Arbetsmarknadspolitik
Jag måste säga att jag tycker diskussionen kring arbetsmarknadspolitiken har blivit lite sned.
Den ena sidan påstår att alla arbetslösa egentligen vill jobba och att de ska skyddas av a-kassa.
Den andra sidan påstår att färre vore arbetslösa om det blev större skillnader mellan den som arbetar och den som får a-kassa.
Med den ena sidan får man bidragsfuskare.
Med den andra sidan får de som redan nu har det svårt det lite svårare.
Jag tycker det är självklart att den som verkligen inte kan få jobba ska åtnjuta a-kassa och kunna klara sig hyggligt på den, för att vi arbetstagare inte ska vara helt utelämnade åt arbetsgivarna. Men jag kan inte fatta varför man inte gör mer för att avslöja bidragsfuskarna istället för att göra det sämre för alla över en kam? Varför handlar inte diskussionen om det istället?
//Pernilla

Problemet är att det idag lönar sig att inte arbeta.
Kostnaderna för att åka till jobbet med lunch, bensin, biltullar, parkeringsavgifter etcetera är helt enkelt så höga att det lönar sig att ligga hemma i soffan med fjärrkontrollen…
Vidare tycker jag att båda sidorna påstår " att alla arbetslösa egentligen vill jobba och att de ska skyddas av a-kassa"…
// staffan
för mig lönar det sig absolut inte att vara sjukskriven, jag förlorar ca 2000kr på att vara hemma. hade jag kunnat arbeta så skulle jag naturligtsvis helst arbeta och få dessa 2000kr till, det är mycket pengar 

#1 Inte generellt. Alla behöver inte åka tunnelbana. Det var inte det jag ville diskutera, o du bittre man.
Vad görs egentligen för att komma åt fusket? Nån som vet?

#3 Det är sant i de allra flesta fall så kommer man inte så billigt undan som att KUNNA åka tunnelbanan. Kollektivtrafiken i Stockholm är löjligt billig. Men allt efter vad bensinen blir dyrare schablonbeskattning på "gratis" p-platser från arbetsgivaren etc så minskar marginalerna för vad ett jobb ger netto i fickan.
---

#2 2000 är vad det kostar att köra barnen till dagis varje dag innan man själv åker till jobbet för 600 kr extra. Eftersom det är så att jobbet kräver att jag inte gå runt i trasiga kläder ryker kanske ca 300 kr i månaden extra. Luncher kostar mig ca 30 kr per dag eller snarare 600 kr mer i månaden.
Vad skulle det innebära för mig är att jag lätt skulle kunna gå ner 3000 i lön, förrutom att vi skulle spara 2000 på dagis => 5000 kr i månaden.
Shit, kanske ska säga upp mig….
---

#5 Du får väl inte A-kassa om du säger upp dig - eller är jag felinformerad?
Kom igen, jag var inte ute efter samma gamla diskussion som vanligt. Vad görs åt fusket? Görs det nåt åt fusket?

Pernilla
Du blundar för poängen med mitt inlägg. Det är som Charlie säger; det lönar sig inte att arbeta. Det är för att du inte inser det som du är vänstersympatisör.
Det måste löna sig att arbeta.
// staffan

Håller med Staffan o Charlie. Låt oss närma oss naturens brutalitet för att se var gränsen går map offentlig inblandning.
när man blir arbetslös förlorar man inte bara inkomst. Man mår ganska psykiskt dåligt också!! Det missar man i den här diskussionen tycker jag. Det är väldigt fokuserat på pengar, INTE hur man mår!! det gäller även de sjuka. inte hur de MÅR, utan att de är belastning på samhället.
synd tycker jag 

#9 jen
Självklart är det jättejobbigt att vara arbetslös!
Men hur tror du att vi får jobben att bli fler då, så att vi inte behöver ha så många arbetslösa som mår psykiskt dåligt? Genom att höja skatterna för företagarna eller genom att sänka dem? Genom att göra det dyrare att anställa någon eller att göra det billigare?
Vad tror du?
// staffan

#10 Jobben skapas inom miljösektorn. Varför inte satsa på det istället för att tjata om att det inte finns några jobb. Satsa på utveckling, så kommer jobben. Varför inte inse att det gynnar både ekonomin och miljön. Är inte ekonomin det viktigaste för alliansen?
Något som jag tycker att alliansen inte har förstått är att människan har ett värde i sig, och inte bara ett ekonomiskt värde. Är pengarna till för människan eller är människan till för pengarna? Man kan ju undra. Rösta inte bara efter den egna plånboken utan försök att visa lite empati för de som har det sämre.

