Politik iFokus

Politik

Etikett: vård-och-omsorg
Läst 2104 ggr
AndersE
0

Låga förväntningar i skolan

Jag hittade en intressant ledare i SvD. Utdrag:

"Oprah Winfrey samtalade i ett av sina program med en expert om hur förödande det är att inte ställa krav på barn. Det handlade bland annat om skolan och det faktum att "låga förväntningar kan få ett barn att misslyckas". I Sverige har man länge tyckt precis tvärtom. Man har sett nästan alla förväntningar på barn som något dåligt."

"I Finland är det annorlunda. I läro­planen står att läsa: "Ett läsårsbetyg skall ges eleven i slutet av läsåret. Under läsårets gång kan dessutom mellanbetyg ges." Man kan alltså få upp till fyra betyg per läsår och både elever och föräldrar vet hela tiden hur eleverna ­ligger till i varje ämne. Betygen är obligatoriska från klass 4, omdömen från klass 1. Det är upp till skolorna själva att besluta om de vill ge betyg redan i klass 1, och det är mycket vanligt att betyg ges. Samma betygsskala har använts i över hundra år. Det är lätt för föräldrar att förstå ­betygen, som var desamma när de själva, deras ­föräldrar och deras far- och morföräldrar gick i ­skolan. Finländska grundskoleelever ligger på första plats i kunskapsundersökningar gjorda i 47 OECD-länder, år efter år. Svenska elever ligger betydligt sämre till. Finländska barn klarar utmärkt att få betyg."

"Av barn som misslyckas och känner sig okunniga, obehövda och inkompetensförklarade blir det vuxna som misslyckas och känner sig okunniga, obehövda och inkompetensförklarade. Låga förväntningar kan få ett barn att misslyckas."

Länk till SvD

Jag håller helt med. Vår rädsla för tydlighet och att ställa krav är genomgående på så många områden - skola, rättsväsende, integrationspolitik. Var kommer det här ifrån? Hur skapar vi en förändring?

Ida
0

Jag håller med om att det enbart är positivt att ställa krav, inom samtliga av dessa områden du nämner. Å andra sidan är det ju just den förändringen vi ser just nu, inom alltifrån skola till migrationspolitik. Jag tycker att det är en bra utveckling och ser positivt på framtiden!

AndersE
0

#1 Jo, lite grand ser man att alliansen försöker svänga mot äkad tydlighet. Riktigt positivt!

AndersE
0

Hur tänker motståndarna mot tidigare betyg när man ser att Finland når så fina resultat med sin skola - och med betyg senast från klass 4 och ofta från klass 1?

blombuketten
0

?????

AndersE
0

#4 "Finländska grundskoleelever ligger på första plats i kunskapsundersökningar gjorda i 47 OECD-länder, år efter år."

Hur kan de lyckas så bra - ifall det är så dåligt att ge betyg tidigare än vi gör i Sverige?

blombuketten
0

#5. Men det kan väl inte bero bara på betysättningen? Det måste ju finnas något mer de har som inte vi har. Intressant, var kan man läsa om det här?

Jag är ingen betygsmotståndare direkt. Småskolan kan få slippa tycker jag, men från 5:an och uppåt så kan det nog vara rätt att ha någon typ av bedömning. Vad jag nu märker, med min ena dotter som går i 7:an att det faktiskt fattas något från lägre klasser som säger var de står innan de kommer till högstadiet. Min dotter vill ha betyg och vissa lärare sätter en slags betyg, d v s att de ger ett betyg, men det räknas inte. Trots det så är det bättre än inget alls, för man får ju ändå liten aning om var hon ligger och vad hon behöver hjälp med och vad hon klarar av själv s a s.

AndersE
0

#6 Jo, det är klart det är så - det måste skilja mer än bara betyg.

Jag börjar dock tro att det knappast är barnens tillkortakommande som döljs genom att inte ha betyg - det är skolans.

Jag har själv arbetat med utbildning - yrkesutbildning - där vi ger frekventa och detaljerade omdömen. Jag brukade påpeka för lärarna att betygen är lika mycket ett omdöme på deras lärarförmåga, som det är ett betyg på eleven.

blombuketten
0

#7. Ja, där har vi ett intressant perspektiv vad gäller skolan och dess förmåga att lära ut. För visst är det ett omdöme på deras lärarförmåga, som det är betyg för eleverna. Absolut.

jen
0

Det som jag tror är det stora bristen är lärare med bra pedagogik i skolorna. Visst kan en lärare ha bra utbildning. Men man ska vara bra på att lära UT det man fått lära sig också.

