Fler poliser? Nej!
Gårdagens huvudledare i DN handlar polisen. Dess ineffektivitet, dess ovilja att utvärdera egen verksamhet och dess oförmåga att ta del av forskningsresultat.
Slutsatsen är ju att det som behövs för bättre polisarbete inte är fler poliser utan bättre ledning och metoder.
"Inte så mycket som en ynka polistjänst till, förrän polisen visar att den förmår tänka nytt, prestigelöst och effektivt."
Jag har en känsla av att polisen behöver administrativ avlastning, så att de kan ägna sig åt den verkliga verksamheten själva.
Det finns många intressanta saker att läsa om ineffektivitet mm vad gäller polisen. En sådan är "Ställ in dig i ledet" om ledarskap inom polisen.
Sen får man ju också fundera på om de som säger att det inte behövs fler poliser har koll på hur många poliser det finns, eller rättare sagt; Mer VAR de finns.
Sen huruvida polis skall vara ambulernade i bil eller till fots beror ju helt på vilket brott man tittar på i undersökningen, eller vilket brott man vill förebygga.
Men i stort håller jag med om mycket i ledaren. Det finns vissa områden med en i mitt tycke stor ineffektivitet, medan det också finns områden som fungerarbra, eller till och med mycket bra.
mvh Martin