Är polisen effektiv?
I nio år höll mannen en kvinna inlåst i en campingstuga. Redan i november förra året gjordes en polisanmälan, men först nu började man arbeta med anmälan och kvinnan kunde befrias.
"- Det ringde en polis till mig och sade att nu har vi kommit ned i pappershögen till det här."
"Natten mot den 19 augusti följde duon efter 27-åringen när han lämnat av sin flickvän i centrala Landskrona. I höjd med påfarten till E6:an vid Landskrona norra sköt 21-åringen minst tre skott mot hans bil. Två av dem träffade, men han skadades inte."
Det hela polisanmäldes, häktningsorder fanns, men inget hände…
"Den 7 september vid 18-tiden, skjuts en 27-årig helsingborgare mitt i rusningstrafiken på torget framför Knutpunkten. Han träffas av fem skott bakifrån och fyra var dödande."
Man kan alltså skjuta mot en person, och få en ny chans nästan tre veckor senare utan att polisen "hinner" ingripa.
---
Det talas ju en del om resurser. "Fler poliser!" Men är det verkligen en resursfråga? Jag ifrågasätter om polisen är effektiva, om man prioriterar rätt, om man har en effektiv organisation.
Är detta en ironisk tråd, Anders?
Känner att jag inte vill bli driven med så jag frågar..
Sara
#1 Svar nej.
Anders, Om du visste vilken enorm mängd pappers arbete det är. Det tar inte 10 sekunder att ta upp en anmälan.
#3 Du menar att det är rimligt att en häktningsorder - klar och färdig - inte leder till någon handling, utan att man väntar så många dagar att gärningsmännen hinner göra om och lyckas med avrättningen?
Och att nio månader är en rimlig tid mellan en polisanmälan tills dess att en polisman ringer upp och ställer frågor med anledning av anmälan?

Jag tror att poliser i allmanhet ar lata och osociala i sverige. Forsta gangen man sag en polisbil snurra runt har i omradet sa vart man lite chockad och undrade vad som kunde hant.
Nar en polisbil nasta helg stannade till och klev ur framfor hust sa blev man nastan kallsvettig. Men polisen skulle bara presentera sig och sa att de forosker aka runt omradet nagra ganger i veckan for att kolla att allt star ratt till och prata med manniskor.
Nar vi bodde inne i stockholm sag jag nastan aldrig, kanske ett par ganger i manaden polisbilar. Och de enda gangerna var nar de blaste pa med blaljus. Tyvarr ar det sa med poliser i sverige att de inte riktitgt fattat att de ar dar for befolkningen istallet for befolkningen ar dar for deras skull.
---
Jag har ringt efter polisen tre gånger:
- Såg ett inbrott i butik i en stad
- Såg en häst som kommit lös och sprang på en skymd landsväg
- Såg en berusad man, tunt klädd i vintern, ramla omkull och bli liggande
Ingen av gångerna har polisen kommit. (Jo, de kom till butiken, men då jag ville lämna signalement vägrade de lyssna på mig.)

#6. Hm, ganska likt det jag påstod i en annan tråd där det handlade om påtvingad civilkurage. Tycker ditt inlägg bara bekräftar att min tanke inte var så fel ändå. För det är svårt att ha civilkurage om man inte blir uppbackad.
Ja Charlie, jag förstår att du blev kallsvettig. Det hade jag också blivit för det hör inte till vanligheterna här precis
.
#7 Oavsett om polisen kom eller ej, så tycker jag att det hade varit fel av mig att inte ringa. Jag kan inte göra polsiens jobb - men jag kan göra mitt.
#5 Det är faktiskt inte så längre. Jag ser polisbilar 3-4 gånger per dag…
#4 Ja, för mycket kan man ju inte göra medans man väntar på att chefen ska säga att det är okej?
#9 Du tror att problemet är toppstyrning och dålig delegering?

