Äldreomsorg
Äntligen har en utredning gjorts om äldreomsorgen. Inte en dag försent. Trots att den den nu blivit gjord är det så mycket i den jag inte känner igen, därför undar jag om skillnaden mellan omsorgen är stor mellan olika kommuner och även i stora- och små kommuner. Har ju jobbat inom det mesta vad gäller vård och då både i stora och små kommuner.
I den lilla kommun där jag bor nu är det inte alls så illa som denna utredning vill göra gällande. Skulle vara intressant att få andras åsikter över detta. Både av er som själva jobbar med vård och andra som inte gör det.
Länkarna tagna från SVD och DN.
Jag har själv lagt upp en sträng i detta ämne. Och min åsikt är att utredaren har rätt i sin synnerligen allvarliga kritik.
Jag arbetar inte själv inom vårdsektorn, men då jag har en stor släkt har jag på det sättet under många år kommit i närkontakt med äldreomsorgen. Min personliga åsikt baserad på de exempel jag har inom släkten är att det är ett undantag att äldrevården fungerar på det sätt som jag själv skulle vilja ha det på min ålderdom. Skillnaderna har också varit stora inom en och samma kommun, varför jag tvivlar på ett direkt samband med kommunstorleken.
Jag hoppas att utredningens förslag kommer att genomföras och att dessa innebär en värdigare ålderdom.

Utredningen är mycket intressant och värdefull i sig, men en hel del punkter känner jag inte alls igen. Detta t ex att de äldre inte får bestämma t ex sina duschdagar är främmande för mig. De som har en önskan om en dag brukar alltid få som den vill. Lika är det med inköp, städ och annat sådant. Vilken tid de vill att man kommer på morgonen och vilken tid de vill att man kommer på kvällen brukar de bestämma själva. Ibland måste man rucka lite på tiderna p g a att det krockar. Hemtjänstpersonal och annan vårdpersonal är ju inte hur många som helst och kan inte dela på sig, tyvärr.
Prioritering ges ju också till t ex diabetikerna som måste ha sin spruta en viss tid på morgonen och andra som ska ha medicin. De måste man ta allra först, men det brukar oftast lösa sig ändå och fungerar riktigt bra.
Inte heller detta med att "kasta" in matlådor känner jag igen. Nog för att man har rätt bråttom när man kör ut maten. Dels för att det är många som ska ha mat och dels för att maten ska vara varm för alla. Ändå må undantag ges och det är till alla de som inte själva kan lägga upp sin mat. Där läggs alltid maten upp på tallrik framdukad på bordet med alla tillbehör. Man gör så fint och aptitligt man kan. Ja, sen får man ju hjälpa en del att skära maten. Det finns också gamla och även andra (för hemtjänsten tar inte bara hand om gamla) som inte äter om de är själva. Dit får man gå och sitta med dem medan de äter, så är det bara.
Också detta han tar upp om hur många "underanställda" en enhetschef har känner jag inte till. På de flesta platser jag jobbat rör det sig inte alls om så många. Det är bl a därför jag undrar om utredningen är gjord i större städer.
Däremot håller jag fullständigt med om att den sociala biten saknas. Fast inte som Larson säger, till förmån för vårdbiten, utan mycket till förmån för allt det praktiska såsom matleverans, inköp och framför allt städning. Jag känner som att både vård och den sociala biten blir lidande för allt det praktiska. Ofta måste hemtjänstpersonal t o m städa sina egna lokaler, toaletter och tvätta alla fönster. På de flesta andra arbetsplatser finns det annan personal som sköter sådant.
Jag ser med förväntan fram emot att man förändrar hemtjänstens uppgifter och förlägger det praktiska på andra företag och att personalen får tid att göra det som de faktiskt (oftast) har utbildning för, nämligen den sociala omvårdnaden.
Idag vänder hemtjänstpersonalen ut och in på sig själva för att hinna med allt och det är inte rätt, vare sig för personal och än mindre för vårdtagarna. Ändå anser jag att omsorgen av de äldre inte alls är något skräckscenario som många vill göra gällande. Det är inte min erfarenhet. De allra flesta är nöjda med de insatser som görs för dem och flexibiliteten är enorm.
Idag är det en s k biståndshandläggare som tillsammans med vårdtagaren och/eller dess anhöriga bestämmer vilka insatser som ska göras. Här kan bristen på kommunikation vara stor mellan handläggaren och enhetschefen så den ena vet inte vad den andra gör. Personalen är de som till sist blir sittande med en hög nya vårdtagare som de inte vet var de ska planera in för det finns varken plats eller tid. Ändå kan en "döv" biståndshanläggare och en ännu mera "döv" enhetschef inte bry sig om det ansvar de har för att alla ska få den vård de har rätt till och dessutom blivit beviljade, utan lämnar helt enkelt över ansvaret till hemtjänstpersonalen. Det är en ohållbar situation och så mycket kan bli fel.
En sak som också är viktig att tänka på är att de allra flesta alltid tänker på gamla när man pratar hemtjänst. Idag har hemtjänsten ofta hand om äldre, missbrukare, psykist sjuka och även yngre svårt sjuka. I min utbildning t ex ligger både missbruksvård och psykisk vård och självklart sjukvård och äldrevård.

#1. Ja, en värdigare ålderdom är bra och den går att genomföra, det är jag helt övertygad om. Bara man tänker i rätt banor. Den personal som idag finns (de allra flesta givetsvis) skulle, om de bara fick, kunna utföra en bra social vård.
Vi är ju väldigt olika som personal också. En del blir lätt uppstressade av den takt som hela tiden hålls och rusar runt och skyndar på. Själv har jag jobbat så länge så jag tar det lugnt och t o m sätter mig en stund hos var och en som vill prata. Ändå hinner jag med allt jag ska och på samma sätt arbetar de allra flesta.
Jag har, som du, haft de flesta av mina anhöriga i samma kommun och har upplevt ett gott omhändertagande av mina gamlingar och de har också varit nöjda.
Jag vet också att på vissa ställen är man "paragrafryttare" och viker sig inte en tum mot det som man ska göra. Själv har jag aldrig arbetat på något sådant ställe utan man har varit flexibel och inte alltid inväntat nya beslut då det ibland tar för lång tid. Ett exempel kan vara om en gammal människa blir väldigt orolig och kanske bara har morgonhjälp så går vi dit flera gånger och stannar en stund för att han/hon ska bli lugnare och säger till nattpersonalen att göra detsamma, om det behövs. Det är små saker som man faktiskt kan tänja på just för att det är människor vi arbetar med och inte maskiner.
I utredningen anges bl. a. goda exempel från Emmaboda kommun, Huddinge kommun, Gotlands kommun, Uppsala kommun och Norrtälje kommun. Det verkar vara en hyfsad spridning på kommuner.
Jag håller med utredaren om att svensk äldrevård av idag generellt sett är en skamfläck.
Om Du har turen att arbeta inom en hemtjänst som fungerar kan jag bara gratulera Dig och nyttjarna. Men Din verklighet stämmer varken med min eller utredarens.
Jag har inte haft de flesta av mina anhöriga i en och samma kommun. De har istället varit spridda på mer än 10 kommuner. Ingen har dock varit Stockholm, Göteborg eller Malmö.
Vad jag skrev var att även inom en och samma kommun har behandlingen varierat mycket.
Det är ju jätte viktigt med våra äldre och hur de har det. På den vägen är det viktigt med att de som arbetar för våra äldre är nöjda. En av mina första år i Sverige arbetade jag en sommar med äldre. Arbetet var tungt(känslomässigt alltså, för den du fick lära känna kunde snabbt gå bort)men lönen var låg.
En höjning av lönen för personalen är den bästa tjänsten för de äldre. Instuktionerna som vi fick i arbete med äldre kan jag inte ifrågasätta på nåt sätt.
# 7
"Instruktionerna som vi fick i arbete med äldre kan jag inte ifrågasätta på nåt sätt"
Instruktionerna och förutsatserna kan vara goda men frågan är om man lever upp till dessa eller inte. Jag tror inte att någon med ansvar för äldreomsorgen medvetet bestämmer sig för att ge en dålig omsorg.
Men verkligheten är att äldreomsorgen inte fungerar på ett tillfredställande sätt, eller har Du i ditt arbete läst utredningar som säger något annat?

#5. Då missuppfattade jag dig.
#4. Ja, tur och tur. Jag har jobbat i många kommuner, inte bara här där jag är nu. Min erfarenhet är lite skiftande, men i stort sett ungefär som nu.
Ja, jag vet. En utredare har ju alltid rätt och den som är van att arbeta inom ett yrke sen mer än 30 år vet ju ingenting. Så är det ju alltid. Fast jag säger inte att jag inte håller med honom, jag skrev att en del saker han säger känner jag inte igen och det är bl a det jag tar upp. J
Om man någon enda gång, när man gör dessa dyra utredningar, kunde ta och lyssna på alla som faktiskt har erfarenhet och många bra tankar på hur man skulle kunna förändra saker och ting så skulle det bli en vinst för vårdtagaren.
Jag har lyssnat lite på radio… Det verkar klokt att skriva ner en övergripande målsättning. Liknelser gjordes med läroplanen i skolan. Det verkar rimligt.
Sen tror jag också mycket på mångfald och valfrihet. Att kunna välja det som är bra, och välja bort det som är dåligt tror jag är en strak kraft för utveckling.
De äldre jag har träffat på "hem" har varit otroligt nöjda.
# 8 och 9.
Om Nu allt är så bra inom svensk äldrevård varför tror Ni då utredaren med stöd av sin expertgrupp skriver följande:
"Äldre i Sverige behandlas som kroppar utan integritet, utan själsliv och utan intressen." "Äldreomsorgen organiseras utifrån fördomar eller felaktiga föreställningar om vad åldrande och ålderdom är. Nästan all äldreomsorg är idag uppbyggd som en kollektiv lösning med standardiserat utbud.Men i verkligheten passar kollektiva lösningar dåligt för äldre människor. Därför måste vi få en lagstadgad nationell värdegrund som handlar om att organisera de äldres vardag till ett gott och värdigt liv och inte enbart om vård av sjukdom."
Jag delar vissa av utredningens tankar, och hoppas att den svenska äldrevården inte skall fortsätta att försämras.
I mitt inlägg nr 4 tog jag upp exempel ur utredningen på goda exempel. Att påstå att utredningen inte lyssnat på vanligt folk blir därför märkligt.

#10. "Om Nu allt är så bra inom svensk äldrevård varför tror Ni då utredaren med stöd av sin expertgrupp skriver följande:"
Var har jag påstått att allt är såååå bra inom svensk äldrevård?
Jobbar du inom äldrevården? Om inte, har du någonsin gjort det? Om inte så kan jag, återigen, berätta att jag har jobbat inom vården i över 30 år och tror mig ha en viss erfarenhet av den typen av yrke.
Jag har aldrig påstått att vården är perfekt och det trodde jag framgick av #0, där jag börjar inlägget med "äntligen en utredning……). Det enda jag säger, och jag menar det verkligen, är att jag inte känner igen vissa saker som tas upp i utredningen.
Tänk, jag blir så trött på att det antingen är svart eller vitt, det finns ingenting emellan för en del. Vården är inte perfekt. Har jag sagt det? Jag tar upp olika aspekter på hur vården skulle kunna bli bättre samtidigt som jag också påtalar att vissa saker i utredningen känner jag inte igen. På dig verkar det som om man antingen måste tycka att allt är urdåligt eller jättebra. Det är varken urdåligt eller jättebra. Vissa saker är jättebra medan andra är urdåligt. Lite varierande från kommun till kommun.
Nej, jag anser inte att det är märkligt att säga att utredarna inte lyssnar på…..inte vanligt folk….utan folk som har erfarenhet av vården, de som jobbar i den och har många, många goda ideér på hur den skulle kunna förbättras och som dessutom vet exakt var bristerna finns. Om du visste hur många gånger vården har omorganiserats för att det ska bli, som de säger, bättre. Istället blir det bara sämre och sämre. Vad är det som säger att det blir bättre den här gången, om man inte vill ta till sig vad vårdpersonal har att säga.
Jag har i mina inlägg ovan gett några exempel på vad man kan göra för att den sociala omsorgen ska kunna fungera bättre. Detta är ett förslag som de allra flesta delar med mig och som vi gång på gång har framfört till politiker i kommun, men gehöret är svalt då de inte kan ta till sig detta faktum att vi idag får syssla med alldeles för mycket praktiska saker och för lite omsorg.
Inte ens du, som då förmodligen inte tillhör utredningsgruppen, lyssnar ju på vad jag har att säga, trots att jag har en enorm erfarenhet vad det gäller själva omsorgen av sjuka och äldre.
#10 Samma fråga…
Var har jag skrivit att allt är så bra?
# 12
Har jag missuppfattat vad Du skrev i inlägg 9:
"De äldre jag har träffat på "hem" har varit otroligt nöjda"
#11.
I mitt inlägg nr 4 gav jag exempel ur utredningen på äldrevård som fungerar bra. Däremot delar jag utredningens uppfattning att äldrevården totalt sett fungerar dåligt.
I dagens upsala nya tidning finns det en intressant artikel där bland annat "äldreombudsman" uttalar sig om hemtjänsten
www2.unt.se/avd/1,1826,MC=77-AV_ID=761006,00.html (ledsen att jag inte lyckades göra hänvisningen klickbar, hoppas intresserade kan kopiera den)
Samma tidning har med anledning av artikeln uppmanat läsarna att aktivt delta i debatten om äldrevården på tidningens insändarlista. Det skall bli intressant att följa debatten, då ett boende i Uppsala av utredaren togs som ett bra exempel på fungerande äldrevård.
I Ditt inlägg skriver Du även följande:
"Inte ens du, som då förmodligen inte tillhör utredningsgruppen, lyssnar ju på vad jag har att säga, trots att jag har en enorm erfarenhet vad det gäller själva omsorgen av sjuka och äldre."
Vad grundar Du det på?
Jag arbetar med bl.a hembesök hos äldre. Det är forskning och alla våra "patienter" ingår i en populationsstudie så jag har gjort otaliga besök hos äldre som både bor kvar hemma med hjälp och som bor på olika boenden.
Min erfarenhet är att det varierar otroligt från kommun till kommun vad det gäller själbestämmande, mat, prioriteringar, hygien osv.
/Maria

#14. Och jag säger fortfarande att standarden på den sociala omsorgen skulle öka avsevärt om man tog bort delar av den praktiska biten.
Jag skulle vilja se en utredning som (vilket jag saknar fortfarande) tar upp vad de som får vården anser och vad de som arbetar i den anser.
#15. Visst är det så.
# 16
Du svarade inte på min fråga jag ställde i inlägg 14

#17. Jag grundar den på det du skriver.
#13 Ja, och…?
Kna du inte se skillnaden mellan att jag återger ett par personliga erfarenheter å ena sidan, och att jag skulle prisa en hel verksamhet som jag har liten insyn i å andra sidan?

