Politik iFokus

Politik

Etikett: företagande
Läst 1861 ggr
Ida
0

Betyg på anställda

Svd skriver idag om att det blir allt vanligare att arbetsgivare sätter betyg på sina anställda. Serviceföretaget Sodexho menar att syftet med deras betygssättning (skala 1-4) är att ge mer rättvisa löner.

Vad tycker ni om detta?

AndersE
0

#0 Fördelen är tydligheten.

En nackdel är ju att en 4-gradig skala är väldigt grov. En förutsättning är att det åtföljs av ett innehållsrik och bra samtal.

charlie
0

Jag har fatt betyg fran alla mina arbetsgivare de senaste 7 aren. Jag tycker att det enbart ar till nytta for mig.

---

Brurn-Brurn
0

Detta är inte en lätt sak att svara på jag har fått motta och jag har skrivit till anstälda i flera decennier.

Handlingen har flera felkällor

Det måate vara tydligt varför man skriver, är detta endast för att ge feedback eller fins flera syften som till eks att ge löner, välja person till befatningar karriär  osv.

Största svaghet jeg vet är vad , hur  osv mätar mann.tydlighet i moment som mätas. Har personen som skall mätas fått veta vad som mätas. Läs Vrooms läringsteorier om hur mycket motivation betyder för att levrera resultat.  I samband med läring så var det tydlig skillnad på att vara prestationmotiverad och betygsmotiverad. tilsvarande i idrott där ni ständigt hör idrottare uttala . jag focuserar på arbetsuppgifterna osv. mao folk vill ändra sitt beteende mot att nå hög score. Hög score kann vara att charmera chefen - såkallade lipplickers och det är inte bra för företaget.

Hur sätter man betyg. et kollegium eller en person. I en till en situation vil man färgast av den personliga relationen. I många fall så ser man att karaktär snitt blir högre enn det mätskalan har som snitt.   Oftast värderast man ut från ett genemsnitt

Hur utformas karakterskalan med en midtpunkt eller från ett ytterpunkt  

Karakterskalans bredd har betydelse.  med en låt seja 10 gradig skala så vill det vara en psykologisk vägran  mot ytterpunkt. Man vil få en tendens till dragning mot centrum

Senn måste man värdera hur motagare tar  mot bedömning. känns det rettfärdigt, är jag inte bättre enn det här? HVA?

Man skall int dra i gång det här utan att man vet vad man håller på med. 

Det hër blev lite snabbt men håppas ni förstår att det fins många saker at tänka på

Till din fråga om firman. skalan 1-4 tycker jag i utgångsläget kann vara mycket bra , men mätning måste vara kristallklår.

Oskar
0

Har lite svårt för betyg. Tror bara de fungerar väl i två fall:

- De fall där man har en väl avgränsad och klart mätbar arbetsuppgift, typ löpande band.

- De fall där man har en mångd olika betyg som mäter olika faktorer.

Om man jobbar med tex systemutveckling och får betyget 3/5 så kan man ju undra vad det egentligen säger?

AndersE
0

#4 Jag håller med. Det är svårt att värdera, och det finns en allmän övertro på möjligheten att ta fram "nyckeltal".

Vi råkade en gång in på detta ämne i en annan diskussion…

Jag var en period ordförande i en förening som drev två daghem med totalt fem avdelningar. En duktig styrelsemedlem tog fram en metod där var och en i personalen tillsammans med sin chef satte upp en personlig plan med målsättningar. Detta utvärderades efter ett år, och lönen påverkades av hur man lyckades med sina mål. Jag tror att det faktum att man var involverad i processen gjorde att det fanns en acceptans.

copilot
0

Du är nära kärnan i frågan. Mätningen upp mot mål

Får jag göra mål själv så blir dom enkla och jag får goda betyg.

Hur skall man mäta en melodi i european song contest.

Tekniskt eller känslor. Är känslor lika för alla. Detta är svårt