Politik iFokus

Politik

Etikettövrigt
Läst 685 ggr
Staffan
0

Timing is everything...

De igår polisanmälda dataintrången som en 24-årig Folkpartist har gjort ska ha pågått mellan nov 2005 till mars 2006. De har varit kända av de socialdemokraterna under månader tillbaka.

Att då kalla till presskonferens klockan 23.30, i direkt anslutning till utfrågningen i TV av huvudmotståndaren Reinfeldt, måste vara planerat sedan länge. 

Snyggt jobbat Göran och socialdemokraterna! :)

// staffan

Staffan
0

Jag kan tillägga att S släppte nyheten om KDs spionage samma kväll som Göran Hägglund satt i TV-soffan……..

Som sagt: Grattis socialdemokrater!

// staffan

Anne
0

Jo, de är minsann inte dumma. Mycket spinn.

Staffan
0

Spännande att se vad nästa skandal som socialdemokraterna avslöjar består av, och hur hur länge den varit känd…

Nixxon
0

Den gamle knugen sa; "plikten farmför allt". Dagens härskare säger; "makten framför allt!"

Maja
0

Ang. "Kd-skandalen".. Vilket "sammanträffande" det var att det "råkade" bli dagen efter att Hägglund hade varit i utfrågningen.. ;) Haha.. Personligen så tycker jag att det är så oerhört genomskinligt allt det där.. Allt bara RÅKAR hända dagen efter att ett annat parti har lyckats.. Haha..

#3 - Haha.. Jo, spännande!! ;)

stry
0

Såklart sossarna utnyttjar tidpunkten, de må ha en småkorkad politik men är inte oerfarna. Folkpartiets agerande nu riskerar att äventyra alliansens lilla övertag i opinionen! Over and out?

Tragiskt. Lejonborg bör ha vetat om detta, får han avgå nu inom någon dag så är det nog slut för alliansen. Speciellt med hans hårda uttalanden kring rådande mentalitet inom (s) efter mailskandalen mot moderaterna tidigare i år.

Lisbeth
0

# 6 Såklart sossarna utnyttjar tidpunkten, alliansen hade gjort detsamma! Kan det vara så att det handlar om den enkilde lilla människan. Det finns rötägg i alla partier det är väl uppenbart vid det här laget. Det är tolv dagar kvar till valet är det någon som blir förvånad över om något mer inträffar. Jag blir det inte längre.

Det går inte längre att skydda "sitt" parti och säga att de är fullkomliga. Det blir bara löjligt när man kanske dagen efter kan läsa i tidningarna om en ny skandal. Har inte verkligheten visat oss gång på gång nu att det handlar om omogna och egoistiska individer och att det inte spelar någon roll vilket parti de tillhör. Men så länge som vi spelar med så får vi de politiker vi förtjänar.

mvh Lisbeth

jen
0

det har varit känt sen länge att "någon" har gjort intrång. Men de har ju inte vetat exakt vem/vilka de är förräns nu. Skulle de ha väntat efter valet med att polisanmäla tycker ni? Det hade inte varit shysst det heller emot väljarna.    sen kan jag inte förstå "timing med reinfeldt" han har väl inte nåt med detta att göra??

jag tycker hela valrörelsen har varit smutsig! från ett flertal partier har det varit spionage,lögner,mm   och nu det här!

jag tror det kommer att vara fler soff-besökare i detta valet än det brukar vara Fundersam  För vad är det för förebilder som vi har???

Ida
0

Jag håller delvis med dig Jen. De har vetat om det, men att de kommer på det precis under Reinfeldts utfrågning och måste ha presskonferens mitt i natten är inte särskilt sannolikt.

Detta skapar ett ännu större politikerförakt vilket är en jättetråkig utveckling!

Gråter

Pernilla
0

Jag håller helt och hållet med om att det är jäkligt osmakligt hur detta utnyttjats av S. Men samtidigt är det ju så att misstaget i sig har begåtts i Fp, inte i S. Är man så jäkliga klantig och oetisk får man vara beredd på att äta upp det i valtider. (Tyvärr, får jag tillägga, då det är trist att de politiska diskussionerna inte handlar om det de borde handla om…)

jen
0

det är inte säkert att detta utnyttjas av S.

men var och en vill se det på olika sätt tror jag.

det var NU polisen upptäckte varifrån intrånget var.

Maja
0

Jag tycker att man märker tydligt att S utnyttjar det här.. Det kan väl inte vara en ren slump att detta kommer ut dagen efter att någon av de "blåa" har uttryckt sig?! Det säger väl sig självt att S uttnyttjar detta - tänk bara på dagen efter att Hägglund hade varit i TV. Precis dagen efter så avslöjas Kds "skandal" av S.. Vilket sammanträffande säger jag bara.. ;)

MEN hur många kommer ihåg "skandalen" tidigare i år? Då Reinfeldt utsattes med mail etc. Det verkar S helt ha glömt bort.. Hmm..

Nu så var ju "attacken" mot Reinfeldt inte lika allvarlig som Fp-S-skandalen, men det tål att tänkas på.. S är inte helt rena de heller..

jen
0

#12 det finns nog inget parti som är oskyldig till nåt tror jag…

visst kommer vi ihåg mailet till Reinfeldt! det tog de upp häromdagen när de talade om spioner bland olika partierna.

