Den svenska bostadsmarknaden
Igår rapporterade Rapport om att 135 kommuner ansåg sig lida av bostadsbrist. Man exemplifierade detta med att intervjua en äldre dam som bor i ett hus, men bara kan använda en våning för att hon inte kan gå i trappor. Det finns inga lägenheter i Björköby eller vad orten hette, så hon får snällt bo kvar. Samtidigt kan inte unga familjer köpa eller hyra sig ett hus, för där bor ju gamla tanter som inte kan flytta ut. Ett riktigt dilemma med andra ord.
Jag menar att problemet grundar sig i svensk bostadspolitik. För att kunna bygga dessa billiga hyresrätter som vi vant oss vid att kunna kräva fordras stora subventioner, för det är allt annat än ekonomiskt lönsamt för byggbolagen. Inte ens det kommunala bostadsbolaget på den ovan nämnda orten ville göra investeringar i nya bostäder, trots den stora efterfrågan.
Jag tror att det är dags att låta investerarna ta betalt för vad det faktiskt kostar, då kommer man att bygga och sälja eller hyra ut. Som det ser ut idag är detta en omöjlighet och bostadsproblemet lär väl knappast bli mindre i framtiden?
#0 Ja, jag tror att en fri hyressättning ganska snabbt skulle göra att behovet tillgodoses…
Hyresmarknaden känns som en otidsenlig rest av den tid då vi nästan hade planhushållning.

Varfor ska vissa manniskor fa pengar for att bo medans deras grannar ska fa betala for dessa? Man kan undra nar sverige ska fa en rattvist boendepolitik?
Sedan kan man undra hur det kommer sig att en gymnasieutbildad byggare kan tjana dubbelt vad en civilingenjor kan gora. Samtidigt som man ar rad for lonedumpning….
---

#2. Vilka får pengar för att bo?
Tja, där vi bodde innan, en hyresrätt på 83 kv.m, betalade vi nästan 7 000:-/mån för. Det var en liten 4:a och man kunde knappt vända sig där. Då vi tyckte detta var väldigt dyrt beslöt vi att köpa hus, vilket vi gjorde och nu bor vi stort, drygt 265 kv. m (med stor tomt till) och betalar i stort sett detsamma som innan, med el, vatten och sophämtning inräknat.
Här undrar jag, vad är skäligt att behöva betala för att hyra en lägenhet som aldrig blir din?
Utanför ämnet, vet någon hur man får till förhöjd tvåa när man vill skriva kvadratmeter
?

#3 De flesta hyresratter ar subventionerade, dvs de som bor i andra bostadsformer (hus, bostadsratt etc.) betalar via sina skattepengar.
Vad som ar skaligt ar ju det som nagon ar beredd att betala for att bo dar. Pa exakt samma satt som priset for bananer ar satt.
---
Om man har fri hyressättning, vart ska alla ta vägen som inte har 6-7-8-9 tusen att betala i hyra? Alla har inte möjlighet att låna till att köpa eget.
Ska vi bo i nedgångna ettor som ligger långt från allting?
Blir en hyresvärd missnöjd med hyresgästen är det ju bara att öka hyran så hyresgästen inte kan bo kvar.
Nä, någon gräns får det allt vara på hyreskostnaderna. ALLA behöver någonstans att bo och så vitt jag vet så tjänar bostadsbolagen ganska gott på hyreslägenheterna som det är idag.
Sara

"Ska vi bo i nedgångna ettor som ligger långt från allting?"
Varfor ska en familj i ett hus betala for att en person ska bo centralt i en 2:a?
---
Varför ska friska människor betala vården för de sjuka? Varför ska barnlösa personer betala dagis, skola och barnbidrag till de med barn?
Därför att vi har en viss välfärd i Sverige som jag tycker vi ska vara rädda om. Det handlar inte om att "fattiga" ska bo billigt i hypercentrala lyxlägenheter utan att alla ska få möjlighet att bo i en normal lägenhet utan att bli ruinerad.
Sara
#5 Du menar alltså att du inte vill betala mer i hyra än vad en nedgången etta långt från centrum skulle kosta. Men eftersom du hellre vill bo i en större och finare lägenhet centralt så ska någon annan betala mellanskillnaden.
Jag vill gärna käka fläskfilé men betala för falukorv. Betalar du mellanskillnaden?
Om en etta kostar runt 4-5 tusen så ja, då måste jag bo där.
Det hela handlar om att man ska kunna bo i en viss standard och med det menar jag ingen lyx och kunna klara sig på sin lön.
"Friska" får betala sjukas sjukvård oxå och barnlösa betalar er föräldrapenning. Vad är skillnaden?
Sara

Skillnaden ligger i att sorja for vuxna manniskor som _kan_ arbeta. Sjuka kan inte arbeta darmed behover de ekonomisk hjalp. Barn kan inte forsorja sig sjalva.
Men tanken ar ju att deras foraldrar ska tjana pengar, sa de far tillbaka pengar som de redan stoppat in i skattesystemet. Det samma kan man inte saga om subventionerat boende.
---
Här kommer en länk med lite intressant läsning.
Människors kreativitet har visat att det går att bygga billigare.
/Maria

#11 Ja det ar ett bra exempel dar manniskor tar ansvar over sin egna situation. Men det ar val det som ar en brist pa. Nagonstans maste individen inse att denna ska ta ansvar for dennes situation. Jag anser boendet pa inga vis ar annorlunda an klader och mat.
---