AndersE
0

#9 Det finns nog brister i utbildning, och möjligen i vilka som blir lärare.

Jag tror största problemet är politiker som styrt skolan i detalj utan att ha kunskapen…

Hansson
0

Denna kommentar har raderats av sajtvärden.

jen
0

lugn, med alliansen vid rodret så blir nog allt bra Cool

om det kommer finnas pengar till skolorna förståss ;)

blombuketten
0

#11. Tja, nu är det ju så att skolan fungerar inte så där jättebra, oavsett. Sen är det inte bara sossar som skrivit skolstadgarna om jag inte missminner mig. Har för mig att Zac tog upp det i någon tråd. Trots det så må man ändå kunna erkänna när något inte fungerar bra, oavsett vem som varit halstarrig och inte velat förändra det som som fungerar dåligt.

jen
0

oj, där försvann visst inlägg 11 som jag svara på….

jen
0

#10 ja, den stora bristen tycker jag är den personliga lämpligheten.

vilka elever lyssnar på en stöddig eller tråkig lärare?

blombuketten
0

Ja, visst försvann det och då kanske svaren på #11 kan försvinna också, ser lite löjligt ut annars Flört.

AndersE
0

#13 Klåfingrigheten har nog kommit från båda hållen - även om (s) haft fler år på sig…

Ida
0

#13, #14 Sorry.

Jag tog bort inlägget (#11) eftersom påhopp av det slaget inte är välkomna här och sprider en dålig ton i tråden. Vi verkar behöva vänja oss vid att fler inlägg av denna typ postas här på forumet vilket är tråkigt.

Hennum
0

jag håller nog med #6 om att det nog inte kan vara bara betygen som gjort skillnaden. Absolut inte.

Visst kan man sätta krav på eleverna. men ännu viktigare är att man sätter krav på skolorna att de ska göra allt som går för att hjälpa upp dem som inte kan leva upp till kraven, för krav utan ordentligt stöd tror jag gör att allt går åt fanders. får man inte hjälp upp så trycker kraven ned en. och som det är nu så får man inte tillräckligt mycket stöd i skolan. jag tror det är det som är problemet. men med ordentligt stöd så kan de flesta bli bra mycket bättre i skolan än vad man skulle kunna tro.

mobbning är ett stort problem i skolan, och dålig undervisningsmiljö samt att man inte ger dem i behov det stöd dom behöver. sen finns det säkert de som behöver lite press på sig, för att komma någon vart, men det behöver man inte betyg för att kunna fixa tror jag.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

AndersE
0

#19 Och varför får mobbing finnas? Åter låga krav, och brist på tydlighet…

[mingdie]
0

#19 Jag tycker du har rätt i att det skall finnas krav på både elever och skola.

Jag ser betygen som ett hjälpmedel för både eleven och läraren. Hur skall eleverna veta hur bra eller mindre bra det går för dom om det inte finns ett betyg. Hur mycket lättare är det inte för den nya läraren att hjälpa eleverna om läraren vet på vilken nivå eleverna ligger.

Det är också rätt att många lärare inte vill ha betyg för att det på samma gång är ett betyg på deras eget arbete.

Solveig
0

Jag skulle kunna skriva mycket men har inte tid just nu. Återkommer!

Föräldrarna då undrar jag, har de inget ansvar? en lärare i min skola hade bokat 4 utvecklingssamtal igår kväll. Hon satt i skolan mellan 17.00 och 20.00 och väntade, en kom!

AndersE
0

#22 Jo, visst har föräldrar ansvar. Och jag vet också hur trötta många lärare är på föräldrars engagemang och intresse.

Ett av skälen till att jag valt Montessori till mina barn. Om man som förälder visat så mycket intresse att man valt pedagogik, så kanske man även orkar intressera sig i övrigt kring sina barn.

Det fungerar!   ;-)

Å andra sidan, så ska väl skolan vara så bra att även barn som inte fått bra föräldrar ska ha en chans att utvecklas positivt?

blombuketten
0

#22. Jag tror ingen menar att kritisera lärare rakt av. De allra flesta gör nog så gott de kan. Själv skulle jag aldrig fixa det, att vara lärare alltså. Å andra sidan har jag, som förälder, aldrig missat ett uvecklingssamtal Glad.

[mingdie]
0

#22 Det ena utesluter inte det andra. Föräldrarna har det största ansvaret för sina barn. Jag tror att det är viktigt att föräldrarna är mer involverade i skolan.

