Valdeltagandet sjunker
På folkpartiets sida "Valfeber" hittade jag denna tabell över valdeltagande:
År
Valdeltagande i riksdagsvalet, %
1976
91,8
1979
90,7
1982
91,4
1985
89,9
1988
86,0
1991
86,7
1994
86,8
1998
81,4
2002
80,1
Det "hänger samman med den utbredda uppfattningen att politiker inte håller sina löften" enligt folkpartiets analys. Håller du med?
Jag kan hålla med om att politikerna inte håller sina löften. Men att man inte skulle gå och rösta pga det tycker jag verkar skumt. Även om jag inte har funnit ngt parti som jag känner för så kommer jag att gå och rösta. Blankt.
Mvh /Therese

… Jag tror att folk inte tycker något parti är ens tillräcklig bra för att rösta blankt på.
#2 Var det avsiktligt kul? 
#1 Jag har så svårt att förstå det alternativet. Att rösta är ju att vara med och påverka. Hur påverkar en blank röst?
En liten teori dök upp hos mig. Om man antar att andelen svenskar med invandrarbakgrund ökar, och om man antar att dessa i stpr omfattning kommer från miljöer och kulturer där det inte är lika självklart att rösta?
Finns det någon statistik som stöder eller motbevisar en sådan hypotes?

Jag tror att många inte röstar därför att de helt enkelt är lata. Eller har något annat för sig på valdagen. Om det gick att rösta via nätet/telefon eller liknande är jag ganska säker på att valdeltagandet skulle öka.
Oskar
#3 - Jag uppskattar att jag har möjligheten att göra min röst hörd, och det är det jag visar genom att rösta.
Finns det sen inget parti som passar mig, ja då får det bli blankt. Bättre det än att sitta hemma och sura, tycker jag iaf. 
Jag har lite svårt att förstå blankröstningen…
Jag kan ändå se att den är så mycket bättre än "soffliggningen" eftersom man ändå markerar något slags stöd för demokratin…?
Jag tolkar nog blankröstningen som att inget parti "dög att rösta på" medan soffliggningen antingen är en markering mot demokratin eller någon slags likgiltighet..?
Det är just det. Jag är inte likgiltlig.
Jag försöker så gott jag kan sätta mig in vad de olika partierna står, vad de vill, vad de kan göra. Och kommer fram till att inget passar just mig. Jag vill inte lägga min röst på ett parti som kanske driver tre frågor jag gillar och tio som jag inte tycker om…
Skulle möjligtvis vara om man röstar på ett parti som bara har en fråga, typ piratpartiet, och det känns ju som en fånig röst om något.
Kanske… 

#0 Eller så drar människor samma analys som Kinas Komunistparti, Sverige är en demokratisk enpartistat.
---
#8 Drar Kinas kommunistparti den analysen?
Källa?
Ja, om jag förstår det rätt så står det något om att man studerar dominerande enskilda partier - och det är väl inte fel att kalla s för ett dominerande parti i Sverige. Därifrån till att Sverige skulle vara en enparti-stat är lite för långt för mig…
(Och vem bryr sig vad Kina tycker…? Jag tycker det finns mer än ett intressant och inflytelserikt parti i Sverige.)

Jag skulle bli mer orolig om Göran Person åkte till Kina (eller Nordkorea) för att lära av dem hur man behåller makten…
Oskar

Tja, man kanske skulle kunna se det så men sverige jämförs med Singapore, där så vitt jag vet har PAP (Peoples Action Party) regerat mer eller mindre med odemokratiska metoder sedan Singapores frikopande från Storbrittanien.
Några länkar:
http://www.singapore-window.org/sw03/030916sj.htm
http://www.sfdonline.org/
http://washingtontimes.com/upi-breaking/20040630-120235-5420r.htm
#12 har han inte gjort det ;)
---
Jag har full förståelse för folk som röstar blankt, blanka röster ska vara en signal till politiker att dom inte lyckats nå en del av folket med sitt budskap eller alternativt inte lyckats erbjuda något vettigt alternativ.
#11: det är ganska intressant att se vilka metoder S använder sej av för att behålla makten. Dom kontrollerar den statliga propaganda-kanalen SVT som så fort det närmar sej val börjar spruta ur sej S-propaganda. Samtidigt som man går ut och "köper" sej röster genom vallöften (mutor) som inte är ens teoretiskt hållbara i längden.
Problemet är att dom flesta inte inser att om inget görs inom kort så kommer hela det svenska bidragsystemet att kollapsa. När det händer så är det inte dom välbetalda/välmående människorna som kommer att vara dom som råkar illa ut.
Vid vilken gräns för röstdeltagandet anser ni att det blir odemokratiskt att sitta kvar efter ett val. Någonstans företräder man ju en minoritet och då inträffar en demokratisk diktatur ifall man sitter kvar…när bör man upplösa den konstitution som vi har idag och som inte känns helt tidsenlig nu när ingen tycker sig ha råd att vara ute på flankerna…det blir trångt i mitten!!
mvh
Bertil
Bertil - vilket är alternativet?
Demokrati är en rätt att rösta - inget tvång!
Valdeltagandet är nog ändå ganska högt om man jämför med många andra länder, (källa saknas, det är bara en känsla jag har). Däremot är det givetvis tråkigt om det fortsätter att sjunka, vad det än beror på betyder det att likgiltigheten ökar och tilltron till politiken minskar.
Vi har alldeles för högt valdeltagande i detta landet, så det är bra om det sjunker. Gemene man fattar för lite av politik för att egentligen få rösta, bättre då att de skiter i det.