Diplomater och immunitet
Jag hittade nyss denna artikel http://www.expressen.se/nyheter/1.1128809/brot-sig-in-hos-toppdiplomat-stal-hunden
Av vilken anledning ska diplomater få immunitet så de slipper straff för de brott de begår? Är inte de också "vanliga" människor och därför bör behandlas som sådana?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag följer inte länken, eftersom jag inte läser kvällspressen…
Orsaken till immunitet för diplomater tror jag är att de anses vara "i sitt eget land", och inte kan dömas efter ett annat lands lag. Immuniteten gäller dock inte för all personal på en ambassad tror jag.
Jag tror man kan åtalas i sitt hemland för brott man begår som diplomat i annat land.
Men det jag skriver är gissningar - inte kunskap. Kanske någon annan vet bättre.
Googlade lite…
"I ett antal konventioner så fastställs det att marken som ambassader och konsulat står på tillhör landet som ambassaden tillhör. Värdlandets lagar gäller inte på ambassadområdet, utan endast ambassadens lands lagar. För att en diplomat ska kunna arbeta så har denna praxis utsträckts till att gälla även ambassadören och andra nyckeldiplomater, diplomatfordon et cetera. Detta kallas immunitet: diplomaten är helt enkelt en bit av sitt hemland, och därför gäller hemlandets lagar där, inte värdlandets.
Diplomatisk immunitet tilldelas en diplomat när denne ska påbörja sin tjänst. Den utfärdas av motsvarande utrikesdepartementet eller regeringen genom ett så kallat diplomatpass. Immuniteten måste godkännas av värdlandet, men det sker oftast genom rutin.
En person som har immunitet kan inte häktas eller åttalas för något brott i värdlandet. Det enda som värdlandet kan göra är att förklara personen som "icke önskvärd" och skicka ut honom ur landet. Sedan är det upp till hemlandet att väcka åtal."
Den som vill läsa på ordentligt kan titta här…

Tack för ditt svar AndersE
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!