Som det är i dag så får dom arbetslösa skulden för arbetslösheten. Man vinner mer än bara pengar på att arbeta. Jag är för en hårdare kontroll av arbetslösa så att alla mistankar om bidragsfusk kan avlägsnas, för är man arbetslös vill man inte ha stämpeln fuskare på sig. Sen måste folk kunna överleva som arbetslös, det bara är så. Jobb måste skapas och då ska det vara riktiga jobb.
Staffan om man är arbetslös och sätts i en "åtgärd" då får man fortfarande samma pengar som arbetslös men också samma omkostnader som den som arbetar hur kan man då påstå att det inte lönar sig att arbeta."åtgärd" utsätt som arbetslösa ganska ofta för och med vetskap om det så tror jag varje intelligent tänkande arbetslös, vill ha ett riktigt jobb.

Therese
Att säga att alliansen inte skulle förstå att människan har ett värde i sig tycker jag bara är fånigt. Jag lovar dig att jag ger mer pengar i välgörenhet än 99 % av alla socialdemokratiska väljare så kom inte och tala om för mig att jag ska visa empati för de som har det sämre.
> Satsa på utveckling, så kommer jobben
Det märks att du har gått på Göran Perssons prat. Samma prat som han kört med under hela sin politiska karriär. Varför har det inte kommit några jobb under de 12 år som han haft på sig fram tills nu? jobben kommer… jojo, säkert…
// staffan

#12 Lorita
Hur tycker du att vi ska göra för att företagen ska anställa fler så att människor slipper må dåligt irra runt bland en massa åtgärder utanför den riktiga arbetsmarknaden?
// staffan

Nej, jag har inte gått på Göran Perssons prat. Jag är inte socialdemokrat. Inte för att det skulle vara något fel med det. Det jag menar är att de vill göra det sämre för t.ex arbetslösa och sparka på dom som redan ligger. Och hur kan det skapa fler jobb?
Det är säkert så att du ger mer pengar till välgörenhet än många socialdemokratiska väljare. Här talar jag inte om dig personligen, utan om alliansens förslag. Det var inte meningen att anklaga dig för inte vara empatisk, utan jag tycker att deras poliktik saknar medkänsla. Ett exempel är att de vill skära ner på biståndet vilket inte gynnar de fattigaste människorna här i världen. Vi har väl ansvar för dom med.
Sen tycker jag att förslaget att göra det billigare med hemhjälp är är ett dåligt förslag. Det sägs att det är till för att kvinnor ska kunna komma ut på arbetsmarknaden. Om det nu är kvinnor som sköter dessa sysslor i hemmen, vilka kommer då att ta dessa lågavlönande jobb? Jo kvinnor i största utsträckning. Vem ska städa hemma hos dessa kvinnor? De flesta av dem kommer inte att ha råd att hyra in någon.
Vad gäller människors lika värde kan vi ju se vad Reinfeldt står. Han tycker att det finns människor som är värda 57 kr i timmen. Jag skulle bra gärna vilja veta hur mycket han tjänar i timmen. Det är skillnad på folk och folk i hans politik.

Therese, du håller inte med om att det är lite lustigt att du i samma stycke text använder nedanstående formuleringar?
- "Nej, jag har inte gått på Göran Perssons prat."
- "Det jag menar är att de vill göra det sämre för t.ex arbetslösa och sparka på dom som redan ligger."

// staffan

Nej. Jag har inte gått på Göran Perssons prat. Jag är tillräckligt smart för att komma fram till mina egna åsikter.
Det kanske är Göran som har tagit mina åsikter. Vilket är lite konstigt eftersom han inte tillhör det parti som jag kommer att rösta på.
Hi Hi

Oavsett vilket så använder exakt hans formuleringar… ;)

#14 vad bra
men varför tror du att det lönar sig att vara arbetslös?

Lorita, är vi överens om att arbete ger välstånd/välfärd?

#20 Att ett arbete är viktigt och mycket bättre än arbetslöshet
jaaaaaaaaaa

Men är vi överens om att arbete ger välstånd/välfärd?

Ja, och arbete ger mer än så och Sverige har inte råd med arbetslöshet

Ok, bra!
- Jag hör till de lyckligt lottade som (hittills i alla fall) har fått förmånen att vara frisk.
- Det bästa jag vet är att vara ute i stockholms skärgård och åka båt.
- Jag är egen företagare och skulle kunna arbeta mer och då dra in mer till statskassan och de sjuka MEN…
- Det ger mig nästan inget mer att jobba hårdare så därför sticker jag hellre iväg ut på sjön.
Min fråga är:
Hade det inte varit bättre om jag hade känt att det fanns en anledning att jobba hårdare så att vi hade kunnat använda mina skattekronor till att ta bättre hand om de som är sjuka?
// staffan

