Politik iFokus

Politik

Etikettpolitiker
Läst 3714 ggr
charlie
0

Komedi

Saxat fran DN 

"Det är orimligt att bara planarbeten för stora järnvägsprojekt i snitt tar elva och ett halvt år. Det är en obalans mellan en hållbar ekonomisk politik och rättssäkerheten för den enskilde som är orimlig, säger Ibrahim Baylan."

Hmm.. jag undrar vilka som har suttit i makten i nastan 100 ar!!!?

Att arikeln forsatter:

"Redan för två månader sedan skrev han brev till infrastrukturminister Åsa Torstensson i frågan, ett brev som ännu inte har besvarats.

- Jag är besviken över hennes nonchalans. 

Han vill att regeringen kallar till samtal i planfrågor före höstens viktiga infrastrukturproposition. Han föreslår en blocköverskridande överläggning i frågor om planprocesser för framtida satsningar."

Far en att undra ifall denna Ibrahim har varit i Koma nar han suttit i riksdagen. Vad gjorde mannen under den forra mandatperioden? Socialdemokrati nar den ar som bast

---

Ida
0

Det är lätt att kräva blocköverskridande överenskommelser när man själv, för en gångs skull, är i opposition och behöver det för att över huvud taget kunna påverka. Eller så har de bara väldigt gott självförtroende och räknar med regeringsposten vid nästa val och därför vill vara med och bestämma redan nu…

blombuketten
0

Det är väl alltid lätt att vara i opposition?

jen
0

#2 Ja, och det bör ju Alliansen veta ;)

charlie
0

#3 Men alliansen har inte suttit i 11 och ett halft ar eller hur?

Undrar vilka som har suttit under denna perioden????

---

jen
0

i OPPOSITION menar jag.

AndersE
0

#0 Det är stor komedi!

Den rimliga frågan till ministern är ju om hon har någon arbetsmetod som gör att den här regeringen inte ska agera lika uselt som hans egen gjorde…

charlie
0

#5 sa du tycker inte att det ar det minsta komiskt att Ibrahim indirekt kritiserar att Socialdemokratin har sett till att det i genomsnitt 11 1/2 ar att genomfora projekt.. 

Och hur ska man gora det snabbare? Genom att slappa in (s)lofockarna igen??

---

Sara
0

# 7 De du kallar slöfockar har byggt upp den svenska välfärden. Något som Alliansen nu river ner.

Jag tycker vi ska vara stolta över att vi tar hand om de i samhället olyckligt lottade. Och nej, jag menar inte de som fuskar, de borde få ordentliga fängelsestraff där de kan bli försörjda.

Sara

charlie
0

#8 Nej de har inte byggt upp den svenska valfarden. Svenska foretag och arbetare under 50, 60 och i viss man 70 talet har byggt upp den svenska valfarden. 

De vill garna fa dig att tro att de och facket byggde upp valfarden. Las "Missnojets kyrka", sa far du se vilken skillnad det var i hur facket och socialdemokraterna resonerade gentemot dagens.

---

AndersE
0

#8 Det var nästan lite komiskt det också.

Det är svenskar som byggt den svenska välfärden. De som har arbetat och slitit, ofta med värkane ryggar och ärmar. Det enda som ger välfärd är arbete.

Politiker skapar ingen välfärd. De ger vissa förutsättningar för skapandet, men mest fördelar de den välfärd som vi andra skapar.

#9 Den svenska välfärdens grund tror jag ligger långt innan den tid du talar om. De stora svenska företagen - som ännu är en viktig grund för svensk välfärd - tillkom kring sekelskiftet, skapat av "männen från 1800-talet".

Ett sätt att se hur socialdemokratin förändrats är de kooperativa föreningarna. I dess begynnelse accepterade de inte att man handlade på kredit. Istället krävde man kontant betalning, dvs man krävde skötsamhet och redlighet. För "di gamle" var socialdemokratiska partiet ett parti just för de som ville arbeta och göra rätt för sig, och ett parti som ville att även de som var arbetare skulle få del av den välfärd de skapade.

I dag verkar vänstern mest ägna sig åt att dela ut välfärd till de som inte skapar någon själva…

jen
0

Så fort någon nämner något bra som vänstern har gjort, så skriver vissa att det är en komedi, eller komiskt…

DET är ganska komiskt det också ;)

AndersE
0

#11 Har du läst #0? Menar du att elva och ett halvt års planarbeten är exempel på något bra som vänstern gjort?

Du går från klarhet till klarhet…

jen
0

ett bra exempel är att statsskulden har minskat

gortor
0

Sedan 1905 har Sverige haft 13 borgerliga och 7 socialdemokratiska. Samt 2 sk obundna. 75 år med socialdemokrater under 103 år.

Vad byråkratin beträffar torde den inte vara annorlunda nu än tidigare. Alltid trögt.

Att dela ut välfärd åt de som inte skapar något själv? Der verkar som den nuvarande regeringen fortsätter i samma hjulspår i så fall. Skattesänkningar åt framförallt höginkomsttagare. I den gruppen finns mängder av folk som inte skapar ett dyft. Tänk bara på alla politruker, börsmäklare, penningutlånare (tänker på SMS-lånen), fastighetsskojare, porrförläggare, telefonförsäljare,  internethandlare och varför inte en del internetoperatörer. Sannerligen tur att man inte är beroende av sådana skojare.

charlie
0

#14 Vore intressant ifall du ville rapa upp hur mycket av skattesankningarna i faktistka siffror gar till laginkomstagare. 

Det ar roligt att du sager telefonforsaljare, det visar lite pa hur taskig koll du har, vad kan dom tjana?

---

gortor
0

#15 Inte exakt men jag vet att min son vars löneinkomst är ca 80000 i månaden får större skattesänkning än jag som har ca 20000 i månaden. Jag bryr mig ärligt talat inte särskilt mycket men procentsatser är inte relevanta, vad som gäller är kronor i månaden.

Jag nämnde dessa sk yrken som exempel på ickeproducerande verksamheter.

charlie
0

Ok. da tillhor din son mindre an en promille. Och du tillhor den stora masan. Men samtidigt ska man inte glomma att din son betalar 57% skatt pa sin lon. Och du betalar ungefar 30% skatt. 

Sa ifall du missunnar din son sin sankning sa ska du samtidigt fundera ifall det ar rattvist att han ska skatta bort over halften av sin lon och som kompensation for det sa far han nagra fler hundralappar an vad du far i skattesankning. Lek lite med rakneappraten..

---

AndersE
0

#14 "höginkomsttagare. I den gruppen finns mängder av folk som inte skapar ett dyft"

Lite svårt att se vad du menar…

Min tro är ju att de som tjänar mest också skapar mest…

Sara
0

# 9, 10 Men det är fortfarande vi svenskar som har valt socialdemokraterna vilka har sett till att den skatt som betalats har gått till ALLA svenskar, alltså även de som ej kunnat försörja sig själva.

Hade moderaterna suttit istället lär det ha funnits fattigstugor och ättestupor landet över ännu.

Sara

gortor
0

#17 Ack ja, den stackaren har bara cirka 400000 kvar att leva för efter skatt.

AndersE
0

#19 Är tramsig skrämselpropagande det du har att bidra med?

Fakta är ju att många fler levde på socialbidrag under de senaste åren (s) var vid makten än som gör det nu…

gortor
0

#18 Nämnda yrkesgrupper är väl bra exempel?

Den som tjänar mest skapar mest? Så till exempel en porrfilmsproducent som tjänar  dubbelt så mycket som en riksdagsman skapar mest av dessa två?

Jag har min lilla månadslön för vilken jag inte behöver anstränga mig, 20000 i månaden för högst 60-70 timmars arbete i månaden är godtagbart. Jag skapar inte mycket, medges. Mina kapitalinkomster uppgår till betydligt högre belopp men för dessa gör jag inte ett skapandes grand. Ändå menar du att jag skapar mycket i kraft av min högre inkomst i det fallet? Ytterst märkligt.

jen
0

#19  det går ju att jämföra med andra länder där skatterna är låga eller inte finns nån skatt alls.

Folk har inte ens råd att gå till doktorn, folk svälter för att det inte finns varken jobb eller bidragssystem.

det är visserligen långt från oss, men skrämmande nära…

AndersE
0

#22 Det går alltid att hitta undantag från varje regel. Menar du att du pratar regel eller undantag?

