Politik iFokus

Politik

Etikettvård-och-omsorg
Läst 3151 ggr
Linda
0

bara en undran..

Pratade med en väninna i går som berättade att ytterligare en kompis ska göra en magsäcks operation..ca 150tskr..

-Våra politiker tycker tydligen att vi inte ska ha fettskatt dessutom ska vi bekosta folks lidande..

Bakrund varför jag tycker så här:

Jag gick oxå upp i vikt n'är jag väntade barn, kämpade gruvligt att gå ner kg igen, operation för ev löshus och övrig ses som skönhets fel och får bekostas då själv.

En överviktig människa går till psykolog och denne skickar vidare till läkare, läkare skickar till dietist och på ca 7 månader ska patienten förväntas att försöka gå ner i vikt..

-Självklart är det jobbigt och patenten kanske tillochmed går upp i vikt i väntan på att få svaret om denne ska få operations tid..

Jag har nu pratat med flera som själva sagt att de fick för lite uppbackning och operationen var en lättare väg för alla parter..

Så här skulle det behöva se ut: Patient går till psykolog, denne remeterar till  en ett " reahab" där utbildad personal finns , ett behandlingshem för överviktiga för det är ändå en sjukdom.

I dag ser det annorlunda ut samhället bekostar en väldigt dyr operation viktnedminskning, lämnar patienten utan ordenkliga kostkunskaper efteråt.

Tror att vi väljare måste får mer insikt i sjukhus frågor vart våra skattepengar går till..

-Hur tycker ni att vi ska använda dem?

mvh Linda

precis
0

Är det inte bättre med förebyggande? mycket mer info om näringslära och vettiga tips o råd (i skolan o till föräldrar osv.) om hur man kan undvika att bli överviktig. magsäcksoperationer är onödigt smärtsamma o farliga.

Linda
0

Det är just det jag menar, att samhället måste öppna ögonen och kanske tillochmed införa "fett" skatter för att i sin tur sänka på nyttiga varor..

Som sagt ingen människa ska behöva bli opererad i onödan när hjälp ska finas iaf..

johan
0

Det där är svårt. Jag tror man är ute på ganska farlig mark om man tycker att de som får skylla sig själva också ska betala sin sjukvård själva.

Hur ska vi göra med rökare som garanterat får lungcancer till exempel? Eller folk som bryter mot trafikregler och kör in i ett träd?

Tyvärr verkar det ju som att information och kunskap inte alltid hjälper. Det kan ju inte finnas en enda människa i det här landet som inte vet att rökning orsaker alla möjliga sjukdomar, inte minst lungcancer. Ändå röker folk. Varför är det t ex så många sjuksköterskor som röker? De borde ju känna till riskerna bättre än de flesta.

Kunskap om mat tror jag kommer följa samma mönster. Alla vet att det är dåligt att äta massor av socker och fett och lite fibrer och grönsaker. Ändå trycker man i sig det onyttiga och blir besviken över att man inte blev smal och läcker för att man åt en sallad till lunchen och gick upp för trappen i stället för att ta hissen.

Alla dricker alkohol trots att man vet att det är skadligt och att de flesta våldsbrott och även våldsoffer är alkoholpåverkade.

Människor är allt annat än rationella. Vi är fruktansvärt duktiga på att motivera för oss själva varför vi är värda att göra något vi vet är dåligt för oss.

Så vad är lösningen? Bra fråga.

Mvh // Johan

precis
0

kanske lite väl flummiga tankar här:
det finns ju trafikförsäkringar, bolagen forskar o informerar massor om risker o så (i samarbete med vägverket o ntf) varför inte privata sjukförsäkringar mot ohälsosamt leverne?
premierna sjunker i takt med vikten o minskn av rök- o alkoholvanorna. man kan visa filmen "Supersize Me", och ev. ha studieresor till Houston, Texas (där extremt överviktiga människor är en majoritet)

och så borde det märkas tydligare att frukt- o grönt- o mejerivaror är billigare än godis- chips- o läsk-hyllorna (den branschen omsätter redan 5 miljarder SEK per år, enl. en annan tråd)

jag postar den här lite ogenomtänkt, för att kanske kunna få nån annan att tänka till också.

Lorita
0

KOL kommer jag att tänka på, det är nog mer självförvållat än övervikt. Hudcancer, orsakad av solarium och stekande på stranden, det måste man ju betala själv också då, eller?

All övervikt är inte självförvållad heller…det kan jag skriva under på. Nu väger jag inte så mycket för mycket men den övervikt jag har är orsakad av min reumatism och medicinering kring den. Vilket samhälle vi kommer att leva i. Barn då som är överviktiga, då är det ju föräldrarnas fel och om barnen inte lyckas gå ner ska man inte hjälpa dom. Kvinnor (män också för den delen) som misshandlas av sin partner ska dom också betala själva, dom har ju valt partner. Listan kan göras lång på vad som inte ska bekostas av sjukvården, sen kan även hängande hud opereras om det är mycket, kanske skulle man vara mer skennerös. Så där är en gränsdragning, sjukvården kanske ska bekosta bröstoperationer också för alla som fött barn med mera.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

precis
0

#5 Man ska inte strunta i vård, om det uppkommit skador eller sjukdomar, jag föreslår att man gör massor av förebyggande först! så totala kostnaden och antalet magsäcksoperationer kanske bara hälften eller en tredjedel mot idag…

#5 KOL, är det bevisat självförvållat? jag trodde det berodde på trafikens utsläpp i stadsmiljöer och inte definitivt enbart från tobaksrökning?