#19. Bra att du tog upp just den aspekten.Det är just det jag försöker få fram.
# 18,
I Ditt inlägg nr 9, ditt första i denna debatt skrev Du:
"De äldre jag har träffat på "hem" har varit otroligt nöjda"
I och med att Du inte skrev något om, enligt egen uppgift i inlägg 19, om att Du har liten insyn i äldreomsorgen. Så är det svårt, baserat på inlägg 9, att göra en annan tolkningsän att Du tycker att det fungerar bra.
Hade Du gett den informationen som Du numera ger i inlägg 19, hade jag inte reagerat på samma vis.
#21 Det blir ju svårt att debattera om du ska utgå från att jag tycker allt jag inte uttryckligen skriver att jag inte tycker…
;-)
"18,
Jag vidhåller fortfarande min fråga i inlägg 14
"Inte ens du, som då förmodligen inte tillhör utredningsgruppen, lyssnar ju på vad jag har att säga, trots att jag har en enorm erfarenhet vad det gäller själva omsorgen av sjuka och äldre."
I inlägg 18 skriver Du:
"Jag grundar den på det du skriver."
Menar Du att lyssna är detsamma som att hålla med?
Jag läser vad Du skriver, läser och lyssnar till andra personer, värderar åsikter utifrån det sammantaget som jag läser eller hör från personer som jag känner.
Regeringens utredare, är präst i grunden och numera chef för< Ersta Diakoni. Ersta Diakoni sysslar bl. a. med sjukvård, behandlingshem, krisboende och äldrevård. Ersta diakononi har cirka 900 anställda. För mer information gå till: www.erstadiakoni.se
Utredaren har omgett sig av en expertgrupp, som i sin tur har ett stort kontaktnät.
Som jag talade om i mitt inlägg nr 1 har jag en stor släkt och på det sättet har jag kommiti närkontakt med äldre vården utifrån brukarens perspektiv. Jag har även släktingar som arbetar/har arbetat inom äldrevården.
Om jag får en delvis annorlunda bild av dessa personer (släktingar) och sedan också får stöd för dessa åsikter i en utredning utförd av kompetenta personer. Är det då inte naturligt att jag fäster mer värde vid dessa åsikter än åsikter framförda av en person som jag överhuvudtaget inte vet något om och således inte heller kan värdera om personen har kompetens eller inte.
# 22,
Jag diskuterar utifrån det intryck som Ditt inlägg gav.

#24. Du skriver det själv "Jag diskukterar utifrån det intryck som Ditt inlägg gav". Ja, det gör jag också, diskuterar och svarar utifrån det intryck dina inlägg ger.
Snälla du, jag har inte begärt att du ENDAST ska fästa avseende på det jag har att säga. Det som jag tycker är naturligt är att man lyssnar även på vad andra har att säga, även om det bara är en person som skriver här. Du känner inte utredaren och hans expertgrupp heller. Jag kan tala om för dig att expertgrupp anser jag också de vara som jobbar inom vården och vi är många. Du tror väl inte att jag är den enda som har åsikter i detta. Vi diskuterar, inom jobbet, så gott som dagligen olika problem och är rörande överens om att den sociala omsorgen skulle bli så mycket mera värd namnet om man inte inriktade (kommun) sig så väldigt på det praktiska.
Fast egentligen är det ju inte så stor mening att överhuvudtaget diskuterar med dig då, om du tänker så, för då spelar det ju ingen roll. För min del är det så att en diskussion lär jag mig av, oftast, även om jag inte känner personerna i fråga. Just för att man får synvinklar på saker och ting via andra.
Du säger "delvis överens", ja precis vad jag har sagt hela tiden också. Varför är det naturligt att du är delvis överens men inte att jag är det? Det första jag skrev i denna tråd var att det äntligen kommit till en utredning…….men att jag inte känner igen allt vad utredaren säger. Det gör jag fortfarande inte. Inte heller mina arbetskamrater gör det, inte heller min chef gör det.
Du kan länka bäst du vill om denne utredare (jag har redan förstått att han har viss erfarenhet) det minskar inte min och alla andras erfarenhet vad gäller vårdyrket.
Ja, släkt har jag också och min erfarenhet är att det fungerar bra. Inte alltid, men i det stora hela. Min egen mamma blev felbehandlad av hemtjänsten en gång ganska rejält, men det innebär inte att hemtjänsten överlag fungerar uruselt. Jag har också släkt som, precis som jag själv, jobbar inom olika typer av vård.
Numer kallar man vårdtagare för brukare. Själv har jag jobbat så länge inom detta yrke att jag fortfarande säger vårdtagare. Brukare är ett ord jag inte tycker om. Detta ord har ändrats massor med gånger genom åren och klingar inte bättre för det. Alkoholisten heter (inom vården) etyliker, precis som om det skulle låta bättre.
Det lustiga är att jag (och många med mig) har mestadels fått ros från anhöriga. Då och då får vi ris också, men mycket sällan.
Egentligen spelar det ingen roll vad du tror, eller jag tror. Huvudsaken är att utredningen ger något positivt ifrån sig, vilket jag hoppas på.
#24 Sorry, jag kan inte ta ansvar för att du får intryck av att jag skrivit något som jag inte skrivit…
Nedan är ett citat ur en artikel i DN.
"Bara var femte kommun får toppbetyg för de äldres möjlighet att bestämma när de vill äta, duscha eller delta i olika aktiviteter. Dubbelt så många kommuner tilldelas bottenbetyg, visar en bearbetning av siffror från Socialstyrelsens Äldreguide skriver Dagens Samhälle. De kommuner som är bäst i klassen låter över 92 procent av de äldre delta i arbetet med planeringen av insatser inom äldreomsorgen. I de sämsta får bara 8 procent eller färre vara med." Se länk nedan
www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=774303
I mina ögon styrker denna artikel att kommunernas äldrevård är en skamfläck, generellt sett, lyckligtvis finns det undantag men de synes vara för få för att ändra den totala bilden.

Then what did you mean at #9? What was your intention to mention this?
At first, it sounds like you meant elderly care is good or at least not so bad as media(or whoever) says since you have met incredble happy elderlies at "home".
But at #19 it seems that you disparage your own experiences about the incredible happy elderlies you have met and said about at #9.
#28 Det är ju intressant att du deltar i en sträng som inte handlar om invandring (sd), men synd att du inte hade något att tillföra…

And then maybe I could learn something if you could explain your own commentaries.
Just because I don't use to put my nose where I'm not sure about just to say dumt opinions as you use to.
Now, can you explain your own words or not?

Om jag säger att "de äldre jag träffat på hem är otroligt nöjda" så menar jag just det och inget annat. Alltså de jag har träffat, inte hela Sveriges gamla befolkning. Är det svårt att förstå?
#27. Nu i dagarna har det gått ut enkäter till de som har hemtjänst och som bor inom äldreboende där de själva får svara på frågor vad de tycker. När detta är klart så tycker jag att det ska bli intressant, för då är det vårdtagarna själva som ger sin syn på saken.
Om man läser vad DN skriver så måste min nuvarande kommun tillhöra toppen, för där utformas vården/hjälpen efter vad de själva vill ha och behöver. Ingen toppstyrning. Beslutet kommer sen till oss och det är bara att utföra, vilket ibland leder till att vi jobbar ändan av oss för att hinna med allting som ska göras. Just nu är vi inne i en topp. D v s, vi har fått många nya vårdtagare och mycket mer att göra. Så gott som alla mina lediga dagar har jag fått rycka ut och jobba (och fler med mig) för att allt ska klaffa. Jag har inte haft en hel sammanhängande helg ledig på flera veckor. Så fungerar det i verkigheten, den som inte så många förstår existerar.
Hemtjänsten tar inte bara hand om äldre människor. Vi tar hand om alla kategorier, som jag sagt förut. Psykiskt sjuka, missbrukare och fysiskt sjuka överhuvudtaget. Detta innebär bl a att vi måste traska in i en missbrukarkvart och ta hand om personen som bor där. Se till att den har ett drägligt liv, så gott det går. Städa och ta hand om nedbajsade och nedkissade kläder, spyor och allt vad det kan vara. Vi måste också se till att den får mat i sig. Försöka få personen duschad och rakad. Vi måste göra detta trots att en del av dem är väldigt aggresiva (inget ovanligt). Vi gör det också, därför att det är vårat jobb och det finns ett beslut att detta ska göras. Vill vi inte göra detta så är det nog dags att söka nytt jobb. Det är också våran verklighet som inte så många tänker på.
Självklart kan det göras förbättringar vilket jag redan skrivit om. Förbättringar som många av oss som jobbar inom detta har insett sen länge tillbaka och som inte alls är så svåra att genomföra.
Nu i dagarna fick vi också veta, igen och för vilken gång i ordningen vet jag inte, att det måste sparas ett antal miljoner i kommunen. Som vanligt blir det ju skolor, hjälpmedel, sjukvård, hemsjukvård och sådant som drabbas.

Are you already asking others to explain your own words???
#32 Jag förstår det som att hjälpsamhet är något konstigt för dig?
Förklaringen blombuketten gav är helt rimlig och korrekt.

Not stranger when the help is for someone unable.
And about the 'explanation', you can play with the words how much you want because it's just so obvious to anyone who reads rationally, you just cheat who thinks and plays like you do.
This game with words by you and your friends already is well known. It doesn't work anymore.
Nedan en länk till ytterligare upprörande fall av vanvård inom äldrevården
www.vimmerbytidning.se/article/articleview/28041/1/52/
För att undvika missförstånd så vill jag förtydliga att jag inte tror att detta är det normala inom äldrevården, men det händer alltför många fall.
Hade det inte varit bättre om borgarna inte avskaffat fastighetsskatten? Utan istället för att gynna redan gynnade satsat dessa pengar, som staten tydligen kunde avstå från, till att ge riktade bidrag till kommunerna för äldrevården?

#35. Huvvaligen ja, sådant får bara inte inträffa och man undrar vad den personalen hade i huvudet.
Nu framkommer det inte hur pass förvirrad denna dam var, men larm finns ju alltid på toaletterna och larm brukar ju var och en ha på sig.

Those researchers and jornalists talking bad about elderly care so much, have they worked in elderly care services?
I never did, but they just have confirmed what I've seen here in only 5 years, maybe because I don't look only at my own navel, maybe because I don't refuse to see the reality, the facts, instead, I search, research and check them.

#37. Verkligeheten Deia, den lever jag i varje dag, så gott som, eftersom jag jobbar mitt i den. Du ser den mest i en tidningsartikel som ovan. Vilka är dina fakta vad gäller vården i Sverige? Vad är det för fakta du ser som inte vi andra (som bott i Sverige i betydligt mer än 5 år) ser?
Det tråkiga är att man tar till sig en artikel i tidningen utan att reflektera om hur det är i det stora hela. Varje dag tas vårdtagare om hand och hur många är det? Hur ofta skrivs det om hur det är, egentligen och i det stora hela?
Jag beskrev en typ av "min" verklighet ovan i #31. En annan verklighet är hur man sköter om gamla och/eller sjuka hemma (för att de vill vara hemma) som behöver syrgas, behöver hjälp att äta, behöver tvättas, tas upp på toaletten flera gånger om dygnet (om de orkar med det), tunga lyft ur och i sängar till rullstol (hemma rör det sig ofta om vanliga sängar), hålla koll på diabetessjuka, cancersjuka, de som har fel på immunförsvaret, HIV-smittade, Hepatit C-smittade, alkoholister, narkomaner, psyikiskt sjuka, fysiskt sjuka och äldre. Det är en del av hemtjänstens vardag.
Varför skrivs det så sällan något om denna vardag? Varför skrivs det så sällan om allt det positiva som denna typ av vård faktiskt för med sig? Jo, för det drar inte lika många läsare. Däremot om något negativt händer så slås det upp med braskande rubriker och folk älskar att gotta sig i elände. Sånt är lite trist tycker jag.
Ibland nästan önskar jag att all hemtjänstpersonal och annan vårdpersonal skulle sadla om och byta jobb, för då kanske det syns lite bättre vad vi faktiskt gör och hur bra vi gör det.
Vårdinsatserna behöver förbättras ja, förändras ja och som sagt, det går att göra om vi bara för politikerna med på noterna. Jag tror inte alls det behöver bli så dyrt, för vården i dag är ändå inte billig.
En sak bör inte glömmas i det stora hela. När det gäller hemtjänsten så var den från början till för relativt pigga gamla som behövde lite hjälp för att klara av att bo kvar hemma. De var inte dementa, sängliggande, sjuka eller någonting sådant. På den tiden hette vi som jobbade där hemsamariter. Allt efter att tiderna förändrats och att man numera kan bo kvar hemma hur sjuk man än är, eller hur lite man än klarar av så krävs det mer och bättre vårdinsatser. Därav har man t ex mer och mer börjat utbilda folk inom hemtjänsten så att de åtminstone är undersköterskor. Det innebär att samtidigt som allt det praktiska är kvar (de uppgifter man utförde förut) så har omvårdnaden kommit till. Fortfarande ligger fokus på det praktiska mer än omvårdnad och det är där problemet ligger (vilket jag ju skrivit om förut).

