Byxhäng
Det har blossat upp en het debatt om huruvida det är ok eller inte att ha byxhäng. En kille blev avvisad från skolmatsalen i veckan pga att hans byxor satt så långt ned att man såg en stor del av rumpan och kalsongerna. Det ansåg inte rektorn vara lämpligt och förbjöd killen i fråga att vistas i matsalen om han skulle gå klädd så.
Vad tycker ni om detta? Är det ok att ställa sådana krav eller var det fel av rektorn att skicka ut honom?
Länk till artikel på Aftonbladet, som dessutom visar en bild på killen i fråga.
Självklart ska det inte finnas någon rätt att gå klädd hur som helst. Jag tycker rektorn gjorde rätt.

När jag var ung, för inte fullt så oerhört länge sedan, så illustrerade man en idiot genom att dra kepsen ett kvarts varv och ha kraftigt Gällivarehäng. (Och möjligen låta tungan sticka ut genom sidan av munnen också…)
Angående just din post, #0, så tappar jag möjligtvis inte aptiten, jag blir dock bara inte av med bilden av en idiot i huvudet…;o)
Normalt sett så blir jag smått ilsk när man lite oöverlagt skall stipulera hur andra skall klä sig, men underkläder är månne kanske lättare att diskriminera på matställen än på andra?
//Zac
Jag är lite kluven. Å ena sidan tycker jag att det blir ytterst subjektivt vad just denna rektor anser vara ok eller inte, å andra sidan tycker jag personligen att det är osmakligt att gå klädd så och skulle inte vilja se det i matsammanhang (och inte annars heller).
Om det alltid är helt upp till rektorn kan denne utefter sina preferenser förbjuda högklackat, utsläppt hår, smink eller egentligen vad som helst. Var går gränsen?

Ja, jag tycker det är helt ok av rektorn att säga ifrån. Inte för att man inte ska få ha byxhäng, men de allra flesta visar heller inte så mycket av kalsongerna som den här grabben. Han kunde ju lika gärna gå in och sätta sig vid maten i bara underkläderna. Han kan mycket väl dra upp byxorna ett snäpp (och ändå ha häng) medan han äter och sen kan han väl dra ner dem bäst han vill på sin fritid.
Gränsen ja, det blev ju genast lite mer att fundera över. Fast ändå, någonstans bör väl en gräns finnas, annars kan man ju lika gärna komma naken till skolmatsalen och det vore säkert en höjdare för många, men inte så där jättemysigt ändå.
Tänk bara om lärarna skulle traska med samma typ av häng och visa halva rumpan och kalsongerna, gissa vilka som skulle reagera då och dessutom reagera kraftigt? Tycka att det var osmakligt och riktigt skämmas.
Ja, lika självklar som principen är - lika svårt kan det säkert bli att dra gränserna…
Det ska naturligtvis inte få handla om att rektorn ska ha rätt att agera smakdomare.
På "min tid" fick man inte ha mössa eller keps på sig inomhus i skolan och det är ju faktiskt mindre stötande än att se kalsongerna.
Sara
#6 Jag håller med. Samtidigt är ju byxhänget något av ett "mode" nu och då skulle man lika gärna kunna förbjuda korta kjolar eller kläder som visar kanten av tjejers stringtrosor.
Som sagt, gränsdragningen är svår och det är ju lätt att det blir rektorn eller lärarens tycke som avgör.
Kan inte låta bli en reflektion i samband med detta. Jag tycker som # 7 - gränsdragningen är svår - hur ska man få klä sig på en skola, som det gäller här, gränsdragningen blir svår. Hur får lärarna och övrig personal vara klädd. Men min reflektion gäller när man är ute och äter på sommaren och det finns enormt lättklädda damer och det finns män som har bar överkropp. Det får i alla fall mig att tappa aptiten det måste jag medge.
Jag tycker sådana här regler kan styras upp på varje skola. Kanske med hjälp av ett möte där föräldrar bjuds in. Så svårt kan det ju inte vara att bestämma att på vår skola får man inte, t.ex:
- vara utan underkläder
- ha klädsel så att underkläder syns
- ha mössa på inomhus
- ha klädsel med texter som är avsedda att provocera
…eller något liknande…
#9 Det är möjligt. Precis som det finns dress codes på vissa restauranger och uteställen och som det finns Skrivregler här borde man ju kunna ställa samma krav i skolan.
#10 Jag tycker att jag ofta ser en rädsla i det här landet vad det gäller att ställa krav. Jag tror tydlighet ofta är en stor hjälp.
