig att jag tänker lägga ner tid på en hel sajt om dig ;)

#118. Så det var det du gjorde. Gav Dolomit60 feedback. Ja, det missade då jag totalt. Jag tyckte mer du, för andra gången, talade om för honom att du inte orkade läsa hans inlägg. Ena gången för att det var fördomsfullt och andra gången för att det var för långt. Min feedback till samme skribent var att inlägget var bra och att jag orkade läsa hela inlägget.
Eller menar du det faktum att du skrev om att börja blogga för att du, om du vill läsa krönikor, läser bloggar eller tidningar. Var det feedbacken?
Hata AndersE sajt
. Ja, där fick du till det.
#118 Du är rätt tröttsam tycker jag.
Kanske du uppskattar att inte få höra hur andra uppfattar dig? Jag har mött sådana förut.
Men om du lät bli att lägga dig i så hade det hela stannat vid att jag talat om för Doplomit60 att då han skriver så långa kommentarer så är det åtminstone en som inte läser dem.
Jag hade själv uppskattat sådan feedback. Och blivit irriterad över att övriga skribenter skulle lägga sig i saken…

#121.Nu skriver du mot dig själv och säger att du är rätt tröttsam
.
Ja jag förstår att det är mig du menar och nu har jag avancerat från att skriva tröttsamt till att vara det också. Det får ju stå för dig. Jodå, jag uppskattar att få höra vad andra tycker om mig, Fortfarande har jag svårt att se den feedback du gav av den anledning jag skrivit i #120. Du skrev inte så "fint" så att det kan förstås som ett gott råd i all välmening.
Nu var ju jag inte den enda som reagerade på ditt sätt att skriva om Dolomit´s inlägg. Innebär det då att om jag hade låtit bli att "lägga mig i" som du behagar kalla det så hade du låtit det hela beror och inte brytt dig om att svara #106?
Ibland undrar jag över hur du tänker, faktiskt. Läser du aldrig dina egna inlägg?
Jag kommer nog fortsätta vara en tröttsam människa som lägger mig i. Antingen får du väl ignorera mig eller så får du väl be sajtvärden stänga av mig härifrån.
Jag kommer också fortsätta reagera då jag ser något som jag tycker är fel.
#122 Kul…
#123 …sa Bull!
Ja, man ser ju vad som är tröttsamt.

#124. Ja, då är det du som är den elaka katten Måns då.
Baka baka kaka………

#99. Det är intressant det du beskriver om din egen situation. Det som är synd när man pratar om bostadslösa uteliggare är att så många tror att det rör sig om endast missbrukare. Det har jag märkt av i diskussioner på bl a arbetsplatsen. Vi har så svårt att ta till oss att man faktiskt kan vara utan bostad och inte "bli erbjuden" en sådan. Nu för tiden vräks ju ensamma mammor/pappor med barn, vilket skulle varit otänkbart när jag var yngre. Överhuvudtaget vräkte man inte familjer där barn var inblandade. Nu är det en vardag för många och soc träder inte alltid in och hjälper till. Man hör oftare nu än förr kommentarerna att de får skylla sig själva som inte betalar hyran, utan att ha en aning om varför de inte gjort det. Dessutom spelar det ingen roll för man må ju ändå se till barnen. Men det är inte lika viktigt längre.
Däremot skulle jag vilja se lite mer fördelning mellan arbete och bostad. På vissa ställen, bl a där jag bor, rivs en massa hyreshus p g a att lägenheterna inte hyrs ut. Bristen på arbeten gör ju att folk flyttar till de större orterna där bristen på bostäder är hög.
Jag hörde senast här om veckan just den kommentaren från en av missbrukarna jag har hand om (alkoholist), som du beskriver i ditt inlägg. Han har supit i hela sitt liv så gott som och är idag en gammal man (ovanligt gammal för att ha levt det liv han har). Han sa till mig att "jag har i alla fall aldrig knarkat" BARA supit. De där knarkarna är för djävl…Han känner sig alltså snäpet bättre än en narkoman. En anfetamist jag också arbetade med sa att han minsann aaaaaaaldrig skulle gå på heorin, för usch för dem. De har verkligen nått botten. Precis som om han själv inte hade det. Så nog är det så alltid. Man försöker hålla sig med nästippen ovanför vattenytan, hur långt ner på samhällsskalan man än kommit.
#123-125 Ibland kan det behövas lite extra tålamod med de som man vet är oliktänkande. Tänk på det. :)

"105:Jag "motsatte" mig väl inte att skriva en debattartikel riktigt - jag aböjde väl mer ertbjudandet, det är väl en gradskillnad, men det var inte spå definitivt lixom…..
När jag skirver dessa mastodont-inlägg, så är dom oftast väldigt spontana - jag ser något, och fingertopparna börjar vibrera……
Det händer om nätterna, när jag har problem med mina ben !
Egentligen borde jag göra andra saker men blir sittande vid datrn pga. värk, och svårighet att röra mig. Jag planerar alltid att arbeta i morgon lixom…..
Vidare känns det som om ën artikel borde ha en mer strukturerad form, och vara nogrannare genomtänkt.
Därför svarade jag som jag gjorde. Kan hända en dag när jag har tid och överskott, men det blir då…. Jag har ju nästan lovat keramikifokus en artikel först……
I övrigt: Jag SKA försöka stryra mig lite nu; Jag kan se det själv….

Jag är som sagt medveten om det AndersE säger. I sak kan jag förstå problemet.
Kanske är dert inte skkritiken, eller "feedbacken" blombuketten reagerade på, utan tonen…. Jag kan se detta också,om jag violl, men önskar inte bli för närtagen, eller irritera mig på det riktigt. Om Anders nu säger att det var MENT som feedback, välger jag att tro honom. Han är heller inte tvungen att läsa alla mina långa inlägg. (Men det vore en naturlig konsekvens för mig själv att avstå från att komentera det rent innehållsmässiga, om man inte har tillgodogjort sig essensen dätremot. Och jag väntar fortfarande på svar i rn annan tråd…)
Om Jag själv skulle ge Anders (ytterligare) feedback, kan jag kanske råda honom till att UNDGÅ den tonen i debatter med andra, Jag tror nämligen att det Blombuketten reagerar på är att den dag du råkar ut för en sårbarare person, eller någon som sitter och urförbannad (på något) i förväg, så riskerar du att själva TONEN skymmer medelandets egentliga innehåll.
Och att man ibland blir bemött med att mäniskor rycker inn till försvar för sina meningsfränders försvar ibland tror jag man får vänja sig vid. Det är en del av debattens vilkor.
Så det här med "hatklubben" kan jag inte ta alvarligare än komentaren om att det skulle förekomma betalning vissa skribenter imellan, eller det ställe där du angriper ditt eget inlägg. (Den spriten, den spriten……)
Men skämt å sido; Jag tror egentligen du har mer format än som så !

#130. Jag tror du läser av mig som en öppen bok
.
:)