Hennum
0

jag gick på en friskola, föräldrakooperativ, i 6an och högstadiet i simrishamn, nilsholgerssonskolan. En bra skola. mycket eget tänkande och kultur och grejer. tyvärr lite för flummigt ibland. lärde mig ingen engelska i 6an, men å andra sidan lärde jag mig mycket andra viktigare saker jag aldrig hade lärt mig någon annanstans. det var en liten skola där alla kunde känna sej delaktiga, om man ville åtminstonde. vi (elever och föräldrar) var med och bestämde ny rektor ett år. vi gjorde ett bra val. :)

utvecklingssamtalen är viktiga. helknasigt att det ska vara små korta kvartssamtal, ibland så hinner man inte med allt. men är läraren bra, så tror jag inte att den behöver en betygsskala för att veta var eleven ligger, och kan säkert förklara för föräldrar och elev och nya lärare vad som behövs. jag tycker inte om tävlingen som betygen alltid för med sig. det är ofrånkomligt och väldigt onyttit när man är för ung för att förstå att det inte är dödligt allvar. för det är det inte. dessutom tror jag man lär sig bättre om man har fokus på kunskaper och lärandet istället för betyget. sån är jag iaf.

nog bra med olika skolor, med olika system. så man kan gå på en skola som passar en. alla är vi olika :)

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Jokkmoks_Jokke
0

Puttar upp denna tråd lite..---..

Hansson
0

Putt

Ijin
0

#20 Vad får dig att tro att mobbning någonsin kommer försvinna?

Iallafall. Visst, krav är ju nyckeln att göra så att man har någonting att göra. Tyvärr så är det andra människor(Där ibland mig själv) som kräver motivation att göra det. Förklaraingar om varför man ska lära sig är en nödvändighet som väldigt många skolor(Iallafall i stockholm) hoppar över.

AndersE
0

#29 Jag tror inte mord kommer att "försvinna". Det innebär inte att vi inte kan markera tydligt att vi inte accepterar mord.

Jag håller helt med om att motivation är viktig. Det är därför som man ska skapa negativa konsekvenser av oönskade beteenden, och positiva konsekvenser av önskade beteenden.

Rejäl uppmuntran och belöning till den som gör rätt - klander och bestraffning till den som gör fel.

Ijin
0

#30 Ungefär.

Överrens om någonting iallafall.

jen
0

#25 ja, men det är ju inte så lätt att vara mer involverad i skolan utan att trampa lärarna på tårna.

vissa lärare gillar inte när man kommer och "lägger sig i"

[mingdie]
0

#32 Du får helt enkelt ändra systemet. Som förälder är du för det första arbetsgivare för läraren och eftersom ditt barn är berättigad till en bra utbildning så måste man kunna sätta krav. Om inte läraren kan samarbeta med föräldrarna så borde dom byta jobb.

Jag har själv en son som går i en skola där man har ett bra samarbete mellan lärare och föräldrar. På möterna med läraran så går man igenom hur det går för eleven och sedan vad man kan göra både i skolan och hemmet för att det skall gå bättre.

Som förälder sätter man krav på utbildningen men läraren sätter också krav på föräldern när det gäller elevens uppförande och arbete. Sedan hjälper vi föräldrar till med skolläger, transporter till skolsporter, som tränare och lagledare och mycket annat. Du skapar då en bra miljö för eleverna där både lärare och föräldrar respekterar och får stöd av varandra.

Nu vet jag att många föräldrar kommer att säga att dom inte har tid att engagera sig men att ha barn är att offra en stor del av sin egen tid.

jen
0

Ja, Helt rätt! Det är som du beskriver det som det borde vara.

Men det är inte lätt när det finns en del lärare som har attityden "jag är faktiskt lärare här, så jag kan och vet bäst"

Sen är en del så jäkla opedagogiska mot barn/ungdomar.

Tycker inte det är rimligt när en lärare pekar ut ETT barn inför klassen och typ säger " jaha, då kommer "Kalle" för sent som vanligt igen och stör er andra! Det gillar väl inte ni andra?"

så upplever många barn/ungdomar i skolorna.

Jag har själv tagit upp detta med både mentor,rektor och kuratorn på skolan om detta eftersom min dotter pekas ut som bråkstake för att hon VÅGAR säga ifrån om någon är orättvis.

Ijin
0

Det är inte så svårt som man tror att ändra på lärare. Massor med vilja går åt, men det går. Lärare som tror att dom vet bättre får ofta skit senare.

Plingplongtaxin
0

Tycker di blåe ej har lyckats med skolordningen. Inför skoluniformer det vore något då skulle jag lätt rösta på Moderaterna. Men dit kommer de nog aldrig tyvärr.

Ijin
0

#36 Vad får dig att tro att det skulle bli bättre?

