Politik iFokus

Politik

Etikett: rättsfrågor-integritet
Läst 1783 ggr
Hennum
0

åldersdiskrimineringslag

Hej

hörde på radio lite om den nya lagen om åldersdiskriminering. tydligen är sverige sist i EU med en sån, och den vi kommer med är så lam att det är hur enkelt som helst att göra undantag från de. helt enkelt meningslös.

bara som ett exempel på att sverige inte är högst i topp och först och bäst på allt. tycker att man ofta får den känslan. tydligen så har EU länge tryckt på om att vi ska skaffa en sån, eller om det var att göra den bättre.

vad har ni för tankar och tyckanden om åldersdiskriminering? :)

kanske någon som har lite mer koll på detta än jag?

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

blombuketten
0

Ja, om jag har koll vet jag inte men vad jag tycker mig märka är att det börjar bli bättre med den saken. I alla fall vad gäller arbetsbiten. Ett tag var det ju för bedrövligt. Då ansågs man för gammal vid 40 och hade svårt att få arbete. Idag tror jag många arbetsgivare insett att man måste blanda sina arbetstagare lite, olika kön och olika åldrar, för att det ska fungera bättre.

Hennum
0

de människor jag känner som är runt 50 har ett helvete när de ska försöka hitta jobb. Ingen vill ha dem. Trots sin stora erfarenhet. och jag tror inte att majoriteten arbetsgivare har förstått det, inte heller har nog dom som gör lagen förstått det, då dom gör en lag som egentligen inte har någon substans.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

blombuketten
0

Jag själv fick mitt tjänst som jag har nu när jag var 49, av ca 80 sökande. Fast självklart hänger det kvar ännu denna åldersrädsla bland arbetsgivarna. Ändå tycker jag det blivit bra mycket bättre än det var för bara några år sedan. Då skulle man helst vara 25 år, ha vuxna barn, en arbetslivserfarenhet på 10 år och på det en väldans massa skola. Det skulle vara en typ av människa som inte finns.

Oggen
0

Vart kan jag hitta information om "nya lagen om åldersdiskriminering"?

blombuketten
0

Det finns väl ingen.

Ijin
0

Det ska väl egentligen inte behövas en sådan lag?