Lisbeth
0

# 13 Instämmer med jen det finns nog inget oskyldigt parti…

jen
0

nånting som det inte talas om alls är hur en annan minister ljög.

http://bloggarna.se/webedit/ace/aa.asp?sidaid=296#aug28b

en länk till.

http://sannblogg.se/2006/08/21/reinfeldt-ljuger-tack-kas/

Lisbeth
0

# 15 Ser man på den "gode" Reinfeldt kan visst han också. Snälla ni det håller inte längre. Det går inte att hålla någon för bättre. Det ser ut så här i politiken det är väl uppenbart. De håller på precis som oss Fundersam

mvh Lisbeth

jen
0

mm, jag har inte velat lagt in den tidigare, men nu tycker jag att det vrids bara åt en riktning här på sidan Fundersam

så nu kunde jag inte hålla mig längre.

ps, det är tyst på de blåa idag……

Lisbeth
0

Jag tycker inte längre att det ska vridas i någon riktning. På nyheterna hör man hela tiden folk som säger vi borde ägna oss åt de viktiga frågorna istället. Snacka om skenhelighet. Vad kan vara viktigare än att ta tag i än allt ljug och i skandaler som dyker upp. Men nej nu ska det sopas under mattan och sedan ska problemet vara borta? Vad kan vara en viktigare fråga just nu än detta.

Det här ökar politikerföraktet. Vi borde vara mer oroade över att fler inte väljer att rösta alls än på vilket block de röstar. Hur ser förstagångsväljarna på det hela? Har en 18 årig dotter som ska rösta för första gången, hon är helt förvirrad. Jag försöker att peppa henne att gå och rösta och förklarar hur viktigt det är att göra sin röst hörd. Men både hon och hennes bästa kompis har svårt att ta ställning. Konstigt? nej det tycker iallafall inte jag.

mvh Lisbeth

Maja
0

#13 - Nej, nej, det sade jag aldrig (att något parti är 100% rent) men det är bara det att jag får intrycket utav att S försöker framstå som att de hela tiden blir utsatta och att det är synd om dem.. :)

jen
0

#19  det kan även vara så att en del SER att de  vill framstå på ett "tyck synd om" sätt

Ida
0

Anna Sjödin-"skandalen", Lövdéns bostadsaffär och Perssons eget problem med lagen sopas under mattan utan vidare problem. Lägligt nog ligger Sjödins rättgång efter valet. Och Freivalds och Danielsson offrades för att lyckas behålla någon som helst heder inom partiet.

Jag hoppas att man därmed kan inse att även andra kan göra misstag. För det är väl samma toleransnivå både när det gäller vänster och höger hoppas jag?

jen
0

#21 För det är väl samma toleransnivå både när det gäller vänster och höger hoppas jag?

ja, det MÅSTE det nog vara eftersom "båda sidorna" har gjort tokiga saker.

i inlägg nr 15 finns det ju en sak till som sopades under mattan.

så visst finns det smuts från båda sidorna tycker jag

Lisbeth
0

# 21 Ja från min sida mer än från din tror jag nog eftersom jag inte röstar på vare sig Persson eller Reinfeldt. Hur det är för din del undrar jag nog lite över det måste jag erkänna. Det är inte direkt alliansen du synar. Eftersom du använder orden sopar under mattan som jag använde i # 18 så antar jag att du menar mig även om det inte framgår tydligt.

mvh Lisbeth

Ida
0

#23 Jag menar uppkomna situationer under mandatperioden som idag verkar vara som bortblåsta. Jag tycker att man kastar sten i glashus om man som Ulvskog anser att man inte kan sitta kvar på sin post om man figurerar i en polisutredning. I så fall borde såväl Anna Sjödin som Göran Persson tacka för sig.

Jag tycker att jag gång på gång påpekat att det som Fp utsatt S för är oacceptabelt och under all kritik. Felaktigheterna finns alltså på båda sidor, men M polisanmälde inte ens kansliarbetaren hos S, utan tonade ner händelsen ganska snabbt. Då bör inte S överdriva heller tycker jag.

ThomasH
0

Nu överdriver inte S, utan Fp har gjort självmål. Att inte Lejonborg direkt gick ut och gjorde en "pudel" kan vara förödande för partiet. Nu vet vi ju att han kände till spionaget och teg om det. Och är det förödande för Fp, så kan det vara godnatt till alliansen.

jen
0

fast jag förstår inte resonemanget???

det är FP som gjort ett brott!!!

men likförbannat så är det sossarna som ska framstå som värst iallafall???? överdriva?? isånnafall så överdrev hela svenska folket när Sahlin hade sin kreditkortshärva ..

Lisbeth
0

# 26 Då är vi två jen jag förstår inte heller resonemanget. Jag tycker inte att svenska folket överdrev ang. Mona Sahlin och jag tycker inte att det överdrivs nu heller. Vill ha något så när ärliga politiker för egen del. Att de har mänskliga brister är en sak men det har gått betydligt längre i politiken. Politikerna kommer inte att behöva ändra på sig så länge som vi försvarar "våra egna" partier hur de än beter sig.

ThomasH
0

Det pågår en intressant diskussion om hur denna nyhet inte togs upp och hur den tog upp. En expressenreporter kände till allt redan i mars man valde, ville inte skriva om intrånget. Journalistik så kan det vara intressant, då Expressen är liberal och kanske bara vill leta efter och ta upp skandaler som rör S. Nu tätnar dock intrigen mer. Den journalist som först skrev om intrånget var en tidigare kamrat till nämna expressenjournalist som nu jobbar på Dagens Industri. Detta har medfört en diskussion om journalisters politiska färg om när eller snarare om de tar upp en skandal

jen
0

#28 det var faktiskt på tiden att det tas upp i media!!

inte en dag för tidigt.  Var har du hört/sett det?

ThomasH
0

Det var en mycket intressant debatt, reflektion på P1 idag

Inlägget är låst för nya kommentarer