Plingplongtaxin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skoluniformer är alltid bra lite ordning i skolan dirket;)

Ijin
0

#38 Ordning behöver inte vara bra.. Militär diktaturer har ordning, men dom är inte precis välkommna..

Det skulle nog förtrycka friheten rätt grovt.

jen
0

#38 skulle uniformerna ändra på synsätt i skolan menar du?

Nä, jag skulle INTE vilja att mina barn tvingas att ha en uniform på sig i skolan.

charlie
0

Det slog mig nagot nar vi var med dottern pa introduktion infor forsta arsklassen har i USA. Alla foraldrar satt i skolans biblotekt medans vice rektor och rektor introducerade barnens forsta tid.
Det som var lustigt var det som vice rektorn sa:

-Vi klarar inte av detta sjalva. Ni maste se till att era barn gor sina laxor. Ni forvantas fraga erat barn om hur dagen varit och vad de fatt lara sig.

Fragan ar ifall den svenska skolan inte har for laga forvantningar pa forlandrarna.

---

Ijin
0

#41 Vi har inte samma system som dom har, och jag är rätt glad för det. Den amerikanska skolan har visat höga stress relaterade problem om man jämför…

Spela roll vad föräldrarna säger om läraren beter sig som en idiot och motivationen för att lära sig inte finns där?

AndersE
0

#41 Jag kan tycka att hela det svenska samhället har rätt låga förväntningar på alla sina medborgare…

Det är lite dubbelt detta. Å ena sidan är det fullt rimligt att kräva att föräldrar engagerar sig i sina barns skolgång. Å andra sidan ska skolan finnas till och kunna anpassa sig för att även barn med "dåliga" föräldrar ska kunna nå goda resultat.

#43 Vilka källor har du då du hävdar att amerikanska skolan har visat höga stressrelaterade problem? Och i jämförelse med vad?

Ijin
0

#43 Läste det i DN för några veckor sedan… jag jämför med svergie självklart(Även om det kanske inte stog…)

Inte direkt stressrelaterade, men dom känner väldigt mycket mer press på sig än vad vi gör, bla för att föräldrarna anser att det är otroligt viktigt att barnen man har blir rika och att det går bra för dom, så sätter dom mycket större press än vad svergie gör på sina barn…

sasha-
0

Men vad spelar det för roll att barnen i fyran får fina betyg? Vad ska de göra med dem, spilla saft på dem?^^ Betyg borde bara användas i ansökningar, inte som nån slags piska för att ge 10 åringar dålig självkänsla för att deras kompis fick bättre resultat på läxförhöret på veckans ord:-P Alltså är betyg inte nödvändiga förrän på högstadiet:)

AndersE
0

#44 och 45 Om ni läst texten i #0 så motsäger den tydligt det ni tror på.

Jag tror också att överdriven press och orimliga krav kan vara skadligt, men jag tycker inte vi är i närheten av det - generellt.

Ett av de största behoven de flesta människor har är bekräftelse. Man vill bli uppmärksammad. Betyg är ett sätt.

Det värsta som finns tror jag är likgiltighet.

sasha-
0

Det är vad du tror, men när gick du i skolan egenligen? För när du gick fick man väl betyg från sexårs. Fast det kanske inte fanns när du gick i skolan. Jag tycker nog att du borde ha lika mycket att säga om det som om fri abort^^

[mingdie]
0

#47 Jag fick betyg från första klass. Betyg är till för att mäta hur individen ligger till och är ett bra verktyg för eleven och föräldrarna att se vilka områden som man går bra i och var man behöver förbättras.

Ijin
0

#46 Den jämför med finland.

[mingdie]
0

#43 Det bästa med att föräldrarna engagerar sig i skolan och sina barn är att lärarna då får mer tid att hjälpa elever med föräldrar som inte bryr sig.

AndersE
0

#47 Jag fick betyg från första klass. Vad har fri abort med saken att göra?

#50 För ganska många år sedan var jag i en skola och diskuterade start av montessoriklass på grundskolan. Med var politiker, skolchef, rektor och några lärare.

En lärare var mycket stark motståndare. Efter en lång diskussion kröp hennes verkliga skäl fram. Hon upplevde att det var så få lärare per klass som visade något engagemang. Om man startade en klass med särskild pedagogik var hon rädd för att de engagerade föräldrarna skulle placera sina barn där och hon skulle ha klasser kvar helt utan engagerade föräldrar.

Detta var ändå i en "välmående" kommun…

Ijin
0

#51 Vi får inte betyg från första klass. Vilket jag tycker är bra.

AndersE
0

#52 Jag vet. Jag har barn.

Jag vet inte om betyg i första klass är nödvändigt eller ens bra.

