Politik iFokus

Politik

Etikett: jämställdhet
Läst 1215 ggr
Kaj
0

En tanke om libanon krisen.

Har ni märkt att den svenska hjälpen till Libanon kom igång tämligen omgående. Dels har man sänt hjälpsändningar till Libaneserna men även evakuerat de svenskar (många med rötter från området) nästan omgående och (vad jag tror) utan krav på återbetalning för hemkostnaden.

Vid tsunamin var det annorlunda. Då kom hjälpen ingång mycket sent och först efter rejäla uppgifter i media. Dessutom krävdes de svenskar som flögs hem på återbetalning av resan. Man fick ett "lån" av UD. Vad är det som gör att de offer för tsunamin inte räknas lika väl som de "svenskar" som nu finns i Libanon?

Ida
0

Man kanske helt enkelt lärt sig av sitt förra misstag? Det kanske blir särskilt impopulärt om samma regering gör om samma misstag en gång till? Speciellt så här nära inpå valet?

Och för övrigt tror jag att det är lite mer "go" i Eliasson än vad det var i Freivalds.

Kaj
0

Jag önskar att det vore så men …
Den "mini" tsunami som var för ett par veckor sedan lämnade UD lika handfallna som tidigare. De svenskar som var i området fick ingen kontakt med svenska konsulat/ambasader. Ej heller fick de någon hjälp med att ta sig därifrån ifall de ville. Slogs upp stort på nyhetsmedierna pga. att det verkade som om Sverige inte lärt sig något.

Visst är Eliasson säkerrt bättre än Laila men så vitt jag kan bedömma har han inte gjort några stora framsteg för UD. Tycker han är ganska handfallen han med, dock bättre än sin föregångare ifall det nu är en merit.

Oskar
0

Kan det vara så enkelt som att Libanon ligger närmare Sverige? Tänk situationen att något hemskt händer i Norge och att alla svenskar behöver evakueras. Då tror jag det skulle bli fart på maskineriet ögonaböj.

Oskar

Kaj
0

Norge delan kan jag hålla med om men både Thailand och Libanon ligger tillräckligt långt bort för att en hjälpinsats skall vara lika komplicerad även om Libanon ligger något närmare. Det är ju inte att bara köra en lastbilskaravan i tre timmar för att nå området utan det krävs nog lika mycket planering, ekonomi och övriga insatser till både Thailand som Libanon. Ser det snarare som viljan och genomförandeförmågan

ThomasH
0

Jag tror helt enkelt att Tsunamin Thailand skedde under Julhelgen, ingen vill avbryta familjen firande för att sätta sig in i katastrofens omfattning

AndersE
0

#5 Det är nog en av de viktigaste faktorerna.

Ida
0

Skrämmande i så fall att hela vårt "säkerhetssystem" sätts ur spel bara för att det är jul!… Makthavarna i ett land måste på något sätt ha beredskap för krissituationer, även om man förstår att både Göran Persson och Laila Freivalds också måste få vara lediga någon gång.

Men då är det deras ansvar att någon finns där i deras ställe. Så enkelt är det.

Misty
0

#7 jag tycker verkligen att du har rätt där. Med tanke på vilken position de har och att det faktiskt kan hända saker. Sedan är det som så att läkare har jour under jul likväl som andra helger. Det är mycket det deras lön är upphängd på. Varför ska politikerna slippa undan det? Är det inte de som har ansvar och bör var utbilade till detta? Med andra ord bör de vara anträfbara även på sin fritid på samma sätt som de med liknanade yrken.

ThomasH
0

Jag tror inte att de saknas system för att vara anträffbar och och snabb börja jobba även under en Julhelg. Men, jag misstänker att viljan att bryta sin julmiddag är inte hög, bevisbördan måste vara överväldigad för att detta ska ske. Någon tjänsteman på UD ska ta beslutet att kalla in sina chefer. Jag tror helt enkelt att de inte vågar det "tänk om det inte är så allvarligt, bäst att avvakta någon dag"

Ida
0

#9 Jag håller med, det var nog precis där problemet låg. Ingen ville ta ansvar för att störa Persson eller Freivalds i onödan under julhelgen. Jag tror i och för sig att det var få som insåg allvaret vid den tidpunkten, men de borde lyssnat på resebolagen när de uppmärksammade katastrofen, samt på de drabbade människorna som ringde hem.

Kaj
0

Återigen önskar jag att ni hade rätt. Även om det vore förfärligt om det var en julmiddag som ställde till det. Men som jag skrev i inlägg #2 så hände ju inget i den mini tsunami som trots allt drabbade svenskar. De fick samma taffliga svar/hjälp som den stora tsunamin. Ingen kunde i detta fall veta ifall det var en större tsunami eller ej men svenska myndigheter agerarde precis som den stora under julhelgen.

Det är vad jag undrar över. Varför anser sig svenska myndigheter inte behöva hjälpa svenska medborgare utomlands lika mycket som den under Libanon krisen???

Nixxon
0

#1-11. Är det något som får mig att hålla andan så är det när svenska s-märkta ministrar ger sig på utrikespolitiken. Svenska regeringens agerande i Israel-Palestina/Hizbollah/Iran/Libanon/Al Kaida/Unameit resulterar endast i sämre för att inte säga frostiga relationer till västvärldens främsta ekonomiskt starka demokratier. Sveriges avbrutna fredsbevarande militära samarbete med andra väststater samtidigt som svenska skattebetalare tvingas bidra med hundra tals miljoner kronor till religiösa terrororganisationer som Hamas m.fl, har med all säkerhet påverkat Israels agerande när det gäller svenska hjälporganisationers möjligheter att nå krigets offer i Libanon. Omvärlden (läs:västvärlden) skrattar åt oss. Det är bara hemmaopinionen bestående av Hizbolla-vänstern som applåderar…

Varför tror ni att USA hade näst intill frysta relationer med Sverige när Olof Palme öppnade munnen?

För övrigt tycker jag att även judar har rätt att försvara sig. tack o lov är tiden förbi då de inte försvarar sig mot de som vill utrota dem.

Inlägget är låst för nya kommentarer