#23 Vilka länder talar du om - mer konkret…

charlie
0

#22 Sluta kop porr da sa gar dennes lon ner!

For din inkomst 20000 kr sa betalar du i bidragit till samhallet 12000 kr. Dvs mer an halften an vad du fick utbetalat brutto. 

Pengar som gar till att utbildning, vard och bidrag.

#19 och #23 Det ar roligt att det finns folk som fortfarande tror pa sagor…

---

Ida
0

#2 Lätt och lätt. Det är ju inte lätt om syftet är att kunna påverka, vilket det ju ofta är. Vad jag menade var att det är lätt att kräva denna typ av uppgörelser när det inte hänger på dem själva. Jag gissar att de inte bjöd in till så värst många själva under åren vid makten. Alliansen initierade den blocköverskridande klimatberedningen exempelvis. En stor och mycket långsiktig fråga.

blombuketten
0

#26. Ja precis…….det är alltid lätt att sitta i opposition, precis som jag skrev.

#3. Glad.

Inte heller tror jag att de som tjänar mest är de som skapar mest i alla lägen. Det är sånt man slår i huvudet på den som tjänar lite men som jobbar hårt och sliter ut sin kropp…..vilket många faktiskt gör och numer även ska fortsätta arbeta med kroppar som inte håller.

AndersE
0

#27 "…i alla lägen"

Nej, jag tror inte det är möjligt att göra generella utsägelser som omfattar allt. Det finns nog alltid undantag.

Får jag fråga om du tror att det är vanligare att det är den som tjänar sämst som skapar mest, och att det är den som tjänar mest som skapar minst?

Tror du marknadskrafterna och fackets lönearbete fungerar så dåligt?

denstore
0

#27 Hur mycket skapar en sjuksköterska? Eller en städare? Enligt din modell så borde de vara välbetalda, eller?

Hela debatten om vem som "skapar" mest är så föråldrad att man nästan häpnar över att folk ens ids ta upp den. Det var ju ändå några hundra år sedan vi lämnade skråväsenden och byteshandeln bakom oss.

AndersE
0

#29 Du tror inte på marknadskrafterna?

Jag hörde nyss att på Kuba har alla samma lön. Utom kommunisterna i partiet antar jag. Jag hörde också att det gör att folk i allmänhet producerar väldigt lite - det spelar ju ingen roll hur mycket man jobbar.

Det de kan göra - och gör! - är att stjäla massor på sina arbetsplatser och sälja vid sidan om.

denstore
0

Klart att det är en fråga om tillgång och efterfrågan, men inte helt och hållet. Det är såklart också närheten till pengar och maktmedel som avgör löner. T.ex. så finns det gott om ekonomer, men ändå har de i allmänhet bättre betalt än många andra yrken med motsvarande lång utbildning. Och det trots att det kan vara brist på t.ex. språklärare, medan det väldigt sällan är brist på ekonomer….

AndersE
0

#31 Som sagt - undantatg finns alltid. Dessutom tillåts ju inte marknadskrafterna verka fritt.

blombuketten
0

#28. Jag tror det är ett samspel mellan de som tjänar mest och de som tjänar minst. Utan de som tjänar minst skulle de som tjänar mest stå sig rätt slätt…..som regel.

#29. Se mitt svar till #28.

Vet du Anders, även här i Sverige stjäls det på arbetsplatserna. Eller är det en rest från sossetiden som kommer försvinna nu när Alliansen har maktenGlad?.

#30. Tja, jag undrar lite hur du tänker nu. När man som jag, har ett låglönearbete där lönen är liten, även om jag jobbar 100% så vet jag inte om det är så mycket mera värt attt jobba lite till för att få några kronor mer i plånboken. Mitt jobb är tungt, både fysiskt och psykiskt, och kroppen tar stryk genom åratal av slitage av axlar, rygg och knän. Vet inte om eller hur länge man ska orka med att jobba mer än 100%. Vi är ju inga maskiner och vi ska ju orka vara privata människor också.

Här ser jag det mer som att om man trivs med det arbete man har så presterar man också mer. Inte p g a lönen (som ändå blir låg oavsett vad man gör), utan mer för att man känner för sitt jobb och då, rent psykiskt, mår bra på sin arbetsplats.

Om vi tar andra länder i Latinamerika som inte är kommunistiska och lönen inte är densamma för alla (verkligen inte) så vet jag inte om arbetsmoralen är så mycket större. Folk jobbar för att de måste, även om de tjänar alldeles så lite. Fast om de gör det med ett jätteleende på läpparna när de, efter många långa slitsamma timmar, får sina fattiga slantar vet jag inte. Där tror jag inte cubanerna är särskilt ensamma att tycka det är trist……faktiskt.

Som vi alla vet så kan inte alla vara på toppen och ingen på botten, då skulle hela samhället rasa ihop. Att skapa arbete förutsätter att det finns (den stora massan) någon som vill utföra det också. Annars skulle den som skapade inte tjäna särskilt mycket på att andra utför det.

Och nej, jag anser inte att alla ska ha lika lön. De som studerar vidare och kämpar hårt med att lära sig mer och kunna mer, den ska självklart också tjäna därefter.

AndersE
0

#33 "Vet du Anders, även här i Sverige stjäls det på arbetsplatserna."

Det är din specialitet - att skriva självklarheter. Det hade ju varit mer intressant om du yttrade dig om detta i jämförelse med Kuba. Tror du det stjäls lika mycket i Sverige som i Kuba? Tror du att människor i Kuba jobbar lika hårt som de i Sverige? Tror du det spelar någon roll om man har samma lön oavsett vad man gör?

"Här ser jag det mer som att om man trivs med det arbete man har så presterar man också mer. Inte p g a lönen"

Så kan det vara. Hur tror du det varit om man känt att det faktiskt lönade sig att jobba mer? Om yrket gav ersättning efter insats och inte var ett "kall".

"Där tror jag inte cubanerna är särskilt ensamma att tycka det är trist……faktiskt."

Jag vet inte om kubanerna tycker det är trist. Det jag hörde var att de uträttar lite, och att detta antagligen beror på att alla har lika betalt oavsett vad man gör och hur man gör det. Kommunism… (Tydligen är förändringar på gång i Kuba.)

Sara
0

# 21 Jag tycker inte det är skrämselpropaganda. Se bara vad som har hänt med sjukförsäkringen nu när Alliansen suttit vid makten ett par år. Sjuka kommer att få sitta på soc och be om bidrag för att överleva istället för att samhället tar sitt ansvar och ger dem pengarna de har rätt till genom sjukpenning m.m.

Nä, istället ska de bli tvungen att ansöka varje månad om socialbidrag.

Pengarna har bara bytt utbetalningsställe men samtidigt blir folk tvugna att ta mössan i hand och ansöka om pengar de har rätt att få.

# 25 Glad Ja, just det…

Sara

blombuketten
0

#34. Min specialitet….? Det var värst. Ja ja, även solen har ju sina fläckar Glad.

Jag tror ingenting i det fallet. När det gäller stöld, vilket är kriminellt, så vill jag ha mer kött på benen innan jag kan bilda mig en uppfattning om det stjäls mer på Cuba än i Sverige. Inte anta att det så görs och då p g a att Cuba är kommunistiskt.

Ja, jag tror att människor jobbar hårt på Cuba, av det lilla jag vet. Överhuvudtaget så tror jag svensken är bland de som jobbar mest i hela världen då vi är så uppfostrade, även om det kanske håller på att luckras upp i nyare generationer.

Vad gäller frågan om lönen så har jag redan svarat på det i sista stycket i #33. Fast du orkade väl inte läsa hela mitt långa inlägg Obestämd. Där skev jag också om andra länder i Latinamerika som inte är kommunistiska och deras löner. Här ställer jag ett par motfrågor……vem är det som ska tjäna mer? Vem är det som ska känna sig motiverade att jobba mer?

Tja, utför man så lite jobb som möjligt på sin arbetsplats så utgår jag ifrån att man tycker det är just……trist. Annars jobbar man och utför sitt bästa, skulle jag tro.

Att trivas på sitt jobb och utföra ett bra arbete anser jag inte vara det samma som att jämföra det med ett kall. Det anser jag vara en förutsättning för att man kommer att utföra ett bra jobb, även om lönen är låg.