- jag har fått pröva på hur det är att vara sjuk, det var inte kul jag är lite av en tävlings människa och går varnat år till doktor för att kolla mig och dom blir lika förvånade varje gång, sist fick jag ett erbjudande om att om jag blir dålig så kan jag ringa så ska jag få hjälp med det samma. Skönt att skatten går till något positiva saker som att jag slipper äta tabletter som gör mig dålig.
- Det bästa jag vet är att var med mina barn och familj på andra plats kommer mina hästar, två stycken.
- En bidragande orsak till att jag blev sjuk det var just att jag jobbade för hårt, livet är tillför att njutas. Skatt är ju inte så mycket och förra året tror jag, jag betalde mer skatt än vad du gjorde. Jag gjorde ett jätteklipp kan höra med min revisor vad det blev. Skönt att du är nöjd med vad du har i inkomst
- vad bra då lämna du ju lite av kakan till andra

Med den sittande regeringen känner jag tyvärr inte någon solidaritet till Sverige. Inte heller känner jag någon solidaritet med den svenska staten eller de som röstar på den sittande regeringen. Det hade varit roligt att kunna göra det men jag gör det inte.
Jag kommer inte att stanna i Sverige i framtiden utan istället flytta till ett land där man uppskattar folk som har idéer och vill arbeta hårt. Det gör man inte här.
En människas insikt lånar inte sina vingar till en annan.
Det får bli mitt sista inlägg i debatten.
// staffan

Jag har investerat långsiktigt i detta landet, det är det som ger mig inkomst. Jag är så nöjd med mitt liv, bra skola till barnen, bil, stort hus (för stort), fri sjukvård, fallskärmar även åt dom små, vist finns det sorgkanter även i mitt liv men plusen överväger, sen vad jag kommer att rösta på i morgon det är min hemlighet.
Det blir nog två helt olika röster beroende på om det är kommunalvalet eller riksstadsvalet
# 0, 3, 6 ;)
till Pernilla
Jag förstår att man blir bitter när man jobbar och sliter och det inte vill gå ihop! Men till din fråga. Varför görs det inget åt fusket? Varför drar man alla över en kam? Sossarna har fått mycket kritik för att de jagar sjukskrivna enligt bl.a. uttalanden från F Reinfelt. Märkligt kan tyckas då han själv vill försämra villkoren för arbetslösa och sjuka.
Det görs alltså enligt min mening saker. Det har pratats en del om fusket med sjukt barn. Många tar ut ersättning för sjukt barn fast de jobbar. Jag tycker att det är sådana fasoner man ska angripa istället för alla arbetslösa och sjukskrivna. Visst det finns säkert en del som fuskar och jobbar svart vid sidan om bland alla grupper i samhället. Men det sorgliga tycker jag är att det drabbar alla vare sig de är ärliga eller inte. Att dra alla över en kam löser väl inga problem. Det är bara fruktansvärt cyniskt.
Det som blir konsekvensen av alliansens politik är att det blir de som är verkligt sjuka som drabbas hårdast eller de som verkligen söker jobb, men som inget får. De andra behöver ju bara ta sig i kragen och resa sig ur soffan och söka jobb. Det är det alldrig någon som pratar om. Ersättningen sänks ju för alla vare sig de bluffar eller inte. Har man inget att dölja så bryr man sig inte om att det görs kontroller anser jag för egen del. Men det får inte gå så långt så att man som sjuk inte kan göra de sysslor som måste göras för att vardagen ska fungera. Man måste kunna göra vardagliga sysslor utan att man blir misstänkt för att fuska
Det är svårt att som både sjukskriven och arbetslös bara ligga på soffan. Det finns saker som bara måste uträttas hur livet än ser ut. Det är vi nog alla överens om.
mvh Lisbeth

#7 Nej, jag blundar inte för din poäng. Jag håller med dig om att det måste löna sig att arbeta, men jag har hört just den poängen till leda. Ge dig nån gång, innan du tjatat sönder öronen på mig!
Min fråga var - rent konkret - vad görs åt bidragsfuskare idag.Lisbeth närmar sig i alla fall den frågan.
#13 Staffan, jag tror du och jag känner varann tillräckligt väl för att du ska veta att jag retas med dig/debatterar med dig på ett respektfullt sätt. Jag skulle aldrig komma på tanken att kalla dig icke-empatisk. Men du, jag blir lite rädd för din välgörenhetsliknelse? För mig är det en enorm skillnad mellan tanken att vi gemensamt tar hand om varandra i samhället (något man har rätt till) och tanken att man är beroende av andras välvilja och välgörenhet om man hamnar snett i samhället (något man kan hoppas på och möjligen tigga sig till). För mig ligger människovärdigheten i att alla har rätt till tryggheten, inte att alla möjligen kan få trygghet om fler är lika snälla som Staffan…
Intresserade hälsningar,
Pernilla (som numera befinner sig i opposition, det känns lite rock'n'roll)