Miljöpartiet och EU
Nu svänger miljöpartiet i EU-frågan.
Är det bara taktik för att bädda för ett framtida regerings-samarbete med (s)?
(Jag tror det…)
Samtidigt meddelar (v) att man inte ändrar sig. Har man därför definitivt återtagit sin roll som "kamrat 4%" eller kommer EU-motståndarna nu att fly till (v)?
(Jag tror att (v) kommer att hamna utanför riksdagen i nästa val.)

Miljöpartiet gör en reality-check tror jag. De är ganska ensamma bland de gröna i EU med sin (väldigt) kritiska EU-syn. Inom EU så är generellt de gröna rejäla EU-kramare. Att de sedan samtidigt undanröjer det säkert största hinder för framtida samarbete med S är nog bara en extra bonus.
V ser däremot ut att marginaliseras ytterligare, frågan är om de räcker upp till 4% i nästa val. Jag tror inte de gör det med Ohly vid rodret.
//Zac
#1 Jag instämmer helt och fullt. Det var verkligen dags att vakna upp och inse att den bakåtsträvande EU-skepsisen var allt annat än hälsosam för Mp. Frågan är dock om gräsrötterna håller med.
Dessutom tror jag att de är väldigt sugna på en plats i regeringen.
Detta debatteras rätt friskt tydligen.
En del ser positivt på att miljöpartiet äntligen lämnar sin gamla låsning.
Några kommentarer menar att språkrören spelar ett högt spel. En konstaterade att hela miljöpartiet står på två ben - kärnkraftsmotstånd och EU-motstånd.
Om partiet i en medlemsomröstning fortsätter säga nej till EU lär båda språkrören få lämna sina platser…
Nu kan man läsa Maria Wetterstrand på partiets egen hemsida:
"_Genom åren har Miljöpartiet haft en del jobbiga EU-diskussioner internt. Det jag har att säga kommer kanske inte att göra det lättare. Men att låta bli skulle vara ett sämre alternativ.
Låt mig gå rakt på sak:
Jag tror inte på utträdeskravet längre.
Och jag tror inte att det vore bra ifall EU upplöstes, vilket vi enligt vårt partiprogram vill_."
Faktiskt blir jag rätt imponerad när jag läser detta. Det är rakt och väldigt modigt. Det är bara att hoppas på att partiet i övrigt är mogna för detta.
"På tre år blev 15 medlemsländer 27. Nu lever 493 miljoner människor i EU-länderna. EU är inte längre den rikemansklubb vi avfärdade det som för några år sedan. För många innebär utvidgningen att öppna gränser ersätter höga murar."
"EU:s klimatarbete är dock det som huvudsakligen gjort att jag ändrat uppfattning. Tidigare har klimatarbetet inte direkt imponerat, milt sagt. Nu finns en vilja och en ambition."
"Jag ser inte heller hur det skulle bli ett bättre klimatarbete i världen med Sverige utanför EU. När nu EU på allvar börjar ta i klimatfrågan så vill jag vara med och jag vill att vi i Miljöpartiet de Gröna i Sverige är med i processen."

#3 De båda språkrören har en väldigt stark ställning inom miljöpartiet, så jag tror trots allt att de lär kunna föra det i hamn. Dessutom så har ju Wetterstrand rätt i sak… :o)
Alla andra miljöpartier har sedan länge omfamnat EU's miljöarbete. EU-motståndarna är dessvärre en mycket brokig massa inom EU. Huvudparten tycks vara extremistpartier på ett eller annat sätt. Och däri passar vare sig vårt miljöparti eller vänsterpariet särskilt bra.
Men visst blir man imponerad. Det är några politiska personers handlingar jag varit imponerad av de senaste åren, det är Fridolins vägran att ta för sig av sin riksdagspension, det är Odenbergs rakryggiga avgång och det är nu Wetterstrands wettiga(!) omvändning.
//Zac
#5 Jag håller med!
Nu svänger även Per Gahrton!
"För egen del har jag aldrig varit utträdesfanatiker, vilket kanske förvånar en del. Min närmaste ideologiska förebild i EU-politiken har alltid varit den danska Junirörelsen som är starkt kritisk mot EU:s centraliseringsvansinne och har stått på nejsidan i alla danska folkomröstningar om nya EU-fördrag - men aldrig krävt danskt utträde ur EU."
Jag hittade en rolig blog som tar upp (mp) svängning i EU-frågan:
"Miljöpartiets har kongress i maj och det är upplagt för strider. Ska de ta klivet ut ur de biodynamiskt odlade hampadimmorna och faktiskt bli ett parti, eller kommer civilisationsallergikerna resa sig ännu en gång?
(Som när ett gäng elallergiker en tidig morgon efter en lång kväll på en mp-kongress för några år sedan "avskaffade räntan"… Vad roligt det var! :-D )"
Det ska bli mycket intressant att höra vad resten av partiet tycker i frågan!
Jo, det är ju där framtiden avgörs - för såväl språkrören som för partiet.
Ska de ta klivet ur… ;-)
Jag tycker att partiledningen gör helt rätt, inte minst strategiskt, om de vill vara ett regeringsalternativ 2010. Men, EU-utträdet har ju verkligen varit något som symboliserat partiet hittills och kan därmed tänkas vara en av de värden som många partimedlemmar står för. I så fall kan det lätt skära sig på partistämman…
Jag ser inte alls koplingen mellan ev, framtida regeringsplats och utträdet. Det har aldrig varit något krav från (s) och nog finns det mer kontroversiella frågor än EU där Mp och S inte alls är överrens.
Själv ser jag det som att Mp börjar "gilla läget" och anpassar sig til verkligheten. Maria Wetterstrands slutsatser är väldigt lika mina egna och jag bytte inte fot över en natt utan det har varit en lång process.
Det är inte avgjort ännu…
"Miljöpartiet har de senaste åren valt att säga att frågan om EU-utträde inte är aktuell och därmed delvis fått bort frågan ur dagsdebatten.
- Men jag tycker politik ska vara på allvar. Antingen vill vi ut ur EU och driver frågan eller också gör vi det inte. EU är i dag ett annat EU än det vi gick in i. Det är inte en västeuropeisk rikemansklubb utan omfattar 27 stater. Det finns inga alternativ till att jobba inom EU med de mycket stora och svåra miljöfrågor som vi står inför, sade Peter Eriksson."
Peter är dagens bloggare på kampanjbloggen där utvecklar han och andra sina åsikter. http://nejtilluttradeskravet.wordpress.com/
Enligt väljarundersökningar så är ca 50% av MPs väljare för att stanna i EU och ca 25% mot.
#14 Intressant! Jag tycker han har helt rätt och hoppas verkligen att (mp) väljer den EU-vänligare linjen.
"EU finns, men något alternativ finns inte i sikte. Särskilt inte med tanke på att det är bråttom. Klimatfrågan väntar inte en generation till för att vi ska organisera världen på ett bättre sätt. Det är till och med så att EU behövs i de globala klimatförhandlingarna. Eftersom de gröna partierna är genuint internationalistiska är det, som jag ser det, bara att ta skeden i vacker hand och försöka göra vad man kan för att bidra till en mer hållbar utveckling, också på Europanivå."
Som jag skrev i#4:
Faktiskt blir jag rätt imponerad när jag läser detta. Det är rakt och väldigt modigt. Det är bara att hoppas på att partiet i övrigt är mogna för detta.
Det blev en visserligen knapp, men ändock majoritet! Dvs, mp avskaffar kravet på svenskt utträde ur EU.
Detta kommer att underlätta samarbetet mellan (s) och (mp) samtidigt som det gör ännu tydligare hur ensamma (v) börjar bli, som ett sista konservativt traditionalistiskt parti på vänsterkanten.