Det är mitt sätt att se på saken. Jag själv skulle aldrig i världen välja ett jobb bara p g a lön, om jag inte samtidigt gör det jag vill göra och trivs med att göra.

Jag pratar inte Florence Nightingale här. Det är en helt annan sak. Där kan vi prata om kall.

charlie
0

#35 Det ar val just det resonemanget som ar helt knasigt.

Det finns ingen som har rattighet till ett bidrag. Individen ar den som har ansvar for sin overlevnad. Samhallet ska hjalpa de individer som inte kan sorja for sig sjalva. 

#36 Jo jag tror att det stammer, sag siffror nagonstans att de personer som jobbar i sverige jobbar mest i hela vastvarlden exklusive USA och Japan. Men!!! Undersokningen tog inte hansyn till att jobbortfallet var storst i hela varlden. Dvs den delen av den arbetsforda befolkningen som inte jobbade var procentuellt storre an nagon annanstans.

---

AndersE
0

#35 "pengarna de har rätt till genom sjukpenning m.m."

Vilken rätt då?

Exempel:

Person A: Jobbar ett år med 15 000 i lön. Blir sjuk och får 75%, dvs 11 250:-

Person B: Jobbar ett år med 25 000 i lön. Blir sjuk och får 75%. dvs 18 750:-

Person C: Blev sjuk innan denne hann få ett jobb. Lever på socialbidrag.

Du menar alltså att oavsett hur länge dessa personer är sjuka så år det rättvist med helt olika ekonomi? Vad är det för rättvisa?

#36 Jag har svårt att få fram vad du egentligen vill ha sagt, men min tolkning är att du tror att lönen inte påverkar hur hårt vi arbetar eller hur väl vi utför arbetet.

I så fall har vi väldigt olika syn.

Eftersom du inte tror på mig kommer här länkar om Kuba:

• Lika lön
  • Regeringskansliet: "Lönesättningen bestäms av staten utan föregående kollektiva förhandlingar."…"genomsnittlig månadslön (motsvarande ca 12 - 15 USD) täcker inte basbehoven i ett hushål"…"Mot denna bakgrund är stölder från arbetsplatser och svartabörshandel vanligt förekommande."
Sara
0

# 37 Precis som du skriver så ska samhället hjälpa de som inte kan försörja sig själva. Varför måste det gå så långt att man blir tvungen att gå till soc för att ansöka om socialbidrag istället för att faktiskt få det man har rätt till av FK?

Jag anser att vi till en viss gräns har solidariskt ansvar för våra medmänniskor i Sverige.

# 38 Den rätt man har att som medborgare i Sverige att överleva om man blir sjuk.

Vem har sagt att livet är rättvist? Och nej, det kan finnas en gräns för vad man som sjuk får att leva på. Men varför i hela friden ska de som är sjuka behöva gå till socialen och ansöka om de pengar de har rätt till.

Sara

charlie
0

En person som inte kan forsoja sig sjalv ar

1) Under 18

2) Over 65

3) Ar sa pass sjuk att dennes lakare bedomt det omojligt for patienten att utfora nagon typ av aktivitet. 

Alla andra personer _kan_ forsorja sig sjalva. Sedan ifall man ar arbetslos, sa omfattas man av Akassan tills dess att man skaffat sig ett jobb. 

Om FK kommer fram till att 3 inte applicerar pa en manniska sa innebar det att personen _kan_ forsorja sig sjalv. Da har man alltsa inte ratt till fororjning. Man skulle kunna se det som en signal om att man inte ar tillrackligt sjuk.

---

blombuketten
0

#38. Ja, att vi har väldigt olika syn på saker och ting vet vi väl redan?

Om endast lönen hade betydelse för hur väl man utför sitt arbete så skulle jag inte göra ett "skit" på mitt jobb.

AndersE
0

#41 "Om inte ENDAST lönen.."

Har jag skrivit så? Jag påstår att lönen har stor betydelse, inte att det är det ENDA som har betydelse.

Menar du att lönen inte har betydelse?

blombuketten
0

#41. Ok, då omformulerar jag. Om lönen skulle ha stor betydelse för motivationen så skulle jag inte utföra särskilt mycket på mitt arbete.

gortor
0

#40 Så talar en sann byråkrat. Har Stalin återuppväckts?

#41 Alldeles riktigt.

charlie
0

#44 Kanske dax att oppna historieboken?

---

Sara
0

# 40 Med nuvarande sjukförsäkring kommer även person 3 att få gå till soc. Där ligger mitt problem.

Dessutom så har läkarna ett enormt tryck på sig att friskskriva människor, min läkare anser att det är ett smärre under att jag fått varaktig 100 % sjukersättning för min fibromyalgi. Jag kan ju både gå, sitta och röra armarna….

Sara

charlie
0

#46 Jag forstar inte riktigt problemet. Lakare sitter ju dar och ger en objektiv bild over en person arbetsformaga. Vad menar du med press, far dom ingen lon annars?

---

gortor
0

#45 Historieboken i all ära men så här förhåller det sig. Den som utan vidare delar in människor i kategorier och med denna indelning vill styra deras liv och leverne är samma andas barn som den gode Josef och hans likasinnade Adolf.

jen
0

#24  Länder jag tänkte på är tex Japan där inkomstskatten är väldigt låg. jag läste detta och trodde inte att det var så där.

http://paradigmo.wordpress.com/2007/10/13/okande-klassklyftor-leder-till-svalt-i-japan/

charlie
0

#49 Sjukvarden ar fri i japan for alla japanska medborgare.

---

jen
0

#50 Är den? Det visste jag inte

jen
0

om det är gratis sjukvård i Japan, så skulle jag vilja vetaomdet är en BRA sjukvård då, samt hur det är med mediciner och rehabilitering osv…

charlie
0

#52 Lever du i Japan kan du forvanta dig att leva langst i varlden.. sa ja jag tror att sjukvarden ar av hogre klass an den ar i sverige.

---

charlie
0

.. dessutom sa trots vad man har lart sig om USA i Sverige sa ar man under 18 sa far man gratis sjukvard ifall familjen inte har rad. (Lite av det system nagon foreslog i nagon annan trad, ar man rik far man betala sjalv)

Ar du gammal sa kan sjukhus inte heller vagra dig en plats. 

.. men men .. det ar de sagor som man blivit itutat i Sverige.. varlden ar bra laskig..

---

jen
0

jag sökte lite och fann att det är en obligatorisk sjukförsäkring i Japan, så gratis är den ju inte. Och läkemedlen är dyra.

Det stod även att det är en oro över den finansiella hållbarheten.

här är hela utdraget som jag håller på att läsa igenom. Ganska intressant faktiskt

http://www.regeringen.se/content/1/c6/06/03/01/13cdbb9d.pdf

blombuketten
0

Kuba har också fri sjukvård och barnadödligheten är lägre än omkringliggande länder i Latinamerika där sjukvården kostar. Den är fullt jämförbar med t ex USA, som är ett rikt land.

Det sägs i medicinska kretsar att ett lands bästa mått på hälsoläget är barnaöverlevnaden.

charlie
0

#55 obligatorisk sjukforsakring som man inte behover betala ifall man inte kan. (Undrar pa hur manga satt man kan skapa en skatt som inte ar benamnd skatt). I sverige sa var den obligatoriska sjukforsakringen, nar jag bodde i stockholm 13% av lonen. Har ar i USA sa ar min sjukforsakring 2% av min lon..

---

Sara
0

# 47 Tror visst du förstår vad jag menar med press men jag ska förklara ändå. Förstår du verkligen inte att läkarna har press på sig att både sjukskriva mindre och dra ner på kostnader så ja, då finns det verkligen en person som tror på sagor.

Läkare som i högre utsträckning sjukskriver personer än andra läkare får kritik från FK. I vissa fall kanske läkaren är för slapp med sjukskrivningarna eller så har h*n haft otur och fått en större del av patienterna som behöver bli sjukskrivna.

I slutänden blir läkaren misstrodd av FK. Nej jag har ingen källa, bara vad en bekant som är läkare berättat.

Sara

AndersE
0

#48 De som gillar att dela in människor i grupper trodde jag kallades kommunister?

#49 Så ditt uttalande bygger alltså på din obefintliga kunskap om Japan. Vi kan alltså gömma #23 i byrålådan för okunniga fördomsfulla kommentarer…

Första raden i det dokument du länkar till är "Japanernas hälsa är bland de bästa i världen och den allmänt tillgängliga sjukvården har bidragit till det."