What I talk about is what I have seen in relatives and friends families and my husband has told me about his other relatives already dead. Researchers and jornalist just have confirmed what I already knew.
Complain to the professors and jornalists that they exposed the reality about an universe much bigger than you see. Tell them that your small world is perfect.
You are a drop in the system and you take personal when someone says something about the system as if you were responsible for it. Put in your mind that you are completely replaceble, if you desappear tomorrow, nobody will miss you as a professional, there will be a new one in your place because you just are a piece in a system.
I could understand your reaction if you had at least one firm responsible for elderlies, you have none!
How ridiculous that now nobody can talk about elderly care that you jump like somone put fire on you.

#39. Om du inte varit där så vet du inte. Du kan tro att du vet, men du vet inte.
Deia, ingen är oersättlig oavsett yrke. När en president avgår ersätts han av en annan. När en kung dör så ersätter man honom med en annan. När en chef slutar ersätts han av en annan. Ibland är man nästan ersatt innan man ens slutat jobba, så vad vill du ha sagt? Alla är vi droppar i systemet och det är ju så självklart så jag förstår inte ens att du tar upp det. Faktum är att man inte ens är oersättling när man är hemma och är sjuk, då sätts en vikarie in eller någon annan på arbetet får ta din del av det. Svårare än så är det inte. Det är livets gång, so what?
Ha ha, verkligheten är alltså den som är sämst, inte den bättre biten av den. Tänk så tråkigt vi människor gör det för oss. Allt det positiva (som faktiskt är mer) drunknar i en negativ handling. Det är så trist så man blir deprimerad.
"I could understand your reaction if you had at least one firm responsible for elderlies, you have none!" Kan du vara så vänlig och förklara vad du menar med detta. Hoppas att jag förstått fel för annars tycker jag att du är den mest förolämpande person som skriver här.
Nix, jag hoppar inte upp och ner för att man skriver om äldreomsorgen, för, som jag skrivit ett otal gånger (även i det inlägg du ovan besvarar) det finns förbättringar att göra. Det är inte det som är problemet. Det som stör mig oerhört är när personer, som du själv, skriver en massa strunt som du inte har en aning om och påstår att det är en sanning. Sånt är tröttsamt.

I was not there??? I SAW! Others cases were told me by my husband exactly when I got so chocked to see the situations.
Because you talk, Blombu, as if elderly care workers were those professionals which have to study for years and years as a scientist/astronaut/doctor has to study which makes hard to replace them.
Insulting to say that you react too strong for someone who is only a worker in the system??? The owner of a firm responsible for elderlies could be reacting strongly against those reportages because affect the business.
Non sense just because is diferent of your opinion who has direct and personal interests to defend and protect the reputation of your profession???
Of course, what I SAW it's because it EXISTED, it HAPPENED, then it's TRUE! And my husband had no reason to invent stories about his dead relatives.

#41. "Insulting to say that you react too strong for someone who is only a worker in the system???"
Det är just den tanken du har som gör att ingenting förändras till det bättre. Lyssnar man inte till dem som "bara arbetar i systemet" så sker inga förbättringar. Vem, om inte de, vet bäst vad som händer och sker i själva systemet? Knappast lirarna som sitter i t ex kommunhuset och aldrig är ute i verkligheten. Ja, därför reagerar jag skarpt, för jag jobbar i systemet och jag (och alla andra som också är i systemet) ser dagligen vad som behöver förbättras. Elementärt min kära Deia.
Tja, ägarna i dessa "firmor" som tar hand om äldre är ju oftast kommunen själv.
"Of course, what I SAW it's because it EXISTED, it HAPPENED, then it's TRUE! And my husband had no reason to invent stories about his dead relatives."
Men det har jag då menar du, anledning till att hitta på vad som händer inom mitt yrke. Eller vad?
Kanske är det så enkelt att det beror på vilka glasögon man ser igenom. Vill man se allt nattsvart så blir det ju så också, då letar man fel och anser att det minsta lilla fel är bevis på att hela systemet är dåligt. Sånt är rätt trist och väldigt missvisande.
Deia, jag är nu inte "bara" en som tar hand om äldre vilket jag redan skrivit om, jag har också specialiserat mig på psyk- och missbrukarvård. Inte för att jag gått i skola för detta yrke i 4 år, utan sammanlagt 3 år. Duger det?
Idag var det återigen en artikel om vanvård inom äldrevården.
För dom som vill läsa artikeln finns den på www.katrineholmskuriren.se , jag hittade tyvärr ingen klickbar länk till själva artikeln.
Nedan är ingressen återgiven:
"En allvarlig incident, som i värsta fall kunde ha slutat med en dödsolycka, har i helgen inträffat på ett äldreboende inom Katrineholms kommun. En sjuk åldrig kvinna glömdes då kvar på en toalett i tio timmar."
Man kan fråga sig har fallen av vanvård ökat?
Om fallen av vanvård har ökat beror det i så fall på:
1) bristande arbetsledning?
2) För stora ekonomiska besparingar?
3) Annat?

Kanske är det så enkelt att det beror på vilka glasögon man ser igenom.
It just depends on inteligence to understand facts.
I'll tell you for the last time: I don't like discussions at this level. I don't want dicussions based on personal life. Ignore me if don't have more than your life as arguments. I discuss based on FACTS!
I'm off to you!

#44. Yes Deia, and I´m inteligent, (obs! inget vetenskapligt).
Om du inte vill diskutera på den här nivån så föreslår jag att du försöker höja dig över den. Bara ett råd.
Vilka fakta baserar du dig på? En massa länkar och vad din man har sagt?
Då har jag par frågor till både UlfE och Deia, eftersom ni nu besitter så mycket fakta……..vad föreslår ni för åtgärder för att förbättra vården? Gäller vanvården, som ni tycks vara rörande överens om, bara äldre eller rent generellt? Om det är rent generellt, hur förbättrar vi hela sjukvården och all omsorg i Sverige? Hur vanlig är denna vanvård om man betänker på hur stor apparaten ändå är?
Deia, det är inte jag som ska ignorera dig utan du mig, för det är du som hela tiden irriterar dig på vad jag skriver och hur jag skriver. Det är synd att du inte lärt dig att livet är en skola och det är där man får alla sina erfarenheter och dem man lär sig av.
Nej, jag sitter inte på Internet och letar länkar (som oftast är väldigt personliga sådana) och lägger ut dem här som en sanning. I vissa saker har jag personlig kunskap och då skriver jag om det. Stör det dig så tycker jag att det är ditt problem, inte mitt. Det är du som avgör om du vill läsa det jag skriver eller inte. Ingen tvingar dig och absolut inte jag. Det är helt upp till var och en, faktiskt.
Man kan fråga sig har fallen av vanvård ökat?
Om fallen av vanvård har ökat beror det i så fall på:
1) bristande arbetsledning?
2) För stora ekonomiska besparingar?
3) Annat?
Det bör väl finnas någon sorts statestik men om det blivit värre så tror jag inte dom ansvariga vill att vi skall se den. Om man läsar utredningen så är det i vilket fall som helst inte bra.
Jag tror att hela vårdsektorn behöver ses över. Blombuketten har berättat om delar av landet där äldreomsorgen fungerar väl. En del av hennes kommentarer som jag fastnade för var att i hennes kommun så är vården inte toppstyrt. Jag tror på att ändringar måste komma från dom som gör jobbet och inte någon byråkrat utan praktisk erfarenhet.
Min egna erfarenhet, som växer nu när man är äldre, är blandad. Jag har exempel i släkten där vi har flyttat på åldringen pga dålig vård (Göteborg) men i dom flesta fallen så har vården varit mycket bra.
Problem uppstår när det inte finns tillräckligt med personal för att göra jobbet. En siffra som jag såg på hur mycket adminastrivt personal det fanns inom vården jämfört med produktiv personal som doktorer, sköterskor och liknande visar på hur fel vi har gått. Om inte ledningen är beredd att lyssna och ta råd av alla från läkare till biträdet och naturligtvis patienten så kan vi aldrig lyckas att få ett bra system.
Det riktigt skrämmande är för dom i 40års åldern och yngre. När dom når ålderdomen så kommer det inte att finnas tillräckligt med personal att ta hand om alla åldringar. Vår befokning åldras mer och mer eftersom vi inte har tillräckligt med barn så till slut har vi en liten befolkning under 65 som skall försöka att ta hand om en stor äldre befolkning. Så när vi når dit så kommer frågan inte att vara om vi skall minska invandring utan hur många vi kan locka hit.

Don't mention my name, don't refer to me nor my opinions and I'll ignore you completely.
But everytime you contest my opinions with your empty opinions and personal attacks even about my life with my husband inside our house(as you did in topic 'Utvisa!') as a desperate try to discredit me since you don't have facts to constest my opinions, I'll always answer because I'll never accept this kind of low level attacks you have used to try to discredit me and make me shup up.
You don't have any power to irritate me and your low level of personal attacks doesn't intimidate me yet I'm not used to it, but also it just proves more and better what I say.
I hope it's very clear now.

#47. Glöm det Deia. Forumet är fritt och jag refererar till vem jag vill. Känner du att jag är för jobbig för dig så lär du låta bli att svara, eller överhuvudtaget läsa mina inlägg. Det är helt upp till dig. Själv fortsätter jag precis som vanligt.
Lägg av Deia, du har kallat mig en massa strunt och talat om för mig vilken liten skit jag är jämförelsevis med dig, bl a i tråden "Utvisa", så det där med personliga angrepp är något som du är rätt duktig på och därför bör tänka efter hur du själv uppför dig när du skriver. Därför tar jag inte åt mig.
Jodå Deia, jag har gett dig fakta många, många gånger och likaså har flera på denna sajt. Du vägrar se dem, det är där problemet ligger. Den låga nivå du talar om deltar du själv i och, som sagt, vill du höja den så kan du alltid börja med dig själv istället för att ställa kravet på andra.
Du visar här tydligt att du inte alls vet vad tråden egentligen handlar om. Jag ställde några frågor i #45 och istället för att besvara dem så angriper du mig som person.
Jag upprepar
Då har jag par frågor till både UlfE och Deia, eftersom ni nu besitter så mycket fakta……..vad föreslår ni för åtgärder för att förbättra vården? Gäller vanvården, som ni tycks vara rörande överens om, bara äldre eller rent generellt? Om det är rent generellt, hur förbättrar vi hela sjukvården och all omsorg i Sverige? Hur vanlig är denna vanvård om man betänker på hur stor apparaten ändå är?
Ett tillägg
Då ni vet mer än t ex jag själv som anklagas för att inte ha några fakta, så vore det intressant att få veta svaren.
#48. Jasg har läst dina inlägg och inte sett nåt som kan betraktas som Personangrepp. Om nåt hände är oftast svar på de angrepp som riktats mot dig.
Jag har hela tiden förvånats över att du kan skriva så förklarande och långa inlägg.
Deia har Adeln och Aristokratins syn på människor. Tror att många ska vara hennes piggor och dräng. Det får hon sluta med. Vilken gruppering hon tillhör är intressant.

It's you who has said that I follow you. It's you who start talking and attacking about personal life, even about my life with my husband while we were talking about PROFESSIONS and correlated levels of education.
To refute the facts you present it's not personal attacks, it's not low level. Refute facts with facts and I don't have to agree with them while I have more facts to continue refuting your facts. That is a debate.
Exactly what you want me to do: To let you say whatever dumt opinions about my opinions and my personal life without argumenting and proving how much wrong you always are.
To be too hard to me a person must be very intelligent to attack me at my level because I realy dislike to have to go down to answer to personal attacks, it's to waste time.
You can continue to discuss in this low level, it doesn't metter to me, it wasn't me who has complained to the moderator, I don't know who was, I just know that nobody will manage to make me shup ut by a honest way because I know that someone has played the angel sending complains with my phrases out of contexts expecting the moderator not to have time to read everything and just get tired and blocks me. This is a very low game.
At #47, I answered this at #45:
Om du inte vill diskutera på den här nivån så föreslår jag att du försöker höja dig över den. Bara ett råd.
It's pointless to discuss with you since you refute even opinions of professors without presenting opinions of other professors, f.ex.
Why don't you answer first your questions since it's you who claims to have so much experience? They could be good and I would agree if they are good.
But also, if you could, write your questions with other words because I'm not managing to translate, and I'll answer them.
#50. …You can continue to discuss in this low level, it doesn't metter to me,…
Undrar bara vad ordet "metter" syftar till. Om det är mätningsenheten så heter det"meter". Om det är uttrycket "It doesn´t matter" så stavas det med "a".
(En som bara undrar)

#50. Och du bara fortsätter och fortsätter.
Nej Deia, jag behöver inte svara på mina egna frågar (fast det har jag faktiskt gjort, ett flertal gånger). Det är du som säger att jag inget vet och att min ringa person aldrig kommer med några fakta, vilket du anser att du själv gör. Eftersom du nu har alla fakta och presenerar dem här så undrar jag fortfarande över:
Ett tillägg
Då ni vet mer än t ex jag själv som anklagas för att inte ha några fakta, så vore det intressant att få veta svaren.
# Låt oss diskutera frågan istället. Eftersom det verkar finnas problem inom vården (hur mycket vet vi inte) så hur skall vi kunna fixa det. Min erfarenhet är att aldeles för många beslut tas uppifrån utan att konsultera dom som vet, dvs läkare och sköterskor. Jag ser också vårdapparaten som tung i toppen med för mycket administartiv personal i förhållande till den produktiva personalen om man nu kan kalla det för det. Andra tankar eller lösningar?

