Centerpartiet
På centerpartiets hemsida skriver partiet bl.a. följande:
"Alla människors lika värde och rättigheter är grunden för Centerpartiets politik. Vi är ett grönt socialliberalt parti."
Centern skriver alltså själva att de är ett grönt socialliberalt parti.
Jag frågar mig dock om en liberal kan rösta på centerpartiet.
Mitt personliga svar är nej.
Mitt huvudskäl för att detta uttalande är att de inte, mig veterligen, gjort upp med sitt bruna förflutna.
Det skulle vara intressant att höra vad övriga anser om detta.
#0 Vad pratar du om?
Jag uppfattar absolut (c) som ett liberalt parti.
Vad jag menar är att centerpartiet (dåvarande Bondeförbundet) under 30-talet , enligt min mening, var det mest rasistiskt färgade partiet i riksdagen, med en grundläggande misstro mot det då moderna, en stark nationalism och en utbredd fientlighet mot det som uppfattades som främmande.
I bondeförbundets partiprogram från 1933 fanns bland annat följande meningar:
"Som en nationell uppgift framstår den svenska folkstammens bevarande mot inblandning av mindervärdiga utländska raselement samt motverkandet av invandring till Sverige av icke önskvärda flyktingar. Folkmaterialets bevarande och stärkande är en livsfråga för vår nationella utveckling."
Man kan säga att ovanstående bara är historia och ointressant idag, men då måste man komma ihåg att centern till sent 70-tal hade en riksdagsledamot som var uttalad nazist under 40-talet. Ej heller kan man glömma Sjöbocentern.
Från centerns sida har man utlovat en vitbok om detta, men mig veterligen har ingen kommit ännu.
Om man tittar på partiets hemsida under dess historia, hittade åtminstone inte jag något.
Ja, jag vet att några bondeförbundare uttryckte otäcka värderingar. Det fanns nog i samtliga partier, men det är möjligt att bondeförbundet var värst.
Sjöbocentern uteslöts vill jag minnas?
Någon vitbok har jag inte hört talas om, men visst är det bra med tydligt avståndstagande från sådant.
Inget av detta påverkar dock min uppfattning om att centern är ett liberalt parti, vilket också framgår tydligt av deras hemsida. Där finns naturligtvis inte ett spår av det du uppger fanns i partiprogrammet för 75 år sedan.
Enligt uppgift utlovade centern en vitbok om sin "bruna" bakgrund den skulle ha färdigställts till 90 års jubileet år 2000. Senare har man talat om ge ut vitboken till 100 års jubileet och till dess hoppas man väl att folk har glömt löftet.
Det är riktigt att utdraget ur partiprogrammet är gammalt.
Dock är det intressant att en person med tidigare klart uttalade nazistiska åsikter var riksdagsledamot för partiet under stor del av 1970- talet.
Det är riktigt att partiet idag inte skriver något i sitt program, åtminstone inte som jag hittat, som tyder på "bruna" åsikter idag. Men om de så sent som för cirka 30 år sedan hade en riksdagsledamot med tidigare klart uttalade nazistiska åsikter så väcker det åtminstone hos mig frågor om partiet.
Personen ifråga var synnerligen aktiv som ledare i nazistisk grupp.
Jag tycker det är talande att centern så totalt vill tiga om detta.
Så min slutsats kvarstår jag kan inte se hur en liberal kan rösta på centern.

Är den här frågan ett sätt att rättfärdiga det som SD står för? Hoppas du inte menar något sådant, för vad andra har sysslat med förändrar inte vad SD sysslar med idag.
Jag antar att det är denna artikel du hämtat informationen från. Artikeln är väldigt intressant. Att så få hört talas om "Vitboken" beror väl på att den inte finns. Den skulle funnits vid det här laget men tydligen blev det inte av. Till dess dessa saker är utredda och klara kan inte heller jag säga att C är ett liberalt parti.
Lustigt nog måste jag säga, så är ju kritiken från några här inne rätt stor vad gäller vänsterpartiet och dess förflutna. De tillåts ju inte att komma vidare och förändra sitt parti. De jämförs hela tiden med Stalins Sovjet. När det nu gäller centerpartiet och dess historia så är det redan glömt, tydligen, och de tillåts kalla sig liberala, trots att de inte ens ansträngt sig att erkänna sin historia med så mycken nazipropaganda. Märkligt.

Jag tror faktiskt att det har att göra med att en mycket stor del av svenskarna, framförallt de högre skikten såg upp till och beundrade Hitler. Det var långt ifrån någon vågdelare, och något som förklarligt "glömdes" bort efter kriget - så många i ledande ställning hade mycket att skämmas för och ville inte att det skulle bli någon offentlig debatt. Det är långt ifrån samma sak med kommunismen, de som anammade ideologin stod redan på förhand i stor utsträckning lite vid sidan av och har sedan dess fått göra avbön.
//Zac

#6. Fast, om artikeln här har rätt, så har inte C gjort avbön överhuvudtaget. Nej, jag kan inte se skillnad mellan att vårat svenska kommunistparti ska, för all framtid, bära med sig Stalin i ryggsäcken, medan de som sympatiserade för nazisterna ska få "glömmas" bort.
#3 Sjöbocentern uteslöts vill jag minnas?
Så om ett parti utesluter ovälkomna personer så kan inte partiet klandras längre?
#8 Så har jag inte sagt, och så tycker jag inte.
Du skrev det ju som ett direkt ursäktande svar på UlfE:s kommentar om Sjöbocentern och dess värderingar. Nu inser du såklart att detta kan användas emot dig, och genast slingrar du dig. Dubbelmoral när den är som bäst/sämst.
#10 Du hittar på, och jag tar inte åt mig. Du behöver inte göra dig dummare än nödvändigt.
Det är positivt att (c) tog avstånd från Sjöbopartiet. men det innebär självklart inte att (c) fått något frikort från klander.
# 11.
Jag tycker håller med Dig om det Du skriver i andra stycket ovan.
Jag håller speciellt med Dig om att (c) inte har frikort från klander. Men inte heller Kristdemokraterna går fria från synnerligen allvarlig kritik i samband med Sjöbopartiet.
Ordföranden för Kristdemokraterna i Sjöbo har bl. a. sagt följande om Sjöbopartiet, efter att ha fått följande fråga.
Anser du att Sjöbopartiet är ett rumsrent parti?
Svaret:
" Jag har inga problem med Sjöbopartiet."
Anledningen till att frågan ställdes var att Kristdemokraterna i Sjöbo (2006) inlett ett valtekniskt samarbete med Sjöbopartiet. Samarbetet har kritiserats från centralt håll inom partiet.
"Men trots kritiken från centralt håll väljer kristdemokraterna i Sjöbo ändå att fortsätta att samarbeta med Sjöbopartiet."
"Men ni struntar ändå i det?" (fråga från reporten)
"- Struntar i det…de har ju en rekommendation om att vi inte ska ha med Sverigedemokraterna att göra, men Sjöbopartiet är inte Sverigedemokraterna och då har vi gjort den här överenskommelsen och det är påskrivet och vi står för det vi har gjort, säger Lars Lundber."
www.sr.se/Ekot/artikel.asp?artikel=1056115
Inslaget är daterat den 24 november 2006. Mig veterligen har Kristdemokraterna centralt ej agerat mer i denna fråga.