Ny lag
Fick höra av min handläggare på försäkringskassan att det är en ny lag på gång som gör att tidsbegränsad sjukersättning (tidigare sjukpension) kommer att tas bort om lagen går igenom.
Detta innebär att antingen får man tillsvidare ("evig") sjukersättning eller återgå i jobb. Finns inget mellan läge…
Jag kommer att få tillsvidare sjukersättning (är bara 30 år i höst). Detta medför att även om jag blir frisk kan jag leva på bidrag resten av mitt liv eftersom inga läkarintyg kommer att krävas av mig.
Nu vill ju jag jobba och kommer också att begära att sjukersättningen tas bort om/när jag blir friskare MEN det lär finnas massor med folk som inte kommer att göra det.
Jag tycker att lagändringen kommer att göra det lättare för en del att fuska till sig livslånga bidrag.
Vad tror ni kommer bli resultat av lagändringen?
Sara

Intressant. Jo, jag kan tänka mig att det kan bli lättare att leva på bidrag om man inte ens behöver läkarintyg utan rätt och slätt blir "pensionär". Den här tidsbegränsade sjukpensionen krävde ju mer av en, lika som aktivitetsersättningen.
Jag tycker detta verkar konstigt att regeringen skulle ha ändrat det till det som du beskriver det. För de skulle ju ordna så att det blir svårare att få sjukersättning och att bli sjukskriven…
Nu är det väl omprövning vartannat år om jag minns rätt?

Men nu tror jag ej att folk vill leva på sjukersättning .
Det är bra ha en stund men aldrig kunna veta hur det blir i framtiden är ej kul.
På ett sätt en trygghet för de som verkligen behöver det.
Att ej känna någon stress att bli stressade till en situation.

Tanken är kanske att många kommer att avböja tillsvidare ersättning. Det är bara det att jag inte riktigt förstår hur de har funderat kring detta. För de som inte vill jobba får ju en jättebra chans genom att inte behöva gå igenom någon omprövning, Någon hake må det ju finnas här.
#4 kanske det blir lägre ersättning ju längre tid det går?

Det känn som det är nya bestämmelser vart och vartannat år med detta….

Jag har tittat på försäkringskassans hemsida men de har inte kommit ut med någon information än, vad jag kan se. När skulle det här träda i kraft?
jag var in och kollade på FKs hemsida, men jag såg inte nått om detta.
http://www.fk.se/fakta/sjukersattning/?page=/privatpers/sjuk/lange/sjukers/index.php
det står här att man kan jobba
Pröva att arbeta eller studera
Du som har sjukersättning har möjlighet att arbeta eller studera utan att förlora rätten till ersättningen. Det kallas vilande sjukersättning. För att kunna få din sjukersättning vilande måste du haft den i minst ett år.
När du vill pröva om du klarar av att arbeta kan du ansöka om en prövotid med ersättning och lön samtidigt. Om arbetsförsöket fungerar kan du ansöka om att få din ersättning vilande. Prövotiden och tiden med vilande ersättning kan sammanlagt längst pågå under 24 kalendermånader eller under den återstående tiden du beviljats ersättning för.
Vill du studera kan du också ansöka om vilande ersättning. När du studerar blir hela den ersättning du har vilande oavsett hur mycket du studerar. Ersättningen blir vilande från och med den månad du börjar studera. Utbetalningen av ersättningen påverkas däremot först från och månaden därefter. Perioden med vilande ersättning kan pågå längst 24 kalendermånader eller under den återstående tiden du beviljats ersättning för.

Ok de kanske ej skriver om den jätteoffentlig än. Men jag har med hört det ryktas om den av en mamma som jobbar på Fk som har sin dotter på samma dagis som oss.
Lagen har inte gått igenom än så inget är ju färdigt men min handläggare trodde att den antagligen skulle det.
Det skulle väl vara skitbra att plocka ut några tusen varje månad och samtidigt jobba svart.. Så ja, jag tror folk kommer att utnyttja lagen.
Jag kan inte välja bort tillsvidare pga att jag inte fixar ett jobb..
Sara

Måste ju vara skitbra och jobba svart sen åka dit…DÅ får man säkert hjälp sen om de kommer på en. SÅ jobba svart då har man nog svart målat sig själv. SEN får du ingen hjälp i framtiden iaf.
Beror på vilket jobb man tar. Med sjukersättning har man rätt att arbeta/ha betalda uppdrag upp till 5 timmar i veckan, så om man blir påkommen så är det rätt lätt att ta sig runt den knipan.
Sara
Tror inte att utnyttjande av det ekonomiska systemet är så stor som påstås i olika sammanhang.
Tycker att "utnyttjandet" används för att angrippa de arbetslösa och de sjukskrivna.
Det finns ett kontrollsystem i Sverige som fungerar ganska bra(i onödan).

#13. Jo, så är det nog.
Det intressanta är, om detta kommer att bli verklighet, att så hårt som man använt ordet "bidragsfuskare" under det senaste året och så gott som dragit varenda arbetslös/sjukskriven över en kam och velat försämra för dem, så kommer man med en ny regel som istället förbättrar för dem som vill fuska. Alltså undrar man ju om det verkligen är det som är problemet eller att man egentligen är ute efter dem som inte fuskar, eftersom de ju är så många fler. Annars borde man väl kommit med en ny regel som verkligen försvårar för själva fusket och inte för dem som inte fuskar?

Har svårt se folk som verkligen är riktigt sjuka "fuska".
Tänker då på folk främst i min egen situation. När man så fort drar upp tempot blir påmind om en efterhängsen UTMATTNINGSDEPRESSION när man arbetstränat 2 h per dag i myr tempo. Har svårt se mig sj fuska och jobba svart.
# 15 Det är inte de som är riktigt sjuka som fuskar, det orkar man inte. Själv så fixar jag knappt den lätta rehabilitering jag har idag.
Sara