Och du bara fortsätter och fortsätter.
I can say the same about you!
I never said you don't know, I never disparaged your experience, what I said it was what I saw and my husband told me. It's just that your experience is diferent of mine, yours is good and mine are bad. Also that those researche and reportages confirmed what I saw and heard from my husband.
I'm not sure if I understood right your questions, but I'll try to answer according to what I understood. Tell me if I don't.
I think that health care in general is needing to give better education, including constant avaliations and updates, together with encrease of the number of workers(to reduce the number of patients/needy per worker) and encrease their salaries.
Children and elderlies(and any other person who has reduced capacity to talk by herself and to look for help) should be followed closer by the same professional prepared to take care of them, especial avaliation of emotional/psychological aspects of the worker who should be very conscious about how much especial needs people at those ages have and that demands patience and kindness; prepared to notice the first signals of health/psychological/emotional problems and to act. Often having unexpected supervision to check how they have been treated by that especific worker. Also often checking the level of stress and emotional conditions in general of the worker, to give support to the worker to make a good work.
I think elderly care would work better also if they were more concetrated in big and beautiful places with convenient necessities in the area(like a vacation colony) to them like to have gardens, rooms where the administration could get entertainments to them like asking students to play music, promoting old fashion parties like it was at their youth, sessions of films, handcraft lessons, competitions, games, short trips, pool, convenience store, activites which they could enjoy and spend time not to feel like they just are recieving food and sleeping while wait to die.
I know that demands a lot of money, but it's like I think it should be even if it's necessary to sacrifice other things because education and health care are the most important things to me.
Because this demands a lot of money and not everybody prioritize education and health care, then I think that also you work more as an adult worker, you have better in the present and future as retired elderly.
The taxes shouldn't stranggle the worker that the worker can't plan and pay privately for having a better quality of life in the present and future. Who wants to work less would have the basic only to survive. Who can't work would have as elderly.
To treat adults drug users and lazy people, only if there are any resouces left after the children, workes, elderlies and uncapable.
Criminals would be even after of drug users.
Who wants to be treated well would have to behave correctly.
*Just to remind that it's a personal opinion, it's not a scientific analysis in each detail, it's more or less how I would like it to be.

#53. Ja, så är det. Det är oerhört tungarbetat och en enormt stor administrativ sektor som borde bantas ner betydligt. Det satsas enorma pengar, hela tiden, på nya system om hur vi ska lägga våra scheman. När ett är klart och inarbetat så kommer nästa. Jaha, ny genomgång med en oerhört stor administrativt arbete. Inhyrda "lärare" som ska runt i alla kommuner och lära oss den nya schemaläggningen osv osv. Skittråkigt (ursäkta ordvalet).
Inom just hemtjänsten och även äldreboende, vilket jag sagt förut och så många håller med mig om. Ja, de som själva arbetar inom vården då. Andra tror sig ju vet bättre, finns så mycket som kan läggas på entreprenad som allt det praktiska arbetet, vilket skulle ge oss massor med tid att syssla med det vi är till för, nämligen vård- och omsorg.
En sak som kan leda till felbehandling av, oftast äldre som drabbas, vårdtagare är att Landsting och Kommun inte samarbetar för fem öre. Landstinget, alltså sjukhuset väntar inte en sekund längre med att skicka hem en gammal människa då de anser den vara medicinskt färdigbehandlad. Detta för att spara pengar, för när vårdtagaren väl är hemma så går Kommun in och står för insatserna. Då kan denna vårdtagare vara i uselt skick och borde absolut inte skickats hem. Två dagar senare kan det vara dags att skicka iväg samme person till sjukhus igen då den ju är sjuk. Jaha, så är karusellen igång. Ingen vill stå för kostnaden. Detta är det sjuka i systemet och detta borde ändras per omgående. En vårdtagare kan, om den har otur, alltså hamna mellan två stolar och sånt får bara inte ske.
Jag ser att du Deia vill ta bort "missbrukarna och de lata" från vården. Där håller jag inte alls med. Alla har rätt till vård, även den som varit lat genom livet. Eller den som missbrukat. Fast jag blir inte förvånad att du tänker så, för du om någon delar upp folk i kategorier. Tack och lov fungerar det inte så i Sverige och det är jag glad för.
Själv jobbar jag ju med psyk- missbruk- och vård av äldre och yngre och jag kan garantera att de behöver all hjälp och stöd de kan få. De är också människor, trots allt.
Däremot Deia, så hänger jag med på det du skriver att det ska kollas upp hur det går för alla oss som arbetar inom vårdapparaten och vårdtagarna. Stressfaktor och så vidare är en viktig sak att tänka på. Misstag kan ske för att en människa är för uppstressad. God support är ett måste inom alla arbeten. Vi har "spontana" besök från folk uppifrån, fast det är inte särskilt ofta.
"I think elderly care would work better also if they were more concetrated in big and beautiful places with convenient necessities in the area(like a vacation colony) to them like to have gardens, rooms where the administration could get entertainments to them like asking students to play music, promoting old fashion parties like it was at their youth, sessions of films, handcraft lessons, competitions, games, short trips, pool, convenience store, activites which they could enjoy and spend time not to feel like they just are recieving food and sleeping while wait to die."
Deia, detta finns redan, i så gott som alla Kommuner. Har du inte sett det? Min egen mamma bor på ett sådant ställe och där bodde även min mormor. Här där jag bor har vi tre sådana ställen och jag bor i en liten Kommun. Grannkommunen har 3 sådana ställen och så har vi en annan grannkommun, som ligger ute på landet, där de har ett jättefint ställe mitt i naturen för de äldre. Sen finns det boende som är till för 60+, vilket innebär att från du fyllt 60 år och uppåt kan du bo där. Det finns, på dessa ställen, underhållning, systugor, vävstugor, samlingslokaler bara för att prata och dricka kaffe tillsammans, motionsrum, matrum för alla som vill äta tillsammans, kafeteria med mera.

And I'm not surprised that you put a worker/retired worker in the same bag together with a drug user, a lazy and a criminal.
The assistencialism has encreased and the unresponsible people has encreased together. To pamper them and treat them as victims are not helping to reduce the problem.
Those litanies today of excuses/justifications to every bad behaviour just are estimulating people to behave bad, young people are seeing and learning to be unresponsible by the exemples of others who make whatever they want and someone appears with a excuse, a justification to blame someone else and the person just scape from the responsability of her behaviour, worse, that person with bad behaviour recieves benefits for the bad behaviour.
They have the right to be lazy and use drugs, everybody has the right to live just the way one wants. They just have also to be responsible for the consequences of their choices and behaviours.
If they want to be treated like humans, they should be the first to remember they are humans and behave like humans. They want natural human rights, they should accept the natural human obligations like work, respect, responsability.
It's unfair to take from a worker to give to a drug user, a lazy person, a criminal. Of course, the worker is a much better person and deserves better.
I never would sacrifice the quality of life of a worker or retired/sick worker or a child to have resources left to take care of drug users and lazy people.
Every country has limited resources and must prioritize. The worker is who supports and keeps the country functioning.
Those wonderful places don't exist to all of them, many are abandoned alone at home, but the State thinks they are healthy enough to take care of themselves and it's enough just to have someone carrying food to them, that is to save money because the State needs it to other things.
I couldn't translate this part:
Inom just hemtjänsten och även äldreboende, vilket jag sagt förut och så många håller med mig om. Ja, de som själva arbetar inom vården då. Andra tror sig ju vet bättre, finns så mycket som kan läggas på entreprenad som allt det praktiska arbetet, vilket skulle ge oss massor med tid att syssla med det vi är till för, nämligen vård- och omsorg.

#55. Sverige gör det Deia, ger samma hjälp till alla oavsett. Jag är uppfostrad i Sverige med dess normer. Är det så svårt att förstå? Jag som arbetar inom vården kan inte neka någon att få den. Jag måste ta hand om alla, annars begår jag tjänstefel och får förmodligen inte arbeta kvar inom vården. Om en person har HIV så måste jag i alla fall ta hand om den. Om den har hepatit C eller andra smittsamma sjukdomar så må jag ta hand om vårdtagaren. Det är inget jag själv bestämt (vilket du tycks tro) utan så är det bestämt.
Sverige är ett land där männsikor är människor oavsett om man har gått på universitet, innehar en titel (som ju är så viktigt för dig), arbetar, inte arbetar, går på droger, psykiskt sjuk eller vad det kan vara. Vi kastar ingen i rännstenen och ser heller inte ner på någon på samma sätt som man gör i t ex LA. Det är inte jag som bestämt den saken, så är det bara.
Nej, ingen har rätt att gå på droger, förutom alkoholisten då det är lagligt att köpa sprit. Andra droger som t ex anfetamin eller heroin är inte lagligt utan ett brott. Trots detta så kan även de bli sjuka och behöva hjälp och då ger man dem vård. Att förkasta en människa som råkat i elände och misär gör man inte här.
Deia, du pratar så mycket strunt. Dessa ställen jag skriver om finns och vem är du att säga att de inte finns? De är till för alla. Ibland kan det ta lite tid att komma dit, men oftast går det rätt fort. 3 månader är satt som gräns och de kommuner som inte kan tillgodose detta anmäls, vilket händer då och nu.
Sen finns det de som bor hemma och faktiskt så valt. De har oftast hemtjänst. Och jag tycker du är ute i fel ände när du skriver om att de "bara" får någon som kommer med mat åt dem. VAR ÄR ALLA ANHÖRIGA som gnäller på den vård som deras gamla mamma/pappa eller annan anhörig får? Jag vet så många som sitter ensamma till jul eller midsommar eller vilken förbaskad helg som helst, fast de har anhöriga i samma stad. Det tycker jag är ännu värre än att hemtjänstens personal inte räcker till för att uppfylla hela vårdtagarens dag.
Där biståndshandläggaren anser att de är friska nog att ta hand om sig själva och inte behöver flytta in till ett äldreboende (detta händer sällan) så får de alltid hemtjänst. Där det kan ta ett par månader till plats finns för vårdtagaren för att komma in på äldreboende kopplas alltid hemtjänst in så länge.
Så fungerar det i det verkliga livet, där jag befinner mig så gott som varje dag. Sen får du säga vad du vill Deia, för du har ingen aning och det har du bevisat gång på gång.
Ja, prioritera kan man göra och det har jag föreslagit också. Men man prioriterar inte vem som ska ha rätt till vård, man prioriterar bort den stora administrativa apparat som bara slukar enorma mängder pengar varje dag och som är totalt onödig.
Det du inte kunde översätta är i stora drag detta. Det som inte är nödvändigt, det praktiska arbetet, läggs ut på andra t ex städfirmor och ger oss som arbetar inom vården mycket värdefull tid till det vi är utbildade för……vård och omsorg.

Did I say that Sweden or you make this or that? I said my opinion how I would do.
Deia, du pratar så mycket strunt.
Right here you started a completely histerical, paranoid, coarse, stupid speech turning what I said.
Right here the discussion with you ends because I'll not go down to this low level you are used to discussed!
You can continue alone showing more your low level ridiculous speeches.
#58.
Right here the discussion with you ends because I'll not go down to this low level you are used to discussed!
Du är den sista som får säga sånt med din rykande aristokratiska syn på människor. Människor som en varelse är straffbar, enligt dig. Bara för att människan är en människa.
Att ni gått upp ur graven!

Did you have to study a lot to learn to produce so many stupid commentaries?
Would you like me to die?

#58. Deia, att du orkar. Varför erkänner du inte att du inte förstår vad det är jag berättar för dig, för det gör du inte. Du är inte ens i närheten av min erfarenhet (eller någon annan som arbetar inom detta yrke).
And I'm not surprised that you put a worker/retired worker in the same bag together with a drug user, a lazy and a criminal.
Detta Deia, talade om för mig att du anser att JAG är den som sätter de flitiga med de oflitiga i samma påse.
#60.
Would you like me to die?
Att du är trög visste jag redan, men sååå trög skulle jag aldrig tänka mig att du var.
Är detta en sorts kärleksförklaring ,eller?
Rajmat lille….att du ens ids fortsätta skriva här…men det är klart, mångkulturen visar ju sitt rätta ansikte överallt annars i samhället, så nu har väl turen kommit till detta forum.

#63. Oj oj, så simpelt.
#55 Att vården är uppdelad mellan landsting och kommuner är ju förlegat. Det betyder att du måste duplicera en stor del av den administrativa delen. Låt en enhet ta hand om vården från början till slut. Sedan har vi precis som du säger dom idioterna som hela tiden skall ändra system, inte för att göra det bättre, utan för att dom skall sätta sin lilla stämpel på något som dom sedan kan säga att detta gjorde jag. Det finns ett gammalt ordspråk här nere som säger "försök inte att laga det som inte är söndrigt".
Det verkar som om det fortfarande finns folk som inte har fattat att alkolism är en sjukdom. Vi måste ge dom samma vård som alla andra. Detsamma gäller för missbrukare. Men det betyder inte att vi inte skall sätta krav på dom att använda den hjälp som finns för att bli av med sina problem.
Nä ta bort den tunga apparaten i toppen och använd pengarna där det behövs och vi kan få en bra vård för alla. Både min mormor och farmor bodde på ett fint äldreboende som någon här inte trodde det fanns i Sverige och det skulle gå att ordna så att alla fick ha det så.