#8. Nu tog du i igen. Det var inte alls så som Sara skrev och menade, det tror jag nog du förstod, egentligen.
Tänk va, jag bor i hus där jag betalar på lånet, elen, vatten, sophämtning, pellets osv och även till de som hyr lägenheter och ändå betalar jag inte mer nu än vad jag gjorde när jag hyrde den relativt lilla lägenheten. Wow. Då undrar jag, hur mycket billigare skulle jag bo här i mitt egna hus om jag slapp betala för att andra ska kunna hyra sin lägenhet utan att gå under rent ekonomiskt?
Jag vill påstå att hyror bör vara skäliga, alltså man ska kunna betala sin hyra utan att gå under eller vara skuldsatt upp över öronen för att kunna bo.
Nu är det inte så enkelt att samtliga hyror är så mycket högre i t ex Stockholm än här på den lilla ort jag bor. Jämför jag med kompisar som fortfarande bor kvar i och runt Stockholm så var min hyra betydligt högre. Både i pengar och med tanke på arbetstillfällen, urdåliga kommunikationer, utbud osv.
Jämför jag bostadsrätter och hus så är priserna löjligt höga i Stockholm och mycket billigare här. Skillnaden mellan mitt hus här och en liten 2:a i Stockholm rör sig om ett antal miljoner.
Man ska heller inte glömma att alla inte kan eller ens får låna pengar på banken att köpa sig en lägenhet, oavsett var man köper den. Är då hyrorna så höga att det sväljer så gott som hela lönen så står man där. Fast man kan ju alltid göra som de fattiga i t ex Sydamerika……bygga sig ett hus med vad man hittar
.

#11. Ja, så kan man också göra. Fast krass som jag är så undrar jag hur länge det varar……med grannsämja och sånt. Snart är det gräl om vem som ska sköta vad och den är si och den är så och varför har inte den gjort det osv osv och så är fejderna och skvallret i full gång. Pesimistiskt sett då. Optimistiskt sett så är det en jättefin idée.
#13 "Jag vill påstå att hyror bör vara skäliga, alltså man ska kunna betala sin hyra utan att gå under eller vara skuldsatt upp över öronen för att kunna bo."
Och jag vill påstå att om man har ett arbete kan man hitta en bostad som passar lönen - men kanske inte mitt i centrum i en större stad.
Det här handlar inte alls om att inte ha råd att bo. Det handlar om man ska kunna kräva att bo för en kostnad som underskrider marknadskostnaden. Dvs precis samma sak som att kräva att få fläskfilé till samma kostnad som falukorv.

#13 Anledningen till att hyresratter ar billiga i stockholms innerstad ar att det subventioneras. Det finns 5 rummare pa ostermalm under 10.000 kr. Du kan ju fundera hur mycket pengar som gar till att sanka den hyresgastens boende..
Men det maste ju var och en begripa att en hyresvard inte ar idiot (sjalvklart finns det formodligen sadan oxo). Men runt om i varlden fungerar hyresmarknaden, varfor skulle den inte gora det i landet sverige?
---

#15. Det var ett fasligt tjatande om lägenheter mitt i centrum. Alla bor väl inte mitt i centrum. Själv har jag inte bott i något centrum på mycket länge. I själva verket inte sen jag var liten för då bodde vi precis mitt i centrum. Under hela mitt vuxna liv har jag fått pendla på olika vis för att ta mig till centrum. Det har inte inneburit att hyrorna har varit låga.
Exemplet jag tog upp angående förra lägenheten och huset jag har nu, båda inte ens i närheten av centrum, visar ju på att hyran kan vara väldigt hög trots att det inte är centrum, inte är en större ort eller något ditåt.
Själv är jag glad om jag kan äta falukorv. Hellre det än potatisskal.
#16. Det kan du ha rätt i det du skriver om bostadsmarknaden i andra länder. Nu vet jag ju inte hur den fungerar i hela världen men där jag bodde så köpte man sin bostad, rätt av. Sen betalade man ingenting mer på den, inga hyror, inga skatter, ingenting. Den var min och jag kunde sen i min tur hyra ut den utan inblandning från någon. Då lägenheten var min bestämde endast jag vem som skulle bo där. De som inte hade råd att köpa bostad hyrde då av privata ägare. Ofta till rimliga priser.
Problemet hade de fattigaste för de hade varken råd att köpa eller hyra "vanliga" och "boendevänliga" lägenheter/hus utan de bodde i slummen i kåkstäder och ni kan ju tänka er hur det såg ut där.
En fråga Charlie, är hyreslägenheterna på mindre orter inte subventionerade?

#17 Jo de ar subventionerade, dock sa ar hyressubventionerna hogre narmare storre orter.
---

#18. Tack för svar. Som du förstår
, är jag inte så där väldigt insatt i detta med hyreslägenheter och hur systemet fungerar.
Ja, då förstår jag att en hyreslägenhet i t ex Stockholm med omnejd kan vara såpass billig. Framför allt om man då jämför med lägenheter på mindre orter som faktiskt kan vara väldigt dyra. För samtidigt är det ju så mycket dyrare att köpa sig en lägenhet i Stockholm än i en mindre ort. Det rimmar lite illa.

#19 Anledningen ar att hyresattningen ar bara baserad pa "bruksvarde". Alltsa storlek och utformning av lagenheten. Att en 1800 tals lagenhet mitt pa Osternmalm sedan kan har andra varden an att inte ha tillgang till tvattmaskin i lagenheten spelar ingen roll….
---