Ur #23 "Folk har inte ens råd att gå till doktorn, folk svälter för att det inte finns varken jobb eller bidragssystem.

det är visserligen långt från oss, men skrämmande nära…"

Du menar alltså att om moderaterna bestämt i Sverige så skulle vi ha det lika eländigt som i Japan? Och så visar det sig att Japanernas hälsa är bäst i världen. Du kanske skulle rösta på moderaterna i nästa val…

Skäms du inte för att kommentera och ha synpunkter utan att ha en aning om vad du skriver?

charlie
0

#58 Ok, lat saga att FK misstror en lakare. Ser da FK till att den samme lakaren blir sparkad?

---

jen
0

folk svälter i Japan. Det står det ju faktiskt i länken i #49. PLUS att samtidigt så står det i #55 att de har bäst hälsa.

Det är ju lite konstigt ellerhur? Jag tror att den som har RÅD med dyra mediciner har bra hälsa, medans den fattiga svälter i Japan.

och varför skulle jag skämmas för att jag skrivit det?

blombuketten
0

#58. Varför skulle hon skämmas?

Ibland händer det faktiskt, även i de bästa av familjer, att man har en tanke som senare visar sig vara fel och jag tycker nog att Jen tar till sig vad Charlie beskriver, eller hur?

Vidare, läser man länken Jen först ger så får man lätt uppfattningen att det är riktigt illa i Japan. Så beskrivs det onekligen. När Charlie sen säger att sjukvården är gratis så tar Jen till sig det och letar länkar för att själv kunna se hur det ligger till.

Det är väl jättebra……………

Sara
0

# 60 Nej men ingen vill väl bli misstrodd i sin proffessionalitet?

Precis som läkare har sparkrav på sig när det gäller undersökningar. De läkarna som inte drar åt svångremmen lär inte bli sparkade men de lär få skit för det.

Sara

blombuketten
0

#60. Om FK hade den befogenheten så kanske sånt skulle kunna hända, eller hur?

AndersE
0

#61 Jag har sökt på ordet svält i den artikeln, men hittar det inte.

Jag sökte på Google också, men hittar bara anekdoter.

#62 Jag skulle skämmas om jag inte hade någon som helst grund för mina argument. Om jag bara hade sagor och gammal sosse-propaganda att bygga mina åsikter på skulle jag nöja mig med att läsa och försöka lära…

gortor
0

#59 Snarare fascister.

jen
0

#65 hmm  sosse-progadanda? sagor?  

Så du påstår att det är sagor när folk svälter?

Jag har en fd arbetskamrat just från Japan som berättade detta för mig. Därav jag just drog det exemplet om Japan. Men kanske han också bara hittade på sagor om hans familj där hemma som var sjuka och inte hade råd att köpa mat? Och att det fanns fattiga människor som dog pga svält.

Jag ska nog fråga honom om jag träffar honom om de sagorna.

AndersE
0

#67 Så utifrån en fd arbetskamrat drar du slutsatsen att folk svälter och inte får sjukvård? Har du möjligen ändrat uppfattning? Har du lärt dig något idag?

charlie
0

#63 Det dar ar spekulation. Det finns inget som helst forhallande med att "dra at svangremmen" och "fa skit" mellan lakare och forsakringskassan. Det ar tva olika organistationer och ekonomier en ar Landstinget och en ar Statlig. 

Det vore intressant att veta vad "fa skit" innebar? Ar det att det aker forbi en FK bil och kastar hundskit pa hans hus?

Snarare sa ar det val sa att lakare anvander dessa meningar for att de inte sjalva vill vara anlednigen till att de friskforklarar nagon som de tycker ar tillrackligt frisk. "Patienten" kan da rikta sin ilska at annat hall.

Givetvis kan man tycka att en lakare borde kunna vara rakryggad och saga att "i min mening ar du fullt frisk".. men det ar mer en fraga om moral an svangremmar, hot och skit..

---

Sara
0

# 69 Javisst, du har fullkomligt rätt! Absolut! Det måste vara så att läkarna har varit för fega att friskförklara innan och pga att Alliansen nu har ändrat i sjukförsäkringen och FK infört hårdare regler, så har moralen stigit bland läkarna och därför det har minskat så mkt med sjukskrivningar.

Charlie, du borde bli barnboksförfattare..

Sara

charlie
0

Vem anser du ar bast att ge en objektiv bild over en persons halsa da, ifall lakare inte ar det?

---

AndersE
0

#71 Bra fråga…

Det som däremot är lite problematiskt för mig är de historier jag hört där en persons egen läkare sjukskriver, medan FK anlitar en annan läkare som utan att träffa eller ens prata med "patienten" fastställer en friskskrivning.

Om det är sant tycker jag sytemet rasar. Antingen litar man på en läkare eller så får man ifrågasätta dennes kompetens och behörighet.

AndersE
0

På FK hemsida står:

"Om du är sjuk och borta från ditt arbete mer än en vecka måste du ha ett läkarintyg. Läkarintyget är till för att din arbetsgivare och Försäkringskassan ska kunna bedöma din rätt till sjuklön och sjukpenning. Intyget är bara en rekommendation och det ger dig inte automatiskt rätt till sjuklön eller sjukpenning."

För mig är det problematiskt.

Om FK misstror en läkare borde man hantera det…

WiktZac
0

#73 Håller helt med, hanteringen av sjukfall hos försäkringskassan har mycket övrigt att önska! Jag har personlig erfarenhet av hur fruktansvärt trögtänkt onda de kan vara. Jag hade vid tillfälle en praktikant som blivit halvt galen av att vara sjukskriven, och således bett FK om att få komma ut på en praktik, eftersom det inte ställer några krav på honom - han hade reumatism och kunde från och till inte ens ta sig ur sängen utan hjälp. Han var hos mig i ett halvår, visst var det lite irriterande att han ibland inte kunde dyka upp när man räknade med honom, men då han var gratis och gjorde så gott han kunde så var jag, och han, ändå mycket nöjda. Han fungerade bra som socialt stöd och sällskap, snarare än som ett assistent.

En dag så kom han fullständigt knäckt till jobbet; FK hade friskskrivit honom eftersom han hade "arbetat" i sex månader nu… Således vräktes han nu rakt ut i arbetslöshet och med en kropp som inte klarade av att arbeta… Så jag ringde och berättade för hans handledare om arbetssituationen - att den var allt annat än bra och jag kunde nog inte säga något annat än att jag ansåg att han inte var i närheten av att klara av ett jobb. Men FK struntade från mina synpunkter helt och hållet, de vägrade prata med hans läkare som råkade vara en av sveriges ledande läkare på just reumatisk värk - utan ansåg att deras egna (allmän-)läkare som inte ens träffat min praktikant kunde läsa mellan raderna i de medicinska journalerna och såg att det visst fanns 100% arbetskapacitet i min praktikant… Rent systemfel!

Så det var ut i arbetslöshet med leder som värkte att han inte ens kunde gå riktigt… Det kallar jag socialt skyddsnät! Om han hade skitit i att försöka komma igång överhuvudtaget så hade han fått - riktigt också - vara fortsatt sjukskriven. Min tilltro till samhället överhuvudtaget fick sig en rejäl knäck där kan jag säga…

Iofs var detta under förra perioden som de borgliga satt vid makten, men skillnaden är mycket marginell oavsett om det är högerstyrning eller vänsterstyrning.

//Zac

jen
0

#68 Om personen är från det landet:JA

För jag tror inte att folk ljuger, men det tycks ju du tro

Sara
0

# 71 Självklart är det läkarna som kan ge den bästa bilden.

Så varför tror du sjukskrivningarna minskat när Försäkringskassans krav hårdnat?

Inte är det för att folk mirakulöst blivit friskare iaf, utan för att läkarna fått press på sig att sjukskriva mindre.

Sara

AndersE
0

#75 Nu påstår du något om mig som inte stämmer.

För mig är det oerhört märkligt att utifrån en persons uttalande gå in på ett politiskt forum och påstå saker om moderatstyrning i Sverige, och om Japans situation.

Det är OK att vara okunnig, men knappast att argumentera på okunskapens grund.