Jag har varit på ett otal utvecklingssamtal och sällan gått därifrån så mycket klokare. Ett betygssystem är - som jag ser det - ett sätt att tvinga skolan att tala klarspråk.

För de små barnen är det viktigt att föräldrarna får en tydlig bild av hur barnet utvecklas. I takt med att barnet blir äldre måste också barnet få en tydlig bild av vad det uppnår.

Ijin
0

#53 Snälla, säg inte att du vet för att du har barn… Alla vuxna som inte är lärare säger så, i tron om att dom vet… Dom enda som faktiskt vet är eleverna och lärarna..

Skolan talar inte klarspråk i betygen? Det har dom aldrig gjort, och man vet oftast inte vad man får försen precis då dom sätts…

Detta leder oftast till att man tappar motivationen att lära sig saker och blir skoltrött, det som drabbar ungefär 75% av alla elever nuförtiden, om inte mer…

AndersE
0

#54 Tror du man som förälder inte vet i vilka klasser barnen får betyg? Vilka erfarenheter grundar sig den tron på?

Du pratar om skoltrötthet nuförtiden. Då vill jag gärna påpeka att det är "nuförtiden" vi inte har betyg.

"Dåförtiden" hade vi betyg och mindre skoltrötthet?

Sen håller jag med om att betyg inte alltid sätts på ett korrekt sätt. Du har också rätt i att det är viktigt att ha en ständig diskussion under terminerna. Där finns nog mycket att göra.

Ijin
0

#55 Det lärarna säger inte, speciellt inte i dom senare stadierna i utbildningen.

Varför vi är skoltrötta är inte för att vi inte har betyg, utan för att lärarna inte vågar säga vad man ska få i betyg och att dom flesta vet inte varför dom ska lära sig någonting.

Jodå, jag tror att du vet vad dom får för betyg, men jag tror inte du vet hur skolan är… Första man lär sig är att klara en ljuddecibel på 80…

Dessutom så har vi mer att lära oss nu än då.

AndersE
0

#56 Hög ljudnivå är inte en självklarhet. Jag har varit i mina barens skolor. Det är inte särskilt hög ljudnivå. Det har ju att göra med pedagogik, regler och disciplin.

Jag tror frånvaro av betyg skapar högre stress än betyg gör.

Vad är det som gör att du tror att ni har mer att lära nu än, säg för 20 eller 30 år sedan?

blombuketten
0

#56. Ha ha, sånt här tycker jag är så kul. För när jag var ung och gick i skolan sa jag precis detsamma till mina föräldrar. Nu får jag höra samma sak av mina barn.

Självklart förändras tiderna, men en sak ska du veta, när jag gick i skolan var ljudnivån fruktansvärd. Eleverna stökiga, inklusive jag själv. Vi ifrågasatte allting och levde runt. Då för tiden hade vi betyg sen första klass. De tre första åren hade vi t o m betyg i ordning och uppförande. Jadå. De två första åren gick jag i skolan på lördagarna också. Trots att jag alltså gick i skolan "på medeltiden" så var det inte ordning och reda och löning på fredag. 

Skoltrötthet pratar du om. Tror du inte vi var skoltrötta på min tid? Jösses, jag var så trött så jag kunde spy. Gick direkt från nian ut i jobb och jobbade några år innan jag tog igen det jag missade på gymnasiet. Vilket var jättebra, för hade jag inte gjort detta så hade jag inte klarat av gymnasiet särskilt bra.

Skillnaden mellan dåtid och nutid är just den saken, att man faktiskt kunde ta sig sabbatsår och jobba ett tag. Nu är det så mycket svårare att få tag på jobb när man bara gått grundskolan. Det var inga som helst problem då.

Vet inte om betygen förändrar så mycket. Fast mina barn vill ha betyg. Särskilt den ena som går i sjuan. Hon tycker det är jobbigt att inte veta riktigt var hon befinner sig. De har lyckats utverka att de får ett slags betyg på sina skrivningar så de vet om de är godkända eller inte. Så kanske betyg i högstadiet i alla fall, vore något. För, som Anders påpekat, det är också ett sätt att se hur engegerade lärarna och skolan är i sina elever.

#53. Håller med dig i det du skriver.

#56. Ljudnivån i mina barns skola är fruktansvärd. Efter 5 minuter inne i skolhuset surrar det huvudet. Jag fattar inte hur lärare och elever står ut. Det ekar i hela huset. Skolan sväljer alldeles för många barn och de går där från fyran till nian.

charlie
0

#56 Ni har _inte_ mer att lara nu fortiden.. Alla NO amnen har backat ungefar 2 ar i tiden. Dvs det som en person lar sig i 9:an idag fick en elev lara sig i 7an.

