Politik iFokus

Politik

Etikett: rättsfrågor-integritet
Läst 832 ggr
Lisbeth
0

Sverige hjälper USA

Sverige har lämnat ett betydelsefullt bidrag till USA:s förberedelser för anfall mot Iran. Vi har tränat den amerikanska flottan att uppspåra och bekämpa sådana ubåtar som Iran och Kina disponerar.

Å ena sidan skulle Sverige dra sig ur en flygövning på grund av israeliskt deltagande. Å andra sidan tränar vi den amerikanska flottan för att kunna genomföra ännu ett anfallskrig i Mellanöstern.

Det här går inte ihop! Vad anser ni? Läs hela artikeln

Sverige hjälper USA

Ida
0

Intressant artikel! Jag instämmer helt i att det är fel att försöka hålla en profil genom att inte medverka i flygövningen, medan hålla en helt annan linje när man tränar amerikanska ubåtar.

Dock vet jag inte om man kan kalla träningen av amerikanska ubåtar för "betydelsefullt bidrag till USA:s förberedelser för anfall mot Iran", då detta mer verkar handla om hur USA kan försvara sig än hur de utplånar fienden. Detta är antagligen en tjänst som svenska försvaret säljer till det amerikanska och ses säkert därför som vilken exportvara som helst från den svenska försvarsmakten.  

Vem som helst kan dock skönja dubbelmoralen och det är inte alltid så lätt att hålla sin ställning som "neutral" alla gånger verkar det som…

Magnuz
0

Det ger ju en oerhörd erfarenhet till de svenska besättningarna och det svenska ubåtsvapnet också, så det är inte enbart för USA:s skull man är där.

Artikeln bygger ju på att man tycker det är fel att oskadliggöra skurklandet Irans kärnvapenförmåga med våld, vilket jag inte håller med om, så artikeln blir bara löjlig. Det enda vettiga är just det om flygövningen, vi skulle naturligtvis deltagit där trots Israel.

Lisbeth
0

Tycker själv att det är en intressant artikel. Jag gillar Jan Guillou för att han synar politikerna.

# 1 Håller med Skogskatten om att vem som helst kan skönja dubbelmoralen. Neutral tycker jag inte man kan kalla sig så länge man bidrar på något sätt…

mvh Lisbeth

AndersE
0

Det är intressant med denna myt att Sverige skulle vara neutralt.

Sveriges doktrin under många år var:

"Alliansfrihet i fred syftande till neutralitet i krig"

Dvs, vi har inte varit neutrala. Titta t.ex. på Olof Palmes tydliga ställningstagande i många utrikespolitiska frågor! Sverige är inte neutralt!

Däremot har vi velat ha möjligheten att vara neutrala i händelse av ett tredje världskrig - alltså har vi inte ingått i NATO.

Däremot har vi under alla år samverkat med USA och andra västmakter. I fråga om vapen- och metodutveckling, i fråga om utbyte av information och mycket annat.

Jämför gärna med Schweiz - det är ett neutralt land!

Nixxon
0

Lisbeth! Du träffade huvudet på spiken. Svensk utrikespolitik är helt enkelt inte trovärdig. Det bekräftas också av andra länder som sällan bryr sig om vad Sverige har att säga internationellt. Jag menar hur många tar Castro på allvar när han ger sig in i debatten. Möjligen en och annan övervintrad 68:a…..

Inlägget är låst för nya kommentarer