Svenska avundsjukan?
Jag har lite svårt för all den kritik som riktas mot våra företagsledare och politikers höga ersättningar.
Media fokuserar mycket på höga ersättningar och bonussystem och många menar att det är "orättvist" att de får så bra betalt.
Nu undrar jag: Hur många svenskar har kompetensen och erfarenheten att leda företag som Ericsson, LKAB, SEB eller Volvo? Hur många har potential att vara vd eller sitta i dessa bolagsstyrelser?
Många av de svenska storföretagen utgör grundplåten för svensk ekonomi och det ligger därmed i allas intresse att dessa företag går bra. Borde det inte därmed vara lika intressant för allmänheten att dessa ledare uppmuntras till att göra ett bra jobb för allas vårt bästa? Eller om inte annat en fråga för aktieägarna, inte hela svenska folket?!
Varför sticker det så i folks ögon att andra tjänar mycket pengar?

> Varför sticker det så i folks ögon att > andra tjänar mycket pengar?
Bra fråga. Jag tror att svaret ligger i att de flesta tror att företagsledare blir rika på andras bekostnad…
// staffan
Dessutom bidrar både företagen och dess högavlönade ledare med en stor del till stora skattekakan, som "alla" är beroende av.
Hur skulle den se ut om ingen tjänade pengar?…

Dessutom vore det intressant att räkna ut vad de har för timlön. Jag tror nämligen att de jobbar så sjuuuukt mycket att timlönen kanske inte blir så hög…. Men vad vet jag…
Jag tycker att fallskärmarna som dom kan fälla ut själva är ganska saftigt tilltagna men avundsjuk, nä det undviker jag så långt som möjligt. Det är ju bara jag själv som mår illa av det.
Näringslivet har höga krav på sina direktörer medan politiker inte verkar ha några krav alls. Man kan ju komma in från gatan och bli politiker. Det är väl mycket därför som Sverige har den politik som vi har idag.
Ja här verkar ni ju rörande eniga om rättvisan i de skyhöga direktörslönerna;) Sjävlklart ska en direktör vara kompetent! Liksom de jobbare som är grunden för företagen, utan arbetskraften inga företag. Vi är lika viktiga! Därför ska löneklyftan inte vara så stor. Angående beskattning brukar direktörer vara bra på "skatteplanering". Avundsjuk är väl inte rätt ord ang. "fallskärmar" mer förbannade borde vi vara och med all rätt!
Tillåter mig en travesti på Pistvakt:
- Avundsjuka är bara något som den late tar till när han int' själv ids
mvh
Bertil
Det handlar inte om de höga lönerna, det handlar inte om avundsjuka, det handlar om ett tveksamt bonussystem. Detta anser även Aktieägarföreningen. Jag håller på det Japanska systemet. Ingen ska få tjäna mera än 10ggr mera än den som har lägst lön på företaget. Men, nu blir väl jag stämplad som vänsteraktivist igen..
Är man ansvarig för i princip allt som händer i Sverige så är det klart att man ska ha bra betalt, som Göran P. Sedan kan man tycka vad man vill om honom och sossarna i övrigt.
Beträffande t.ex. en VD så är en stor anledning till deras lön att de skall våga gå emot styrelsen eller åtminstone ha en avvikande åsikt.
# 5 Instämmer helt!!!! Bra Polyanna

#8 Håller med dig om att ansvarstagande är en viktig lönefaktor.
#5, #9: Skillnaden är att VD:n alltid kan hitta någon som gör jobbet på fabriksgolvet för det behövs sällan speciellt djup kompetens för det, medan en fabriksarbetare knappast kan hitta ett arbeta att gå till om inte entreprenörerna startar företagen.
Jag håller med om att både VD och low level arbetaren är viktiga, men det är oändligt mycket enklare att hitta en ersättare för knegaren som VD:n därför kommer lönerna speglas i detta.
Tillgång och eftefrågan. Som alltid.
Mvh // Johan

#11 Krasst, tycker jag förstås, men jag är rädd att det ligger en del i det. Sedan kan jag iofs också tycka att en del löneklyftor är monstruösa.
Ni pratar som om VD lönen är hög, det är det inte utan de lever på sin bonus som är mycket tveksam. Låt mig ta samma exempel som uppdrag granskning tog upp. Hellström genomförde en kraftig nedskärning av Ericsson, han fick inte hög bonus ety företaget gick dåligt. Men, när alla nödvändiga åtgärder var genomförda så dök Svanberg upp och lyte skyhöga bonusar då Hellströmhade förberett för honom. Tycker ni att Svanberg var berättigad till sina höga ersättningar då? Hade han gjort en extremt bra insats från dag 1? Jag håller med Aktieägarföreningen om att vi måste fundera över om våra VD:ar är värda mera i bonus än de bästa cheferna i USA? har vår så extremt bra chefer i Svensk industri? Är det rätt att bonusen höjs om man sparkar så många som möjligt?
Jag håller faktiskt med Thomas här om att en hel del bonussystem är tvivelaktiga. Jag tycker att en hög lön är berättigad, men bonus skall endast infalla vid extremt bra resultat eller inte alls. Problemet är att man kan definiera det goda resultatet på så många sätt och därför är bonussystem ganska svåra att motivera.

Skulle vilja ha ett bonussystem enligt följande:
- Ska vara på lång sikt, 3-5 år.
- Ska även kunna vara negativ, dvs ge en lönesäkning.
Oskar
Ja så skulle ett bonus system fungera för dig och mig. Jag har haft en bonusrelaterad lön många år och den har aldrig fallit ut, men jag är inte VD.