---

Ijin
0

#59 Och det kallar du inte mer? Det betyder att dom lär sig mer dom andra åren, eller sitter man och gör ingenting då?

charlie
0

Tydligen sa lar man sig att lasa lite samre ocksa. ;) Alltsa det som du fick lara dig i 9an fick vi som gick pa hogstadiet pa 80 talet lara oss i 7an. En person som gar ut gymnasiet idag har samma mattekunskaper som den som gick ut hogstadiet pa 80-talet.

---

Ijin
0

#61 Och den faktan kommer från…? Och måste påpeka att dom som inte klarar svenskan har ofta inte svensk bakgrund…

charlie
0

#62 Fran KTH som erbjuder sommarkurser for sina studenter for att komma ikapp sina "Gymnasiekunskaper" innan de borjar i hogskolan.

---

Ijin
0

#63 Ah. Nyss var det 7-9 och nu gymnasiumet, men om gymnasiumet har jag en del att säga, och jag är en av dom som kommer ta kuser i sommar, för min utbildning erbjuder inte mer än matte A, så jag har en del att ta igen. Lite surt, men med tanke på datorkunskaperna jag har så är det kanske inte så konstigt.

blombuketten
0

#62. Ja, om det vore så enkelt som att de som inte klarar svenskan inte har svensk bakgrund. Tyvärr är det inte så. Det ser jag tydligt på min arbetsplats bl a.

Ijin
0

#65 Det är det jag har sätt mest där jag har gått… Men antar att det finns annat med. Motivationen är väl låg för att lära sig…

AndersE
0

Ja, att det finns brister i svenskkunskaper behöver man inte lämna denna sajt för att konstatera. Verkar särskilt utbrett bland (sd)-sympatisörer…

Ijin
0

Idag har jag stavat fel som en tok ser jag… Men jag är ju trött så..

AndersE
0

#68 Det var inte dig jag syftade på. Du formulerar dig väl.

charlie
0

#64 Det finns flera undersokningar som visar pa efrterstlapningen i framforallt NO amnena. Visserligen ar detta en foljd fran de bristande skriv och laskunskaperna i dagens grundskola. Men jag har vanner som ar just grunskolelarare i hogstadiet som i samband med den senaste skolreformen fatt dra ner pa takten och helt eliminiera de kunskaper som eleverna borde fa lara sig i arskurs nio.

---

Fonnytorsk
0

Ganska lågt av dig Anders att börja tracka ner på folks stavningar och deras sätt att formulera sig. Har du inget annat att komma med?

AndersE
0

#71 Jag tycker jag har rätt mycket att komma med.

Jag tror inte jag tagit upp det om det inte varit ett så klassiskt "kasta sten i glashus". Man klagar på att invandrare inte lär sig ett främmande språk - svenska - när man själv inte behärskar sitt modersmål.

Fonnytorsk
0

Ja du Anders jag kan hålla med om att det finns många som klagar på invandrares språk. Kan även hålla med dig om att det finns många "svenskar som har svårt att formulera sig i skrift". Men jag tycker att man måste ställa krav på invandrarna när det gäller språk. Jag jobbar inom vården, på min arbetsplats är det ok men på många andra arbetsplatser. finns det folk som jobbar som man knappt förstår vad de säger. Jag tycker det ska vara ett krav att om man jobbar med människor i vård situationer så måste man förstå vad de säger. När jag läste till Undersköterska/skötare för några år sedan så var det bedrövlig standard på språket då merparten var invandrare.

AndersE
0

#73 Jag tycker också man ska ställa krav på invandrare - bl.a. att de ska lära sig svenska.

[Länk](http://Språkkrav för invandrare "Språkkrav för invandrare")

blombuketten
0

#73. Och jag jobbar också inom vården och här finns det en hel del finländare, gamla nu då, som bott här 30-40 år och inte kan svenska……det du. Här är det alltså vårdtagarna som inte kan svenska. Det har anställts en finsktalande uska bara för att dessa personer ska kunna göra sig förstådda. Henne måste man alltså ropa på när det kniper med kommunikationen.

Rätt kul det också då jag vet många finländare, bl a några av vårdtagarna, som är rätt fientligt inställda till invandrare och har stora krav på dem. Själva behöver de inte ens komma i närheten av att lära sig ett annat språk, trots att de inte bor i Finland. 

Klarade merparten att bli uskor, med tanke på att standarden på språket var så låg? Kurslitteraturen är ju inte så enkel, även för en svensktalande. 