#9 Nar var sist gang du diskuterade med en polis i uniform da, som bara fragade hur allt var?
---
Ärligt talat tror jag de poliser som finns har för mkt att göra för att hinna med det "sociala".
När jag var liten, ca 20 år sedan, hade vi kvarterspoliser som promenerade runt i grannskapet. Det fanns även ett litet kontor som var bemannat x antal timmar i veckan.
Innan det nya tfnnr 11414 fanns fick man knappt lämna en anmälan om man ringde. Än mindre är de "intresserade" av att lösa småbrott.
Jag tror helt enkelt vi har för få poliser och utredare för att de ska hinna med. Sen finns det säkert folk inom polisen som slöar och är ineffektiva oxå.
Sara
En man blir beskjuten av två andra - ett mordförsök. Det anmäls och efter tolv dagar anhålls de två gärningsmännen i sin frånvaro.
Polisen "planerar" ett gripande ytterligare två veckor senare!
Innan dess hinner de två göra om sitt mordförsök - och lyckas…
#11 Inte speciellt längesen=)
#10 Jag tror att väldigt stor del ligger där. Det är ett ämne min pappa och jag ofta talar om, han är ju polis och tycker att det går för långsamt han med.
#13 Du har en poäng.
Här i stan cirkulerar poliserna runt i stan. Ser dom flera gånger om dagen, och dom snackar med folk. Så har det inte varit innan och det är jättebra tycker jag :)

Ja sen när man ej sandar vägen in till huset och en tjuv bryter benen är det mitt fel…..
Nej förr poliser som är som förr i tiden. Kom på besök i skolan. Men idagens samhälle har de ej tid som förr med allt. Tråkigt tycker jag svärfar hade haft inbrott i sin kiosk på ett sportfält inte fan kom poliserna ut dit heller.
Förut hade de stått givakt. Ut med mera pengar till de som sköter om vårat samhälle Sjukhus personal poliser dagisfröknar. De förtjänar mera lön än de som bara sitte roch stirrar in i en dator.
Men skillnaden är att de ej producerar och kan ta betalt som alla ingengjörer. Men de skyddar våra runt i kring men det kan de ej finansiera bättre.
Kolla detta sjukt att det ej finns mera poliser ute på gatorna.
#16 fler poliser på gatorna behöver inte betyda att dom hade varit just där precis då det hände.
Och här i stan besöker polisen skolor. dom kommer och snackar och hälsar och så.

#17. Tycker det låter jättebra. Poliser behöver synas. Kul också att de besöker skolor och sådant.
#18 Precis :)

#16 fler poliser på gatorna behöver inte betyda att dom hade varit just där precis då det hände.
Nej men tanken att de syns skräcker mera än att de inte syns.
Som om du går på en affär som liten. Lättare stoppa något i fickan om ingen butikspersonal är ute och plockar varar de ser ej dig stoppa det i fickan. MEN Det avskräcker mera eller hur?
Som med reklam det säljer annars skulle ej butiker skicka ut det i mängder;)
#20 Visst avkräcker det. I dom flesta fall.

Ja, ungefär som när polisen är ute och kör på vägarna……då kör alla så sakta och laglydligt. Nästan så det blir för sakta i stället
.
#22 haha, det som är fel är att de flesta känner sig skyldiga då de ser poliser, och försöker uppträda så nomralt som möjligt. Det resulterar ofta i att man bara ser dum ut :) Och allt bara för att vi har en viss bild av poliser.
Dom är bara människor, det glömmer vi nog ganska ofta :)
Ibland tycker jag polisen är dålig, ibland jobbar dom riktigt bra.
För ett par veckor sen så kom det en cyklist på landsvägen vinglande.
Han hade ett sår i nacken och vi såg att det rann blod utmed ryggen.
Då jag visste vem det var (en knarkare) så vågade jag inte stanna. Men jag ringde polisen som kom 3minuter senare och stoppade honom.
Polisen i Malmö måste följa med brandkåren på utryckningar till ett vissa bostadsområden eftersom brandmännen blir attackerade av stenkastande barn och ungdomar när de ska rycka ut för att släcka en brand. Det är faktiskt sant!
Sen kan det ju också vara så att det pågår en fotbollsmatch på orten vilket kräver en jätteinsats av polisen för att förhindra huliganerna att påbörja upplopp.
Det är kanske tid att vi instiftar en slags vaktstyrka som får hålla reda på samhällets odågor så att polisen kan få tillfällen och tid att göra det de ska göra.
En tanke…………
#25 En annan tanke är kanske att man inte ska tolerera att människor bryter mot lagen?