Att uttala "det går ju att jämföra med andra länder där skatterna är låga eller inte finns nån skatt alls. … Folk har inte ens råd att gå till doktorn" med den faktagrunden tycker jag är rätt anmärkningsvärt!

blombuketten
0

#71. Kan bekräfta det #76 skriver på sätt och vis. Har talat med en del läkare, vilket ju inte är så svårt för mig med tanke på mitt jobb, och när pressen blir hårdare som det nu är så är läkarna rekommenderade från "högre ort" att dra in på sjukskrivningarna. De blir alltså en aning bakbundna om man kan förklara det så. De måste helt enkelt bortse från att folk är sjuka i många fall och även ta emot besvikelsen och ilskan från patienter som verkligen har besvär av olika orsaker. Självklart känner de sig hotade uppifrån när det ställs krav på dem att de inte ska utföra sitt jobb utan utföra ett slags besparingsprogram som inte tar hänsyn till patienterna och deras hälsa.

De flesta jag känner är då rakt inte några "fega stackare" som tar den enklaste utvägen och sjukskriver friska människor. Man är fel ute om man anser att det är läkarnas fel och p g a av deras feghet, som människor anses behöva en sjukskrivning. De allra flesta läkare är fullt kapabla att dra den slutsatsen själva utifrån undersökning och eventuella remissvar osv. 

#72. Kan också bekräfta det du skriver om. Patienter som bedöms som sjuka kan sen bedömmas av FK´s läkare som fullt friska, utan att de ens ha träffat vedebörande. Det är högst sällan FK´s läkare träffar den sjukskrivne. Att använda sig av denna typ av bedömning slår hårt på dem som verkligen är sjuk som t ex i exemplet Zac skriver om.

I många fall stämmer det att säga att man ska vara frisk för att få vara sjuk och för att orka "bråka" med FK och dess allmäna läkare. För de har ju oftast allmänläkare på plats som totalt kör över vad specialistläkare har att säga. M a o, de påstår att alla andra läkare ljuger och endast de, som då inte ens har träffat den sjukskrivne, har rätt.

Självklart finns även här undantag, absolut. Men det är inget ovanligt.

gortor
0

#73 Man kan misstro läkare, men på en punkt medger jag att det fifflas. Hur tusan kan nästan alla medlemmar av sluskiga motorcykelklubbar som Hells Angels, Bandidos osv ha läkarintyg på att man har hudbesvär/allergier och således måste ha dispens från hjälmtvånget?????????

Sara
0

# 73 Klart det fifflas, precis som i så många andra yrken.

Sara

AndersE
0

#80 Menar du att läkare fifflar?

gortor
0

#81 Om inte, ja då vore de övermänniskor. Men i mitt inlägg så påtalade jag det faktum att vissa kriminella slashasar har läkar intyg på det att de skall få dispens på hjämtvånget. Hur kan det vara????

AndersE
0

#81 Med mina fördomar om mc-gäng så svarar jag att det beror på hot och ev. mutor. Men det grundar sig som sagt på fördomar, inte kunskaper…

Sara
0

# 21 Det är ganska naivt att tro att alla läkare är 100 % ärliga. Menar du att de är det?

Sara

gortor
0

#84 Alla läkare kan inte vara ärliga, det vore ett under.

#83 Fördomar? By Jove, det är inte fördomar. MC-gäng är ohyra.

AndersE
0

#84 Du svarar mitt #21!?

I vilket fall - jag tror inte att alla läkare är ärliga, dvs jag tror inte att alla människor - oavsett yrke - är ärlliga. Möjligen kan jag tänka mig att yrkets karaktär gör att läkare har högre moral än genomsnittet…

Sara
0

# 86 Skrev fel siffra.. # 81 ska det vara.

Jag hoppas att poliser, läkare, advokater, åklagare, domare och politiker har hög moral men jag tror faktiskt inte de har högre moral än genomsnitts svensken.

Sara

kerstinjo
0

Naturligtvis har en viss yrkesgrupp inte högre moral än någon annan. Det vore en utopi att tro det. Men risken att bli upptäkt och granskad är större inom vissa yrkeskårer. Konsekvensen av ev. oetiskt förfarande kan avskräcka dem, men det har inget med moral att göra.

Kerstin 

AndersE
0

#88 Jag tror inte alls som du. Olika yrken ställer olika krav - på t.ex. noggrannhet, tidhållning, etik och moral. Det genomsyrar utbildningar, arbetsplatsdiskussioner osv. Och för mig är det därför självklart att t.ex. moral skiljer sig åt mellan yrkesgrupper.

Det har t.ex. tidigare talats om att det var vanligt att man "saltade" räkningar på bilverkstäder. För mig är det exempel på dålig moral. Jag är övertygad om att det finns andra yrkesgrupper där man aldrig skulle komma på den tanken.

Vidare tror jag att förekomsten av svarta pengar varierar inom olika branscher - ytterligare ett exempel på dålig moral. Restaurangbranschen och frisörbranschen brukar nämnas som exempel.

(Jag har inga bevis för att det varit så på bilverkstäder, restauranger eller hos frisörer, och vet inte något om hur det är nu. Men många har talat och skrivit om det…)

Jag har själv insikt i flygbranschen och vet att noggrannhet och strikt efterlydnad av regelverk är något som genomsyrar de yrkeskårerna.

gortor
0

#89 Tänk så bra. Olika yrkesgrupper har olika moral, så praktiskt att dela in folk så. Vem har bäst/mest högtstående moral? Yrkesmördare (militärer m fl), präster, politiker eller kanske rent av politiker. En bekväm och fascistisk indelning av "folket" från en mera högtstående varelse . Ack Sancta simplicitas!

WiktZac
0

Jag är övertygad om att AndersE har rätt. Givetvis är det som med all generaliseringar att det inte stämmer för allt och alla, men som generalisering duger den gott.

Olika yrken ställer olika krav på noggrannhet, öppenhet och punktlighet för att ta ett par exempel. Sedan har det givetvis att göra med vad som är traditioner, vad det finns för möjligheter för t ex svartjobb etc. En knöckebrödsmaskinist har t ex ganska små möjligheter att göra extraknäck

Moralbedömningar av andra har bara att göra vilken utgångspunkt man själv har. AndersE har nog vare sig sämre eller bättre moral än andra - om man skall generalisera… ;o)

//Zac

AndersE
0

#90 Trams, naturligtvis.

Kloka människor - som WiktZac - inser att #89 är en generalisering som ändå kan ha ett värde. Att #89 skulle vara en fascistisk indelning eller att jag skulle anse mig vara en mera högtstående varelse är uttalanden som säger mycket mer om dig än om mig.

gortor
0

#92 om flygbranschen vet jag bara att man gärna använder dåliga plan. Senaste beviset är Madridhistorien. Innan var det skrotfärdiga Dash…….

#91 Jag tror dig men A har här visat att han uppfattar sig som en moralens väktare som från sitt elfenbenstorn kan döma och fördöma oss stackars dödliga.

AndersE
0

#93 Ännu mera trams utan grund.

Vad har du för bevis nu då? Har mormor sagt något om flygbranschen?

Sanningen är ju att flygbranschen håller den högsta kvaliteten av alla resebranscher.

Att du sedan försöker dra uppmärksamheten från dina torftiga kommentarer med att angripa mig som person tror jag inte förbättrar ditt anseende.

AndersE
0

Den som vill ha andra källor än gortors mormor kan se här:

"1. Hur stor är risken att förolyckas i en flygplanskrasch?

Enligt en amerikansk undersökning är risken 1:11 miljoner. Flyger du reguljärt varje dag i USA med något av de stora flygbolagen, kan du räkna med att hålla på i mer än 29 000 år innan du möter döden i ett haveri. Annan statisktik gör gällande att det statistiskt sett är 18 gånger säkrare att flyga än att stanna hemma."

Länk

Att flygbranschen skulle uppnå detta genom "man gärna använder dåliga plan" är naturligtvis helt befängt, som så mycket av det som gortor skriver. När gortor då skriver att det är det enda han vet om flygbranschen betyder det alltså bara att han inte vet något alls om flygbranschen.

Har man inget att tillföra debatten kan det vara klokt att låta tangentbordet vara…

gortor
0

#94-95 Kvalitén i flygbranschen märks utmärkt väl, ack ja nu sist i Madrid.

För övrigt är väl allt som andra skriver här trams enligt dig. Men man får väl roa sig så gott man kan och hur man finner lämpligt…..

denstore
0

#96 Allt som andra skriver är inte trams. Men i stort sett allt det du skriver…..