Det är heller inte bara fråga om, som du skriver, att kunna formulera sig i skrift för det kan vara trixigt. Det är fråga om att inte kunna stava överhuvudtaget. Jösses, jag vet en hel del invandrare som kan stava svenskan bättre än en del som skriver här inne och klagar på utlänningar. Håller med Anders i det han skriver i #72.

Ijin
0

#75 Då är det invandrare som inte kan svenska?

blombuketten
0

#76. Lite trött kanske……men nu förstår jag inte vad du menar?

Ijin
0

#77 Läste lite snett ser jag nu. För trött för det här. Hata måndagar:/

Fonnytorsk
0

#75 Om de klarade det eller inte vet jag inte, men det jag vet att det var en jävligt dålig utbildning då lärarna behandla en som en förskoleunge när hon skulle förklara nått. De var övertydliga när de skulle berätta nått. För att många hade problem med språket. Tycker att det var riktigt störande. Skötar utbildningen var bättre då det nästan bara var svenskar. Jag klagar inte det är fakta!!!!!!!!!

Ursäkta min dåliga Svenska då jag är lågutbildad……

blombuketten
0

#79. Att kunna svenska innebär inte att man är minst akademiker. Det bör räcka med att man gått ut grundskolan.

Hur menar du att "skötarutbildningen var bättre då det nästan bara var svenskar"? Har du gått på två stycken, en med bara svenskar och en med en massa invandrare som inte kunde svenska?

Kommunisten
0

JAg citerar .

#69 [Bild på AndersE](javascript:void top.ShowProfile('AndersE') "Visa personlig sida för AndersE.")

AndersE
2008-05-11
21:08

Hantera inlägg

#68 Det var inte dig jag syftade på. Du formulerar dig väl.

Måste vara charlie som ej kan stava;)
Jag förstår ej heller charlie vad han skriver…
Han har svårt stava till åöä JAG har överssende med detta ialla fall…

MVH The Legend

Ijin
0

#81 Han skriver med ett amerikanskt tangentbord. Som du säkert vet har inte amerikanarna åäö.

Fredriko
0

Vad är ett amerikanskt tangent bord för något ?
K<an man köpa det här i affärerna ?

Ijin
0

Det är ett tangentbord amerikanare använder. Det saknar åäö. Och eftersom han bor där har han ett.

charlie
0

#84 Tack :)

---

blombuketten
0

#81. Ja, och här har vi ett tydligt exempel på hur det blir när man inte läser inlägg innan man kommenterar. Du är ju överallt och kommenterar (särskilt då Anders inlägg) och har ändå missat att Charlie bor i USA?

Kommunisten
0

86 # Ha Ha Braksugen?
Du tror ej jag skrev det med glimten i agat det tror jag aven att Charlie sjlv fattade;)

blombuketten
0

#87. Vad är "glimten i agat" för något, hm?

Kommunisten
0

88# Ja har du ej glimten i ogat får du själv leta efter den…
Vissa föds med den vissa får den aldrig vem du är . Kan jag ej uttala mig om eftersom jag ej känner dig. Är som med talets gåva vissa har det bara vissa inte . Lika med utseendet vissa har det med vissa har det inte och blir alltid sist valda vid skoldansen.,…..
Tyvärr har jag aldrig haft något.
Sist vald på skitus i fotboll sist vald i skoldansen Cement i Sandlådan.
Trasiga Leksaker, Skitiga Kläder okammat tovigt hår….

Jag måste få utlopp för min barndom nu istället bakom en data jag har ett tråkigt liv ;)

blombuketten
0

#89. Jo, glimten i ögat har jag, men i agat…….nja.

Fonnytorsk
0

80# Första 2 terminerna var det jag läste till undersköterska och den tredje var det till skötare i psykiatrisk omvårdnad, jobbar där nu. DEt jag ville få fram i mitt inläg var att undersköterske utbildningen bedrevs som ren "sandlådenivå" då lärarna fick vara övertydliga på lektionerna för att mer än 50%  hade svårt med språket. Tredje terminen var bättre då vi hade svenstalande elever i klassen.

Kanske förstår du bättre nu!!!!

När jag blir så pass gammal och sjuk och inte kan ta hand om mig själv, det minsta man kan begära då är väl att man ska förstå vad folk säger som tar hand om en…….

blombuketten
0

#91. Då har vi, i grunden, samma utbildning du och jag Glad.

Varför skulle du inte kunna förstå vad den vårdpersonal säger som kommer ta hand om dig när du blir gammal och sjuk. Du får det att låta som om det vore vanligt förekommande att vårdpersonal inte kan svenksa. I mina många år inom vården, på flera olika ställen i Sverige, har jag inte alls den erfarenheten. Då har jag jobbat i både större och mindre städer. Bl a Stockholm med omnejd.

