Politik iFokus

Politik

Etikettvård-och-omsorg
Läst 2918 ggr
Hirit
0

Kontrolltagning

Hittar ingen sajt som jag tror att detta passar in på,så jag sätter det under den här rubriken,det handlar ändå om omsorg, Omsorg om vilka? Jo,människor med funktionsnedsättning. Nu har jag inga erfarenheter av den biten, mer än ett antal månaders praktik för längesedan. Men det hör inte hit. Men något som hör hit är   Uppdrag Granskning  som sändes 2008-03-25 som handlar om kontrolltagning av "olydiga" ungdomar i det här fallet. En kille fick sätta livet till efter en sådann behandling, en personal satte sig grensle över killen som låg på magen i sin säng. Hans armar låstes med ett typ "polisgrepp" bakom ryggen med påföljd att organen pressades uppåt mot lungorna och andra organ. Killen kunde till slut inte andas utan dog.Det var visst någon s.k. "expert" som hade rekommonderat denna metod.

Inte trodde jag att något slikt kunde inträffa i dagens Sverige på ett gruppboende, som det var frågan om just i det här inslaget. Jag blev totalt chockad - helt obeskrivligt………..

http://svt.se/play?a=1094819

Martin
0

Utan att nu (måste lägga mig, så hinner inte någon större utläggning nu) måste jag invända mot ett par felaktigheter i inlägget.

Det rör sig inte om ett så kallat "polisgrepp" -  polisens föreskrifter om självskydd och grepp står det mycket tydligt att det inte är ok att sätta sig på någons rygg, oavsett om det är gränsle eller halvliggande. Man får på inget sätt sätta tryck på en liggande persons rygg/nacke.

I utbildningen får varje polis dock känna på det - att med fängslade/hållna armar/ben få en/flera personer som lägger sig över ryggen. Paniken (man kan inte andas) infinner sig ögonblickligen och man börjar slåss för sitt liv. Är personerna som håller inte medvetna om detta, så kommer de att hålla ännu hårdare och sätta ännu större tryck. Personen som ligger ner kommer att kvävas.

Det har inträffat ett antal sådana här dödsfall i Sverige, även med polis inblandat. Förr har det väl varit tillåtet pga kunskapsbrist, men sedan ett antal år tillbaka är det alltså förbjudet.

Det är inte greppet att "bryta upp" armarna på ryggen eller något liknande som är problemet. Problemet är att man lägger stort tryck över ryggen på en person, vilket innebär att luften i lungerna kommer att pressas ut och sedan är det ett så stort tryck så personen kan inte dra in ny luft i dem.

Sen så håller jag givetvis med, det skall inte få inträffa i dagens Sverige. Eller någon annanstans.

mvh Martin

WiktZac
0

Lite offtopic, men var det inte så Osmo Vallo dog?

//Zac

Hirit
0

"polisgrepp" kallas det kanske inte, men jag satte tecknet " framför och bakom.(fast frågan är om inte metoden liknade ett polisgrepp ändå, kommer inte ihåg om de nämnde det ordet t.o.m.) Men killen blev lagd i sängen på magen och personalen(vårdaren) hade satt sig grensle över hans rumpa men tydligen inte med någon större tyngd och hans armar lades bakom ryggen och "låstes" för att hålla honom stilla- (Det menades på att organen hade pressats uppåt.)-till dess att han lugnat ner sig. Efter ett tag ficke killen andningsvårigheter och fördes till sjukhuset där han avled. Det jag reagerade på var metoden att lugna ner honom. Lika var det med flickan, men hon klarade sig fysiskt. Synd att man inte kunde se hela programmet i länken. Man blir bara så ledsen och flyg förbannad m.m.

blombuketten
0

#3. Man kan se hela programmet i länken du gett och det har jag gjort nu. Så bedrövligt att man knappt tror det är sant. Flickan, som då alltså är utvecklingsstörd har under 7 års tid konstant utsatts för detta grepp, i rent uppfostringssyfte. Hon har inte hotat vare sig själv eller andra utan när hon inte gjort som hon blivit tillsagd så har greppet kopplats. Det finns dokumentation på hur det gått till. I programmet visas en del av denna dokumentation och man kan alltså läsa att hon blivit nedtagen på golvet, greppet har kopplats och hon har t o m kissat på sig. Det är så fruktansvärt.

