Politik iFokus

Politik

Etikettmiljö-klimat
Läst 846 ggr
Staffan
0

PR-kampanj...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag anar en PR-kampanj med politisk bakgrund. Vad sägs om nedanstående rubrik på Expressen.se?

"Okända fel hotar alla svenska kärnkraftverk"

// staffan
ps. Bifogar en bild som visar hur det ser…

Ida
0

Dessa "okända fel" är nog mest okända för dem som skrev artikeln. Man ska ha respekt för kärnkraftstekniken, men det är enbart tröttsamt med all den här skrämselpropagandan för att sälja lösnummer…

Staffan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sådär, nu fick vi veta vem som var beställaren också… :)

// staffan

Magnuz
0

Lite märklig artikel där man tar upp Finland som ett exempel. Finland skall väl bygga NYA kärnkraftverk nu?

Personligen tror jag att de brister som ev. finns i våra svenska verk beror på det stopp för forskning som finns. Ta bort den lagen och låt forskningen om nyare, effektiva och säkrare kraftverk komma igång istället för att tjafsa om att lägga ner vår renaste och bästa energikälla.

Lägga ner kan vi göra när vi kommit på andra sätt att utvinna energi. Vad som händer vid en förtida nedläggning ser man i dagens allt högre elpriser, inte minst de senaste dagarna när man stoppat ett antal reaktorer.

AndersE
0

#3 Stopplagen är väl redan borttagen…?

Magnuz
0

http://www.ski.se/page/1/100.html?11929

"I kärntekniklagen 6 § står det att "ingen får utarbeta konstruktionsritningar, beräkna kostnader, beställa utrustning eller vidta andra sådana förberedande åtgärder i syfte att inom landet uppföra en kärnkraftreaktor".

Man får alltså inte utarbeta konstruktionsritningar för nya kraftverk, så långt är det ju inget hinder. Man jag tror att denna lag i kombination med vår urbuta korkade energipolitik leder till att ingen vill satsa pengar på att ta fram bättre lösningar så länge man har nåt som fungerar tillräckligt bra.

Vattenfall är i och för sig statligt ägt men driver ju sin verksamhet som vilket privat företag som helst. Om man då inte ser en politisk framtid för kärnkraften så tror fan att man struntar i att lägga resurser på forskning och bättre säkerhetssystem. "Kör så det ryker och gör enbart vad vi måste, vi ska ju ändå lägga ner snart", så tänker man såklart.

AndersE
0

#5 " "Kör så det ryker och gör enbart vad vi måste, vi ska ju ändå lägga ner snart", så tänker man såklart."

Nej, det kan jag inte tänka mig.

Inlägget är låst för nya kommentarer