#26. Ja, så tänker jag också. Man ska helt enkelt inte tolerera att människor bryter mot lagen. Sen spelar det mindre roll vilka människor det gäller. Det verkar som om en del har lite svårt att förstå denna enkla mening, utan bara är ute efter att vissa grupper bryter mot lagen.
#27 Ja, det är som om man gick i en klass med många busar och rektorn inte lät den klassen följa med på skolans årliga utflykt som straff.
Dvs busarna i de andra klasserna fick följa med, men de ordentliga i busiga klassen fick stanna hemma.
Rektorns argument var förmodligen att i klass 5D var det statistiskt sett fler busar än i andra klasser…
---
Och Magnuz visar säkert upp statistik på att det statistiskt är större kriminalitet bland invandrare än bland icke-invandrare.
Så då skickar vi hem invandrarna - busar och ordentliga om vart annat. Och låter icke-invandrarna (inklusive busar) stanna.
---
Själv skulle jag ju sett att enbart busarna oavsett klass stannat hemma från skolresan. Och att polisen haffat alla kriminella oavsett var de är födda.
Så att vi ordentliga kan åka på klassresa. Och att vi ordentliga - oavsett var vi är födda - kan jobba på, ordna välfärd, betala skatt och ta hand om våra barn.
---
Men mitt recept kräver ju en annan människosyn än den som Magnuz har och den som prisas i (sd).

#28. Ditt recept blir en riktigt god kaka skulle jag vilja säga
. Det är väl ändå så det bör vara och på det sättet det finns en chans att kunna gå ut efter kl 18, slippa mobbing i skolan oavsett om mobbingen drabbar en svensk eller en invandrare, slippa gängbråk oavsett nationalitet, slippa allt detta förfärliga tjafs vid sportevenemang osv osv.
# 26 - Man ska absolut inte att någon bryter mot lagen. Jag lekte bara lite med tanken att man kunde dela upp polisarbetet i en vaktstyrka, som är specialutbildad för detta och en som gör traditionellt polisarbete med olika specialutbildningar.
Detta med att barn och ungdomar attackerar brandmän beror på, enligt utredarna, att de kommer från länder där man ser polis och brandmän som korrumperade statstjänstemän, alltså fiender till folket och inte som ordningsmakt och räddningstjänst.
Med detta uttalande så pekar jag inte ut någon grupp utan vill bara förklara varför, orsaken som ligger bakom beteendet.
#30 Jag tror att en av de viktigaste negativa faktorerna i att integrering fungera dåligt är brist på information och tydlighet.
Det är väldigt viktigt att den som kommer hit får veta något om hur landet fungerar, vilka lagar vi har, exempel på sådant som inte tolereras här osv. En del i detta är ju att klargöra vilket stort förtroende de flesta statstjänstemän åtnjuter här.

Bara en sån, för oss, självklar sak att man sätter upp tid i tvättstugan och följer den kan bli problem. Jag kan förstå att det blir det från den tiden jag bodde utomlands. Där fanns inget som hette kösystem överhuvudtaget. Det tog mig lång tid att lära mig att inte stå snällt och tyst och vänta på min tur.
Med det vill jag säga att jag som svensk, lärd att stå i kö och vänta på min tur fick lära om. Det fungerade inte så där jag bodde. Jag blev tvungen att lära mig vara påstridig, höja rösten och använda armbågarna. Det var jättejobbigt kan jag tala om. Bara att åka buss och vara tvungen att skrika "stanna" där man ville av var pinsamt. Satt man längst bak i bussen så gällde det att skrika högt.
Så ja, det är jätteviktig att man får lära sig hur det nya landet fungerar, vilka lagar som finns osv.
många vågar inte heller anmäla brott tyvärr.
Vet en som blev misshandlad för att han skyddade sin tjej ute på gatan. Dom två vågade inte anmäla för att de blivit hotade.
slutade med ett brutet ben och han blev sydd med fyra stygn på armen.
#33 Det är fruktansvärt. När man hör sådant får man en känsla av att samhälle och polis givit upp kampen mot kriminalitet. Det får inte hända.
Att beivra kriminalitet tycker jag är bland det viktigaste man kan använda mina skattepengar till.
#34 exakt.
Det ska kännas tryggt att anmäla. Kanske brottsoffers-skyddet bör bli bättre?
ofta hör man ju om brott och straff, men man hör sällan något om hur offren skyddas.