You have threatened me saying that you will make sure I'll not go up from the grave, always talking about grave, it sounded as you want to see me dead.
Are you afraid now to repeat the threaten?

At #58
'Deia, du pratar så mycket strunt.'
Right here you started a completely histerical, paranoid, coarse, stupid speech turning what I said.
You can continue alone showing more your low level ridiculous speeches.

#67. Bra Deia, återigen en förolämpning.
Jag tror det är så enkelt att du inte vet vad jag skriver om. Vilket inte är så konstigt då du inte har den erfarenheten. Ja, då kommer detta med att det jag (och andra i andra trådar) säger är löjligt, på låg nivå, personangrepp osv osv i det oändliga. Det är väl lättare att skriva så än att helt enkelt erkänna att det har området vet jag inte så mycket om. Det har jag och andra faktiskt skrivit i trådar där vi inte har den kunskap som krävs.
#65. Ja precis. Istället för både landsting och kommun borde man kunna ha vården och omsorgen inom ett enda ställe. Som det nu är vet den ena handen inte vad den andre gör och, förutom att det är en enorm kostnad, så kan saker gå fel.
#68. Blumbuketten!
När den utredningen gjordes kallades vårdpersonalen också till dialog för att reda på fakta ur personalens synvinkel?
#69 Den stora frågan är om dom använder den information som dom fått av personalen.
Det är intressant att se hur många nya fall av vanvård som rapporteras i tidningarna.
Idag såg jag på Expressens hemsida följande artikel om, åtminstone påstådd, grav vanvårdnad.
www.expressen.se/nyheter/1.1208385/rut-fick-ingen-hjalp-dog
Expressen är kanske inte världens mest seriösa tidning, men artikeln verkar saklig.

#71. Här UlfE, har vi precis det jag hela tiden försöker säga. Inget som heslt sammarbete mellan landsting och kommun. Landstinget skickar hem en människa i detta skick utan att veta (eller bry sig för den delen) vad som kommer hända sedan. Kommunen får oftats information sent och hinner inte alltid ordna till det innan vårdtagaren kommer hem, som t ex korttidsboende. För här är det självklart att hon skulle haft ett sådant. Eller ännu hellre kommit till rehab först.
Nu vet jag ju inte varför kommunen inte tillgodosett ett korttidsboende för just denna kvinna. Det kan faktiskt vara så att de inte nekat till ett sådant, men inte hunnit få fram en plats. Sjukhusen skickar hem en vårdtagare när de anser att den är medicinskt färdigbehandlad men (som sagt) ofta får biståndshandläggaren denna information så sent att hon/han inte hinner ordna med ett. Då brukar hemtjänsten kopplas in tills vidare.
Tyvärr så är det oftast kommunen som får skulden då den är den sista aktören s a s. Få tänker på hur landstinget bestämmelser ser ut och hur de olika sjukhusen agerar. Jag vet t ex att min chef har anmält sjukhuset i våran kommun ett antal gånger för bristande information. Hon är bra min chef och har skinn på näsan.
Det händer också att vårdtagare skickas hem utan att kommun ens blivit informerad överhuvudtaget. Sånt är illa för meningen är att hemtjänsten/kortidsboendet/äldreboendet alltid ska möta upp vårdtagaren när den kommer hem.
Jag har jobbat både inom landsting och kommun och säger inte att den ena är bättre eller sämre än den andra, utan att sammarbetet mellan dessa saknas och att (tror jag) kostnaden styr. Vilken plånbok ska pengarna tas ur, landstingets eller kommuns s a s.

Fantastic to have my opinions based on my experiences confirmed by expert's research and facts. It just confirms that I really understand what I see.

Tur att de flesta av oss människor tar reda på fakta först innan vi dömer ut alla och envar. Synd om de som inte gör det, för man lär sig föga på att aldrig ta reda på hur saker och ting förhåller sig. Man lär sig föga på att alltid dra alla över en kam och man lär sig absolut ingenting på att inte lyssna på de som vet mer. Dessutom är det fel, och att döma något eller någon innan det bevisats att ett fel begåtts.
Detta bekräftar ingenting om #73 erfarenhet om den svenska sjukvården och/eller äldreomsorgen då den som skriver detta inlägg själv sagt att hon inte arbetat inom denna typ av sektor, för att det är ett för ringa för henne.
SD:s människosyn är det absolut sista man vill ha i närheten av vård och omsorg.

#75. Ja, jag skulle önska en stor och människovänlig syn på vården. Den får man inte genom att döma ut hela den vårdapparat vi har idag, för den är i det stora hela rätt ok. Den står på en bra grund och behöver finslipas en aning och det är det som en del tycks ha bestämt sig för att inte förstå
.
#76 Ja, som jag skrev redan i #9 så har jag bara träffat gamla som varit väldigt nöjda. Och jag har träffat några de senaste åren.
#71 Naturligtvis så får en sådan här sak inte hända. I det här fallet så är det någon som har tagit fel beslut. Om det är resurser som fattas så är det för bedrövligt.
Bara en liten tanke som alltid dyker upp när jag ser dessa artiklar. Visste inte släktingarna om att gamlingen hade skickats hem efter att dom sa till att hon inte kunde klara sig. Om dom visste så undrar man varför det inte fanns en släkting där för att hjälpa henne. Detta är inte något som helst försvar mot det som hänt utan bara en fundering på hur samhället har ändrats när vi inte själv kan ta tag i problemen om det inte fungerar med kommun/landsting? Det kanske kräver en ny tråd men har vi inte blivit väldigt bra på att låta andra ta hand om det som vi själva i slutändan har eget ansvar för när det inte fungerar?

Fantastic to have my opinions based on my experiences confirmed by expert's research and facts. It just confirms that I really understand what I see.

#71-Ulfe
Do you think those numbers are right? If the numbers are right, then it's not a question of quantity, it's quality maybe. What do you think? I'd like to know your opinion, please.
Brödrost viktigare än äldreomsorg?
http://www.folkpartiet.se/FPTemplates/ListPage____29894.aspx
_Äldreomsorgen är den största tjänsteverksamheten för privatkunder i Sverige med sina 240 000 äldre som betjänas av 235 000 sysselsatta. Branschen skulle kunna växa och konceptet säljas på export. I dagens läge ter det sig omöjligt. Det grundläggande problemet är att den äldres preferenser inte alls tillåts styra vilken service som levereras, vare sig via önskemål, via omsorgspeng eller genom att tillåta betalning för tilläggstjänster. Bristande konkurrens och oviljan att mäta kvalitet har lett till att branschen har ett lågt omvandlingstryck.
_
I vanliga livet tillåts vi välja mellan olika boenden och göra olika tillval - när vi blir gamla är det plötsligt förbjudet. Varför då? Varför mäter inte kommunen kvaliteten mellan sina olika äldreboenden och låter oss medborgare få ta del av redovisningen? Varför får vi som äldre inte välja mellan olika offentliga boenden? År efter år testar Konsumentverket prylar som saknar betydelse. Som brödrostar för 350 kronor. Men om sådant som verkligen har betydelse, som att mamma får bra omsorg, om sådant ska vi sväva i okunnighet. Där finns ingen Sverker Olofsson.
Kritik mot Stockholms äldrevård
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=757495
_Oppositionen i Stockholms stadshus riktar kritik mot den borgerliga politiken om valfrihet och kvalitet. Det är en politik som de menar lovar runt men håller tunt.
- Kvalitén i äldreomsorgen minskar eftersom kompetent personal blir färre, de får springa mer och vi inte satsar på kompetensutveckling, säger Carin Jämtin, socialdemokratiskt oppositionsborgarråd.
…_
_Oppositionens rapport belyser även att personaltäthet inom äldrevården i Stockholm är lägst i hela landet. Samtidigt är personalomsättningen mycket hög.
- Just därför måste vi bli en ännu bättre arbetsgivare för att locka till oss duktiga Medarbetare som vill stanna hos oss i många år, säger Carin Jämtin._
# 77
citat av Ditt inlägg.
" #76 Ja, som jag skrev redan i #9 så har jag bara träffat gamla som varit väldigt nöjda. Och jag har träffat några de senaste åren."
Vad vill Du säga med detta inlägg?
Med några menar du tre eller något annat?
# 80
Jag vet inte, med säkerhet, om de siffror som anges i artikeln är korrekta eller ej. Det jag vet är att tidningen är seriös och att Folkpartiet, som parti, får anses vara ett seriöst parti. Siffrorna är visserligen några år gamla men förhållandena har troligen inte förändrats på ett väsentligt sätt.
Det hade varit intressant att se hur många av de anställda som är i "produktionen" och hur många som är i administration/förvaltning. Min gissning är att overheadapparaten, som i mången offentlig förvaltning, kan effektiviseras och bantas.
Även den andra artikeln är ur en seriös tidning, skriven av en företrädare för Socialdemokraterna. Att Stockholm har stora problem inom äldrevården belyses bra av denna artikel.
Att det finns många exempel på anställd personal inom äldrevården utan utbildning för sina arbetsuppgifter framgår tydligt av artikeln. Tyvärr är min uppfattning, baserad på personliga erfarenheter, att det inte är bara Stockholm som har personalproblem. Med tanke på den utredning som kom nyligen och alla rapporter om vanvård som vi läst om de senaste åren så är det helt klart att mycket återstår att göra innan vi har en fullgod äldrevård över hela landet. Vi skall dock komma ihåg att allt är inte nattsvart, utredningen påvisade också att det finns goda exempel som övriga landet bör sträva mot.
Med anledning av gårdagens artikel i Expressen, så har läsare hört av sig med kommentarer. Jag återger en som jag tyckte var intressant då den, enligt uppgift, är skriven av en som arbetar i vården. Jag är väl medveten om Expressens rykte men vad säger att deras läsare inte kan ha rätt?
För de som vill läsa själva kan Ni följa länken i # 71.
"Jobbar själv inom äldrevården, det är inte längre kul, anhöriga skulle bara veta hur det går till ibland, dom äldre visas ingen respekt alls. Jag tycker naturligtvis det som hänt Rut är fruktansvärt, men jag blir inte förskräckt, tyvärr"

#78. Här är du inne på en viktig detalj, som jag också skrivit om, och det är de anhöriga. En anhörig kan, som exempel, bli arg för att just deras mamma/pappa får sitta ensam under julafton. De tycker att det är hemtjänstens uppgift att hålla just deras anhörig sällskap, vilket ju är en omöjlighet då antalet äldre är bra mycket högre än personal. Inte en tanke på att kanske de själva skulle ta och hålla sin egen gamla mamma sällskap. Detta även om de bor i samma kommun. Så visst kan man undra var de anhöriga håller hus emellanåt.
Finns (inte så ovanligt som man kan tro faktiskt) anhöriga som har hand om ekonomin åt sina gamla och sen sitter och snålar på både mat, kläder och hygienartiklar och ännu värre medicin.
Fasst i det stora hela så är de anhöriga ofta delaktiga och gör vad de kan.
#83. Självklart, fast då åt båda hållen antar jag. Ser i din länk att det finns även positiva tankar. Det finns ju också de som är positiva, både anhöriga, vårdtagare och personal. Det är sånt här som är så farligt för att kunna förstå vad som egentligen kan göras bättre. När en sådan här sak händer så blir det en lavin av negativitet och man glömmer bort hur det ser ut i verkligheten. Inget nytt fenomen precis och hjälper inte alls till att försöka reda ut problemen inom vården.
#81 Mitt #77 var ett kommentar till #76. Läser man dem tillsammans borde man kunna se vad jag ville säga.

#81-Ulfe
Remember the topic is about quality of elderly care. Then let's remember where the confusion started:
- Anders at #9:
…
Sen tror jag också mycket på mångfald och valfrihet. Att kunna välja det som är bra, och välja bort det som är dåligt tror jag är en strak kraft för utveckling.
- Anders at #19:
Kna du inte se skillnaden mellan att jag återger ett par personliga erfarenheter å ena sidan, och att jag skulle prisa en hel verksamhet som jag har liten insyn i å andra sidan?
ULFE
There will not be any conclusion just like in the topic Utvisa! where also Anders said one thing and later mixed and confused with his way of playing with the words not to say anything straight that he can come back and say 'I didn't mean', 'of course I meant this and not that'.
It's just the same here and you will waste your time trying to get a straight answer from him after he understood he said something wrong. You will notice this soon.
AndersE i inlägg nr 19 skriver Du följande:
"Kna du inte se skillnaden mellan att jag återger ett par personliga erfarenheter å ena sidan, och att jag skulle prisa en hel verksamhet som jag har liten insyn i å andra sidan?"
i inlägg nr 77 skriver Du följande
"#76 Ja, som jag skrev redan i #9 så har jag bara träffat gamla som varit väldigt nöjda. Och jag har träffat några de senaste åren."
I inlägg 81 ställde jag följande frågor till Dig med anledning av inlägg 77 läst tillsammans med inlägg 19:
Vad vill Du säga med detta inlägg?
Med några menar du tre eller något annat?
Om Du inte vill svara på frågorna så är det enklare om Du bara skriver det.
När jag läser om alla vårdskandaler, med detta vill jag inte säga att allt är nattsvart inom äldrevården men ingen kan heller säga att allt är bara bra, kommer jag att tänka på följande parallell.
Är ett samhälle människovärdigt som ger kor rätt till utevistelse men inte ger våra äldre rätt till en promenad. Som ger hästar rätt till sällskap men lämnar tusental gamla som fångar i sina egna hem, oförmögna att ta sig ut och träffa andra människor.
#87 Jag är säker på att alla andra förstod mitt syfte. För dig kan jag förklara:
Jag ville stödja #76 i att visa att långt, långt ifrån så svart är bilden som många andra kommentarer ger uttryck för.
#88 Det håller jag med om och jag skulle vilja utvidga det lite. Var är alla dessa barn som föräldrar jobbade hårt för så att dom skulle få ett bra liv. Nu när föräldrarna är gamla och behöver hjälp och stöd så ids inte barnen utan nu är det samhället som skall se efter dom. Det är ju jobbigt att ta lite tid och besöka så dom gamla får sitta där ensama. Man klagar på att dom inte får rätt vård men gör inget själv för att förändra situationen.
Jag håller med dig. Vad är det för samhälle vi lever i.

