Barns hjärnor och skolan
För några månader sedan skrev härnforskaren Martin Ingvar på DN debatt om svenska skolan, om betyg och om att "skolan struntar i hur barns hjärnor fungerar":
"Sverige har världens dyraste skola. Men vi har inte världens bästa skola. Tvärtom har vi haft en generande misshushållning med skolan, eftersom den baserats på en flummig central dogmatik som saknar förankring i god vetenskap. På senare år har Sveriges elever halkat ner från en bra position till en tydligt medioker plats i de internationella jämförelser som finns."
"…barnen luras till att tro att alla kan bli Lucia, och det utan ansträngning."
"Socialdemokratin är ett parti med stolta kunskapsideal i sin historia. Kunskap var vägen ur ofrihet, kunskap var vägen till jämställdhet och kunskap var vägen till välstånd. Vetenskap var metoden för att nå dit. Men hela detta fina arv som funnits och förkroppsligats i folkbildningstraditionen, folkskolan och inte minst i instiftandet av forskningsråden har förslösats sedan Palmes tid."
"I stället för att bygga på vetenskapen i området har Sverige nu på ett unikt sätt tagit bort läsmetodik ur lärarutbildningen.
I dag är det möjligt att bli lärare för de minsta barnen utan att ha insikt om hur man lär barn att läsa. Läsfärdigheten sjunker nu på bred front i skolan och vi har ännu inte sett botten."
"Antingen gör man om betygen så att de fungerar eller så bör de tas bort i sin helhet. Skall man ha betyg måste de vara en del av hela skolans kommunikationssystem från början med huvudsaklig betydelse för att se att skolans arbete utvärderas."
Det är intressant att se kritik mot skolan som kommer från "vetenskapen" och inte från någon politisk flank. Två saker jag fäster mig vid är t.ex:
"Det finns en historiskt grundad rädsla för "pluggskolan". Den rädslan har på senare tid blivit styrande för hela tänkandet."
Det kan jag känna igen från det jag sett på mina barns skolgång. Man gör mycket arbeten, men "pluggar" inte. Jag tycker det syns bl.a. i att så få barn idag kan multiplikationstabellen.
En annan sak jag noterar är att det är oklart hur Ingvar ställer sig till betyg. Han verkar kunna tänka sig att avskaffa dem. Jag har hört honom föreläsa på ett Montessori-seminarium och Montessoripedagogiken vill inte ha betyg.
Samtidigt säger han ju att om det skall finnas betyg så skall de finnas med från början. Dagens system med betyg först i senare år förkastar han helt.

#0 Ibland lyckas nagon traffa spiken precis pa huvudet.
---
Håller med #2