Politik iFokus

Politik

Etikett: övrigt
Läst 691 ggr
Veronica
0

Förslag till regeringen!

Har tre förslag till regeringen hur man kan spara pengar.

1. Måste vi verkligen ha 365 personer i riksdagen? Många är ju där och vet inte ens vad de röstar för eller emot (såg nått reportage om det för nått år sedan) Sänk det till hälften, räcker ju med ett udda tal och folk som verkligen var intresserade.
  2. Sänk politikernas löner. Vad gör det om man sänker den till hälften? Skatten blir ju lägre och så kan de få känna på hur det är att kämpa för att få räkningarna att gå ihop en månad!
  3. Varför ska en politiker som lämnat sitt uppdrag fortfarande få betalt innan han/hon får ett nytt jobb? Ge dem högsta a-kassan som oss andra! Låt dem hamna i den bidragsdjungel de skapat!

Amor vincit omnia

AndersE
0

Eller fördubbla riksdagsmännens löner - och rösta bort dem som inte sköter sitt jobb…

Ida
0

1. Riksdagen består inte av 365 ledamöter, utan närmare bestämt 349. Där har du 16 löner mindre…

2. Vet du för det första vad en "politiker" tjänar? Syftar du på riksdagsledamöterna, kommunalråden, eller kanske rentav fritidspolitikerna? Skillnaden är stor. Många försakar dessutom en stor del av sitt privatliv för jobbets skull. Vad är det värt för dig?

3. Sista punkten håller jag delvis med dig om. Det finns ingen anledning att få livstids pension bara för att man suttit i riksdagen en eller två mandatperioder. Det framgår dock inte att det är dessa du syftar på då du enbart kallar dem "politiker"…

Lisbeth
0

# 0 Du kan stödja Ulrikaupproret

Ulrika har reagerat på att politiker och generaldirektörer har höga löner medan sjuksköterskor och lärare ligger långt under. Politiker tar beslut som påverkar både sina egna löner uppåt och andras neråt.

Frågan är inte varför statsministern har så mycket betalt, utan varför sjuksköterskan har så uselt betalt.

Enhet stöder Ulrikaupproret

http://kinhult.se/?p=214

Bertil
0

Värst rä nog lönerna ute i Kommuner och Landsting. Riksdagslönerna lägger jag mig inte i. Men när ett kulturborgarråd i Stocksholm har en lön i paritet med en FRAMGÅNGSRIK Professor, så gör det onekligen ont

mvh
Bertil

Ida
0

#4 Bertil

Av ren nyfikenhet… hur mycket rör det sig om ungefär?

Jag vet att riksdagsledamöter tjänar ca 50 000 kr per månad.

/Ida

AndersE
0

Varför ska inte en professor kunna bli riksdagsman - utan att sänka sin lön rejält?

Jag tycker inte riksdagsmanslönen är för hög. Däremot tycker jag det är dåligt av oss väljare att vi inte ställer större krav, och röstar bort dem som inte uppfyller kraven.