Politik iFokus

Politik

Etikettarbetsmarknad
Läst 918 ggr
AndersE
0

Arbetslöshet - vilken lösning?

Arbetslösheten verkar bli en av de viktigaste valfrågorna. Vilka är orsakerna bakom den höga arbetslösheten? Vilket recept får den att minska?

Analys - (s) och (v)

Orsaken till arbetslösheten är att företagen har för låg lönsamhet och inte kan anställa. Genom att öka bidrag, ökar man möjligheten för människor att konsumera, vilket ökar företagens lönsamhet så att de kommer att anställa fler. Åtminstone (s) anser dessutom att denna process redan är igång och att anställningarna kommer - snart.

Problemet är alltså för låg efterfrågan på varor och tjänster - receptet är ökade bidrag för att öka konsumtionen.

Analys - alliansen

Orsaken till arbetslösheten ligger i "systemet". Trots en marknad med hög efterfrågan som borde ge företagen möjlighet att expandera väljer man att inte anställa fler, eftersom vinsten blir för låg (höga arbetsgivaravgifter) och genom att riskerna är för stora (medfinansieringen och svårigheter att säga upp personal). Dessutom är många arbetslösa ovilliga att ta "vilket jobb som helst" eftersom den ekonomiska skillnaden mellan arbetslöshet och arbete.

Problemet är alltså att efterfrågan på varor och tjänster inte möts - eftersom "systemet" hindrar marknaden att fungera effektivt. Receptet är att underlätta för företagaren att anställa - samt att öka den ekonomiska skillnaden mellan arbetslöshet och arbete.

En stor skillnad - vem har rätt?

AndersE
0

Jag tror inte vänsterns analys är riktig.

Jag hör ofta kolleger och bekanta klaga på svårigheten att få tag på t.ex. hantverkare. Varför anställer inte de befintliga firmorna fler? varför startas inte nya firmor?

Jag talade med min frisör. Han beklagade sig över att de numera inte kan ta emot stadens alla sommargäster. det går inte att få en klipptid om man inte är ute ett par veckor i förväg - och det fungerar inte för sommargästen. Förr hade han istället goda inkomster från sommargästerna - idag är det brist på salonger och frisörer.

Varför startas inte nya salonger? Varför anställs inte fler frisörer?

Min frisör ger svaret. En anställd kostar för mycket pengar och arbete i förhållande till vad den ger i inkomst. Detta kopplat med risken att den anställde blir sjuk och bara kostar utan att tjäna gör att de allra flesta frisörer är enmansföretagare.

Jag tror alltså att vi skulle kunna få se fler nystartade företag. och fler anställda med alliansens politik.

Vänsterns politik ger ökad konsumtion men få nya anställda. På lite sikt måste man lösa detta med högre skatteuttag. Om staten ska bekosta arbetslösas konsumtion får de som arbetar betala via skattesedeln.

Lisbeth
0

Vems analys är det? Du hänvisar inte till någon källa. Är den ihopknopad av dig personligen är den inte relevant. Eftersom det är lätt att vinkla analysen och den förmodligen speglar dina egna politiska åsikter. Analyser ska enligt min mening skrivas av någon som inte tar politisk ställning för att de ska vara trovärdiga.

mvh Lisbeth

AndersE
0

Helt rätt - det är min uppfattning om partiernas sätt att se på arbetslöshesproblemet. Du får gärna tycka att den inte är relevant.

AndersE
0

#2 Här får du en källa…

Ohly: "Offentliga investeringar är också en stark motor för de privata företagen, då efterfrågan på deras varor och tjänster ökar."

AndersE
0

Det finns fler som har samma uppfattning som jag…

Daniel Hirsch, nyhetschef på Restauratören:

"Arbetslivsminister Hans Karlsson vill att alla som nyanställs ska ha rätt till heltid. Han vill också få ner antalet tidsbegränsade anställningar."

"Hans Karlsson motiverar förslagen med att det finns en grupp som är missnöjda som han vill gå till mötes."

"- Jag vill att den anställde ska ta lite mindre risk och du lite mer, sa han till Catharina Roos, delägare i Welcome Hotel.
Det kommer inte att påverka antalet arbetstillfällen, tror Hans Karlsson. Han har fel. Ökad risk, utan högre vinstchans, håller tillbaka satsningar. Företagen blir alltså mindre benägna att anställa. Det tror även Ams, som sågar förslaget om Rätt till heltid."

"Hans Karlsson tror att den ökade trygghet som förslagen innebär för vissa anställda ska ge ökad konsumtion."

AndersE
0

Regeringsförklaringen 1996; Göran Persson:

"En framgångsrik kamp mot arbetslösheten är beroende av människors känsla av trygghet och tillförsikt inför framtiden. Denna påverkar inte bara konsumtion och investeringar. Den lägger även grunden för social stabilitet och individuell kreativitet."

Lisbeth
0

# 1 "Jag tror inte vänsterns analys är riktig" skrev du. # 3 Sedan skrev du att det är din uppfattning. Menade bara att det bör framgå i inlägget vem som är källan eftersom det är en analys. Man kan ha olika syn på analyser. Men jag tycker personligen att endast fakta som inte speglar de egna personliga åsikterna är relevanta. Det var mycket att läsa. Tack ska du ha

Inget illa menat från min sida.

mvh Lisbeth

Inlägget är låst för nya kommentarer