#88. Tja, det är långt ifrån alla kor som någonsin får vistas utomhus. De står där, i långa rader, så trångt så alla kan inte lägga sig samtidigt, år ut och år in. De har ofta inte något namn utan bara ett nummer och kallas heller inte för ko, utan för mjölkenhet. Bara en liten parantes.
#92.
Vill Du med detta inlägg påstå att min reflektion var dum eller vad?
Jag tycker den är tänkvärd och kanske borde genomsyra den vårdapparaten lite mer. Jag tycker inte det är fel om anställda inom vårdapparaten tar sig lite tid att fundera. Dock inte på arbetstid då de har så mycket att göra.
Enligt min åsikt känner många en stor oro för att äldreomsorgen inte fungerar - många är helt enkelt rädda för att bli gamla.

#92. Om du med hänvisning till #92 menar mitt inlägg som är #91 så är svaret nej, verkligen inte.
AndersE citat ur inlägg # 89.
"Jag ville stödja #76 i att visa att långt, långt ifrån så svart är bilden som många andra kommentarer ger uttryck för."
jämför med följande ur Ditt inlägg nr 19.
"Kna du inte se skillnaden mellan att jag återger ett par personliga erfarenheter å ena sidan, och att jag skulle prisa en hel verksamhet som jag har liten insyn i å andra sidan?"
Har Du under tiden mellan dessa inlägg inhämtat mer kunskap avseende äldrevården?
#94 Har du så otroligt svårt att läsa vad jag skriver?
Men jag får väl åter göra någon sorts insats för dig…
Jag menade att jag uppfattar de flesta kommentarer här i strängen som om att bilden av svensk åldringsvård är nattsvart. Den uppfattning jag har - utifrån mina kontakter, som gett en väldigt positiv bild - är annorlunda. När så blombuketten vill ge en mer nyanserad bild så tyckte jag det var rimligt och bra.
Har du förstått nu?
# 95.
Jag har inte svårt att läsa vad Du skriver, men Du undviker att svara på vissa frågor från mig. Varför?
Du har fortfarande inte efter ett antal frågor velat tala om vad Du menar med ordet några när Du skriver i denna sträng. Menar Du tre eller vad menar Du?
#96 Jag har släktforskning som min största hobby. Det innebär bland annat att jag söker upp äldre släktingar - och andra äldre människor som har träffat mina släktingar - och ber dem berätta. Ibland bor de hemma, ibland på sjukhus eller på något äldreboende.
Kräver du namn och personnummer eller bara ett exakt antal. Under vilken tid får mina uppgifter vara ifrån? Bara sista året eller har du någon särskild gräns?
Vad har det för betydelse?
AndersE.
Du skriver själv att Du har liten insyn i denna verksamhet och Du har fortfarande efter ett antal frågor inte svarat på vad Du menar med några är det tre eller något annat Du menar.
Självklart har det betydelse när man skall värdera vilken grund Du har för Dina påståenden.
AndersE.
Tycker Du att följande är tänkvärt?
Är ett samhälle människovärdigt som ger kor rätt till utevistelse men inte ger våra äldre rätt till en promenad. Som ger hästar rätt till sällskap men lämnar tusental gamla som fångar i sina egna hem, oförmögna att ta sig ut och träffa andra människor.
#99 Jag är inte lantbrukare och kan inte reglerna för djurhållning, men vet kor som står inne åtminstone största delen av året.
Jag tycker inte regler för djur och människor kan jämföras. En hund är inte fri att bestämma över sitt liv. Det är en människa.
Jag kan ju välja själv att vara inomhus jämnt. Jag kan välja att leva ensam. Jag vill ha den rätten. Jag vill inte ha någon myndighetsperson som kommer hem och ifrågasätter mina val.
Dvs, jag tycker inte din retorik för diskussionen framåt.
AndersE.
Kan du läsa inlägg 98 och svara. Eller är det en del av Din retorik att inte svara på frågor?
Du utnyttjar den ganska ofta se Strängen Utvisa respektive Höjt taxeringsvärde.
Men om Du inte kan eller vill svara på frågorna så är det bara att säga det.
#101 Tja, du svarade inte på #97…
Och 97 kommer ju före 98.

I think you only mentioned laws about animals as an exemple to evaluate the laws about elderlies. I didn't understand as if you were comparing animals and elderlies directly to each other, but the fact that a society cares so much about the rights of comfort and necessities of animals while it doesn't care much more and better about the rights of comfort nor the rights of necessities basic for elderlies as to give them possibility to go out from home as an exemple of necessities.
It seems to me you could have used the exemple of a society that cares so much about the rights of necessities and comfort for criminals as, f.ex., their right to be in prison close to their families that makes easier to visit them while this same society doesn't care that many of the elderlies have problems to walk and can't use stairs to go out of their flats many times.
The lobbies for animals and criminals are stronger than the lobby for elderlies who can't talk for themselves to protect their interests.
This is an absurd and a hypocritical society that cares more about 'clients' which can continue as 'clients' generating a market longer than an elderly who is treated as useless disposable, a 'client' who soon can die and, because of this, worthless to invest resources.
Correct me if I understood wrong, please.
# 103. Det är intressant att se att åtminstone Mingdie och Deia kunde se det absurda i att vi har lagar om t. ex. kors rätt att vista ute, men att vi inte har några lagar angående äldres rätt att komma utanför sin lägenhet.
För de som läser logiskt och utan förutfattade åsikter torde det vara ganska enkelt att se att jag bara gjorde en reflektion och intressant jämförelse. Jag kunde ha tagit fängelsekunder som jämförelse men jag tyckte det var mer absurt med kor.
I mina ögon är inte ett samhälle människovärdigt om kor har mer lagstadgade rättigheter än äldre människor.

#104. Nu undrar jag vad du egentligen är ute efter. Du ställde en fråga till mig och jag svarade att jag inte var ute efter att dumgöra dig på något vis. Det finns en lag, javisst, men det finns också dispenser.
Ska jag gå ännu mer till ytterligeheter, eftersom det tycks vara så man ska göra här numer, så kan jag tala om att gamla visst kommer ut. Jag kan naturligtvis inte prata för samtiliga kommuner i hela landet. Men i det kommuner jag själv arbetat i och den jag numer arbetar i så vet jag att äldre kommer ut på promenader.
För den som läser logiskt säger du………..jo jo, jag är både logisk och krass och dessutom har jag erfarenhet i vårdyrket, men det är ju tji att berätta om något sådant då vissa som läser endast är ute efter att bevisa en sanning som är så fel och onyanserad att det är skrämmande. Vet inte hur många gånger jag sagt det, men självklart kan saker göras bättre och det är inte särskilt svårt att göra det heller. Fast då gäller det att ta reda på vad som behövs att göras utifrån det som redan är förbaskat bra. Inte rasera hela vårdapparaten genom att säga att den är nattsvart och urdålig…….för det är inte ens i närheten av sanningen.
#103. Så bra att du förståd vad #88 menade….. och så bra att du kan berätta det för honom. Tänk ändå, t o m jag förstod vad han menade, ville bara visa att det inte är riktigt så i verkligheten.
Enligt lag så har kon rätt att komma ut, men det är inte alltid så är fallet då det finns dispenser och har man fått dispensen så behöver man inte släppa ut sina kor. Lika är det för t ex äldre, det finns massor med lagar och regler för allt de har rätt till, men det blir inte alltid så att alla får varenda rättighet tillgodosedd. LSS-lagen är en jättebra lag för de handikappade, men den fungerar inte i alla kommuner, fast lagen är tvingande.
Alltså, saker är inte alltid så lysande vita eller nattsvarta, det finns massor emellan. Ska man jämföra på det ena viset så bör man också kolla upp hur det fungerar i verkligheten.
Kan här tillägga att jag förstått vad Anders har menat med sitt inlägg ang de äldre han mött och det har varken UlfE eller Deia.

ville bara visa att det inte är riktigt så i verkligheten.
Where did you at least insinuate this above when you talked only about cows without making any parallel with the whole context implied in Ulfe's post-#88?

#106. Åhå, vad det så det var. Fast då måste jag ju säga att jag skrev om korna i #91, UlfE frågade mig hur jag menade i #92 och jag svarade i #93. Sen kommer du först i #103 och berättar för honom att du minsann förstod vad han menade och först då kommer hans lilla kommentar ang det hela i #104. Innan dess har han hunnit med en hel del inlägg om helt andra saker. Närmare bestämt 5 inlägg riktade till AndersE.
Om man skriver som nu UlfE skrev i #88 om kor om äldre och säger att kor minsann får gå ute och får ett svar av någon (mig i det här fallet) att så är det inte riktigt med korna, många av dem kommer aldrig ut, så borde man väl ändå kunna förstå meningen, nämligen att det alls inte är så och alltså går det inte att säga att äldre inte får komma ut medan korna får det. Vad är det som är så svårt? Eller vill du (ni) bara jävlas?
Tydligen är det nu lite "kul" att i vissa trådar låtsas haka upp sig på någon liten ynka detalj. Har bl a sett det rätt tydligt i "Utvisa2" där det framgår, och har gjort sen länge, redan i första Utvisatråden, vad Anders menade. Trots det så fortsätter 2 av debattanterna att ställa samma fråga om och om igen. Tja, nu är ju inte Anders den som inte kan svara för sig, men vad det hela ska tjäna till kan man ju fundera över
.

My question at #106 was very direct just asking you for the fact to prove that you "ville bara visa att det inte är riktigt så i verkligheten."
Simples like this: You didn't even, at least, insinuate that you "ville bara visa att det inte är riktigt så i verkligheten." when at #91 you talked only about cows without making any parallel with the whole context implied in Ulfe's post-#88.
You refered to me first.
I decide how, what, how much, when I write. What you think doesn't matter to me.
By the way, you yet didn't understand a dot of the whole context at #88! Read #90 and #103, perhaps it could help you.

#108. Säger du det…….intressant. Han frågade en enda sak och jag svarade på precis det han frågade. Varken mer eller mindre.
Inte för än i #104 ser jag att det kommer mera i denna fråga, då han hakar på det du skriver om saken. Det har då mellan #93 och #103 (ditt inlägg), varit en diskussion mellan honom och Anders. Sen kommer du, 10 inlägg senare och tar upp detta. Då hakar han på, som det radarpar ni blivit. Då, och först då, skriver jag en mer detaljerad förklaring eftersom just ni två tydligen inte var nöjda med mitt svar 10 inlägg upp.
Ha ha, jodå, jag förstod vad han skrev i #88 och det stämmer inte. Försök och förstå det om du kan. DET STÄMMER INTE. Kor står fortfarande instängda i hela sitt liv och får aldrig någonsin komma ut till den hage det då finns en lag på att de ska få komma ut till. Det finns, än idag, bönder som får dispens från den lagen. Varför tror du att jag skrev som jag skrev i #91?
Jag skrev också i #105 att det inte är så att alla äldre inte kommer ut, för det är heller inte sant. Fast det finns brister, trots att det finns lagar och regler som styr även äldrevård. LSS-lagen tog jag upp för den är en tvingande lag och trots det så finns det brister.

Try to understand few things:
1. I decide how, what, how much, when I write… if it's 1 or 10 posts later, I decide, not you.
2. Your unlogical opinions don't matter to me… then they can't satisfied me or not, they just don't matter, I don't write because fo/to/for/about you. Your pathetic opinions based on nothing are nothing to me, they have zero importance.
3. My question was streight asking for prove about what you wrote at #105 and you didn't have prove.
4. You just proved once more: You yet didn't understand a dot of the whole context at #88!
5. To discuss with you is a waste of time because you don't present facts to support your opinions, you just have empty opinions based on nothing!
>>>THE END<<<
#110 Ännu en fantastisk analys! Du kanske skulle börja jobba med analyser - så att du också kunde börja bidra till vår välfärd istället för att bara klaga på bristen…

No, that wasn't an analysis. It was only a ratification of facts.
And I'm not complaining, I'm discussing.
Do you have any objective argument based on facts about the topic subject to discuss?
#110 Nej Deia, det är faktiskt inte du som bestämmer hur du ska bete dig här. Det finns Skrivregler för sånt och det finns såna som jag som ska se till att folk följer dem. Du uppvisar en mycket arrogant attityd, långt ifrån dessa "objective arguments" som du själv efterlyser.

