Idag kom budgeten
Idag presenterade finansminister Anders Borg statsbudgeten för 2009. Efter den traditionella budgetpromenaden inleddes den sedvanliga budgetdebatten i riksdagen.
Många av förslagen i budgeten har redan presenterats. Stora satsningar görs på forskning, pensionärer, företagande och miljön. Även på infrastruktur, rättsväsende och psykiatrin. Sist men inte minst sänks inkomstskatten med 15 miljarder till.
Vad tycker ni om årets budget?

Jo, jag satt och lyssnade ett tag på vad han hade att berätta. Hörde inte hela, men det jag hann höra lät bra. Jag är särskilt glad över att de tänker satsa på psykiatrin, för den är idag rent bedrövlig och rentav skamlig för ett land som Sverige.
Pensionärerna är väl en grupp som blivit lite eftersatta, om jag förstått det hela rätt, så det är nog dags att ta tag i det nu.
#1 Man får framförallt kritik för att pensionärerna inte får lika mycket som de som arbetar. Jobbskatteavdraget har dock till syfte att stimulera arbetsmarknaden, en egenskap som andra inkomstskattesänkningar saknar. Och fler i arbete förbättrar utvecklingen av inkomstpensionen, något som gynnar de flesta pensionärer. De som inte gynnats av det är nu de som får de största skattesänkningarna. De 68 kr man pratar om gäller ju de pensionärer som redan fått det bättre via inkomstpensionen, så jag tycker att det är rimligt att de som har garantipension får de största skattesänkningarna.

#2. Ja precis. Då är det deras tur nu då.
Jag blir lite imponerad av det ganska lilla jag hört. Får verkligen intryck av att det är ordning och reda på finanserna. Vilket känns väldigt tryggt. Att gå in i en lågkonjunktur och ha möjlighet att satsa då är ju helt rätt. Och det visar ju också hur rätt man haft då man varit återhållsam under högkonjunkturen.
Att inftastruktursatsningar kommer nu känns ju också som ett skolexempel. I högkonjunkturen byggs det tillräckligt privat. I lågkonjunktur frigörs resurser som staten kan köpa upp och på det viset hålla sysselsättningen uppe.
Jag hoppas att man nu också kan satsa mer på småföretag. Sänkningen av arbetsgivaravgift med 1% hörs väldigt lite, även om jag hörde Borg argumentera väl för att man tror att det ger mycket effekt.
När det gäller pensionärerna är det lite märkligt att höra på debatten. De har ju inte fått någon försämring sedan (s)-tiden och ändå attackerar (s) hårt för att alliansen inte gör mer för pensionärerna än man själva gjorde. Och ingen verkar ju ändå ha märkt av de skattesänkningar man fått, så det hade väl inte pensionärerna heller gjort. (Fast jag har full förståelse för pensionärernas reaktion och klagan.)
Det var lite kul när Borg konstaterade att om (s) skall återställa de skattesänkningar som man kritiserat alliansen för, och samtidigt genomför de skattehöjningar i övrigt man talat om så innebär det att (s) kommer att gå till val på att höja skatterna med 70 miljarder. Ska bli kul att höra argumenteringen…
Det jag tror pensionärerna är griniga på är att de fått mindre än de som arbetar. Inte att de fått det sämre med alliansen utan just att de inte fått det bättre.
Sara
#5 Jo, och det förstår jag som sagt.
Samtidigt är det ju lätt att fösrtå hur alliansen tänker. Om man sänker skatten för de som arbetar leder den satsningen till ökade skatteintäkter som gör att man senare kan sänka skatt även för pensionärer.
Om man sänker skatten för pensionärer leder det inte till några förbättringar av statens finanser.

Nu är det bara att vänta och se vad som händer. Vi är nog lite så till mans, att den grupp vi tillhör är den som vi först vill se förbättringar i.
#7 ja, så är det ju ofta…
Jag kan förstå pensionärerna på ett sätt. De har ju oftast arbetat ett långt arbets-liv. och matpris-bensinpris och hyror stiger, men de har samma summa pengar att leva på.
En del pensionärer har det däremot väldigt bra. Min farmor brukade säga.
"jag ska inte klaga, de finns de som har det sämre" ;) Hon syftade på de sjuka….
fast jag tycker också det är synd att de ska dra in på vård. Tex de personliga assistenterna.
Det kan jag inte förstå, när de talar om god ekonomi?
#6 Exakt. Syftet med jobbskatteavdraget är att stimulera arbetsmarknaden, en egenskap som skattesänkningar för pensionärer inte har. Nu har man ju dock lyckats med arbetsmarknadspolitiken och har råd att sänka skatten även för andra grupper. En skattesänkning för pensionärer motsvarande jobbskatteavdraget skulle dock kosta uppemot 30 miljarder kronor och därför är det inte möjligt i den omfattningen. Jag tycker dock att detta är ett steg i rätt riktning, framförallt för att man satsar på dem med de allra lägsta pensionerna.
I övrigt bör man dock inte glömma att resten av pensionärerna, det vill säga de med inkomstpension, faktiskt tjänar på jobbskatteavdraget indirekt. Fler i arbete leder till högre genomsnittsinkomster och inkomstpensionen är numera kopplad till genomsnittsinkomsten, iställer för KPI, som garantipensionen är.