Om skolan styrdes av föräldrar tillsammans med rektorn och lärarna så blir det lättare att lösa frågor som denna. Det är ju bara att sätta upp klädregler från början.
ja, klädregler behövs nog till en viss del…
min son fick ju inte ha sin sverige tröja på sig i skolan…vilket var väldigt larvigt
Nu visar ju nästan alla killar kalsongerna pga hängbyxor. jag är lite kluven i frågan faktiskt.
om de ej får visa kalsongerna som killen på bilden, så borde ju inte tjejerna få ha urringat, eller linne på sig i skolan då bh-bandet syns??

Ja, det är ju inte alltid lätt men ändå. Lite måste ju även skolan få säga till om.
Killstackarna som har tagit hänget som mode kan ju inte ens gå normalt. Ofta måste de gå väldigt bredbent för att överhuvudtaget hålla byxorna på plats, annars ramlar de ner helt. Ser rätt kul ut.
Jag tycker (gammalmodig som jag är) att tjejerna inte heller behöver gå med urringat ner till naveln. Däremot må ju alla få ha linnen, särskilt när det är varmt. Vi har ju oftast BH på oss och ibland syns ju banden. Mina tjejer får inte ha vilka kläder som helst för mig. De är tonåringar och behöver baske mig inte visa allting. Jag ser också ofta i deras skolan, fast det är flera minusgrader ute, så går de med tunna tighta jackor, öppna med världens urringningar. Varför då undarar jag? De fryser så de skakar och ändå ska allt fram till allmän beskådan. Jag kan tycka att man då som förälder faktiskt säger ifrån. Dels bör ju barn få lära sig att ha lite respekt för sig själva och sin kropp och dels att på vintern klär man på sig.
Ja jag vet, jag är så uuuuurgammal och mossig i mitt tankesätt, men ändå
.
#14 Ja, jag hör redan min dotter - som är bara 9 år - prata om att sminka sig. Men jag håller med - som förälder har man ju bl.a. en uppgift att säga "nej!".
Jag kan faktiskt själv minnas att det kunde vara rätt skönt när färäldrarna sa nej. Det blev lättare på något vis när man kunde skylla på föräldrarna…
Blir pressen alltför stor får man försöka samla några föräldrar och komma överens om en linje, som då blir lättare att hålla fast vid.
Vem bryr sig… Inte jag i alla fall. Alla ungdomar har ju någon gång försökt att sticka ut. Minns själv hur jag såg ut i högstadiet. Vi hade kängor (tramps) som var uppknäppta och snörena fladdrade på marken, jeansen var halvt nedstoppade och resterande långa trasiga, fransiga jeanskanter som på vintern släpade i slasket. Sminkade sig gjorde man när man kom till skolan och sedan stod man och hängde i rökrutan och såg "tuff" ut.
När jag ser dessa ungdomar med halva rumpan bar så tänker jag alltid att om si så där tio år (eller mindre) så kommer de att skratta åt ditt utseende.
Det är svårt att sätta regler i skolan. Modet ändras och det kommer alltid något nytt "förskräckligt"…
/Maria
#16 Varför ska skolan vara en "fristad"? Jag tycker skolan ska spegla samhället och förbereda för ett vuxenliv.
Få arbetsplatser skulle säga "vem bryr sig" om människor kom till jobbet halvnakna, eller på annat sätt "utmanande klädda". Vi debatterade nyligen här på Politik en kille som blev av med jobbet pga sitt hår.
Jag tror vi gör våra barn en stor otjänst om vi låter dem växa upp utan krav och normer.
Självklart kan krav och normer överdrivas - men dit tycker jag vägen är lång.
Självklart behöver ungdomarna krav och regler men oxå att få vara just ungdomar. När man hittar sig själv går man oftast igenom stadier där man uttrycker sig genom kläder och attityd.
Säger inte att det får gå hur långt som helst men jag tycker att vuxenlivet kommer snart nog och även om skolan är förberedande så behöver ungdomarna få växa upp som ungdomar.
Jag tycker att byxorna satt väl långt ner på grabben och om de nu åkte ner 5 cm till när han satte sig så kunde han gott ha dragit upp dem en bit.
Sara
#18 Jovisst ska man testa gränser när man är ung. Ett av skälen är just att man ska lära sig var de går. Det är ju naturligt för en ung människa att fundera kring vad som händer om jag gör si, eller hur reagerar omgvningen om jag gör så.
Det borde vara lika självklart för oss vuxna att hjälpa till i detta sökande - genom att besvara de outtalade frågorna. Det där var kul, det där var lite dumt - och det där var oacceptabelt.
Detta gamla och naturliga spel mellan generationerna har vi av någon anledning blivit rädda för…

#19. Nu tog du orden från mitt tangentbord
. Så är det ju. Barn, tonåringar och ungdomar testar gränser hela tiden. Ibland driver de ju en till vanvett med sitt evenerliga testande. I detta testande är det upp till oss vuxna att sätta gränsen. Vi har självklart inte samma gränsvärden i allt, men i stort sett. Om vi inte ger detta svar, som Anders beskriver ovan, så blir de rätt vilsna i pannkakan och det kan få förödande konsekvenser om det vill sig illa.
#20 :-)
Visst måste vi vuxna vara vuxna och försöka leda rätt. Jag tror att en del i allt detta är att inte föräldrar är just föräldrar längre, de vill vara kompisar med sina barn/ungdomar. Detta gäller både klädsel och i sitt sätt att vara. Och detta som du skrev i #15 Anders, att det var skönt när föräldrarna sa nej. Min tonårsson, 15 år, frågade häromkvällen om han fick gå ut på byn, klockan var redan 22, till saken hör att det var 4-5 andra killar hemma här hos honom och alla skulle ut. Vi sa nej och det märktes att han blev lättad. Han slapp själv ta beslutet och slapp grupptrycket.
Självklart tycker jag att man ska sätta gränser men det beror ju på vad det handlar om. Byxhäng tycker jag är ett mindre problem. Det finns så mycket annat viktigt att fokusera på med ungdomar som utanförskap .t.ex och frånvaron av vuxna som tar ungdomarna på allvar utan att hänga upp sig på detaljer som ett smaklöst mode.
/Maria
#23 För mig är det att ungdomarna på allvar när man bryr sig även om detaljer.
Kanske lite långsökt, men det ordnade i livet i lumpen med krav på städning, klädsel och vapenvård m.m sände samtidigt en signal om att man faktiskt sysslade med allvarliga saker. Noggrannhet och ordentlighet skulle genomsyra allt. Det var ingen som sa att "vi struntar i om skorna är oputsade så länge du inte riktar bössan på fel håll".
Tyvärr hänger många vuxna upp sig enbart på detaljer och då når man aldrig fram till ungdomarna…
/Maria
Tyvärr visar många vuxna hur lite man bryr sig om ungdomar genom att strunta i detaljer, och då når man aldrig ungdomarna.
Det som man ser som detaljer är ifta viktigt för ungdomarna. Genom att inte bry sig visar man att man inte tar dem på allvar.
Jag tycker rektorn gjorde rätt!
Det är löjligt, låt pöjken ha på sig vad han vill! Vad spelar det för roll om han visar kalsongerna? Man måste faktiskt inte titta på dom om man inte vill xd
Det hade varit annorluna om man såg hans bak, men nu gjorde man ju inte det så det är i princip som att se hans långkalsonger! Fjolligt.
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#28 För mig är det inte OK att människor går och visar underkläder på jobbet.
Men visst tycker vi olika. Jag tror dock att fler delar min syn än din…
# 29 Skolan är inte ett arbete. Skolan är något som man blir tvingad till (visserligen jättebra men ändå ett tvång) vilket inte ett arbete är. Tar man ett arbete så går man med på att klä sig efter arbetsplatsens klädkod.
Om fler nu eventuellt delar din syn på saken, är den bättre eller mer rätt då? Onödig kommentar annars som känns som att du är ute efter att trycka ner.
Sara
#28 Det är faktiskt inte alltid så lätt att "låta bli" att se sånt. När man sitter på en full tunnelbana till exempel, och folk måste stå framför eller bredvid, med byxorna nedhasade och visar sina urtvättade kalsonger, är det faktiskt svårt att undvika att se dem.
#30 Värnplikten är också en plikt. Det hindrade inte på något vis att det fanns/finns tydliga regler och normer.
Varför du ska hacka på min kommentar till annan skribent begriper jag inte. Mitt syfte var naturligtvis inte alls att trycka ner, utan att visa att regler och normer är till för att följa majoritetens tyckande.
Att någon kan tycka det är OK att passera en skola med 150 kmh får oss inte att ta bort skyltarna som talar om att det är 30 som gäller…
# 32 Nu pratar vi om äldre människor än ungdomar som går i grundskolan. Jag tycker det är stor skillnad när det gäller ålder och krav om sådana saker som inte är skadliga, vilket byxhäng inte är.
Ang din kommentar(er) så tolkas de ofta inte så som du kanske vill utan så som de faktiskt låter. Kommentarer som jag tycker är nerklankande på andra kommer jag alltid att påpeka.
Mmm.. Och i Tyskland så var det ett tag norm att hata bl a judar och regel att förråda dem.
Sara
#33 Du kanske ska fundera på hur dina egna kommentarer kan tolkas, och lägga mindre energi på andra? Att jämföra synpunkter på ungdomars klädsel med nazism var ungefär det mest osmakliga jag läst…
Jag tror inte alls på idén att ungdomar bara ska få veta var gränserna går över en viss ålder. Det är ett samspel som pågår hela uppväxten. Naturligtvis inte på samma sätt - men även min dotter som är 3 behöver få höra vad som är OK och inte. Och det gäller långt ifrån bara sådant som är skadligt.
Jag tycker det är stor skillnad på att diskutera gränser för ungdomar och frågan om byxhäng i detta fallet.
Jag tycker inte heller det är OK att folk visar underkläderna på jobbet men då handlar det om vuxna människor som förmodligen har vuxit ifrån sina vilsna försök att testa gränser.
Jag har en vuxen son och han har givetvis haft gränser under sin uppväxt men hans perioder med "tokig" klädsel har bekymrat mig mindre. Idag är han en riktigt proper kille.
/Maria
# 34 Ja, det är möjligt att du tycker det är osmakligt men det var inte en jämförelse med ungomars kläder och nazismen utan om hur regler och normer inte alltid är rätt för att de följer marjoitetens tyckande.
Jag har inte för vana att använda ord eller att alls förminska andra och mina kommentarer till andra väcker inte den respons som du faktisk fått flera gånger.
Sara
#35 Självklart kan "byxhäng" vara av den naturen att det inte motiverar höga röster och gränsdragning - och lika självklart (för mig) kan det vara av den naturen.
#36 "och mina kommentarer till andra väcker inte den respons som du faktisk fått flera gånger"
Ja, fundera lite på det…
:-)

Fast även barn ska ju bli vuxna en dag. Kan garantera att det underlättar en hel del för dem om de redan vet vad gränsdragning är för något.
Kan låta som en löjlig grej det här med byxhänget men även här finns det fog för en gränsdragning. Det är inte byxhänget i sig som det är fel på. Det är ju helt ok och en modegrej. Det är just det överdrivna hänget som man kan diskutera. Den här grabben har ju gått ett steg längre än de flesta andra (i alla fall de jag sett) vad gäller hänget. Han visar inte en liten del av kalsongerna, han visar nästan allt. Då kan man som vuxen säga att det är helt ok med själva hänget men för 17 dra upp brallorna ett par cm. Det är inte att begära det orimliga utan bara lite hänsyn.
#38 Precis! :-)
# 29 Skolan är inte ett arbete. Skolan är något som man blir tvingad till (visserligen jättebra men ändå ett tvång) vilket inte ett arbete är. Tar man ett arbete så går man med på att klä sig efter arbetsplatsens klädkod.
Visst är skolan en arbetsplats. I din iver att förespråka rätten för barnen att klä sig som dom vill så glömmer du lärare och annan personal som arbetar på skolan. Deras arbestplats miljö måste komma först.
Jag håller helt med #38. Det ungdomar glömmer är att med rättigheter kommer det skyldigheter. Om den här killen vill ha rättigheten att klä sig som han vill så är det också hans skyldighet att se till att hans klädsel inte går över gränsen och blir osmaklig. Om han inte kan hantera den skyldigheten så bevisar det att han inte är tillräckligt mogen att få friheten att klä sig som han vill.
#40 Bra!
# 40 På vilket sätt skulle trenden med byxhäng vara skadligt för personalen på skolan?
Sara
#42 Det är ju åter en värderingsfråga, men jag tycker att min arbetsmiljö skulle påverkas av om människor omkring mig var klädda, eller på annat vis uppträdde på något vis som jag tyckte var stötande.
Personligen tycker jag också att det är osmakligt med byxor som sitter på halva rumpan med kalsongerna synliga i alla fall på matställen. Skadligt med byxhäng för personalen är det säkert inte,men passar sig inte i matsammanhang t.ex.
Läste i lokaltidningen(ÖP)några veckor sedan (synd att jag inte sparade reportaget. Det handlade om en lågstadiekille som nyss hade klippt av sig håret och inte ville visa detta för klasskompisarna. Han frågade klassläraren om han fick lov att ha på sig mössan - tills han kände sig redo att visa att han klippt sig.(det var känsligt för killen)Han fick lov att ha på sig mössan. Men då blev det ett väldigt liv på en annan lärare som kände sig riktigt äcklad osv.Mejl skickades till de andra lärarna osv, Synd att jag inte hade sparat….. då hade jag kunnat länka. Någon annan i närheten i Östersund som läst detta och kommer ihåg lite till?