AndersE
0

#96 Det sker enstaka olyckor i flygbranschen. De utreds alltid mycket noga. Ofta genomför man någon förändring för att förhindra ett upprepande. På så vis har flygbranschen uppvisat en enastående kvalitet under många, många år. Detta gäller i synnerhet i den så kallade "västliga världen".

Dina kommentarer är egentligen rena motsatsen. Det sker att du enstaka gånger skriver något vettigt och läsvärt. De gångerna borde du uteda noga, för att möjliggöra ett upprepande.

gortor
0

#97-98 Kallar man sig "den store" så har man sannerligen problem. I övrigt finns det ingen anledning att rätta in sig i ledet. men jasägare är tydligt nog vad som önskas. Och som sagt man kan ju alltid roa sig som man finner lämpligt, vad än andra tycker.

AndersE
0

#99 Skäms du inte? Du skriver en massa osakligheter. Du ger inga som helst belägg för dina stolligheter.

När du sedan möter berättigad kritik så kan du inte göra annat än att beskylla dina kritiker för saker som också saknar grund. Din desperation blir nästan komisk när du börjar kritisera skribentens val av signatur.

Att ta sitt egennamn, och översätta dess betydelse till vanlig svenska, tycker jag är ett begåvat och trevligt sätt att skapa en signatur.

denstore
0

Klart han inte skäms. Han är ju bara bitter för att han får mothugg, och att han inte får hålla låda som han vill. Då är det ju enklare att försöka förolämpa, och komma med ogrundade påståenden, om och om igen. Men det måste ju vara härligt att ha det som enda sättet att hävda sig. Gortor hör väl till den härliga typen av människor som är så uppblåsta av sig själv, att de aldrig har förstått att skämmas en enda gång i sitt liv. Om man ska tro på vad han har skrivit om sin ålder, så är det väl inte förvånande. Fyrtiotalist…….

blombuketten
0

#101. Bitter…..hm. Nä, inte tror jag att Gortor är bitter, tvärtom. Jag tror han behagar driva

med oss.

Även om han nu gör så, så har han skrivit bra inlägg också. Många där man ibland måste tänka efter ordentligt.

Nej, detta är inget försvar. Det tror jag han klarar bäst själv. Det är bara min tanke och som jag ser det.

Vad gäller flygbranschen så tror jag att de är otroligt noga. Om man tänker på att så många plan är i luften samtidigt, överallt, och ändå händer så lite olyckor, så säger det en hel del. Saken är nog mer den att när det händer så märks det då det finns många personer ombord. Precis som när stora fartyg sjunker.

gortor
0

#101 Halleluja! Äntligen någon som börjar ana sakernas tillstånd!

I sak håller jag med dig om flyget. Det stora problemet med flyget är att det är kraftigt subventionerat och släpper ut stora mängder av växthusgaser. Men som sagt ett nålstick här och där skadar aldrig. Om se´n luften inte går de uppbåsta så är det ledsamt men inte av någon avgörande betydelse. problemet är som jag ser det att denna sidan styrs av de spm strävar efter en förening för inbördes beundran. Kan vara så mendå kunde vederbörande träffas och dunka varandra i ryggen och slå sig för bröstet öga mot öga.

AndersE
0

#103 Vilka subventioner talar du om?

Nu har du hackat på dålig kvalitet och säkerhet utan grund. Sedan erkänner du plötsligt att du bara är bitter för att du får mothugg, och hanterar den bitterheten genom att förolämpa!?

denstore
0

#102 Jag kan inte säga att jag är förvånad över att du backar upp gortor. Ni har ju precis samma inställning till att påstå saker som ni inte har backning för. Just därför är det ju totalt meningslöst att för en diskussion om något allvarligt med er. Det handlar säkert inte om att ni är bättre eller sämre lämpade för att ta diskussion, utan snarare att ni är så vana vid att kunna haspla ur er saker utan att ifrågasättas. Måste vara trist där på åsiktstronen.

#103 Man kan ju fråga sig om du testat att sätta nålen i dig själv i så fall? Den orkan det hade förorsakat hade väl iofs knappast märkts av någon som bryr sig, men den ukna doften hade säkert känts över hela landet.

gortor
0

#104 Bitter? Var i all sin dar har jag påstått något så befängt? Tvärtom jag har bara roligt.

Subventionerna ifråga består bl a av skattefrihet på bränslesidan.

gortor
0

#105 Slutsatsen av detta ditt så självgoda uttalande är att vi i så fall sitter i samma båt.

Ursäkta min bristande bildning men vad betyder iofs? Och bli inte arg, du blir bara förbannad.

WiktZac
0

#107 Säg det snabbt - iofs = i och för sig.

Mer förkovrande.

//Zac

denstore
0

#107 Varför skulle jag bli förbannad? Det vore som om att bli arg på en alkis för att han är full, eller ett småbarn för att de gör i byxorna. Du är så självgod och uppblåst att det är självklart att du inte kan se att just den kritik du riktar mot andra just stämmer bäst på dig själv….

AndersE
0

#106 Du kommenterade #101 som bl.a. skrev "Han är ju bara bitter..." med orden "Halleluja! Äntligen någon som börjar ana sakernas tillstånd!"

Att flyget inte skattar för sitt bränsle är riktigt. Det samma gäller sjötransporter. Det är troligen en följd av att tankning och förbrukning sker i olika delar av världen. Så skattefrihet för bränsle till flyg och sjöfart finns i hela världen - vad jag vet. Frågan är om det är en subvention?

När det gäller stöd till trafikslag så tror jag annars att flyget är det som får minst. En ganska lång artikel i ämnet kan läsas här:

Länk

gortor
0

#109 Din storhet ligger synbarligen inte i den uppfostran du så uppenbart saknar.

gortor
0

#110 I detta fall beklagar jag en fadäs som bestod i att jag inte avsåg #101 utan #102.

Vad flyget beträffar så bör det betala skatt på bränslet när vägtrafikenn gör så. Sjöfarten bör också göra det.

AndersE
0

#112 Hur menar du att det skulle gå till att låta flyget (eller sjöfarten) betala skatt på bränsle? Skall Sverige införa det på egen hand, ska vi försöka få med EU på att genomföra en höjning, eller ska vi försöka få en internationell lagstiftning?

denstore
0

#111 Vad är felet med min uppfostran? Det är väl snarare du som borde ta en funderare över hur man uppför sig? Vem är det som börjar kritisera andras val av användarnamn? Vem verkar ha gjort till sitt kännemärke i diskussionerna här på forumet att vara spydig, att hävda saker utan minsta belägg, att förolämpa och bete sig? Sällan har jag träffat på en värre fåntratt på ett forum. Allvarligt talat, du stinker. Du stinker som en pösig gammelsosse, som när det kommer till kritan antagligen är mer brun i tonen politiskt, och mer konservativ i sinnet än någon av de han beskyller just för det.

gortor
0

#114 Om du inte inser vad jag avsåg så läs ditt eget inlägg och tänk efter. Jag får på förekommen anledning meddela dig att jag har blivit kallad fascist, kryptonazist, salongsbolsjevik, aristokratsvin mm. Allt mycket roande då det direkt avslöjar den som använder sådana tillmälen som okunnig, ouppfostrad och således obildad. Den gängse ursäkten för sådana individer  är väl en dålig uppväxt vilket man får ha överseende med. Men icke desto mindre roande.

denstore
0

Behöver inte läsa mina egna inlägg. Jag vet precis vad jag har skrivit. Däremot kan du ju läsa inlägg 99 ett par gånger till. Det är ett helt irrelevant påhopp, som inte har det minsta med diskussionen i tråden att göra.

Jag förstår varför du blivit kallad saker. Med tanke på att du verkar vara typen som nästan vilka tillmälen och förolämpningar som helst passar på, så var det säkert befogat. Jag kan nog komma på ett par andra som troligtvis hade passat bättre än de du nämner, men de där duger fint.

Angående uppfostran, så tror jag aldrig jag har träffat en person som anklagar någon annan för brist i den varan, och som de facto inte själv hyser stor brist i varan. Att överhuvudtaget nyttja förolämpningar och påhopp för att försöka stärka sin position i diskussionen vid brist av relevant fakta visar mest på just din okunnighet, dåliga uppfostran och brist på bildning.