Det jag beskriver ovan är ju precis tvärtom. Där är det några vårdtagare som inte kan ett ord svenska, knappt medan vi i personalen är svenkstalande. Fast det brukar lösa sig ändå. Det går att kommunicera om man anstränger sig lite, faktiskt.

Fonnytorsk
0

#92 Du förstår vad jag menar (tror jag) jag har väl aldrig sagt att all vårdpersonal inte kan svenska. Det jag vill få fram är att det ska vara krav att man kan formulera sig språkmässigt på svenska (vi bor i Sverige) om man ska jobba med människor i en sådan branch. Skulle du själv villja bli omhändertagen av någon du ej förstår och hon/han ej förstår dig?

blombuketten
0

#93. Ja, jag förstår vad du menar. Självklart ska personal kunna formulera sig på svenska, annars blir det bara jobbigt.

Själv skulle jag visst kunna bli omhändertagen av någon som inte kan språket. Kan bero på att jag lärt mig, av erfarenhet, att kommunicera ändå.

Kommunisten
0

94 När du är på ålderns höst tor jag ej du orkar kommincera på annat än svenska.

blombuketten
0

#95. Jo då, det orkar jag. Det är inget svårt alls och tar inte på krafterna överhuvudtaget. Det är något jag lärt mig bara.

Föresten min gode Kommunist, alla blir inte orkeslösa bara för att de blir gamla.

Fonnytorsk
0
Kommunisten
0

ÄSch.

Fonnytorsk
0

Men snälla lilla blombuketten vi har fattat att du jobbar med äldre och vet en hel del angånde deras behov. jag tror även kommunisten begriper det. Vi får väl se när vi ligger på bädden hur roligt det är när du inte förstår viss vårdpersonal….

Stenspade
0

OMFG buketten jag säger inget mera. Vill se dig ligga där och köra tecken språket eller be om en tolk när du ligger dår och knappt kan kommunicera själv. Hur skall du då få de hajja vad du vill säga. Hemliga lampor i taket eller ?

Denna kommentar har tagits bort.
Im2sexy
0

JA du man undrar om de är mediala de som kan snacka med lamporrna.

blombuketten
0

#102. Det är tydligen inte vilka lampor som helst……….det är hemliga sådana. Inte illa alls. Undrar hur sådana ser ut Fundersam.

Ijin
0

När jag blir gammal ska jag klara mig själv, och om jag inte gör det tar mitt liv slut där. Inte ska någon behöva passa upp mig, då tar jag hellre en evig sömn…

Är människor så rädda för att dö?

Fonnytorsk
0

Nja rädda för och dö är jag absolut inte men samtidigt vill man bli omhändertagen på ett värdigt sätt där man ska kunna förstå vad personalen säger.,,,,

blombuketten
0

Och samtidigt säger jag att ingen anställs inom vården, som endast pratar på något främmande språk.

Fonnytorsk
0

Men snälla du blomman, du vet mycket väl vad jag menar när jag säger "att man ska förstå folk". Spela inte dummare än vad du är. Du säger ju enligt dig själv ha sådan stor erfarenhet av olika vårdboenden. Vad kul att du har jobbat på ställen där det inte finns några som pratar dålig svenska… Nej fantastiskt måste jag säga.

blombuketten
0

Och exakt hur dum är jag menar du?????

Nja, jag har inte påstått, någonstans, att jag aldrig jobbat på något ställe där det inte finns personal som pratar dålig svenska. Det jag däremot påstått är att ingen anställer personal som inte pratar svenska. Där i ligger en skillnad, även om du inte inser det.

Inte heller har jag påstått att jag har en sådan stor erfarenhet av olika vårdboenden. Jag säger att jag har jobbat inom vården i över 30 år, på olika ställen. Det är också en viss skillnad.

[mingdie]
0

Jag tycker ni skall vänja er vid sjukvårdspersonal som har svenska som andra språk. I framtiden så kommer det inte att finnas tillräckligt med svensk personal så det kommer att behöva tas utifrån.

Men jag ser inte problemet. Jag har blivit omhändertagen av personal från olika delar av världen där språk ibland har varit ett problem men som med allt annat så går det att lösa om man vill. Med tonvikt på Om man vill.

blombuketten
0

#109. Ja precis. Svårare än så är det inte. Alla kan förstå vad en person säger, även om den inte pratar språket perfekt…….om man bara vill.

Plingplongtaxin
0

*putt*

AndersE
0

#111 Trollputt?

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.