#110. Tack för dina ortroligt vackra ord och din fina bedömning om mig
. Den här fina omdömet kan jag leva på i ett år……minst. Ja jösses.
Det spelar ingen roll hur du än försöker nedvärdera mig och hela tiden tala om hur tomt och innehållslöst det jag skriver är. Jag vet att det jag skriver om är riktigt. Här besitter jag kunskaper du inte ens är i närheten av och därför kan du aldrig någonsin slå mig på fingrarna i detta område. Inte en chans.
Hör och häpna……..jag har jobbat med kor också……..och även grisar. Kortare tid förstås. Dessutom har jag ett par vänner som jobbar inom jordbruket och deras kor är inte ute. Grisar kommer heller aldrig ut, där finns inte ens lagen ännu. Anledningen till att dispanser delas ut är bl a det att bestättningarna är så stora så det är nästan praktiskt omöjligt att få ut alla kor. Möjligen får sinkor komma ut. Då kan man som ko bara hoppas att man kommer i sin på sommaren, någon gång i sitt liv. Annars kommer man aldrig ut.
Runt om här finns massor med kor, en del är ute andra inte.
Över till det väsentliga. Vad gäller äldre om dess rätt till promenader så kan man läsa om det i socialtjänstlagen SOL (2001:453), bistånd enligt SOL 4 kap. 1§ (livsföring i övrigt).
**
Hemtjänst
**
Ges för att underlätta för den enskilde i den dagliga livsföringen och för att underlätta
kvarboende. Hemtjänst kan ges i form av personlig omvårdnad och/eller serviceinsatser.
**
Personlig omvårdnad
**
Ges för att tillgodose fysiska, psykiska och sociala behov, till exempel hjälp att:
- inta måltider, äta och dricka
- sköta hygien (däri ingår även akutstädning/tvätt, vård- och hygienstädning, rengöring av
hjälpmedel)
- klä sig
- förflytta sig
Personlig omvårdnad kan även omfatta:
- utevistelse/promenader
- insatser för att bryta isolering
- insatser för att känna trygghet och säkerhet, t ex telefontjänst och tillsyn.
**
Serviceinsatser
**
Handlar om praktisk hjälp med hushållets skötsel, t ex hjälp med:
- handräckning vid hemsändningsservice
- inköp
- post-, bank- och apoteksärenden
- tvätt och enklare klädvård
- bäddning
- städning
- viss tillagning av mat/uppvärmning
- matdistribution
Detta är en bråkdel av det som utförs inom hemtjänsten. Som synes ingår även promenader (fet kursiverad stil). Det finns alltså en socilatjänstlag som inkluderar promenader. Liksom det finns en lag för kors utevistelse. Bägge lagarna följs inte alltid och där ligger problemet. Det går inte att jämföra människor med kor. De lyder dessutom under två helt olika instanser.
Därför kära Deia, skrev jag som jag skrev i #91. Kor får inte heller komma ut alltid. Det finns massor med kor som aldrig kommer ut. Trots lag om det motsatta. Äldre har rätt, enligt lag, att komma ut på promenad, fast alla kommuner kanske inte följer denna lag alltid. Där är problemet och det är väl ändå det som det hela handlar om. Rätten till ett fullvärdigt liv? Inte att jämföra människors villkor med djurs…….eller?
Jodå, jag förstod vartenda ord i #88 som sagt.
Man ska heller aldrig glömma att lagar finns om mycket, men de ska följas också för att det ska bli rätt. LSS-lagen är en bra lag som dessutom är tvingande, ändock följs den inte alltid. De flesta instanser sitter ändå och säger att de är följer direktiven, tills motsatsen bevisas och därför är det i mångt och mycket viktigt att man tar reda på hur saker och ting ligger till bland de som faktiskt arbetar dagligen med dessa inom verksamheten. Annars kommer man inte ens i närheten av verkligheten som den ser ut. Det är så självklart att man häpnar att det finns vissa som ändå sitter och påstår motsatsen och i sin iver att tala om för andra hur korkade de är, vägrar inse fakta. Inte underligt att världen ser ut som den gör.

You are right, I should have said clearer:
1. I decide how, what, how much, when I write… if it's 1 or 10 posts later, I decide, not you, according to the forum's rules.
Du uppvisar en mycket arrogant attityd, långt ifrån dessa "objective arguments" som du själv efterlyser.
Even though this is a very subjective opinion but it matters because you are the owner of the forum with the power to do whatever you want, of course.
Then I'd like to ask you, please, to show me exactly where I've been arrogant that it had not been as a reaction against some kind of, at least, insinuation of personal attack or only a question of personal opinion/taste/standard/point of view, that I can understand you better that I might try to please you.
Because objective arguments are arguments based on facts according to my understanding, because you say that my arguments are far way from objective.
Then, please, I would also like you to tell me exactly how I might try to argue to please you according to your definition of objective arguments.
By the way, I want to make clear that I learned in this forum that to qualify opinions is not disrespectful according to swedish culture.
When a swedish member explained this to me, nobody contested his explanation as you can see:
Islam och feminismen- #107, #108, #109, #110.
Just make very clear, please, because I'm confused now and I always respect the rules of other "home", or so I simply leave if I think they are unfair, as for example, if you say that I can not respond to insults, or that I have to agree with the majority, or I may not prove my arguments with facts, or that I just have to accept because it is your culture, your country and your rules and it's my problem that my culture is different from yours or whatever pleases you.
Blombuketten,
Jag förstår inte varför Du tycks vara så upprörd, eller missförstår jag, om min lilla reflektion över att bl. a. kor har mer rättigheter än äldre människor, vad det gäller utevistelse.
Jag tycker att det är en tankeväckande reflektion i sann liberal anda.
#116 Om man inte ser skillnad på kor och människor kanske det är tankeväckande.
Själv är jag glad att inte vara "offer" för djurlagstiftning…

#116. Jag är inte ett dugg upprörd över din reflektion. Den är din och inte min. Som jag skrivit ett antal gånger redan så är inte din reflektion tankeväckande som sådan. Det som är tankeväckande däremot är att lagen finns, både för människor och kor och den efterlevs inte alltid. Där har du själva problematiken enligt mig.

Jag vill bara inflika här, efter att ha läst det Deia skriver till Ida ovan, att fakta lämnas av de flesta här, men de fakta som lämnas godtas inte av vissa. Det är en stor skillnad det. Att påstå att vi som skriver här inte lämnar fakta är en lögn som, i alla fall jag, inte godtar.
Jag kan, precis som jag gjorde i inlägg #114 presentera en lag i dess utformning, men att säga att detta är fakta och detta är exakt som det utförs i verkligheten är inte alla gånger överensstämmande. Därför anser jag att när man presenterar fakta ur ett helt yrkesliv och har alla fakta (så gott som) på handen och det ratas som om man ljuger endast p g a att man inte samtidigt slänger upp lagen i ansiktet på läsaren, är skrämmande. Då inser man hur lite vi i framtiden kommer att kunna förbättra för våra gamla, som ju den här tråden handlar om. Litar man inte på yrkeskunnig personal och deras omdöme, utan tror att de fabulerar så kommer ingenting att bli bättre.
Jag skulle vilja fråga Deia och UlfE, som ju är de som mest angriper det jag berättar, vad ni tror jag skulle vinna på att fabulera om en fråga som denna?
Till sist kan jag rekommendera biblioteket. Där finns alla lagar och förordningar över t ex äldreomsorg. De står i nummerordning uppdelade efter år (SOU nr och år). Vill man så kan man sedan kontrollera med Jordbruksverket och dess lagar för att jämföra människor med kor för att se vem som har det bäst.
# 114,
Bara ett förtydligande så att jag inte missförstår Dig, det Du skrev om utevistelse/promenader för äldre och andra tjänster Du räknade upp i Ditt inlägg är alltså hämtat ur Socialtjänstlagen (2001:453)
Det blev lite fel i inlägg 120 skall vara följande.
# 114,
Bara ett förtydligande så att jag inte missförstår Dig. Är det Du skrev om utevistelse/promenader för äldre och andra tjänster i Ditt inlägg hämtat ur Socialtjänstlagen (2001:453)?

Ja och 4 kap. §1.
(SOL 2001:453) är själva ramen. I ramen finns sen själva utformningen av lagen. T ex som denna. Här kan man då finna 4 kap. §1. Där kan du bl a läsa om promenaderna.
Problemet, enligt mig, är att en kommun har att följa själva ramen av lagen och kan sen utforma innehållet mer fritt. Som bonden med kon som kan få dispens för att inte släppa ut dem alls.
Ja, nu ska det bli spännande att se vad du ska komma med för argument för att tala om hur fel jag har. Jag väntar.

Jag jobbar inom hemtjänsten som uska och har gjort så ett tag. Har varit inom "vård och omsorgssvängen" i ca 15 år.
Har inte mycket att tillägga, men en sak måste jag ändå få säga:
Pensionärerna på "mitt" boende tycker ganska olika sinsemellan vad gäller omsorgens kvalitet osv. En del är förnöjsamma och glada, de har förståelse för att personalen inte är mer än människor och faktiskt gör så gott de kan och dessutom har rätt till matrast och lagstadgad semester. Andra gnäller och klagar på nästan precis allt och det spelar ingen roll hur man försöker slå knut på sig själv och göra allting rätt. Hur äldreomsorgen uppfattas av pensionärerna och deras anhöriga beror inte ALLTID på hur god kvalitet den objektivt sett har.
Men ibland är den förstås inte bra. Tyvärr. Och ibland blir man sååå trött på alla klappar på axeln av överordnade, och bedyranden om att vi är så viktiga, duktiga och värdefulla. Men visa det då! Ge oss bättre lön och mer personal så kanske vi börjar tro på att vi är värda något.
#123 Bra kommentar!
Det som jag tror skulle leda till bättre löner är bättre mångfald och konkurrens. Jag tror att lönerna sätts bättre om arbetsgivaren vet att han själv tjänar på kvalitet. Och jag tror att det är den som skall utnyttja tjänsten som ska välja vem som ska utföra den.

#123. Så bra skrivet och så skönt att någon mer har samma erfarenhet.
#114.
Sverige har fyra grundlagar nämligen Regeringsformen, Successionsförordningen, Tryckfrihetsförordningen och Yttrandefrihetsgrundlagen.
Dessa fyra grundlagar är överordnade alla andra lagar. Detta innebär bl. a. att en annan lag inte får stå i strid med någon av grundlagarna.
Av Regeringsformens 1 kap 4 § framgår det att det allenast är Riksdagen som får stifta lagar.
Har en lag beslutats kan den inte upphävas eller ändras på annat sätt än genom att Riksdagen beslutar om en ny lag.
Med detta som bakgrund kan vi gå över till Socialtjänstlagen (SFS 2001:453) i dess lydelse t. o. m. SFS 2008:329, nedan är 4 kap 1 § återgiven i sin helhet.
" 4 kap. Rätten till bistånd
1 § Den som inte själv kan tillgodose sina behov eller kan få dem tillgodosedda på annat sätt har rätt till bistånd av socialnämnden för sin försörjning (försörjningsstöd) och för sin livsföring i övrigt.
Den enskilde skall genom biståndet tillförsäkras en skälig levnadsnivå. Biståndet skall utformas så att det stärker hans eller hennes möjligheter att leva ett självständigt liv.
1 a § Följande inkomster ska inte beaktas vid bedömningen av rätten till bistånd enligt 1 §
1. hemmavarande barns inkomster av eget arbete,
2. hemmavarande skolungdomars inkomster av eget arbete, om
skolungdomarna är under 21 år.
Till skolgång räknas studier i grundskolan eller gymnasieskolan eller annan jämförlig grundutbildning.
Inkomster som avses i första stycket får dock beaktas vid tillämpning av 1 § till den del de överstiger ett halvt prisbasbelopp per kalenderår enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring. Lag (2007:1429)."
Vid en jämförelse av lagtexten i aktuell lydelse och Ditt inlägg 114 är det enkelt att konstatera följande.
Det Du räknar upp under rubrikerna Hemtjänst, Personlig omvårdnad, Utevistelse/promenader och Serviceinsatser är definitivt inte hämtade ur 4 kap 1 § (2001:453) som Du påstod i Ditt inlägg.
För att vara säker på att Du verkligen menade det Du skrev frågade jag Dig i mitt inlägg # 121 om Du verkligen menade att t. ex promenader var reglerade i lagtexten. I ditt inlägg nr 122 svarade Du ja och hänvisar igen till 4 kap 1 § (2001:453).
Som Du själv ser av den återgivna lagen finns inget av det Du påstod fanns i lagen i verklighetens lag.
Återigen har Du visat att Du inte kan eller vill återge fakta korrekt.
Om vi haft en lag som verkligen gett de äldre en ovillkorlig rätt till utevistelse/promenader så tror jag inte att, enligt trovärdig källa, tusentals äldre varit fångar i sina egna hem. Alltså har vi förmånligare lagstiftning för kor än för äldre.