Visst håller jag med om att man måste ha gränser, men man måste vara försiktig. Inte gå till överdrift. Både den som testar och den som sätter gränser. För mycket gränser triggar bara en tonåring till att göra det man inte får. (inte alla)
Men att denna klädsel skulle vara en test av gränser förstår jag inte? Det handlar ju bara om vad som är inne.
De kläder och stilar jag haft har inte handlat om att testa mina föräldrar och gränserna, utan om att jag letat efter mig själv. Det tycker jag man ska få göra, med måtta :)
Häng är OK, men kanske inte så mycket.
#45 Håller med om det mesta! (kul va…?)
En liten minnesregel jag brukar ha är att man ska sätta gränserna kring sig själv - inte kring andra. Frågan är vad jag kan acceptera för egen del - inte hur jag skall styra andra.
#46 Ja det tillhör ju inte vanligheterna ;)
#42. Jag är lite undrande över att det enda du kunde kommentera i mitt inlägg var huruvida byxhäng var skadligt för personalen. Jag sa inte ett ord om skadligt. Jag sa miljön och som du säker vet så kan det handla lika mycket om trivsel som att miljön kan skada någon.
Så det kanske betyder att du håller med om att rättigheter också medför skyldigheter vilket många glömmer.
# 48 hur andra är klädda är en del av arbetsmiljön och när du tog upp arbetsmiljön i samband med byxhäng så antog jag att du inte menar ex arbetstider.
Naturligtvis håller jag med om att rättigheter medför skyldigheter. Även jag anser att han borde ha dragit upp byxorna en bit men oxå att om man vill arbeta som lärare så får man acceptera att ungdomarna är ex klädda annorlunda än vad man skulle acceptera hos kollegor.
Sara
#49 Jag har inte sett någon här i strängen - eller i media, eller någon annanstans - föreslå att barn ska klä sig som sina lärare.
Om du tänker på hur du formulerar dig, och slutar klanka på sådant som ingen skrivit, så slipper du kanske uppleva så tråkig respons på dina kommentarer…
# 50 Jag tycker inte alls det är tråkig respons på mina kommentarer i den här tråden. Det är en helt vanlig diskussion.
Jag har inte heller skrivit att barn ska klä sig som lärare utan att jag tycker att man som lärare bör ha mer tålamod med hur ungdomarna klär sig än med sina kollegor.
Sara
#50 Jo, min respons är tråkig - liksom din var…
#49 Naturligtvis så kommer ungdomarna att följa modet som tex byxhäng men någonstans måste det dras en gräns och den gränsen måste dras av föräldrar tillsammans med skolpersonal. Sedan kan ju ungdomarna följa vilket mode dom vill utanför skolan.
Jag har alltid sagt att det är ungdomens jobb att försöka flytta gränserna och föräldrarnas jobb att sätta dom och se till att dom inte bryts. Genom åren så har vi släppt mer och mer på dom gränserna som en gång fanns. Att vi släppte på en del var bra men vi gick så långt att eleverna inte har någon respekt för lärare längre. Idag har vi en situation i många skolor där det är en dålig arbetsmiljö för lärarna och där eleverna har svårt att ta upp den kunskap som behövs.
Om man tittar på olika skolor så ser man att det bästa resultatet för eleverna är skolor med högre standard och krav.
#53 Bra skrivet, och jag tror du har helt rätt.
Jag har själv jobbat många år som lärare, om än på en eftergymnasial utbildning. Jag upptäckte att det som eleverna uppskattar mest är tydlighet. Det skapar trygghet, och de behöver inte lägga så mycket energi på att testa gränser.
En sådan sak kan vara att hålla tider. Jag var alltid i tid till mina lektioner och det var mina elever också. Jag vet att andra lärare, som ofta själva höll tider dåligt också hade problem med eleverna.
Om man är tydlig med sina krav och förväntningar, och lever som man lär, fungerar det också bra. Sen hjälper det mycket om man kan lägga till saker som humor, empati och välvilja…
Tyvärr fungrar det inte alltid så, att elever sköter sig bara för att man är tydlig. Det har jag sett många exempel på.
Vissa bryr sig helt enkelt inte.
#55 Det tror jag inte alls på. Jag har aldrig träffat en människa som inte bryr sig. Det kan verka så, och det finns ofta en bakgrund till det, men jag har aldrig mött en människa som inte vill bli sedd och bekräftad.
Jag minns för många år sen då jag blev arg på en liten pojke som störde de andra barnens (inkl mina) lek på McDonalds. Mamman tittade inte på sin son utan ägnade sig åt sin väninna.
Jag tog tag i pojken och sa till honom på skarpen, nästan så jag ångrade mig efteråt.
När den familjen skulle gå hem kom pojken bort till mig och bad mig hjälpa honom med sin halsduk.
Det tänkte jag mycket på efteråt…
Eleverna kanske inte alltid sköter sig även om reglerna är tydliga men det gör det mycket lättare att säga till dom. Om reglerna är tydliga så vet alla om det och dom elever som väljer att inte följa dom får då lida konsekvenserna av sitt agerande.
Att det finns konsekvenser av allt du gör är som jag ser det det viktigaste som barn måste lära sig. Det måste börja i tidig ålder och sedan fortsätta tills dom blir vuxna och i vissa fall långt upp i åldrarna.
#56 Det som du upplevde på McDonalds är något som jag ser ofta. När jag hjälper till på skolläger och liknande så är jag den hårdaste och strängaste föräldern vilket gör att jag ofta få ta hand om dom lite bråkigare ungdomarna. Det roliga är att efter en dag så gör dom vad jag säger men kommer också mer till mig med sina problem och frågor. I slutet av veckan har man byggt upp ett gott förhållande med dessa ungdomar.
Det jag märker är att dessa bråkiga ungdomar sällan har något stöd hemifrån samt att det finns inga eller väldigt låga gränser. När dom nu hamnar i en miljö med stränga och samtidigt rättvisa gränser så kan dom känna sig trygga. Dom är helt enkelt inte tillräckligt vuxna att få ta för stora beslut själva.
#57 Precis. Det är nog också därför värnplikten fyllt en så viktig funktion, och faktiskt varit så uppskattad av många. I stort sett hela den manliga delen av befolkningen har tillbringat ett knappt år i en miljö med tydliga krav, regler och konsekvenser - samt blivit tydligt sedda och bekräftade.
Värdet av detta är nog svårt att bedöma. Sedan några år är det relativt få som får göra detta. Jag undrar hur det påverkar samhället på sikt?
#58 Håller med dig. Jag tror att värnplikten var en räddning för en hel del ungdomar som det höll på att gå illa för. Det var ett otroligt bra sätt att lämna barndomen och gå in i vuxenvärlden och jag tror att det är negativt nu när den försvinner.
Jag håller med angående värnplikten.
Min bror villejättegärna gå lumpen, men blev inte antagen :/
Detta trots att han har bra kondis, är intelligent och ville så gärna!
# 52 Det får stå för dig..
Sara
#61 Grandet och bjälken…
# 62 Träffade jag månne en akilleshäl i något av mina inlägg..
Sara
#63 Ja - din egen…
Intressant det där med värnplikten. Numera är det ju ganska få som gör lumpen så om ett par decennier kommer det inte längre vara en majoritet som har den typen av erfarenhet.

Nja, min personliga erfarenhet går nog snarast åt motsatt håll. Jag har aldrig, vare sig förr eller senare sett så fruktansvärt barnsligt och omoget beteende, både vad gäller mig själv och min omgivning. Så som jag ser det så "lärde" sig de värnpliktiga enbart att lyda order utan att tänka, inte vad jag kallar en god grund för individen. Men det är min erfarenhet, att det på många sätt var en oerhört rolig tid är en helt annan sak.
//Zac
#66 Min erfarenhet är helt annorlunda - och jag gissar att i en sådan stor organisation är det nog så. Många ungdomar får (fick) ta större ansvar under värnplikten än någon gång tidigare. Och inte bara vad gäller att handha sprängmedel och skarpladdade vapen. Man fick ju ta hand om sig själv och sina kamrater på övningar.
#46 Den där minnesregeln är väldans bra. Ja,jag har suttit och tänkt på alla byxhäng nu och tycker fortfarande att den som har de får nog lov att dra upp byxorna vid offentliga tillställningar och på matställen.Man måste ju ha gränser både här och där i samhället oavsett om man är barn/ungdom/vuxen.
Har själv ingen erfarenhet, men håller på att få - mitt äldsta barnbarn har också byxhäng - det kallas visst för hipphoppmode tror jag det var. Så jag tror inte de klär sig så för att provosera utan för att det är mode. Han är ingen hipphoppare men skatar. Men jag tycker fortfarande som jag skrev i inledningen.
1967 då jag kom in i tonåren så var det ju modern med kortkort för oss tjejer och i den åldern så blir man påverkat och vill följa modet. Klart att jag skulle ha kortkort, så jag fick sy en kort kjol med väst i syslöjden. Längden på kjol/klänning skulle sluta bara en liten liten bit nedanför rumpan och knäna och låren skulle synas. Undrar vad den äldre generation tyckte om det.
Det ansågs nog vara omansamt(osmakligt, oanständigt) med sådant mode på tjejer.
omansamt - otrevligt, äckligt
Jag vill inte se någons rumpa när jag ska äta! Så jag tycker rektorn gjorde rätt.
På de flesta arbetsplatser finns det bestämmelser hur man får klä sig/se ut, och skolan är ju oxå en arbetsplats!
Sedan att det är modernt att ha så hängiga byxor att kalsongerna/trosorna syns förstår jag mig inte på. Det verkar jobbigt att behöva gå och hålla i sina byxor hela tiden för att inte tappa dom! En kompis till mig sprang på stan o hon tappade byxorna eftersom dom var så stora! Kan ju inte vara så roligt?
okej om killar har häng så man ser kalsingarna, so what? Meen om en tjej har kort kjol o bara ben.. ingen som bryr sej? asså de e liksom :P killen visar ju inge hud så tycker inte de e nå fel! fööör mkt häng e kanske inte så snyggt. men ändå
så länge det inte är kränkande på något sätt så kan man väl få gå runt klädd som man vill…
#71 Det håller jag inte med om - inte på skolor och arbetsplatser i alla fall.
#71 Hur avgör du om något är kränkande?

Jag tycker att det ar foraldrarnas sak att bestama over sin avkomma till dess att denna uppnar 18 ar. Men jag tycker att det faktiskt ska vara individen, inte sammhallet som bestammer vad denna har pa sig.
Likasa ska en arbetsgivare kunna avskeda en anstalld som inte "faller in i ledet".
---
#74 Menar du att på föräldrarna ska avgöra vad deras barn har på sig på skolan. Medan på en arbetsplats ska arbetsgivaren bestämma över bara de anställda?
Varför ska skolans chef få bestämma vad som gäller för lärarnas klädsel, men inte för eleverna?

Hrm. jag vet inte vad jag ska säga om ämnet… Tycker dock barnen ska få ha häng om dom vill, om man ska ha sin egna stil kan dom väl inte förbjudas käka i matasalen för det?
Aja, som sagt - vet inte riktigt vad jag tycker. ;)
OT; Halva in skola skulle vara ute ur matsalen, om min rektor tänkte så. ;S
Även om jag ogillat den killens klädstil skulle jag inte förbjudit honom till en matsal. Det är omänskligt av rektorn.

Nja, omänskligt är det väl knappast. Killen hade ju halva rumpan framme. Jag är inte särskilt pryd av mig eller går omkring och tittar på hur andra är klädda. Själv ser jag ut som hej kom och hjälp mig, men lite respekt visar jag ändå till min omgivning, vilket inte alls är för mycket begärt. Killen kunde ha dragit upp byxorna en aning i alla fall.
#77 Är varje gränsdragning, varje regel, varje norm omänsklig?
För mig är gränsdragning, tydlighet också ett sätt att bekräfta människor. Jag lyssnade på en man för några år sedan. Han hade specialiserat sig bl.a. på s.k. "värstingar". En av de erfarenheter han ville förmedla var att vi vuxna måste vara tydligare - såväl med uppmuntran för det som är bra, som gränsdragning mot det som inte är bra.
Det normlösa samhället tror jag är väldigt destruktivt.
#79 Frågan är om det fanns en regel på skolan, eller om rektorn bara inte gillade det.
#80 Eller om vi har normer i samhället som säger att man klär sig anständigt på ställen som t.ex. skolor…
#81 Är inte så mycket för normer.. jag passar inte in på dom, nämligen… Det skulle ju vara lite som att basera alla kläder man har på sig efter mode:/
Dok, när det gäller byxhäng, är det så att lite är okej, men ser man arslet på någon är det inte trevligt, det håller jag med om. Men det är ju en typ av klädstil? Så länge klädstilen inte är provocerade eller stötande går det ju bra..
#82 "Så länge klädstilen inte är provocerade eller stötande går det ju bra.."
Jag uppfattar ju att detta handlade just om provocerande och stötande klädsel…
#79. Det var äckligt av rektorn för:
1) sätta mat i centrum är en arv efter feodaliteten, när det var svårare att få fram mat.
2) Det är viktigt för människan att äta. Samtididigt är det mycket lätt att framställa mat idag.
Det fanns andra alternativ om rektorn nu var sååå irriterad och ville hämnas på eleven.
