Politik iFokus

Politik

Etikettövrigt
Läst 923 ggr
Maja
0

Utfrågningen

Vad tycker ni om SVTs utfrågare? Personligen så är jag lite skeptiskt mot dem, eftersom de pressar vissa mer än andra.. Utfrågningen som pågår nu med Leijonborg tycker jag är oerhört dålig.. Besviken på detta just nu.. :|

Ida
0

Nej, Knutsson och Rundström eller vad hon heter har inte imponerat direkt.

Nu ska jag se utfrågningen med Leijonborg…

Tur att det finns internet! ;)

jen
0

ja, jag har också precis tittat på webb-tv.

jag tyckte han skötte sig bra på utfrågningen, men i väkteriet hade han inte fullständiga svar på en del frågor.

fortfarande så tycker jag att Persson och Reinfeldt är de som blivit mest "pressade" i utfrågningen vilket är självklart eftersom de båda är statsministerkandidater.

Lundblad
0

Det är omöjligt att vara en objektiv bedömare. Från min borgerliga horisont tycker jag dock att årets utfrågare trots allt är något bättre än vanligt. Men vänsterperspektivet i frågeställningarna finns där som en alltid lika självklar utgångspunkt.

Skattesänkningar måste alltid försvaras, men sällan skattehöjningar. Sänkta bidrag måste alltid försvaras, men sällan bidragshöjningar. Nej till abort måste försvaras, inte ja till abort. Nej till homoadoptioner måste försvaras, inte ja. Ja till friskolor måste försvaras, inte nej till friskolor. Nedskärningar av offentlig sektor ifrågasätts, inte utbyggnad.

Varför ifrågasätts t.ex. aldrig skattehöjningar på samma sätt som bidragssänkningar? De har ju exakt samma resultat - nämligen att människor får mindre i plånboken. 

Om ökade offentliga utgifter ifrågasätts så är det i princip alltid utifrån ett budgetperspektiv, sällan eller aldrig utifrån ett moraliskt-ideologiskt.

Maja
0

Men igår blev jag så oerhört irriterad och trött på utfrågarna.. Är inte det till för att partiledarna ska få berätta vad de står för och hur de vill lösa olika problem etc.?! De ville ju prata om skandalen hela tiden!! :/ Är det inte tillräckligt uppmärksammat i TV, radio, tidningar etc.?!

Jag tycker att de var oerhört snälla och trevliga när en annan partiledare var där.. :/ Ska inte alla behandlas likadant?!

Lundblad
0

#4 Ja, väldigt ofta ikläder sig journalister rollen som den förorättade och kräver besked, ursäkter, ansvar. Men varken Leijonborg eller någon annan är skyldig Mats Knutsson en ursäkt.

Och ska det var tuffa, ifrågasättande utfrågningar så vore det bättre att låta en politisk meningsmotståndare ställa frågorna. Då blir det iaf raka rör och inget sken av neutralitet och objektivitet.

Inlägget är låst för nya kommentarer