Ida
0

Trist ton den här diskussionen fått om vem som har skrivit vad och till vem. Hönsgård! Snälla, försök att hålla er till ämnet istället.

Vad beträffar flyget och dess bränsleskatter skulle detta kunna lösas genom ett internationellt pris på koldioxid och att flyget inkuderas i handeln med utsläppsrätter.

gortor
0

#116 Man tackar! Ja för ditt konstaterande att undertecknad inte de facto hyser någon stor brist på uppfostran.

gortor
0

#117 Instämmer  med dig angående flyget.

AndersE
0

#119 Du håller med om att det inte går att förändra skatten förrän en sådan internationell överenskommelse finns?

blombuketten
0

#105. Värst vad du tar i. I en enda tråd har jag inte angett källa och i den tråden medverkade du……och din attityd var anledningen till att jag struntade i att ange just det. I de allra flesta trådar där jag, som du kallar det, påstår någonting, anger jag källa. Ibland bör man ha ordentligt med kött på benen innan man, som du gör här, anser sig veta hur någon är som person. Vilket du givetvis inte har en aning om. Jösses.

Dessutom, ser man på fortsättningen av diskussionen i denna tråd, kan jag konstatera att min iakttagelse (#102) stämmer. Du också denstore, har ramlat rätt i fällan och går in i diskussion, och blir argare och argare. Detta trots att Gortor hela tiden skriver att det roar honom. Ja ja, det är ju din sak förstås.

#114. Luktar gamla sossar på ett speciellt sätt? Det var som 17. Har du något belägg som styrker ditt påstående?

denstore
0

#121 Jag tänker inte argumentera med dig. Vad är meningen? Jag bad dig om en källa, och du kunde inte få fra någon. Men visst, det var ju säkert för min attityd. Då kan du ju plocka fram den nu istället, i.o.m. att det inte handlade om att annat än att du inte ville.

Angående om att gortor driver med folk eller inte, så påverkar ju det knappast innehållet i vad han säger. Jag drar mig ur diskussion tills vidare. Låter man folk som konsekvent inte vill skilja på fakta och egna åsikter hållas, så blir det rätt meningslöst. Oavsett om man tycker det är kul eller inte, är det ett ganska tråkigt sätt att föra diskussion. Jag menar, det är ju kul nu, när du har medvind, men när han sen tycker att det är dig eller någon du för stunden håller med, då är det kanske inte lika roligt. Men men, jag låter er hållas. Ni verkar trivas med varandra, och det känns ju inte förvånande….

Och javisst har jag källor för att det luktar om gamla socialister. Ungefär likadant som det luktar på de flesta instängda ställen. Källan, ja den ligger väl i hyllan strax under nöjesmejandet av bufflar…..

blombuketten
0

#122. Jodå, jag kan få fram källorna, för det var fler än en du ville ha. Ja, det var för din attityd. Nej, jag plockar inte fram någon källa till dig. Med alla de argument du hade för att det jag berättade nog inte stämde så anser jag att det får bli upp till dig att bevisa att det är så.

Normalt sett så lägger jag in källor, här tappade jag lusten och det får du tycka vad du vill om.

Snälla du, jag har varit här och diskuterat länge nu och jag kan garantera dig att jag långt ifrån alltid har haft, vad du kallar, medvind. Inte behöver jag en massa "dunka i ryggen" för att diskutera olika saker. Gortor, eller någon annan för den delen, får tycka vad de vill om mig. Jorden ramlar inte ner för det.

Tja, mig veterligt känner jag inte Gortor och inte han mig heller. Säker kan man ju aldrig vara förstås, då jag inte vet vem han är. Föresten, det kan ju vara en hon likväl. Fast det är ju rätt intressant att det jag skrev i inlägg 102 resulterar i att jag är kompis med honom……ja, då krävs det inte mycket för att bli vän med någon. Bara att ha en annan tanke än du. Jösses.

Men vad bra, då har du ju källan om indianer och bufflar själv, hemma i din egen bokhylla. Varför ska jag då leta fram en sådan åt dig kan man ju undra? Då är du ju bara lat och orkar inte bläddra själv, usch då. 

Vad gäller gamla sossar och lukt så tror jag inte att jag bryr mig om någon källa, hm……nöjer mig med att konstatera att du har fördomar mot väldigt många gamla människor.

gortor
0

#120 Ja, den internationella trafiken måste man komma överens om, dock finns möjligheter att succesivt avgiftsbelägga även denna. Inrikesflyget kan man låta betala full skatt precis som vägtrafiken.

AndersE
0

#124 Succesivt avgiftsbelägga? Som när miljöpartiet fick igenom avgifter som ledde till att RyanAir flyttade sin trafik från Malmö-Sturup till Köpenhamn?

Och att lägga avgifter på inrikesflyget leder naturligtvis till att flygningarna Malmö-Arlanda flyttas till Kastrup-Arlanda.

Ska bränslet beskattas så gissar jag att det kommer att trixas en hel del med linjenäten så att så många tankningar som möjligt görs utomlands.

Vad vinner vi då? Vad förlorar vi?

Ida
0

#124 Anledningen till att man inte "avgiftsbelägger" eller beskattar inrikestrafiken är att vi bara förlorar på det själva. Det är en meningslös åtgärd (miljömässigt) ur ett globalt perspektiv och snedvrider bara den internationella marknaden. Som AndersE säger kommer flygbolag där det är möjligt, att välja andra närliggande städer utanför Sveriges gränser. I övrigt tror jag det kan få ganska stora konsekvenser för ett land som Sverige att vi missgynnar vår flygtrafik gentemot alla andra. Landet som helhet förlorar för mycket på det. Det bästa vi kan göra är att få till stånd en internationell överenskommelse om att flyget ska ingå i handeln med utsläppsrätter.

charlie
0

Ar det underligt att svenskar inte vet vad en subvention ar? En subvention ar nagot som far nersatt pris pga nagon skjuter till kapital for att minska priset.

En skatt ar ett satt att hoja priset pa en produkt. 

En skattefri vara ar inte subventionerad… den ar bara skattefri.

---

AndersE
0

#127 Jag tror att man vet, men avsiktligt väljer fel ord som ett sätt att förstärka sin retorik. Har man klent med argument får man göra så…

gortor
0

Då stämmer det således inte att etanolen är subventionerad.  Att staten avstår från att ta in skattemedel från en verksamhet men beskattar andra brukar ofta skällas för subventioner. För övrigt så är det hög tid att flyget får betala sin miljöskuld.

charlie
0

#129 Nej det ar ingen subvention. Det ar lika felaktigt som att saga att staten skulle subventionera arbete genom att sanka inkomstatten.

---

gortor
0

#126 Det är nödvändigt att begränsa flygtrafiken pga miljöskäl. Avgifter för start/landning är ett sätt, kalla det flygskatt den som vill.

charlie
0

#131 Problemet ar nar man beskattar ting utan vidare eftertanke. Ett flygplan i sig ar inte mijofarligt, precis lika lite som ett tag ar miljofarligt. 

Problemet ar att flygningar slapper ut koldioxid. Om det ar koldioxiden man vill at sa bor man stimulera alternativ. Och det kan man gora ratt och felaktigt.

Man kan saga att all flygtrafik far betala X kr/mil.

Eller sa kan man satta ett tak for hur mycket koldioxid ett flygplan far slappa ut. 

Vilket av satten tror du kommer innebara en minskning av koldioxidutslappen, vilket satt kommer stimulera kreativa ideer?

---

AndersE
0

#131 Flyget betalar avgifter för start och landning liksom för själva flygandet - s.k. övervägsavgifter.

Arlanda passerar sitt utsläppstak - men det beror inte på flyget utan på bilarna som kör till och från flygplatsen…

gortor
0

#132 En utmärkt idé! Att flyget till exempel inte får släppa ut mer koldioxidekvivalenter än järnväg vore en bra sak. Borde omedelbart tillämpas.

AndersE
0

#134 Vem ska betala kostnaderna, de kraftigt minskade skatteintäkterna osv? Eller det är bara att öka skatterna?

gortor
0

#135 Biljettpriserna kommer att öka, spelar ingen roll.

AndersE
0

#136 På vilket sätt leder ditt förslag till ökade biljettpriser?

charlie
0

#134 Forsoker du bara framsta som ointelligent?

