LO räknar ut alliansen
I dagens SvD kan man läsa:
"LO presenterade på onsdagen en virtuell "räknesnurra". Syftet: att låta var och en se hur ens ekonomi påverkas av den borgerliga alliansens förslag om förändrade regler i arbetslöshets- och sjukförsäkringen.
Genom att fylla i sin inkomst och vilket fackförbund man tillhör räknar snurran ut hur mycket mindre en löntagare skulle få vid arbetslöshet eller sjukdom under en borgerlig regering än vad samma person får i dag.
Hur mycket samma löntagare skulle tjäna på alliansens föreslagna skattesänkningar ingår inte i räkneexemplen."
Visserligen är jag inte med LO men jag blir ju närmast glad av att använda räknesnurran.
Skillnaden mellan att arbeta och inte arbeta kommer att öka med en alliansvinst i höstens val!

Samma här Anders. Man blir ju lite f-nad eftersom de verkar förutsätta att man MÅSTE vara med i ett fackförbund. Det känns ju surt.
Själv är jag bara med i A-kassan eftersom jag är egenföretagare.
Håller dessutom med dig att nu kan man se att det lönar sig att arbeta (ifall man är arbetsför) och att det finns jobb. Med S verkar det ju inte bli så där väldigt många nya jobb utan mest åtgärdsjobb. Kan förstå att många som egentligen skulle kunna vara arbetsföra inte ligger på så där väldigt att få ett jobb då det inte lönar sig så där väldigt mycket mot den ersättning man ändå får.
De nämner heller inget om att ifall man i stället får ett riktigt jobb (nu under förutsättning att man är arbetsför) så tjänar man ändå mer pengar än att gå sjukskriven eller bli förtidspensionerad.

Jahaja, jag är inte heller medlem i ett fackförbund. Klarar mig bra utan, och har kvar medlemsvgiften som rä ca 3000 om året
bra semesterpengar!