Killen dog ju av detta grepp. Han blev nedlagd i sängen med en vårdare satt sig grensle över honom och kopplade upp armarna. Till sist slutade han andas. Ingen har ställts till ansvar för detta utan åklagaren valde att lägga ner åtalet mot vårdaren som gjort detta. I programmet sitter t o m en kille från Länsstyrelsen och säger rent ut, på direkt fråga, att han mycket väl kan tänka sig att åtalet lades ner p g a att Christer (som han hette han som dog) var utvecklingsstörd.

Som vanligt satt det ett planta från kommun och hade inte ett vettigt ord att komma med. Hon slingrade sig undan med att Ida (som den utvecklingsstörda flickan heter) har gjort framsteg med denna typ av behandling.

Inte ens polisen använder sig av denna metod idag. I alla fall inte i utbildningen. Där lär de sig att undvika "polisgreppet" och istället sätta på handfängslen på en gång. Polisens metoder har ju förändrats bl a p g a det som hände Aldo Moro och 17 st till. Fall som tagits upp i uppdrag granskning. 18 st fall alltså, där folk dött p g a detta s k polisgrepp som då utförts av just poliser. Men poliserna får alltså idag inte använda detta grepp, men på boende för utvecklingsstörda får man göra det. Helt otroligt.

Som vanligt ställde så gott som ingen av de ansvariga upp på intervju, fega som de är. De kan alltså rekommendera rena bestraffningsmetoder på utvecklingsstörda men vågar inte stå framför kameran och prata. Inte ens för att "försvara" sina egna metoder. Om de nu tror på dessa metoder borde de ju våga stå för dem också.

Ja du Hirit, man blir skrämd och beklämd och så väldigt ledsen.

Hirit
0

Visst är det,Blombuketten, för jävligt helt enkelt. Ja, det framkommer ju vad det är frågan om i länken, det är väl bara det att jag såg även de anhöriga i programmet . #2 ja det förekommer nog på flera ställen t.ex. som du nämner Osmo Vallo dog - så det går väl lika bra att nämna honom här också.

http://www.regeringen.se/sb/d/119/a/5425

blombuketten
0

#5. Jag såg även de anhöriga i programmet. I din länk finns flera länkar och där kan man välja om man vill se hela programmet eller delar av det och jag valde hela programmet.

Jag såg även programmet om Osmo Vallo som Uppdrag granskning hade gjort. Det var rätt läskigt. Kom inte ihåg om det var där det togs upp om en annan kille som blev tagen av polis på plattan (Sergels torg) i Stockholm och förd till ett slags rum de har där. Han dog i det rummet och ingen visste hur, mer än de polismän som var med honom i rummet. Den mannens anhöriga var så totalt utlämnade då ord stod mot ord och ingenting hände som gav någon förklaring i händelsen. Lika som med Osmo Vallo.

Hirit
0

#6  jag såg också om Osmo Vallo i Uppdrag granskning men nu är det rätt så länge sedan det sändes så jag har glömt en hel del, men det klarnar väl. Men det är bara att söka på google. Sök och jag hittar  http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=201&module_instance=12

Hade han inte varit missbrukare så hade väl myndigheterna agerat på ett annat sätt - man kan få den uppfattningen- sak samma med Ida och Christer ungdomarna med funktionsnedsättning. Det är groteskt att behandla en människa på de sätts som beskrivs både i Osmos fall och i Idas och Christers fall angående kontrolltagningen. Så illa behandlar man inte ens djur -höll jag på att säga - men det händer det också.

Ida
0

Har personen i fråga polisanmälts för detta?

blombuketten
0

#8. Om du med "personen ifråga" menar den som satt gränsle över Christer och kopplade "polisgreppet" så ja, han blev anmäld av familjen till Christer.

Ida
0

#9 Vad blev konsekvensen? Kunde man konstatera att ett brott hade begåtts och lagföra den skyldige?

blombuketten
0

#10. Om du går in på länken som Hirit gett längst upp så kan du själv se vad som hände. Det kommer fram rätt bra. Det kommer också fram väl vad både Länsstyrelse och Socialstyrelsen anser om saken. Själv har jag sett hela programmet från den länken innan jag skrev.