Ja, fast rätt häftigt ändå, för då finns i alla fall ett parti (av de gamla) kvar på sin kant. Alla andra har ju rasat in i mitten
.
Det är ändå 44 procent av partimedlemmarna som inte står bakom detta. Kanske minskar EU-skepticismen om Garthon hamnar i parlamentet. Han ska tydligen kandidera.

#18 Kom dessutom ihåg att det är 44% av inte ens hälften (46,5%) av de röstberättigade. Tycker det är sunt, nu får deras EU-kritik betydligt mer tyngd och de blir betydligt mer i linje med tiden - jämför med t ex v som verkar fullständigt fastmurade… ;o)
//Zac
Nu har EU-motståndarna två val kvar. Kommunism eller nazism…

Jo, det kan inte ha varit allför kul att liera sig med dem… Mp har helt enkelt vuxit upp en smula i och med beslutet.
//Zac
Jag är glad över resultatet. Tycker inte det handlar om att "sälja sin själ" eller vika sig för (S) som vissa kritiker har påstått utan det är att anpassa sig efter tiden.
Ur en blogg som egentligen handlar om samarbetet s-mp:
"Man får anta att ett villkor för äktenskapet var att miljöpartiet för tre dagar sedan skrotade sitt EU-utträdeskrav. De två händelserna sammanfaller alltför väl i tiden för att inte vara kopplade - och Sahlin har tidigare beskrivit skillnaderna i synen på EU som ett stort problem för regeringssamverkan. Intressant är att det slopade utträdeskravet internt i miljöpartiet motiverades med att det skulle möjliggöra en hårdare EU-kritik. Det lär dock visa sig mycket snart för de miljöpartister som hoppas på sådant, att det var en tom illusion. Ska bli intressant att se om (mp) fortsättningsvis vågar säga något alls om Lissabonfördraget, där Sahlin tydligt markerat att det inte blir tal om några omröstningar."
#23 den kopplingen är väldigt svag, över 55% av medlemmarna röstar inte nej till utträdeskravet bara för att gå partiledningen till mötes och "nej-sidan" har inte tagit ställning varken för eller emot något regeringssamarbete. Omröstningen gällde enbart förhålandet till EU. Jag tror att kritiken blir bättre när man slipper den förlamande och tröga debatten som förts innan när alla andra har sagt att ni-vill-ju-inte-va-med-så-varför-bryr-ni-er-alls-då?
#24 Jag trodde 55% röstade ja…
Kopplingen innebär inte att medlemmarna gått någon till mötes. Däremot antyds ju att det för Sahlin inte var ett alternativ att tillkännge ett samarbete förrän omröstningen var klar och (mp) ändrat sin inställning till EU.
Sedan tror jag också att det nya ställningstagandet är positivt för (mp) oavsett om man vill regeringssamverka eller ej. Man har helt enkelt ökat sin trovärdighet.
#25 jag håller med dig, om någon höll inne med önska natt inleda ett S+Mp samarbete så var det nog Sahlin i så fall. Kanske var det taktik från (S) att se hur omröstningen gick först. Men tyvärr så har EU-motstådare både ino Mp och från V,SD mfl anklagat Mp-ledningen för att ha beordrat fram ett ändrat ställningstagande för att bli regeringsdugliga. Sådana konspiratoriska åsikter tycker jag är löjeväckande och kränkande mot de som faktiskt röstade nej till utträde efter att ha vänt och vridit på frågan (det sitter faktiskt långt inne att våga omvärdera sina gamla ståndpunkter och erkänna att världen har förändrats).