#84 Tyvärr hänger jag inte med.
- Tror du att eleven skulle svälta eller ska regler gälla, fast inte i matsalen?
- Att jämföra med feodalitet känns helt ovidkommande. Vad menar du? Är Sverige ett feodalsamhälle?
- Sen är jag ju intresserad av dina alternativ. Du tror alltså att man får tilltro till regler genom att tillåta brott mot dem?

#84 Hämnas? Du menar bestraffa, eller hade det hänt något innan?
//Zc
#85. Att sätta mat i centrum när man bestraffar härstammar från då när det var svårt att framställa mat.
Det fanns andra metoder för att bestraffa än att hindra honom från att äta. För skoldagen är beroende av det mat eleverna får i sig.
#86.
Hämnas var lite av satir istället för bestraffa.
#87 Maten har inget med saken att göra. Vad hade du för alternativ var undrade jag redan i #85.
Vi har alltså en pojke som klär sig olämpligt. Han har ett alternativ - byt kläder eller hasa upp byxorna och gå in och ät.
Du föreslår att alla andra som är i matsalen istället ska ändra sig och tolerera ett regel- eller normbrott?
För mig är detta ett - tyvärr inte helt ovanligt - grundläggande fel. Det är avvikaren/regelbrytaren/brottslingen som ska anpassa sig - inte omgivningen.
Det
#88. Vi vet inte hur många andra som ogillade killens klädsel så starkt som rektorn gjorde. Än så länge vill jag peka på att det var bara rektorn( för det räcker om en rektorn bestämmer sig för nåt).
Avstängning från en lektion skulle kunna vara en bättre metod än att hindra från att äta.

#87. Ja visst fanns det andra alternativ……t ex att dra upp byxorna en liten bit.
Modet finns med detta, i mitt tycke, fula byxhäng. Men som sagt, de allra flesta visar inte halva rumpan utan har bara byxorna långt ner.
Vad jag nu inte förstår är varför rektorn får hela skulden. Jag har inte förstått det som att han hindrade killen från att äta, utan mer som att han sa till killen att dra upp byxorna och inte visa halva rumpan om han skulle in i matsalen.
Eftersom jag kommer ihåg när jag själv gick i skolan och hur dryg jag kunde vara, så kan jag mycket väl tänka mig att den här grabben är minst lika dryg och absolut inte det minsta tillmötesgående. Blir det inte på hans villkor så är hela världen emot just honom. Så fungerar tonåringar ofta och det är inget konstigt med det.
Jag har två tonåringar hemma och kan säga att de gör allt vad de kan för att framkalla gråa hår hos mig
. Jag är världens dummaste varenda gång som jag inte tycker som de.
#89 Så om polisen ser någon som kör för fort så ska man låta fortkörningen fortgå men stänga av en parkering? Självklart ska gränser dras där de gäller - inte någon annanstans.

Att ungen inte fick mat ar val den basta form av bestraffning. Skolans primara uppgift ar ju att lara ut kunskap inte mata.
Jag haller med #90, det ar inte rektorn som gjort fel. Forst och framst foraldrarna som slappt ivag en halvt pakladd elev och sekundart barnet sjalvt.
---
#90. Om vi pratar om den vuxenvärldens beslut, är det rektorn man vänder sig till.
(Jag skulle vilja se en mera satsning på elevens hjärna och kunskapshämtning istället för klädstil. Skolan kan vara relax i elevernas klädstil och istället satsa på annat. För vilken klädstil som helst är resultat av en mode.)

#93. Fast modet eller klädstilen är faktiskt en av anledningarna till mobbing så jag tror inte alls skolan kan vara lugn vad gäller just den detaljen.
#94. Om jag var rektor där skulle jag varit mycket lugnare än den rektorn.
(Kan han inte vara det, får han pröva annat än mat för att bestraffa ett barn. Det är därför det är så omänskligt.)

#95. Rahmat, det är nog inte så omänskligt trots allt. Hur många barn i den åldern struntar fullkomligt i lunchen i skolan tror du? Rätt många skulle jag vilja säga. Det går ingen svältnöd på dem, för många elever sticker iväg från skolan och köper godis istället för mat. Det tycker jag är värre än att en rektor säger ifrån hur han vill ha det på sin skola.
#96. Jo, Du har helt rätt!
Barn kan många gånger vara slarviga med maten. Men varken hemma eller i skolan ska mat användas för att bestraffa barn. Det finns många andra bra alternativ om man vill nu påverka ett barns val av kläder(vilket jag inte gör). Rektorn har valt den enklaste.