Ansvarig för sina handlingar?
Jag sprang för ett tag sedan på en historia, påstås iofs att den är sann, men oavsett så innebär den ett mycket svårt ställningstagande. Håll till godo:
_"För en tid sedan satt en man, snickare till yrket, på en parkbänk tillsammans med sin flickvän och sambo och tittade ut över sjön där de bodde. Mannen var tidigare ostraffad och hade aldrig visat våldstendenser.
Inte heller hade han drog- eller alkoholproblem. Plötsligt började han tala osammanhängande, reste sig och gick bakom ryggen på flickan och högg henne upprepade gånger med den kniv han bar i sina snickarbyxor.
Flickan lyckades fly och larma polisen. Mannen greps och genomgick en stor rättspsykiatrisk undersökning. Då upptäcktes en snabbväxande hjärntumör som tryckte på en speciell del av hans hjärna. Tumören kunde enkelt opereras bort, och efter operationen återgick han till sitt forna jag, fredlig och utan våldstendenser.
Enligt läkarna är det ytterst troligt att hjärntumören orsakade det våldsamma beteendet. Bör han då dömas för sitt våldsbrott?"
_
Krönika i CS av Christer Sturmark
//Zac

Läste länken och ja, det är rätt läskigt att fundera på. Nu måste jag ju säga till alla att man nästan måste läsa artikeln som det länkas till och inte bara ovanstående för här är det mer komplicerat.
Nej, man kan inte säga att en person är ansvarig för sina handlingar i varken ovanstående exempel eller det som skrivs om i artikeln. Det är ju ingenting som personen själv, dels vet om och dels inte kan förhindra……än så länge.
Här måste det till andra tankegångar och hur man ska döma en person som då är född som "mutant" som det står om i artikeln. Även om de inte är ansvariga för själva handligen/handlingarna de gör så måste man ändå skydda omgivningen på något sätt.
Personen ovan däremot blev ju frisk och sig själv igen när hjärntumören väl togs bort och därför anser jag att det är svårt att döma honom.
Svårt det här.

Jo, och än svårare blir det givetvis när det kommer till psykisk sjukdom. Som både är svårdiagnostiserad och svår att svälja för allmänheten, nu exempelvis i Rödeby.
//Zac
Första exemplet anser jag ska få fri just pga att det med all säkerhet berodde på sjukdom.
Andra exemplet… Jag anser att personer med olika "störningar", funktionshinder typ downs syndrom och dylikt ska stöttas/kontrolleras (kalla det vad ni vill) genom insatser från staten/landstinget/komunen.
Är man en uppenbar fara för samhället så ska man kontrolleras på något sätt. Speciella boenden, personal odyl.
Sara
#3 Jag håller med.
Är mera intresserade av att hitta orsakerna till sjukdomen och bekämpa dem.

#5. Det är jag också.
#3 Det har ju varit så förut. Men jag kan ju säga att jag inte tycker om det… Ser hellre att familjer som har någon med Downs syndrom får någon sortshjälp istället… Ifall dom behöver det, störningarna är ju olika grova…

Downs syndrom…..det är väl ändå inte någon sjukdom i sig som man måste skyddas från?
#8 Nej, Men tillläggssjukdomar kan komma samtidigt… min bror hade te.x. Downs, men hade hade hjärtfel och annat med..
Finns väldigt få fall egentligen där någon är farlig. Sådana sjukdomar är aldrig farliga, men man behöver ju stöd ändå, det är ju lite mer att göra, så att säga..
# 7 # 8
Nej nej, jag menar inte att man måste skyddas från just människor med downs syndrom. Arbetade inom omsorgen och de flesta är så underbara och mer kärleksfulla än "normala". Idag finns det stöd och hjälp så de kan bo i egen lägenhet, ha en daglig verksamhet osv. Vilket är jättebra!
Det jag menar är att personer med sådant funktionshinder får massor med stöttning och hjälp av samhället och att det borde finnas liknande hjälp för personer med aggressivitetsproblem.
Det är ju inget de själva valt om man går efter exempel 2 men samtidigt behöver samhället skyddas från oprovocerat våld.
Sara

#9. Ja, det var själva farligeheten jag var ute efter, för jag har hitills aldrig hört talas om att allmänheten måste skyddas från dem som har Downs syndrom.
#10. Absolut, håller med dig helt.
#11 Det är ju så få med medfödda störningar som är farliga.
# 12 Ja och det är skönt. Tänk vad hemskt att själv inte kunna tygla sig. Jag hade nog isolerat mig totalt för att ingen skulle kunna bli skadad av mig.
Sara