#5 ofrivillig övervikt kommer den inte från det man stoppar i sig? att det är själva piller-mängden som gör att man går upp i vikt? jag förstår inte den syftningen?

en till fundering jag har:
sportstjärnor som får en skada under match eller träning har lön och speciella försäkringar, då borde dom inte ta plats i allmänna akutvården, Riksidrottsförbundet eller deras försäkringsbolag borde stå för alla meniskskador o.dyl. ( bara i elit-idrott alltså, inte barn o ungdomssport) ?

en skum sak jag hörde idag på nyheterna var att en kvinna som misshandlats av sin sambo, blir utan ers. från hemförsäkring för att den skyldige och drabbade delar på förs.???

som sagt, lite lösa tankar från mig bara… arbete pågår…

Lorita
0

Får man KOL utan att ha rökt då kan det ju vara gratis, om det nu inte är självförvållat att bo i storstaden eller jobba i smutsig fabrik.

Jo det var cortisonet som formade min kropp, men jag jobbar på det och millimetrarna försvinner king midjan. Så mycket som jag gick upp så snabbt det är inte möjligt utan hjälp.

Lorita
0

#6 Själkart ska sjukvård vara fri och vist ska överviktiga få hjälp, men en kosmetisk operation behöver ju inte vara fri, jag tycker att sjukvården ska lägga pengar på dom som behöver hjälp och det gör riktigt överviktiga och vist är det bättre att lägga pengarna där än på en knä operation, längre fram. Om sen någon själv vill bekosta en skönhetsoperation så varför inte, men sjukvården/samhället vinner mer på en magsäcks operation än att operera någons mage kosmetiskt.

Det var ganska mycket ironi i det jag skrev, för jag tycker det är tragiskt när man inte unnar någon hjälp, bara för att man själv bekostat en skönhetsoperation.

precis
0

#8 tänk på att när man skriver ironi på ett forum så måste man vara mycket duktig på att skriva för att det ska gå fram. man kan inte läsa ditt kroppsspråk eller röst. så det är därför smileys finns, och *ironi* ;-)

jag tror inte nån fattade att du var ironisk i den här tråden ;-)

ha det bra, jag ska försöka lämna det här forumet, det tar för mycket tid från mitt liv. ;-p

Lorita
0

Det är så synd att samhället håller på att utvecklas till sådan egoism och att vissa är så verklighets främmande för andras problem. För mig så är det helt OK att skönhetsoperera sig om man betalar det skälv. Men jag tycker man kan unna dom som har riktiga problem rätten till sjukvård även om man nu är rik så man har råd att betala själv för en ny kropp.

Jag ska le lite mer Skrattande

charlie
0

Jag tycker att ni missar målet lite gran, tobak är skadligt och orsakar KOL Cancer etc. Men de personer som röker betalar extra till sin försäkring genom tobaksskatten.

Att människor har blivit slappare mot sig själva och mot sina barn när det gäller god kost och framförallt motion finns det ingen forskare som kan dementera. Att det kan finnas genetiska och medicinska anledningar till viktökning är självklart sant, men dessa fall utgör runt 1% av befolkningen.

Jag tycker att det självklart ska vara så att ifall man inte klarar att hålla sig till en diet så bör man även få bekosta detta precis likasom man får betala extra skatter för alkohol och tobaks konsumtion.

---

Lorita
0

Det är lättare att inte börja röka än att gå ner i vikt om man nu är överviktig. Skatt på cigaretter är ju jättebra och förr fanns det skatt på godis också, så inför man skatt på godis igen så kan sjukvården hjälpa dom överviktiga Skrattande Då vill jag ha skatt på, godis, läsk mm för det skulle inte förändra min privata ekonomi ett dugg, efter som det inte är något jag konsumerar mer än max 100g 65 % eller mer choklad i månaden och det kan jag betala skatt förFlört

Härligt då kan man fortsätta rädda sjukvården från stora hjärtoperationer, knän och höftleder som kommer av överviktSkrattande

Mer skatt åt folket Räcka ut tungan

charlie
0

#12 "Det är lättare att inte börja röka än att gå ner i vikt…" Det är ju som att jämföra äpplen och päron, är du rökare är nikotinabstinensen högre än vad en heroinist har efter heroin.

Det finns faktist inget direkt onyttigt med högkvalitativ choklad, jag har bara hört att det är fullt med fleromättade fetter och andra nyttigheter ;)

Det finns ju andra sätt än att sätta skatt på varorna direkt, man borde ju kunna applicera denna skatt i efterhand eller hur? (Genom att man själv får bekosta sin egna kostsamma vård.)

---

Lorita
0

Om jag inte operera magen för fetma så får jag bekosta hjärtoperationen, ja en smart tankeSkrattande

Ska jag då ha en rättegång först och bevisa att min övervikt kommer från kortisonet eller är reumatism också självförvållatFundersam

Att börja röka är en aktiv handling att födas till en familj med dåliga matvanor det väljer man inte själv, när och vilka ska bekosta vad Huh

Inlägget är låst för nya kommentarer