Politik iFokus

Politik

Etikettövrigt
Läst 1043 ggr
Ida
0

Insiktsfullt?

Både Socialdemokraterna och Folkpartiet gör idag utspel angående migrationspolitiken.

S vill tvinga samtliga kommuner att ta emot flyktingar och tvinga dessa flyktingar stanna på orten under en inledningsperiod. Väljer man att flytta därifrån sänks dagersättningen.

Fp vill att tvångsäktenskap ska kriminaliseras, införa en medborgarutbildning samt att tiden för att få medborgarskap ska vara densamma för alla invandrare.

Samtidigt kritiserar S regeringens förslag om att flyktingfördelningen ska ske efter behov av arbetskraft och försörjningskravet för att få ta hit anhöriga.

Kommentarer kring detta?

AndersE
0
  • Jag tycker kriminaliseringen av tvångsäktenskap är alldeles självklar.
  • Medborgarutbildning har jag efterlyst tidigare här på Politik - utmärkt!

Jag ser (s) poäng i att flyktingmottagning är en uppgift för hela landet, och att så många kommuner som möjligt bör hjälpa till. Tveksamt om tvång är rätt väg - tror mer på morötter än piskor i det fallet.

Ida
0

Jag tycker dock att det är meningslöst att en kommun som inte har några möjligheter att erbjuda en vettig sysselsättning ska ta emot flyktingar bara för sakens skull.

pino
0

#2 Jag tycker det är meningslöst att en del kommuner får ta mot hur många som helst och helt enkelt dukar under. Vilket arbete är en vettig sysselsättning enligt dig?

AndersE
0

#2 Tanken med att ta emot flyktingar är väl i första hand att erbjuda skydd och trygghet. Det borde alla kunna hjälpa till med.

#3 Vilken kommun i Sverige dukar under?

pino
0

Ja, vad jag har förstått är läget väldigt kritiskt i Södertälje bl a och någon mer Stockholmskommun, där kommunalråden är på TV och i olika tidning titt som tätt och kräver att fler kommuner ska hjälpa till.

Ida
0

På kort sikt är det givetvis trygghet och skydd som gäller. Men, om man ser det i ett längre perspektiv är det rimligt att flyktingar som kommer hit lär sig spåket och integreras i samhället. Det gör man på bästa sätt enligt mig via arbete och då är det ju meningslöst att man placerar flyktingar där det redan är hög arbetslöshet. Därmed inte sagt att alla ska till Södertälje. Storstadsregionerna har god kommunikation vilket gör att man absolut skulle kunna bo på ett ställe och arbeta på ett annat och det gäller säkert flertalet mindre städer också.

Sara
0

Jag tycker både bu och bä..

Visst är det bra om flyktingar bor där de har chans att få jobb och integreras i samhället men det känns endå som ett intrång i den personliga integriteten. Har man släkt i Malmö så är det kanske inte så trevligt att bli tvångsboende i Gävle.

Sara

blombuketten
0

#7. Fast om man hårdrar där lite så har t ex inte jag min släkt samlad runt mig precis. Vi bor utspridda lite här och där.

Sara
0

# 8 Men det är av egen fri vilja.

Skulle jag fly till ett nytt land med annat språk och kultur skulle jag känna mig bättre till mods om jag bor nära vänner och släkt.

Personligen så är det närheten till familj och vänner som hindrar mig från att flytta alltför långt.

Sara

blombuketten
0

#9. Nja, alltid är det väl inte för att man vill. Man kanske inte får jobb på orten utan måste flytta på sig dit jobben finns. Det är otaliga som fått göra så.

Själv flyttade jag ju till andra sidan jordklotet då den jag var tillsammans med jobbade där som rådgivare, ett jobb han tyckte var spännande att prova på, i ett helt annat land. Hade ingen släkt alls där. Fast det är klart, det var ju av egen fri vilja i o f s.

Ibland bör man nog kunna vara lite flexibel också. Om man nu tvingas fly till ett annat land så är ju den självklara saken att man helst vill bo i närheten av sina släktingar. Om man nu har några sådana här. Det är ju inte säkert. Är nu omständigheterna så att det inte finns vare sig jobb eller bostäder så gagnar det ju inte individen heller. Då kanske man blir tvungen att ställa sig frågan……vad är viktigast nu, att bo nära släkten eller att få arbete och bostad och kunna försörja sig själv och ev familj?