Man maste ge tid for ideer att fa luft under vingarna. Jag vet att b.la. MIT haller pa att experimentera med hydrogen motorer. Dessa kommer, ifall de fungerar, att konkurrera ut taget. Som faktist drivs av bade kol och olja. 

Men SJ ar skickliga pa att kasta en sloja och kalla sin el for gron el.

---

gortor
0

#137 Om det införs restriktioner, skatt på flygbränsle, momsskyldighet och skyldighet för flyget att köpa utsläppsrätter så kommer priserna att stiga. Självklart.

#138 Ointelligent är snarare att förneka det uppenbara som vissa gör. Att alla måste bidra till att stoppa klimatförändringarn så gott vi kan. För övrigt: Hydrogena motorer behöver fyra gånger större bränsletankar än nuvarande. Dessutom förorenas luften av vattenånga som också ger en växthuseffekt.

Ett kanske mera modest krav på utsläppsbegränsning vore att flyget inte får släppa ut mer än vad som motsvarar EU:s krav på biltrafiken:130 gram koldioxid per kilometer.

AndersE
0

#139 Om det införs restriktioner kommer troligen priserna att stiga. Det innebär att vanliga människor får sluta flyga och rika människor och företag kan fortsätta.

Med skatt på flygbränsle och moms stiger priserna, en hel del flyttar utomlands. Sammantaget lär det ge små effekter på utsläpp, men minskade skatteintäkter till Sverige och försämrade förutsättningar för företag med ökad arbestlöshet och minskade skatteintäkter som följd.

Skyldighet att köpa utsläpsrättigheter ger liknande effekter.

Fast vad du skrev var att flyget inte skulle få släppa ut mer "koldioxidekvivalenter" än tåg. Exakt vad du menar vet jag inte, men för mig låter det som en omöjlighet och då blir det ju totalstopp på flyget - inte dyrare flyg. De ekonomiska konsekvenserna för Sverige kan nog ingen ens föreställa sig.

gortor
0

#140 Det finns ingenanledning att fortsätta med att subventionera flygindustrin med befrialse från moms och bränsleskatter. För att inte tala om de miljarder i stöd som Airbus och Boeing erhållit. Det är tyvärr så att allt som göras kan måste göras om inte klimatförändringarna skall totalt förändra världen som vi lever i. om vi mister huvudparten av flygindustrin så må det vara hänt.

AndersE
0

#141 Om jag sammanfattar så menar du att inget ska göras åt internationell luftfart förrän internationella överenskommelser är klara, men för inrikestrafiken vill du lägga på skatter, moms och skyldighet att köpa utsläppsrätter. Det innebär i praktiken nämast en nedläggning av inrikesflyget och en avfolkning av norra Sverige samt många orter även i södra Sverige.

charlie
0

#139 Vatteanga skapar en nerkylningseffekt. Du kan testa sjalv, ga ut under en molnig dag.

Och nej, det behovs inte 4 ggr sa stora bransletankar, jag har till och med sett ett flyplan utrustat med dylika motorer pa Lexintons flyplats.

#141 Vad menar du att Boing har fatt i stod?

---

WiktZac
0

#143 Fel, vattenånga är den vanligaste, för att inte säga den direkt viktigaste växthusgasen; utan den skulle temperaturen rasa drygt 30°C här nere direkt.

Däremot uttrycket "förorenas luften av vattenånga som också ger en växthuseffekt" känns väl knappast helt korrekt heller. Jag skulle gott kunna tänka mig att all den samlade lufttrafiken knappast bidrar med mer vattenånga per år än vad haven gör per sekund.

//Zac

gortor
0

#144 problemet med utsläppen som flyget gör sig skyldigt till är att dessa sker på en höjd i atmosfären där de gör avsevärd mer skada än vattenångan från haven som inte stiger särskilt högt och som faller ner som regn.

gortor
0

#143 Det finns inga flygplan med vätgasdrift. Alltför stora tekniska problem än så länge.

Vad beträffar stöd till flygindustri så förekommer det till exempel till Boeing men också till Airbus. Vad Boeing beträffar så ett EU-beslut N432/2004. USA har ett militärt skandalkontrakt KC-767 samt NASA`s teknikutveckling som Boeing utnyttjar.

gortor
0

#142 Nästan rätt. Man skall låta även den internationella flygtrafiken betala sina skatter/avgifter. Så lång det överhuvudtaget det är möjligt.

Lägg pengar på höghastighetståg.

AndersE
0

#147 Du vill alltså att Sverige ensidigt skattebelägger bränsle även på internationell luftfart?

Vilka avgifter är det flyget inte betalar som du vill de ska betala?

charlie
0

#146 http://www.flightglobal.com/articles/2008/04/03/222692/modified-diamond-flies-on-fuel-cells.html

Sedan sa arbetar min granne at MIT i deras Lexington institute med Hydrogen motorer at just flygplan.

---

gortor
0

#148 Varför inte? men egentligen ett EU-projekt. Det finns andra sätt att resa än att flyga. Det är faktiskt inte nödvändigt att resa lång väg för ett möte eller för att träffa en kund. kalla det avgifter eller skatt, strunt samma, men det är bränsleskatt/koldioxidskatt samt moms.

gortor
0

#149 Så hur många passagerare kan åka med dessa plan? och hur långt?

AndersE
0

#150 Jag gissar att du inte får särsklit mycket medhåll av företagare…

Ditt förslag skulle innebära en kraftig ekonomisk nedgång för Sverige.

gortor
0

#152 En kraftig nedgång för inrikesflyget ger ingen kraftig ekonomisk nedgång för Sverige. Internationellt flygs det alldeles för mycket. En släkting blev kallad till NY för ett möte (bara det, så idiotiskt).Dag 1 avresa från Kastrup, ankomst till NY. Dag 2 ett sammanträde och en lunch sedan återesa. Han kom hem till undertecknad dag 4, fly förbannad: Alla dj-la flygkåta, mötesgalna bolagsgubbar skulle ställas mot en vägg och skjutas, nej, det vore för lindrigt de skulle tvingas lyssna på svens dansmusik i evighet!!!

Så kan det gå till i affärsvärlden. Jag för min del åker tåg. Var nyligen i Italien. Mycket angenäm tripp. God mat på tåget, lugn och ro. Inget sabla stress på dessa fördömda flygplatser där näsvisa gestapofigurer snokar i ens bagage och till och med tvingar en stackars resenär att ta av sig skorna, fy tusan!

AndersE
0

#153 Jo, i länder där din politik blivit verklighet ställer man nog upp människor mot en vägg och skjuter dem. Liksom man låter massorna svälta efter att man låtit sin politik sänka landets ekonomi.

gortor
0

#154 Vilka länder har den goda smaken att inte subventionera ett miljöfarligt transportsystem som flyget? Talet om att skjuta någon var ett sätt att uttrycka sin ilska över ett fullständigt idiotiskt arrangemang, ett sammanträde som kunde skötts per telefon. Så uppfattade jag det. Och förresten lever du tydligen inte i samma värld som vi andra när du inte fattade det.

Din upprördhet är komisk.

AndersE
0

#155 Vilken upprördhet?

Vilket transportsystem är inte miljöfarligt? Hur mycket subventioneras tåg?

charlie
0

#155 Du vet fortfarande inte skillanden mellan subvention och reducerad skatt?

---

gortor
0

#157 Enligt gängse terminologi är subvention "ett direkt bidrag från staten till en viss sektor eller verksamhet" Eller "ett undantag för en viss sektor att betala skatt eller de fulla kostnader somuppstår förm samhället genom sektorns verksamhet"

gortor
0

#156 Hur mycket tåg subventioneras vet icke undertecknad. Järnvägen byggdes upp av allmäna medel en gång. En fantastisk satsning som sedermera ej har upprepats. Subventoneras? än se´n? Den bör subventioneras i motsats till den miljöförstörande flygtrafiken (som dessutom är ett fördömt tråkigt sätt att färdas).

gortor
0

#156 Du retar upp dig, gör inte det.

charlie
0

#158 Var ar denna gangse terminologi definierad, i ditt kok, det var nastan lika roligt som #0? :D Skulle du samtidigt definiera bidrag som stold av nagons skattepengar?

Definitionen ar monitorar _assistans_ (punkt).

---

gortor
0

#161 Vad som är roligt är din upprördhet. För övrigt bör du nog försöka skriva på svenska.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.