Ha ha, jag visste det. Har du slitit hårt för att få fram detta?
SOL är en ramlag och den är uppifrån bestämd, inom själva ramen får kommunerna bestämma en del. LSS däremot är en tvingande lag.
Har du tittat på mina länkar möjligen? Då ser du att SOL 2001:453 är rätten till bistånd. Följer du den hamnar du på "äldre". Varje lag har kapitel och paragrafer som sen förtydligas med ytterligare paragrafer. Alltså, det lilla som står om just äldre människor i själva ramlagen förtydligas i det som jag skickade i andra länken som rör just bara äldre.
Ta och kolla upp samma lag, rätten tll bistånd. Titta på ekonomisk hjälp och kolla upp där ska du se hur många "underlagar" det finns om just den biten. Lika med äldre, handikappade, barn, missbrukare osv. Vet du varför? Jo, för det är ju inte bara att komma och söka t ex bistånd till ekonomin. Det finns massor av regler för att du ska ha den rätten. Lika med all annan typ av bistånd.
Det är du som inte vet vad det handlar om och inte kan läsa ramlagen ordentligt.
Sen gör du dig dum och säger att om vi haft en lag som gett de äldre OVILLKORLIG rätt till utevistelse………Det UlfE, har jag aldrig påstått. Jag skrev i inlägg 122:
Problemet, enligt mig, är att en kommun har att följa själva ramen av lagen och kan sen utforma innehållet mer fritt. Som bonden med kon som kan få dispens för att inte släppa ut dem alls.
Det är en stor skillnad. Om du ska hänvisa till något så må du ändå ta det man faktiskt skriver och inte röra om det till en geggamoja, för det blir bara löjeväckande. Dessutom har jag skrivit ovan att det är här problematiken ligger, att inte lagar och regler alltid följs. Både vad gäller människor och kor.
Rätt kul är också att om så många sitter som fångar i sitt eget hem så undrar jag……….var finns alla anhöriga?????? Finns det ingen vettig anhörig som tar ut sin gamla mamma/pappa eller vad det nu kan vara? Ingen behöver sitta fånge i sitt eget hem om ÄVEN anhöriga ställer upp för sin gamling. Allt är inte endast samhällets ansvar, trots allt.
Vi har här i våran kommun en invandrarfamilj, rätt stor sådan. De har en gammal dam som sitter i rullstol då hon inga ben har. Denna gamla kvinna kommer ut varje dag, hon tas om hand minitiuöst. Hon har inte hemtjänst, utan familjen sköter om henne. Fräsch, fin och glad är hon jämt. Lite konstigt egentligen, för det är inte många som ställer upp så.
Jag tycker det är rent märkligt att jag som jobbar inom vården faktiskt vet att äldre fått beviljat utevistelse. Inte alltid i en sån hög grad som man skulle önska, men ändå, de får komma ut på promenad och de har också rätt till att få detta vilket min andra länk visar tydligt.
Det finns massor och åter massor med kor som aldrig någonsin kommer ut i friheten, de står år ut och år in på exakt samma ställe och kan i princip bara backa ett par steg. Fortfarande tycker jag jämförelsen är urdålig. Det går inte att jämföra en gammal människa med en ko. Våra djur, kor, grisar och höns har det inte bra alls även om de har det bättre än i många andra länder. Har du jobbat med äldre och/eller kor och grisar? Människor och djur går inte ens under samma lag.
Så, nu är detta slutdiskuterat för min del då det bara blir löjligt när en person ska sitta och fundera ut hur den ska platta till andra. Precis som i tråden Utvisa2. UlfE, försök gärna att dumförklara mig om du känner för det, fast det går inte. Säger till dig som till Deia. Här kan du inte slå mig på fingrarna.
#127 Härligt svar! :-)
# 127# Heja Blombuketten…
/Maria

Tillägg för att göra det enklare:
SFS 2001:453
Utkom från trycket
den 19 juni 2001
Socialtjänstlag;
4 kap. Rätten till bistånd
1 §Den som inte själv kan tillgodose sina behov eller kan få dem tillgodosedda på annat sätt har rätt till bistånd av socialnämnden för sin försörjning(försörjningsstöd) och för sin livsföring i övrigt
5 kap. Särskilda bestämmelser för olika grupperÄldre människor
4 §Socialnämnden skall verka för att äldre människor får möjlighet att leva och bo självständigt under trygga förhållanden och ha en aktiv och meningsfulltillvaro i gemenskap med andra.
(Detta är undertecknat av Lena Helm-Wallén och Lars Engqvist från socialdepartamentet. Finns att läsa i länken ovan.)
Utgångspunkter i Socialtjänstlagen (2001:453)Rätten till bistånd
SoL 4 kap. 1 §:
"Den som inte själv kan tillgodose sina behov eller kan få dem tillgodosedda på annat sätt har rätt till
bistånd av socialnämnden för sin försörjning (försörjningsstöd) och för sin livsföring i övrigt.
Den enskilde skall genom biståndet tillförsäkras en skälig levnadsnivå. Biståndet skall utformas så att
det stärker hans eller hennes möjligheter att leva ett självständigt liv".
Rätten till bistånd för försörjning och livsföring i övrigt gäller oavsett vilken grupp (barn,
funktionshindrade, äldre osv) den enskilde tillhör. Begreppet livsföring i övrigt sammanfattar
en lång rad olika behov av hjälp och stöd, service, behandling, vård och omsorg. Behoven
skall tillgodoses med lämpliga insatser utifrån den enskildes situation. Innehållet i insatserna
eller typer av insatser är därför inte preciserade i lagen. Alla ansökningar om bistånd skall
prövas enligt SoL 4 kap. 1§.
Promenad
Promenad beviljas två gånger i veckan. Det gäller även för den som är rullstolsburen.
Promenadtiden är högst en halvtimme per gång.
Så ser ramlagen ut med dess innehåll och det som finns innanför själva ramlagen. Mer står att läsa i de båda länkarna ovan.
Tilläggas kan också att det inte är jag som suttit här och hittat på ramlagen och dess utformning i kommunerna. Detta är fakta, vare sig man gillar det eller inte. Var och en som är läskunnig kan läsa innantill och se vad där står och se att rätten till bistånd (vilket alltså innefattar även äldrevård) är SOL 2001:453 och att det är kap 4 §1 som handlar om just det. Denna lag ersätter SOL 1980:620.
Blombuketten.
Socialtjänstlagen (2001:453) är lagen, jag har återgett utdrag ur lagen som visar klart och entydigt att det du påstod i Ditt inlägg 114 var hämtat ur lagen definitivt inte är hämtat ur lagen. Alltså återigen en felaktig uppgift från dig.
Din andra länk hänvisar till skrivelse "Riktlinjer för biståndsbedömning äldreomsorgen. Denna skrivelse är en arbetsbeskrivning för biståndshandläggare.
Sådana arbetsbeskrivningar ges, förhoppningsvis, ut av varje kommun. Utformningenen av arbetsbeskrivningen kan givetvis variera mellan olika kommuner. En arbetsbeskrivning är inte en lag, en kommun kan aldrig stifta en lag.
Om Du inte ens inser skillnaden mellan en lag och en arbetsbeskrivning så är troligen all diskussion överflödig.
Allmänt angående Lagar.
Lagar såsom, Socialtjänstlagen, kan enbart stiftas av Riksdagen. Alla lagar måste utfärdas och alla ändringar av en lag måste beslutas av Riksdagen. Inte ens regeringen kan utfärda en lag.
Att påstå att en kommun kan utfärda en lag är helt felaktigt.
De exempel som angavs i # 144 visar direkt att de inte är hämtade ur lagtext, enligt svensk rättstradition skrivs en lag aldrig så specifikt, ej heller skulle man formulera sig på det sättet som angavs som exempel ur lagtext..
Personer med de mest elementära kunskaper i juridik ser direkt att # 114 var helt felaktigt.
Riktlinjer för biståndsbedömning äldreomsorgen, är en skrivelse upprättad av en enskild kommun och är enbart en arbetsinstruktion.
Kommunen har att tillämpa lagen i sin verksamhet, men kan aldrig själv avgöra om beslut i biståndsbedömning är lagliga eller ej.
Fråga om en kommun följt lagen eller ej kan enbart prövas i domstol, som har till uppgift att efter överklagande, pröva lagligheten i en kommuns beslut. Detta är alltså en rättslig prövning där kommunen är en part.
För de som haft roligt åt mitt återgivande av en reflektion avseende att kor har, i vissa avseenden, mer lagstadgade rättigheter än äldre kan det kanske vara intressant att läsa på följande länk. Jag tycker att den på ett mycket bra sätt belyser mycket av det jag skrivit om i denna sträng.

#131. Ge dig. Ser du inte själv och kan läsa innantill? Det är den lagen jag återgett utdrag ur och det är den lagen som all typ av bistånd är hämtad från. Ekonomiskt bistånd. bistånd till barn, äldre och handikappade.
Om du tittar på länken om riktlinjerna så början den med att berätta om ramlagen. Jag har gång på gång sagt att problematiken ligger i innehållet i själva ramlagen där kommunen bestämmer mer fritt. Men ramlagen bestämmer de inte över och det har jag aldrig påstått heller. Gör dig inte dum. Det är bara tröttsamt.
Har du svårt att hitta argument nu? Eftersom du kommer med en sån korkad sak som att säga att en kommun inte kan stifta lagar………precis som om jag påstått det? Jag hänvisar till vilka som skrivit under lagen, eller hur? Mig veterligt jobbade ingen av dem inom kommunen, utan i regeringen. Jösses.
Diskussionen är överflödig därför att du har gett dig 17 på att leta fel i det jag hänvisar till. Det har du gjort i alla inlägg (utom ett). Här kommer du ingenstans, det blir bara löjligt.
En biståndshandläggare har att arbeta under (2001:453), rätten till bistånd. Det är den lagen som gäller för dem. Vi som utför själva arbetet jobbar också under den lagen.
Riktlinjer gjorda inom själva ramlagen, men även där kan du inte dra vilka riktlinjer som helst. Det finns vissa regler som gäller och de har du som biståndshandläggare att följa.
Att sen inte alla följer denna lag och dess riktlinjer är en annan sak. Precis som med korna och dess rätt till utegång.
Jag föreslår dig att ta kontakt med socialdeparamentet och begära ut lagen och dess riktlinjer (regler) så att du kan se det i sin helhet. Eller gå på biblioteket och där låna. Du kan också vända dig till den kommun där du bor. För även om kommun inte stiftar lagarna så finns lagen där.
Fy 17 så spydig man kan vara då. Om du inte ens inser skillnaden mellan……….Du inser ju inte sammanhanget mellan ramlagen och dess regler så what??????????
Precis UlfE. Man kan överklaga en kommuns handläggning av ett ärende oavsett om det gäller ekonomisk bedömning eller äldreomsorg eller vad det nu kan vara. Problematiken, som jag skrivit vid upprepade tillfällen, är att inte alla följer de lagar och förordningar som finns.
Nej, du kan fortfarande inte slå mig på fingrarna, ledsen.
#132 Det är ofta bättre att fly än att illa fäkta…
(Även om det är roligt för oss andra att se på!)
Ur inlägg 122
Ja och 4 kap. §1.
(SOL 2001:453)
är själva ramen. I ramen finns sen själva utformningen av lagen. T ex som denna
. Här kan man då finna 4 kap. §1. Där kan du bl a läsa om promenaderna.
Ur mitt inlägg 131.
Om Du inte ens inser skillnaden mellan en lag och en arbetsbeskrivning så är troligen all diskussion överflödig.

Kan du inte läsa?VAD SKRIVER JAG om inte just det. I ramen finns sen själva utformningen av lagen. Vad har du sånt problem med att förstå?
"Om Du inte ens inser skillnaden mellan en lag och en arbetsbeskrivning så är troligen all diskussion överflödig"
Men ser du, det är precis det jag kan och hela tiden säger, det är du som inte ser sammanhanget och därför inte förstår själva ramlagen och dess innehåll. Därför är denna diskussion totalt överflödig.
.
I mitt inlägg 88 återgav jag följande, i mina ögon, tankevärda reflektion.
Med anledning av detta inlägg och senare skrev AndersE bl. a. följande:
# 100
"Jag är inte lantbrukare och kan inte reglerna för djurhållning, men vet kor som står inne åtminstone största delen av året.
Jag tycker inte regler för djur och människor kan jämföras. En hund är inte fri att bestämma över sitt liv. Det är en människa.
Jag kan ju välja själv att vara inomhus jämnt. Jag kan välja att leva ensam. Jag vill ha den rätten. Jag vill inte ha någon myndighetsperson som kommer hem och ifrågasätter mina val.
Dvs, jag tycker inte din retorik för diskussionen framåt."
I inlägg 117 skriver samme pwerson följande:
"Om man inte ser skillnad på kor och människor kanske det är tankeväckande.
Själv är jag glad att inte vara "offer" för djurlagstiftning…"
Min reflektion är hämtad från Folkpartiet som skriver följande:
"Det är något kusligt med ett samhälle som ger kor rätt till utevistelse men inte ger våra äldre rätt till en promenad. Som ger hästar rätt till sällskap men lämnar tusental gamla som fångar i sina egna hem, oförmögna att ta sig ut och träffa andra människor."
www.folkpartiet.se/Pages/98751/Omsorgsgaranti.pdf
AndersE tycker du att folkpartiet har rätt i denna fråga?
AndersE tycker du att folkpartiets retorik i denna fråga är dålig?
Blombuketten
Den länk du hänvisar till är ett kommunalt dokument, Riktlinjer för bistånfdsbedömning äldreomsorgen. I dokumentet är delar av lagen återgiven på sidorna 2 och 3.
Därefter på sidorna 4 och följande kommer en arbetsbeskrivning till biståndshandläggarna.
Följande är ett citat från sid 4.
"Riktlinjerna ger vägledning om hur biståndet bör utformas, i vilka situationer det bör utges och i vilken omfattning. För vissa biståndsinsatser finns vägledande beslut i nämnd och fullmäktige"
Citatet visar entydigt att det är en arbetsinstruktion till biståndshandläggare.
Fast nu börjar det bli mer tragikomik över detta pinsamma fäktande…
AndersE, Har Du inget annat svar på mina frågor med tanke på Dina tidigare kommentarer?
www.folkpartiet.se/Pages/98751/Omsorgsgaranti.pdf src="../Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />

"Om Du inte ens inser skillnaden mellan en lag och en arbetsbeskrivning så är troligen all diskussion överflödig."
Ja men sluta då. Jag vet skillnaden och har ingenting annat sagt. Du ser inte sammanhanget.

Tala om hur Du kan se en arbetsbeskrivning som lag, det är mer intressant?

#142.
.
AndersE, Har Du inget annat svar på mina frågor med tanke på Dina tidigare kommentarer?
www.folkpartiet.se/Pages/98751/Omsorgsgaranti.pdf src="../Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />