Förtidspension
Varför ska alltid pensionärer få minst. Även om de höjer med 100 kronor, så får man mindre i plånboken. Sist så fick jag en höjning med lite över 100 kronor, men när pensionen kom så var den 17 kronor mindre än månaden före. Sen går bostadsbidraget ner också.
Inte får vi mer att röra oss med. Ändå har vi ofta läkare och mediciner att betala. Förstår att så många inte har råd att hämta ut sin medicin eller gå till doktorn.
Fotvård är inte att tänka på. Som handikappad och förtidspensionerad har man inte råd att slänga ut över 400 kronor.
Nej, höj pensionerna mer, så vi kan få ett drägligt liv.
Tatsja Sajtvärd Fotboll och Medarbetare. Rörelsehindrade och kost
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?
#0 Hur kan det bli mindre ut när pensionen höjdes?
Mer skatt och lägre bostadsbidrag.
Jag får ut cirka 9000 tusen med bostadstillägg nu, men har fått besked att det blir 75 kronor mindre i och med höjningen. Hamnar i en annan skatteklass och lägre bostadstillägg. Min hyra ligger på 5140, elen runt 900 i månaden. Sen är jag matallgerkiger och gluten -laktosintolerant. Det gör att jag inte kan handla min mat, utan får vara utan. Läkare måste jag gå till på grund av mina skador och ska jag kunna överleva, behövs medicin. Räkna själv får du se att det inte är något kvar. Kan aldrig unna mig något.
Väl mött, Tatsja
Vilken skattehöjning menar du? Menar du att du fått höjd ersättning och att det påverkar bobidraget? En marginaleffekt alltså?
Ja, den som var för några år sedan och sen planerar de ju en nu. 67 till runt 150 för pensionärer och över 1500 för löntagare. Slår lite fel.
Väl mött, Tatsja
#4 Skattehöjning för några år sedan och sen nu? Förstår inte riktigt?
Sedan alliansen har tillträtt har vi sett skattesänkningar, men inte höjningar väl?
Eller du menar att din kommun höjt skatten?
#0 Det är ju möjligt att du drabbas av en marginaleffekt där och att nettoeffekten därmed blir negativ. Men regeringen har inte höjt några skatter, det är i så fall kommunen som gjort och då är det knappast en borgerlig kommun.
Visst finns det mer att önska i våra sociala system, men jag tycker inte att det är negativt att man sänker skatter för löntagare. Det är ju trots allt en förutsättning för att vi ska kunna behålla och förbättra den välfärd vi har idag.
Inkomstskattesystemet är också fullt av marginaleffekter och det är de man nu försöker komma till rätta med. Det är inte rimligt att en person som lagt ned många år av sitt liv på studier för att exempelvis bli läkare inte tjänar mer än en med bra mycket lägre lön bara för att vi straffbeskattar högre löner. De "höginkomsttagare" man talar om är lärare, läkare och andra yrkesgrupper som kräver många års utbildning. De behöver också ett incitament för arbete.
Är det inte så att det är den "lilla" höjningen av pensionerna som diskuteras?
Jag kan hålla med Tatsja att det är inte mycket att leva på/av. Denna grupp har verkligen halkat efter.
/Maria
Skrivfel av mig. Menade höjning av pension, men denna kommun passade då på att höja skatten. . Se hur det blir denna gång. Vet inte vad jag ska ta av snart. Får väl börja svälta.
Väl mött, Tatsja
förstår dig. jag har bekanta i samma sits, och de har det inte så muntert.
man glömmer bort att det blir dyrare att leva, med höjda mat-bensin och bostadskostnader.
som sjuk behöver man oftare läkarvård,medeciner och annan hjälp som kostar
Ett litet tips är att ni kan söka handikappsersättning från FK om man har merutgifter pga sjukdom.
Sara
#10 Visst. Jag är både gluten och laktosintolerant. De ansåg att jag inte äter mer än 1000 om året i dyrare mat. Tror de aldrig har sett priserna. Som exempel. Ett halvtkilo makaroner kostar runt 28 kronor. Ska väl inte äta varje dag i veckan enligt dem. Men försäkringskassan räknar in handikappsersättningen i bostadbidraget för mig. Fast jag sa att den inte är skattepliktig.
Hjälper inte att klaga. Har försökt i flera år.
Väl mött, Tatsja
# 11 Men hur kan de göra så!? Jag har både bostadstillägg och handikappsersättning, det är ju två olika saker ju.
Ibland funderar jag på om de som anställs på FK måste ha under X i IQ för att bli anställda..
Sara
#12 Håller med. De har alltid försökt motarbeta mig. Men de har fått mothugg.
Skriver mer när ögonen orkar.
Väl mött, Tatsja