Politik iFokus

Politik

Etikettutrikespolitik
Läst 847 ggr
Ida
0

Facklan slocknar

Vilken är er reflektion över de protester som som uppkommit runtom i världen med anledning av OS i Kina och Kinas förtryck av Tibet? I Paris igår släcktes facklan och fackelbärare fick transporteras med buss och omgärdas av säkerhetsvakter.

AndersE
0

Det är synd, men ofrånkomligt att idrott och politik kopplas ihop.

Jag skulle kunna önska att idrott var en "fredad zon", ett område där människor kunde mötas och umgås utan att tänka på konflikter. Men eftersom staterna som får OS försöker utnyttja det i bl.a. politiska syften så får man ju också acceptera följdverkningarna.

Ett alternativ vore ju annars den gamla tanken om att permanenta OS till Grekland och låta det bli en zon fri från politiska (och kommersiella?) intressen. Så kommer det säkert inte att bli.

IOK har valt att låta OS bli politiskt och nu tar man konsekvensen…

pino
0

Tycker också det är synd, men samtidigt är ju dessa protester ett sätt att markera att Kinas behandling av bl a Tibets befolkning inte är i enlighet med humanitet och demokrati. Hörde någon på TV igår dra en parallell med OS i Berlin och hur Hitler använde detta i propagandasyfte. Att idrottarna skulle bojkotta OS, var det någon som inte trodde på, däremot den prestigefyllda inledningsceremonin. Kanske inte så dumt egentligen.

[mingdie]
0

Jag håller med Anders att det skulle vara bra med Olympiaden på ett ställe borttaget från all politik. Det skulle kunna bli en fredszoon där deltagarna kunde umgås utanför alla konflikter. Jag tror att det skulle göra mer för demokrati och fred i världen.

Caspia
0

Det var ju inte direkt häromdagen som det bestämdes att Peking skulle få OS. Varför drog man inte diskussionen då istället? Eller det kanske man gjorde, bara att jag inte minns? Varför lät IOK Peking arrangera OS över huvud taget? Förlåt om jag är bakåtsträvande (i och för sig för en gångs skull) men är det inte lite sent påtänkt att protestera nu? Det är min reflektion.

Envishet och drömmar

Ijin
0

Idrott är väl politik? Sport är väl bara ett annat, fredligt sätt att kriga på…?

Caspia
0

# 5. Ha ha… I t ex boxning, brottning och hockey kan man ju dessutom fundera på hur fredligt det är.

Envishet och drömmar

Ijin
0

#6 Äh.. Det är sport som allt annat… Kampsport har ju mindre skador än Ridning har, så man får sig ju en tankeställare..<.<

Caspia
0

# 7. Det där tror jag inte på. Källa, tack!

Envishet och drömmar

Ida
0

#4 Så även om tusentals människor är emot Kinas förtryck mot Tibet ska de strunta i att demonstrera bara för att det ändå inte kommer påverka att OS hålls där? Det är klart att det är för sent att ändra beslutet, men man vill kanske uppmärksamma alla dessa oegentligheter nu när världens ögon riktas mot just Kina och OS.

Caspia
0

# 9. Nej, så menade jag inte.

Envishet och drömmar

Ijin
0

#8 Man bryter ben och liknande väldigt ofta i ridning.

Dödsfall och Olika skador 

Det har inte varit ett dödsfall inom kampsporten i svergie på väldans många år. Brutna ben och andra skador man får i ridsport är väldigt mycket vanligare. Men värst är ju fotboll och Ishockey skador.

Tro mig, jag är en gammal kampsportare, börjar bli irreterad på alla som tror att det är farligt.

Kommunisten
0

Upp till kamp!

Ijin
0

Fan är det för konstiga människor här? Först någon jävel som spammar, sen en galen kommunist… Värst zooet..

Kommunisten
0

#13 Beklagligt när man ej kan hålla sig till sakfrågan utan måste ge sig på i person…

Ijin
0

#14 om du skrev någonting mer är "Upp till kamp" så kanske du skulle få ett annat svar.

Kommunisten
0

#14 Så att ta lagen i egna händer är alltså ok, bara för att man inte gillar någons åsikt?

Ijin
0

#16 Jag har inte tagit lagen i egna händer, inte sist jag kollade iallafall. Sen om du känner dig kräkt av mitt korta fakta konstaterande, har inget med saken att göra, det var inte heller meningen med det hela. Helt enkelt samlade det jag visste och gav ett utlåtande.

Ta det som ett sätt att försöka bättre dig själv istället.

Jokkmoks_Jokke
0

17 # Som du svarar är det bara att säga UPP till KAMP!

Ijin
0

#18 Intressant att du försöker hetsa mig. Hade räknat med någonting mer från en vuxen person. Nåja, undantag finns väl överrallt.

Denna kommentar har tagits bort.