Politik iFokus

Politik

Etiketträttsfrågor-integritet
Läst 686 ggr
Ida
0

Övervakningstrenden

På SVT imorse talades om den nya övervakningstrenden, dvs mer och mer kameraövervakning, förslag om möjlighet till buggning etc.

Vad anser ni om denna trend? Är det värt att vara övervakad i större utsträckning för att vi ska kunna lösa flera brott?

johan
0

Jag tycker det är skrämmande. Senast idag kom ett bevis på varför vi inte vill ha för mycket kameraövervakning. Det ursprungliga syftet är ofta gott, men det går knappt fem minuter innan systemen missbrukar och ändamålsglidning sker.

Idag handlade det om kameror på krogtoaletter som är uppsatta för att "skydda" mot våldtäkter. Istället så säljs bilderna till Expressen som på löpsedeln målar upp en bild om hur en känd artist tar kokain.

Sure, rätt åt artisten, men syftet är inte att någon anställd på krogen ska sälja bilderna till pressen. Syftet är bevismaterial till polisen.

Man blir ju inte förvånad när samma person plockar ut bilder från toalettövervakningen och lägger ut på nätet.

Det finns hur många exempel på detta som helst. Allt från trafikövervakare som kan snurra på kameran och filma in i kvinnors lägenheter till att hustrumisshandlare i England lyckas köpa information om vilka fartkameror och trängselskattskameror som exfrun och barnen passerat.

Falskt trygghet!

Det som nästan är mest skrämmande är hur så många tycker att "jag har ju inget att dölja, så det är väl bara bra med övervakning". Det hade ju varit ett bra argument om övervakningen användes till sitt ursprungssyfte, men det är mer regel än undantag att ändamålsglidning - laglig eller olaglig - sker.

"Who will guard the guards?"

Mvh // Johan

AndersE
0

#1 Bra och tänkvärd kommentar Johan!

Citron
0

Jag tycker de mesta kamera-övervakningarna är ren överdrift. Ibland kan man nästa tro att det är någon sorts tävling, de med mest kameror och högst bevakning vinner? Tittar man i bussarna så ser man minst 5st kameror uppsatta i taket, varje millimeter av bussen är bevakat.

Syftet med kameror i bussar och på stadens torg är ju att man vill minska på våldet. Men jag tycker mig snarare se en ökning istället. Våld och droger kommer mer "underground" med kameror villket istället gör jobben svårare och dyrare för polisen.

Kläd-butiker har blivit extremt nojiga och börjat montera fler och fler kameror, även prov-hyttarna är bevakade. Varför inte bara skippa dyra inköp av kameror och spendera pengarna på bättre och säkrare larm istället?

Finns det föresten en lag på att man inte får täcka över en kamera för att inte synas?

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Inlägget är låst för nya kommentarer