Politik iFokus

Politik

Etikett: jämställdhet
Läst 1384 ggr
iken
0

Varför får kvinnor mest uppmärksamhet?

SVT skrev en nyhetsartikel i förrgår som jag är tvungen att kommentera om 13 personer som avrättades i Iran:

Publicerad 2 januari 2008 - 20:51 Tretton dömda brottslingar avrättades på onsdagen i Iran.

En av de avrättade var en kvinna, mor till två små barn, som dömts för att ha mördat och styckat sin make sedan hon upptäckt att han hade en affär med en annan kvinna.

Kvinnan hängdes tillsammans med sex män i Evin-fängelset i Teheran, rapporterar studentnyhetsbyrån ISCA.

_Hängningarna var de första på det nya året och kritiserades av EU och människorättsgrupper. Iran är näst Kina det land som verkställer flest dödsdomar.
_

Det är otroligt att kvinnan får hela uppmärksamheten i artikeln. Varför skall hon få mer uppmärksamhet än de 12 män som också avrättades? Kvinnan i detta fallet hade ju dessutom begått ett ytterst barbariskt brott.
Jag tycker det svenska samhället är väldigt kvinnodominerat. Jag skulle inte förvånas utan däremot glädjas om det snart uppstår jämnställdhetsrörelser där män kräver samma rättigheter som kvinnor.

blombuketten
0

Jag kan tänka mig att det kan bero på, dels att det är en enda kvinna bland tolv män. Dels därför att brottet hon gjort var kraftigt och dessutom väcker den typen av nyhet mer uppmärksamhet. Vi är rätt vana att höra om brottslighet i samband med män, inte lika ofta om kvinnor. När så händer får den nyheten mer uppmärksamhet. Tror inte det har med jämlikhet att göra.

Maria
0

Det kanske i "jämlikhetens namn" var bra att kvinnan fick mest uppmärksamhet så att man visar att kvinnor kan vara väl så barbariska och hänsynslösa.

Man kan vända det till det positiva här tycker jag…

/Maria

WiktZac
0

Är det helt enkelt inte så att det är rimligt ovanligt att kvinnor gör sig skyldiga till dylika brott? Eller skall vi kvotera även där? ;o)

//Zac

Karmatarerskanise
0

Jag håller med blombuketten.

iken
0

Men varför skriver man då "En av de avrättade var en kvinna, mor till två små barn". Vad har "två små barn" med saken att göra? Varför får vi inte veta hur många "små barn" männen hade vardera?

Vad är syftet med att jämt och ständigt lyfta fram kvinnor och barn i nyhetsartiklar? Försöker man säga att kvinnan inte borde ha fått straffet, dels pga 2 barn, dels pga att hon är kvinna och bör särbehandlas?

blombuketten
0

#5. Eller tvärtom. Man kanske försöker lyfta fram att hon som kvinna, dessutom mor till två barn, har gjort det här grova brottet. Det är ju inte lika vanligt bland kvinnor trots allt. Uppmärksamheten bland oss läsare blir större och det är väl det journalisten försöker fånga.

Hennum
0

jag tycker nog oxå, att det vore intressant att veta hur många barn männen hade. De hade kanske kunnat säga, att tillsammans hade alla de dömda si och så många barn ^^ men att man ger kvinnor mer uppmärksamhet i sånna här fall är ju helt naturligt… som ni andra redan sagt.

vad är det för rättigheter som kvinnor har i sverige, i och med att det brottet uppmärksammades mer, som män inte har? rätten att hamna i tidningen med större artikel om man gjort ett brott? då vet inte jag om det är någon rättighet som är så positiv.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

navel
0

iken, min teori är att kvinnor i allmänhet är kopplade till någon form av näst intill helig existens, speciellt om de är mödrar…

(i media, exempelvis, så låter det ofta på följande vis: "XX åriga trebarnsmamma, överfallen!" eller; "tvåbarnsmamma gjorde si och så" ..verkar lite som att när en kvinna fött barn så upphör hon per automatik att vara en egen individ; hon blir en MAMMA.) det är lite madonnakomplex över det hela..
Kvinnor i allmänhet "ska" vara omhändertagande, närande, omtänkssamma och absolut inte i stånd till att begå grova brott.

Så när kvinnor väl gör det så blir det ett himla ståhej, och därför lyfts då det fram på det viset i pressen.

enl mig.